رواية عشق يتحدي المصير الفصل الثالث 3 بقلم اسيل زرارقة
الفصل 3
في اليوم التالي....اليوم الذي يسبق الزفاف....كان كريم في مكتبه يراجع بعض الأوراق لصفقات مهمة...قاطعه صوت طرق الباب.... أردف قائلا بجدية...
كريم: عايزة ايه تاني يا هالة ؟؟
تقدمت منه هالة....وجلست على الكرسي .. وأردفت قائلة بتوسل....
هالة: كريم....اعطيني فرصة وحدة بس....وحدة بس....وهخليك تنسى "زينة"... نجرب...ممكن نكون سعداء معا بعض.....
تغيرت ملامح وجه كريم...للغضب.... و قال....
كريم: هالة....شيلي الفكرة دي من دماغك... أنا بحب "زينة" و مستحيل أفكر فواحدة تانية غيرها..... يلا اطلعي برا....عايز أكمل شغلي قبل ....فرحي.....
خرجت هالة....وحقدها تجاه زينة....يزداد.... بعد محاولاتها الفاشلة في جعل كريم يحبها....وتوعدت لها بالإنتقام... أردفت قائلة.....
هالة (بحقد): ماشي يا زينة....مبقاش هالة الصياد إذا ما خليتك تندمي..... هخليكي تعيشي أسوء أيام حياتك....اصبري بس....
في الجهة الاخرى كانت زينة في غرفتها تتأمل ذلك الفستان الذي جلبه لها كريم خصيصا لها...وبجوارها والدتها "فريدة" و زوجة عمها...وابنة عمها.....
أردفت فريدة بسعادة....
فريدة: مكنتش متخيلة أن العمر هيجري بسرعة كده..... بنتي الصغيرة كبرت و هتتجوز....
قبلت زينة يد والدتها وأردفت بإحترام.....
زينة: الله يخليكي لينا يا ماما.....
في فيلا ماهر الصياد....كانت هالة تجلس في الصالة.... والغيظ من زينة يكاد يقتلها....قطع تفكيرها دخول والدها....وعلى وجهه امارات الغضب و الانفعال..... أردف هذا الأخير بصراخ.....
ماهر: أنتي هببتي ايه يا بنت.....
اجابته هالة ببرود ....
هالة: أنا عملت ايه؟؟
صفعة مدوية أوقعت هالة أرضا....نظرت هذه الأخيرة إلى والدها بصدمة.....
ماهر (بغضب): حاولتي تفرقي كريم بيه عن خطيبتو .....دلوقتي اتصل بيا...و سالم بيه و عمر بيه و كريم و مازن فضوا الشراكة معايا.... أنتي خسرتيني صفقة بالملايين..... أنا هقتلك و اخلص عليكي.....
قلع ماهر حزامه.... وبدأ بضرب ابنته من دون رحمة او شفقة...حتى غابت عن الوعي......
في المساء... استعادت هالة وغيرها....فوجدت نفسها في غرفتها..... نظرت إلى المرآة ..... وجهها فيه الكثير من الكدمات....و حالتها مزرية.... بدأت بالبكاء بغزارة.... فما يحدث معها ليس بالأمر الهين.... تطلقت والدتها من والدها و سافرت إلى بلد آخر و تزوجت.....والدها يعاملها بقسوة....ولا يهتم بها..... لا يهمه سوى المال.... و أصدقاؤها يتقربون منها من أجل مصالحهم فقط...... أردفت قائلة بشر......
هالة(بحقد): أنا هنتقم منكم كلكم.... وأولهم أنت يا ماهر بيه.....
لمعت في ذهنها فكرة شيطانية...وعزمت على تنفيذها.... فأمسكت بهاتفها و اتصلت على أحد ما.....
هالة (بخبث): زينة... أنا عايزة نلتقي.....هبعتلك العنوان....يا ريت تيجي......
تأففت زينة وأردفت قائلة......
زينة: عايزة ايه يا هالة ؟؟
اجابتها هالة قائلة بحزن مصطنع.....
هالة: عايزة افضفض لحد....والله زهقت من القعدة لوحدي......
وجدت زينة أنه لا مفر من اللقاء بها...لذا أردفت بنفاذ صبر.....
زينة: تمام....ساعة بالكتير وتلاقيني عندك....
فرحت هالة في داخلها....فهي عزمت اليوم أن تنهي علاقة زينة و كريم..... أردفت بسعادة خبيثة.....
هالة: مستنياكي......
بعد إغلاق المكالمة.... أردفت هالة باستمتاع.....
هالة: هنشوف يا كريم .....مش هالة الي تخسر في معركتها......
بعد ساعة تم اللقاء بين زينة وهالة..... في احدى المطاعم على كورنيش النيل....
هالة (بخبث): اهلين فيكي.....
اجابتها زينة بغضب و نفاذ صبر.....
زينة: أنتي مبتفهميش ولا ايه؟؟؟ اقولك فرحي بكره... وأنتي جايباني هنا عشان تتسلي؟؟
هالة: أنا جبتك لهنا...عشان اقولك شي.... أنتي مش لايقة على كريم.... أنتي مجرد طفلة.... وكريم عايز ست بجد....زي "هالة الصياد"..... يا ريت تفهمي ده.....وتغلي الفرح...وتنسحبي بهدوء......
شعرت زينة في هذه اللحظة بالدوار الشديد....و بدت الرؤية غير واضحة لها...لكنها تداركت نفسها سريعا...و اجابتها بصرامة.....
زينة: واذا كان كلامك صحيح....ليه كريم اختارني أنا...ومختاركش أنتي ؟؟؟ ممكن الإجابة على سؤالي.... عم الصمت لثوان.... وأردفت زينة بجدية....
زينة: يا ريت تبعدي عن حياتنا..... قبل ما يوصل الموضوع لبابا و عمي....
هنا شعرت هالة أنها خسرت هذه الجولة أيضا..... حملت حقيبتها بغضب..... و غادرت .....
كادت زينة أن تفقد وعيها....و استندت على تلك الطاولة التي بجانبها..... جاء النادل و أردف بقلق....
النادل: زينة هانم... أنتي كويسة؟؟؟
اجابته زينة بضعف.....
زينة: نعم.... أنا كويسة.....
غادرت زينة المطعم وحاولت التماسك.....وما هي إلا لحظات حتى شعرت بشيء سائل يسيل من أنفها....وضعت يدها عليه....فوجد أن انفها ينزف ......
واصلت السير.....و عادت للمنزل....فوجدت عائلتها في انتظارها....
أردفت فريدة بقلق.....
فريدة: كنتي فين يا بنتي ؟؟
اجابتها زينة بتعب.....
زينة: رنت عليا هالة....كانت عايزة حاجة مهمة....
تبدلت ملامح الجميع للضيق.... وأردف والدها بصرامة......
سالم: مش عايزك تحتكي بالبنت دي.... ولا تتكلمي معاها....
زين: أنا مش مرتاح للبنت هالة أبدا.....
سالم (بصرامة): البنت عايزة تخرب حياتك..... متعطيهاش وش..... مفهوم؟؟
زينة (بتعب): حاضر يا بابا.....
في فيلا الشناوي..... كان الجميع على مائدة العشاء...وقد انضمت اليهم عليا..... أردفت غالية بسعادة......
غالية: أنا مش مصدقة أخيرا نزلتي يا بنتي.....
اجابتها عليا بإبتسامة......
عليا: كل الفضل لأبيه....هو الي حفزني.....
غالية: الله يرضى عليك با ابني.....
أردف سليم بإبتسامة....
سليم: دي أختي يا ماما...انا معملتش حاجة.....
تدخل شهاب والد سليم قائلا.....
شهاب: امتى هتحن يا ولدي؟؟ و تتجوز بقى.....
سليم: لسا الموضوع دا ...مش وقته...الاقي البنت الي تناسبني الاول.....
غالية: ربنا يوفقك و يجمعك ببنت الحلال يا رب....
ردد الجميع بدعاء "آمين".....
ليكملوا عشائهم في جو عائلي جميل......
في فيلا الصياد....عزمت هالة على تنفيذ آخر بطاقة لها.....
هالة: الو...... رامي عايزاك بكره في موضوع مهم....
رامي: ايه هو؟؟؟
هالة: ..........
رامي (بصدمة): ايييييييهه؟؟؟؟؟
*☆يتبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع☆☆*
يا ترى مين رامي؟؟؟
وهالة ناوية على ايه ؟؟
و كريم و زينة هيكون القدر بصفهم ولا لا؟؟؟