رواية ماسة الاركان الفصل الرابع 4 بقلم ميفو السلطان
البارت الرابع....
كان اركان يقف مشتعلا مما فعله زوج عمته محمود وتطاوله علي جده وكيف سيد اركان عليهم وهم الكبار في العائله صرخ محمود انت بتعلي عيل علينا ليه هاه يفهم في ايه دا فلاتي وبتاع نسوان وسهرات ومسخره لينفعل اركان وينفعل امامه محمود ولا يصمتا استدار للجد انا مش هسكت فاكريني ايه ظل يصرخ ليتعب الجد ويستدعي الاطباء وتسود حاله من الهرج والمرج ..صرخ اركان في الاطباء كي ينقذو جده ليخرجه الاطباء ويقف بعيدا منفعلا ..مر الوقت وجد خبطا علي ظهره ليستدير ويجد فتاه غاضبه واندفعت تهينه بلا سبب واضح عنده وما ان انتهت حتي دفعته بعيدا وانصرفت مسرعا.. كان اركان مغرورا ذو قوه وعنفوان ولا يتحمل اي اهانه لشخصه خصوصا لو كان من انثي وجدها تبتعد ..اشتعل واندفع يشدها ويبحث عن احد الغرف وهيا تتلوي بين يديه .. دخل غرفه النظافه فكانت غرفه ضيقه .
صرخت...... فيه ايه بتشدني ليه كانت رقيقه وانفعالها لم تحسب له لتدمع عينها.
هتف.. هو مين ياروح امك اللي بتكلميه بالشكل ده انت اتجننتي يا بت انت.
خافت وهتفت...... اوعي سيب ايدي منكو لله عايزين ايه انتو مابتشبعوش فلوس.
صرخ.. فلوس ايه يا طين ومالك انت بتتكلمي ليه.
لتنظر اليه دامعه...... عشان عمي جلال مايستحقش كده عمي جلال راجل طيب وحنين ليه تعملو فيه كده ويتعب حرام عليكو سيبوه انتو عايزينه يتعب ليه عايزين تموته عشان تاخدو فلوسه.. حرام سيبوه بقه انتو ازاي جاحدين كده صرخت بحرقه ..... سيبوه سيبهولي لو مش عايزينه سيبوه لتنهار من البكاء .
وقف هو يتاملها لم يعرف لما كلماتها دخلت في صميم قلبه احس بحنانها تجاه جده ودموعها غزت قلبه يتاملها لاول مره وتنزاح غمامه الغضب كانت رقيقه وجميله وعيونها رائعه كان اركان رغم انه يكره النساء الا انه يعلم الانثي الجميله جيدا فهو له سهرات كثيره ليبتعد بهدوء لتندفع تخرج مسكها مسرعا.... هتفت..... اوعي بقه سيبني.
هتف.. ايه مش عايزه تطمني عليه ....نظر اليها بخبث.. شكلك معلقه معاه اوي بس دا راجل عجوز يا قطه هتعملي بيه ايه.
نظرت اليه بذهول.. هفت...... انت انت بتقول ايه انت مجنون.
ضحك واقترب يلتصق بها في دلك المكان الضيق.
صرخت به ........ ابعد.
هتف.. صوتك مايطلعش بدل ما اطلعك بفضيحه لتخاف وتنكمش ....هتف.. انت عارفه اللي بتزعقيله دا مين يا شاطره .انا اركان السويفي.
همست بقرف..... وانا مالي بيك اوعي.
ضحك...... ابعد ازاي.. مش انت اللي هجمتي عليا يبقي تستحقي اللي هيجرالك.
هتفت....... وانا مش خايفه هتعمل ايه يعني.. انا بقول الحق.
ضحك...... حق وانتو تعرفو حق.. مالك ملهوفه عالراجل العجوز كده والا عشان َمعاه فلوس بتشبرقك خايفه عليه.
خبطته منفعله....... اوعي بمخك الزباله ده منك لله.
رفع جبينه ونظر لخبطتها هتف...... بقي انا مخي زباله.. لا لا اركان مايتقلوش كده وعموما انت برضه جامده وتستاهلي اركان يبصلك ويبسطك ليقترب من َوجهها .
لترتعب وتصرخ........ ابعد والله اموتك.
ضحك.. يا شيخه.. اعمليهم عليا يا بت.. انت تطولي اركان يقرب منك دانا بيترمو عليا الوفات.داعب جسدها ...كان بيديكي كام ماتقولي انتو بتصطادو هنا اكيد واقعين ومستشفي استثماري ما بتصدقو هشبرقك التصق بها وهيا تتلوي همس عيونك دي والا لانسس .
دفعته وهتفت.........اترمي عليك .... عشان مقرفين انت حاجه تقرف زيهم ايه كلب فلوس وبتصرفهم علي ستاتك ايه القرف ده فعلا الراجل الكباره اللي معاك قرفان منك له حق ايه عايز تمت عمي جلال صح وتصرفها عالستات زي مالراجل قال وبتقول بيترمو عليك عشان فلوسك طبعا مانت ماتسواش لو من غير فلوس ماحدش يبصلك اوعي انت واحد مؤرف ...لتستدير .
اشتعل وشدها ورزعها في الحائط .....هتف بغيظ ....انا مؤرف اركان مؤرف طب يا حلوه هتشوف اخرتها قرف والا مسايره وتلهفيلك قرشين التصق بها واقترب من وجهها .
لترتعب ......ايه ايه
ضحك .....ايه هبوسك بصراحه عجباني حته قط شارد كده لازم يتعلم عليه.
لتتململ بجنون وتضع يدها علي فمها...... بطل انت زباله ليه كده.
وضع شفتيه علي يديها لترتجف فههتف.. انا زباله من بعض ماعندكم ليشد يدها لتلمس شفتاه شفتيها لينقض عليها ولا يتركها وهيا تضربه ضغط عليها وظل هكذا لا يتركها وهيا تحاربه وهو يكبلها بيديه حتي انهارت واحست بانفاسها ستزهق وهو تاه وتاه ولم يتركها احس بشئ غريب لا يجعله يتركها بل يريدها ويريد المزيد كان اصبح مغيبا مع نفسه ومع شفتيها ليحس فجاه بتراخيها بين يديه وسقوطها في احضانه كانت تذكرت حسام وما فعله كان قرب اي رجل منها يؤلمها .
شدها اليه يحتضنها وقلبه سيخرج منه رفع وجهها لتسقط علي ذراعه تاملها كان ينهج وقلبه يصرخ بشده ولا يعلم ما تلك الحاله التي دخلها مد يده يتلمس شفتيها بحنان وتاه في تلك الشفتين وكيف سحر بهم تلمس شعرها ووجهها كان في حاله من السحر والقرب وضيق المكان جعل هناك حميميه رهيبه ...عاد يتلمس شفتيها مره اخري خاف ان ينطق او يوقظها يفقد ذلك الهدوء تنهد ولم يستطع ان يكف نزل يتلمس وجهها بشفتيه مره اخري همس..... ايه دول دول شفايف والا نار تلهب العقل.. ظل فتره يحاول ان يسترجع نفسه.. ايه بتعمل كده عشان تشد انتباهي البت جامده وشدت انتباهي ايه بتعمل كده عشان اجري وراها ..ظل يتلمسها تنهد وبدا في افاقتها هابطا علي وجهها.. هتف..... البت سورقت من بوسه يخربيتك اصحي.. فتحت عيونها ليبتسم.. ظلت تنظر اليه ببلاهه ليهتف.. انت مالك خفيفه كده كل دا من بوسه ماكتش اعرف اني جامد كده ايه ماتباستيش قبل كده معلم انا صح.
لتنفعل وتبعده وتصفعه علي وجهه مسك يدها وهتف...... انت اد الضربه دي.
صرخت..... ابعد بقه منك لله ابعد لتدفعه وتخرج تبتعد برعب عنه .
تنهد وهز راسه من حالته الغريبه وخرج بها ليجد الاطباء يقفون.. هتف الطبيب.. هو حالته استقرت بس ملاحظين ان فيه انتكاسه بس مش عارفين سببها بتخليه يتوه ودا مقلق فهنتابع ونبلغك اركان بيه..
اندفعت ماسه تدخل علي جلال تقف بجواره تمسك يده وتقبلها وتنتحب ابتسم لها وهتف .....ايه بتعيطي ليه لسه مش هموت دلوقتي.
هتفت مندفعه.. بطل والنبي دانا اموت.. كده تقلقني عليك.
ضحك بوهن.. لا حبيبك لسه قدامه حبه ماتقلقيش .
كان اركان قد دخل واستعجب من العلاقه العجيبه بين جده وتلك الفتاه هتف الجد..... اطلعي دلوقتي وابقي اناديلك.. لتقبله وتخرج وتنظر الي اركان حانقه باشمئزاز ......هز راسه تعجبا .
هتف الجد ......تعالي يا حبيبي.. اسمع يا اركان انت دلوقتي محمود مش هيسكت ولو جرالي حاجه هيتلمو عليك ويخربو الدنيا محمود مش سهل ومراته شرابه خرج وليلي اختها عقربه صغيره وانت هتتعب.
هتف..... ماتخافش يا جدي انا هقدر عليهم.
هتف.. ايوه عشان كده اديتك الحصه الاكبر مهو شرعا ليك النص اتفضل نص يبقي معاك خمسين.. وبهاء معاه خمسه وعشرين بس شركات منفصله بعيد عن المجموعه وانا اتفقت معاه لو عايز ينفصل .. وانا عشان الحرمانيه هعوضهم فلوس وليلي وافقت تاخد فلوس بزياده ... محَمود لو طال حاجه هيخربها ويخرب الشركات والربع معايا لاجل يابني يتوزع بالحق انت النص والبنتين الباقي. بس خايف مالحقش وياخده ويتلمو مع بعض ويقرفوك .
هتف اركان..... المهم انت وبس يا جدي.
هتف...... يا حبيبي تفسي ارتاح بس خايف اديك الخمسه وعشرين مش هيسكتو تعبت وبهاء مش قادر علي ابوه وعايز المجموعه والله لو فيه الخير كت اديته بس محمود بيكرهنا ومغلول ولو خد من المجموعه عارف هيفركشها واتقالت قدامي ومن ورايا انا تعبت سنين ومش عايز اخرتها تعبي يروح ياخد فلوس بزياده بس مايحربش منه لله ...تنهد ونفسي واطمن واسيبك مرتاح انت اتبدلت يا اركان الدنيا فيها ناس حلوه.
هتف اركان.. هما فين يا جدي انا عايش وسط ناس مصعوره كل هَمها الفلوس وبس..
تنهد.... ربنا يحلي دنيتك يا حبيبي بكره تجيلك اللي تحبها وتشفي قلبك بحنيتها.
هتف اركان ساخرا.. انت كمان يا جدي.. اركان ماعتش ليه قلب عشان يحب.
هتف الجد..... لا يا حبيبي هتيجي وتطبطب..سهم لفتره ثم ابتسم .... هيجي وانا هخليه يجي البخت المعدول لو اخر نفس.. قبل جده وتركه وذهب.
كانت ماسه تجلس حزينه لتقترب منها احد الممرضات هتفت...... ماسه كنت عايزه اقولك علي حاجه بس ورحمه ابوكي ما تفضحيني.
هتفت....... خير يا مي.
هتفت...... جلال بيه وحالته.
هتفت مي بحزن....... ايوه يا مي مقهوره من تدهوره دا كان كويس.
هتفت بارتباك ........ لا ماهو ماهو اصل اصل.....
هتفت ماسه...... فيه ايه يا مي.
تلفتت حولها برعب هتفت وهيا تفرك في يدها ..هقولك اهه بس وربنا ماتتهوري انا عارفاكي ومرعوبه ..... اصل لاحظت ان السيستر ماجده بتديله حقن مختلفه من جيبها مش مكتوبه في التقرير ولما دورت علي العبوه َكشفت عليها لقيتها ادويه بتجبب التوهان واخرتها الراجل هينتهي ويجيله زهايمر ..
هبت ماسه .......نهار اسود بتقولي ايه.
هتفت...... ايوه يا ماسه والله يمين بالله حصل والراجل هيفطس فيها.
هبت ماسه ......نهارهم اسود عايزين يموتو الراجل عشان الفلوس الجاحدين منهم لله طب ايه هنعمل ايه.
هتفت.... ماهعملش ماليش دعوه دول ممكن يموتونا.
هتفت ماسه.. لا انا مش هسكت واسيبه اسيبه ازاي حسبي الله فيهَ.
هتفت مي .....اعقلي انت ممكن تلبسي مصيبه انا قولت اقولك عشان عارفه انك بتحبيه تخلي بالك منه.. تركتها تجلس ماسه والقهر يتلبسها.. الجاحدين ولاد الكلب هيموتو الراجل عشان فلوسه منكو لله طب ايه هتعملي ايه دا روحك تسيبيه لا ماينفعش فكري.. لتظل تفكر لتاتي لها فكره مجنونه لتقوم وتذهب اليه دخلت عليه ربتت عليه بحنان وهتفت.... عم جلال.
فاق وهتف...... ايه يا حبيبتي.
لتقول.. انت واثق فيا صح.
ابتسم ....ايوه حبيبتي دانت بنتي.
هتفت.... طب انا عايزه اخرجك من المستشفي.
بهت ......الرجل بتقولي ايه.
هتفت..... مش قولت واثق فيا وحياتي يا عم جلال وحياه اغلي حاجه عندك انا ماليش غيرك تسمع مني.
هتف ......طب فهميني.
هتفت .....فيه خطر علي حياتك بص انا عارفه انك بتقدر تخرج من المستشفي انا لو خرجتك هتكشف وفيه كاميرات وهتبهدل انا بس عايزه استناك عالدكه مكانا واخدك حته امنه والله يا عم جلال لو اضايقت هرجعك.
هتف ......بس انا تعبان مش قادر ماعرفش جرالي ايه.
هتفت...... ابوس ايدك اتحامل علي نفسك وحياه اغلي حاجه عندك..
تنهد وهتف.... طب يا حبيبتي انزلي وانا هحاول اشوف هقدر والا لا..
هبت مسرعه تنزل تنتظره مكان مقابلتهم وتتمني ان يستطيع ويتحامل علي نفسه ...مرت اكثر مم ساعه لتحس انها ستنهار ..وجدته يقترب متهالكا اندفعت تحتضنه وتجلسه وتحكي له مايحدث شعر بالغضب.. فهو رغم طيبته معها الا انه جبروت ولا يهفو عليه هفوه ولا يعدي تلك الامور ...سمعها ......يلا هنروح البيت عندي.
هتف بغضب..... بيت ايه لا هنروح عندي انا هعرفهم.
هتفت بلهفه..... لا وحياه النبي دول متوحشين استني بس اثر الدوا يروح منك وابقي اعمل مابدالك لتاخذه وتذهب به الي البيت وتدخله هتف ...هكلم حد اثق بيه هاتي تليفون انا هعارفهم .
هتفت...مش هنكلم مخلوق ....اما ثر الدوا يروح منك اعمل ما بدالك ... استني هنزل اجبلك الادويه انا خدت اسماءهم وجرعاتهم. خلال اسبوع هتبقي كويس بس وحياتي تسمع كلامي.
ابتسم لها بحب فكيف تفعل ذلك وهيا ليست ذو قرابه واهله يريدون قتله.. نزلت تحضر الادويه كانت بمبلغ كبير ولكنها لم تهتم وصرفت ماتبقي معها من الدهب ...دخلت تحضر له بعض الطعام ثم اتجهت اليه وجدته ناذم لتقبله وتوقظه لكي ياكل وياخذ الدواء .
هتف.. انت جبتي الدوا منين الدوا غالي هكلم حد يجب فلوس.
هتفت..... احنا مش هنكلم حد وانا اتصرفت مالكش دعوه.
هتفت..... اتصرفتي منين الدوا بالوفات انت هبله.
هتفت....... كان معايا بقيه فلوس دهبي جبت بيهم.
انصدم.. ماسه انت يا بنتي هبله تجيبي لواحد ماتعرفهوش دوا بكل اللي حيلتك.
اقتربت منه تمسك يده بحنان وتقبلها.. عارف يا عم جلال لو بعتلك الدنيا كلها بس تفضل معايا ما هقولش لا انا ابويا مات وانت بقيت ابويا انا اتعذبت وتعبت واتهانت انا انجرحت واتمزعت َجيت انت داويت جروحي هفضل شيلالك وقفتك جنبي في ظروفي.
هتف بحنان...... وقفت عملت ايه ماعملتش. فلوسك اللي حيلتك تسندك انت ازاي كده.
ابتسمت...... ازاي مش الحنيه عمايل مش الطبطبه عمايل مش حبك عمايل مش خوفك عليا عمايل.. العمايل مش فلوس ومجايب العمايل انك تحس ان اللي قدامك في قلبك وخايف عليك وانت كفايه نظره عينيك انا عارفه اني ماقربش ليك حاجه بس يمين اتحاسب عليه انت مكان ابويا واكتر.وفلوس ايه اللي تسند نزلت دموعها ..كانت سندتني.
ابتسم بحنان وهتف .......والله يا بنتي انت جوهره ومالكيش زي.
ضحكت وهتفت..... تمام جوهره طب خلي بالك مني بقه بقولك اهوه وتسمع الكلام.
لسهم وفكر .......طب عايز اكلم المحامي.
هتفت....... لا مش دلوقتي خالص اسبوع قولت.
هتف...... يا بنتي اسمعي الكلام انا ليا ترتيبات.وفيه حد انا واثق فيه.
هتفت باصرار...... وانا بقولك مفيش مخلوق هتكلمه قبل اسبوع عشان اثر الدوا .......ليتنهد وينزل علي رغبتها.
كان اركان جالسا ينتظر وليد كي يذهبو الي القصر ركن ونظر الي الزجاج المقابل لمكتبه سهم قليلا اتت ماسه امام عينيه لم يعلم لماذا ابتسم لا اراديا ووضع يده علي شفتيه واغمض عيونه وتاه في ذكري قربه لها وقلبه يخفق بغرابه ...دخل عليه وليد وجده في تلك الحاله قطب جبينه ماله ده ...واد يا اركان ....لم يرد عليه جلس وليد يتامله هتف..... لا ورحمه ابويا فيه ان .....فتح اركان عينيه وتنهد .... نظر امامه وجد وليد ينظر اليه ولا يتكلم .هتف وليد ..يا حلاوه يا ولاد ودا ايه دا اصله .
قطب اركان .....فيه ايه يا زفت مالك معوج .
هتف وليد ..احياه النبي يا مفضوح دانا ليا ساعه قاعد وسيادتك مسهم فيه ايه وحياه امك المكنه طلعت قماش .
قطب اركان وقام يلملم اشياؤه ....مكنه ايه يا هباب اللي طلعت قماش .
اقترب وليد ومد يده يزغده ..يا واد قولي هيا مين القادره اللي جابت تنهيده القلب دي انطق .
غضب اركان ..ولااااا اتلم هو ايه القرف ده مصيبه تشيلك .
نظر اليه وليد بخبث دفعه اركان ..يلا نغور مش ناقص قرف ورايا عيله هم....هز وليد راسه وذهب معه
عند قصر السريفي نجد محمود منفعلا.. لا الحاله دي مايتسكتش عليها الراجل بيتوه احنا لازم نرفع قضيه حجر عليه.
بهت الجمبع ليقف سالم ......بتقول ايه يا محمود انت اتجننت.
هتف .....ايوه راجل تاه وحالته صعبه يتساب يدي كل حاجه لحته عيل لا لازم يترفع عليه حجر.
صدح صوت اركان........ هو مين اللي يتحجر عليه يا محمود بيه انت انخبلت.
هتف محمود .......اللي انت ضحكت عليه وخليته يكتبلك نص الشركه ولسه هيكتب الباقي وهو راجل دماغه ضربت.
هتف اركان.. قطع لسان و ايد اللي يقرب من جدي والله دا ماله وهو حر فيه مالك انت يخصك في ايه انت جوز الست وبس.
هتفت عمته...... عيب يا اركان.
صرخ... العيب انك تطلقيه علينا يا عمتي وتخليه يحجر علي ابوكي العيب انكو مابتشبعوش وهو مش مقصر.
صرخ محَمود...... يقوم يديك الشركه بحالها.
هتف.. ايوه عشان عارفك وعارف نيتك السوده انك تفكك الشركه بعد عمره وتعبه.
هتف محمود ....وماله اخد نصيبي اتصرف فيه..ميفو السلطان
صرخ اركان.. انت هتورث الراجل وهو عايش يا بجاحتك يا اخي.وبهاء خد وراضي مالك تدخل .
صرخ ....عشان مخلف واحد اهبل برياله ضحكتو عليه بشويه شركات مش المجموعه انا عايز المجموعه اخد حقي وانفصل .
هتفت ليلي .....انتو بتتخاتقو علي ايه فيه ايه يا محمود مالك باركان ما بابا هيديك فلوس مالك.
هتف بغل .....طبعا علي هواكي ياخد ويكبش وانت بتطبلي وتزمري عشان عايزه تاخديه مقشر لبنتك ويولع محمود ماعندوش بنات يجوزهم للبيه.
هتفت ليلي...... عيب يا محمود وماتتخطاش حدودك.
هتف.. شايفاني اهبل وبرياله يا ليلي دانت عقر وبتخططي من تحت لتحت ولفا الكل حواليكي بس فاكره ان ده هياخد بنتك ابقي تعالي تفي علي قبري وماترجعيش تنحي تاني وتصوتي.
صرخ اركان .....انتو ايه ماعندكوش دم الراجل تعبان وانتو بتخططو تحجرو عليه وتاخدو فلوسو انتو ايه مافيش احساس خالص بس لا جدي ماحدش هيقرب منه بروحه.
صدح تليفون محمود ..فتح التليفون ظل يسمع ليتحول محمود الي هلاك ويستدير ويهجم علي اركان و.....