رواية حبي الاول الفصل الثالث 3 بقلم روان احمد
.نبدأ"بسم الله الرحمن الرحيم"
. البارت الثالث'
.اهو وعدتكوا و وفيت مستنيه التفاعل بقى
وصلنا لحد أما نسرين عرفت عبدالرحمن أنهم مسافرين...
.
مي:الله عليك يا حبيب والديكبجد مكنتش مصدقة أنك وافقت توديني الملاااهي وكمان تدخلني السينما
عمر:وانا عندي كام ميوش يعني
وبعدين دكتورتنا تأمر بس كده أمر وأنا انفذ
مي بأمتنان:بجد يا عمر انت مفيش منك اتنين رغم إني ساعات بكون رخمه معاك لكن بحبك والله
عمر بأبتسامه:طب مااانا عارف
يابنتي أنا اصلا اتحب
مي بصتله بقرف:مغرور اوي
.....
تسريعًا للأحداث عمر قعد يضحك هو ومي مع بعض ويرخموا شوية لحد اما روحوا وناموا،
مازن:اي يابني فينك من الصبح م شايفك من بدري ومال وشك مقلوب كده ليه
عبدالرحمن: أبدًا مفيش، ماما يا سيدي امبارح طلبت مني اخد إجازة فترة كده عشان مسافرين اسكندريه عند خالتو
مازن:طب وفيها اي يابني مش مشكلة ما تروح يعم وانا هشيل الدنيا مكانك لحد اما ترجع بالسلامه
عبدالرحمن: ماهو ده العشم يا صاحبي بس مش دي المشكله
مازن:امال اي هي؟؟!
عبدالرحمن:مش قادر اشوفها تاني دلوقتي أنا مصدقت إني بعدت عنها الفترة اللي فاتت دي
مازن:طب وبعدين،ماانت مش هتفضل كده يا صاحبي
روح و واجهها وشوف يمكن هي تغير رأيها ولو لا يبقى ربنا يعوض عليك يا حبيب اخوك،
بس بذمتك هي مش بتيجي على بالك حتى؟
عبدالرحمن:مكدبش عليك هي مش بتفارق بالي أساسًا بس انا تعبت عشان كل السنين دي بحاول انسى واديني دلوقتي هرجع تاني لنقطة الصفر
مازن:يعم بس روح وانا حاسس انها هتوافق خير يا حبيبي
بس بقولك اي اوعى تنسى اخوك اول أما الدنيا تظبط معاك تكلمني وياريت لو تشوفلي صاحبتها.
عبدالرحمن بعصبيه:قوم يا مازن غور من هنا يلاااا
مازن بضحك:اي ياسطااا مش عايز تفرح بيا ولا اي
عبدالرحمن بابتسامة:اكيد طبعا ده هيبقى احلى يوم اصلا هخربلك الدنيا ساعتها وياسلااام بقى لو ف نفس اليوم
مازن:يسمع منك ربنا ،طب يلا قوم اجري خليك تجهز نفسك
عبدالرحمن:سلام عليكم
مازن بتنهيده مصحوبه بأبتسامه:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته، خلي بالك من نفسك يا صاحبي وابقى طمني
.............................
ف مكان تاني عند صفاء
صفاء:مي ي مي قومي يلا عندك امتحان النهاردة آخر يوم
مي بنوم:قايمه اهو بس اطفي النور
صفاء:قدامك ٥ دقايق لو مقوتيش مش هيحصلك كويس
مي بزهق:خلاص اهو قومت
أنا قولتلكوا جوزوني وانتوا اللي مش سامعين الكلام كان زماني نايمه وانا ضميري مرتاح ولا محاضرات ولا امتحانات ولا كليه اصلا اقول عليكوا اي
صفاء من وراها:أيوة يااختي برطمي كمان وف الآخر اول أما يجيلك عريس تطفشيه
مي بضحكه عاليه:أيوة طبعًا يا صفصف ما هو ده المطلوب البنت مننا ملهااش غير كريرها وتعمل ل نفسها كيان خلى العريس ده بعدين
عمر:طب يلا يا ام كرير خليني اوصلك ف طريقي قبل ما اروح القسم
مي بغمزة:حاضر يا حبيبي بس اي الشياكة دي كلها
=بصوت منخفض اكتر:هتقابلها النهاردة ولا اي
عمر بأستسلام من زنها: أيوة يااختي ليكي فيه،تحبي تيجي معاياا ؟
مي بأبتسامة خبيثه:لو ينفع اكون شاكره ليك جدًا واهو بالمرة اتعرف على مرات اخويا
عمر بصوت عالي:عايزة حاجه يا ماما احنا نازلين
صفاء:لا يا حبيبي ف رعايه الله
مي بأبتسامة:سلام عليكم
صفاء:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
......بعد وقت قصير
كان عمر وصل مي الكليه وارح ع شغله
عبدالرحمن عمال ينادي على نسرين:ماما ي امي ،ست الكل انتي فين
نسرين من بعيد:أنا هنا يا حبيبي ف اوضه حمزه
عبدالرحمن:عامله اي يا حبيبتي، هنتحرك امتى إن شاء الله
نسرين:على بعد بكرة بليل إن شاء الله يكون حمزه رجع
عبدالرحمن:هو قالك هيجي على هنا ولا هيسبقنا
نسرين:لا هيجي وانا جهزت حاجته اهي
عبدالرحمن:تمام،انا اخدت إجازة وهدخل انام شوية وبعدين اقوم اجهز حاجتي أنا كمان
نسرين:مش هتاكل ؟
عبدالرحمن:لا يا امي أنا محتاج انام ،تصبحي على خير
نسرين:وانت من أهله
.........ف الكليه عند مي
مي بخوف: بت يا ميار هو الدكتور أحمد الرخم ده هو اللي علينا دلوقتي
ميار بضحك:اه يا حلوة،مالك كشيتي كده ليه ده انتي حتى الوحيده اللي بتقوم تقف قدامه عادي جدا
مي بعد أما بلعت ريقها بصعوبه:أنا يابنتي لا خالص على فكرة هو اللي بيحب يطردني بره كل مرة وانا مش بكون عملت حاجه،تقوليش مفيش غيري ف المحاضرة ولا تلاكيك دي بقى
،مالك يا ميار مبلمه كده ليه في
حاجه ؟؟!
كل ده مي عماله تتكلم وم حاسه ب احمد اللي واقف وراها
ميار شاورتلها ب عينها أنها تفهم
ومي ف عالم موازي
مي بعصبيه: في اي يا زفته ما تتكلمي
احمد بصوت أجش:ازيك يا دكتوره اظن ان عندك محاضرة بتاعتي دلوقتي وحضرتك قاعدة وكمان مش عاجبك اني بطردك ،واضح فعلاً اني بتلكك
مي بصدمه وتوتر:ا أنا اااا ازي حضرتك يا دكتور ، اه أنا كنت بس بقول ل ميار تخلص بسرعه وخلاص اهو يلا يا ميار
مي خدت ميار ف أيدها بسرعه وجريت من قدامه دخلت المدرج كل ده تحت نظر احمد اللي مدتلوش حتى فرصة يرد
ميار بضحك:واضح فعلاً زي ما هو قال
بجد مش قادرة كل أما اتخيل شكلك وانتي بتتكلمي معاه بعد أما سمعك
مي بقرف: والله كان شكلي يضحك اوي كده
ماانتي لو صاحبه عدله كان زمانك منبهاني بدل ماانا عماله ادلدق ف الكلام كده
ميار بتعجب: أنا
ده أنا بقالي ساعه عماله اعملك بعيني كده كده انك تبصي جنبك حتى وانتي ولا هنا تقريباً كده الفهم معداش عليكي بالصدفة لدرجه ان كان هيجي حول يا شيخه ربنا يسامحك
مي بتنهيدة:بس بقى مش عارفة هودي وشي منه فين دلوقتي
بصي أنا هخرج قبل ماهو يجي
ميار: خلاص ياااختي اهو جه اقعدي ساكته بقى عشان هنطرد على يدك دلوقتي
مي باصه ناحيه الباب لقت.........
.............................................
يا ترى مي شافت اي ومين ميار دي واي حكايتها مع مي
هنعرف كل ده ف البارت الجاي
&&&&&&&&&&&Rony&&&&&&&
"تعريف للشخصيات الجديدة معانا ف البارت ده"
مازن عبد العزيز/ده صديق عبدالرحمن من الكلية وشريكه ف شركه الأدوية وكان أول جار ليه من ساعت أما رجع من اسكندريه وحالياً يعتبر صديقه الوحيد وهو مقرب ليه جدًا وبير أسراره، من نفس سنه لكن شخصيته مختلفه تمامًا عن عبدالرحمن فهو شخصيه مرحه وثرثاره يحب الخروج والموضه اكتر من شغله بس مبيخلطش الأمور ببعض ويقدر يشتغل كويس بجديه، لديه جسم رياضي،معندوش اخوات وبيعتبر عبدالرحمن اخوه الكبير رغم أنهم من نفس السن.