رواية امتلكت قلب صعيدي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نرمين حمدي
صخر فضل يضحك ولاول مره بيضحك كدا ليسند بيده علي الباب والاخري يضعها علي وجهه لتسمع وعد صوت ضحكه لتنظر خلفها وتندهش فهذه هي اول مراه تراه يضحك هكذا لتسرح وعد في ضحكته مبتسمه
ولكن لم يمر الكثير ليعود صخر لوعيه عندما وقعت عينه علي وعد التي تنظر له بدهشه وبحده: احمم ايه الي هتعمليه ديه
ليقاطعها هو بحده ويغلق الباب بقوه: عادي ايه تكونيش فاكره انك عايشه لوحدك هنيه البيت فيه رجاله والحركات الي هتعمليها دي متنفعش هنيه واصل فاهمه
وعد مستغربه اي الانقلاب الي حصل في ثانيه دا لسه كان بيضحك ودلوقتي متعصب
وعد بتسرع: انت غريب جدا لسه كنت بتضحك ودلوقتي
ليقاطعها:وانتي مالك انتي يخصك في ايه
وعد اتجه ناحيه الكنبه عشان تنام بس فجأه بدوخ وبتسند علي الدولاب وتضع يدها علي رأسها
ليلاحظ صخر عدم توازنها: في ايه
وعد بدوخ اكتر وخلاص هتوقع ليمسكها صخر: انتي خدتي علاجك
وعد بتهز راسها ب لا
صخر بينزل تحت يجيب اي حاجه مسكره بسرعه ويطلع لوعد ويديهالها
بعد مرور شويه وقت
صخر بقلق: ها أحسن؟
وعد بتهز راسها بالموافقه
صخر: مش بتاخدي العلاج في معاده ليه فاكره الموضوع هزار... انتي مستهتره كديه ليه
وعد بعند: وانت متعصب ليه هي صحتي ولا صحتك
صخر يجز علي اسنانه ويقبض كفيه حتي برزت عروقه: تولعي انتييييي وصحتك
********
في بيت ساره
صباح أخدت الفلوس بتعت اللوحه من ساره غصب عنها
ساره: انتي كل حاجه بتاخديها مني حرام عليكي بقي انا محتاجه الفلوس دي عشان جامعتي
صباح باستهزاء: جامعه اي يام جامعه مش كفايه اني متحملاكي ومعيشاكي وسطينا
ساره: معيشاني وسطيكم؟ دا انت مشغلاني خدامه وبرضو مش عاجبك
صباح: ان كان عاجبك ياحببتي والفلوس دي من حقي ومش هتشوفي منهم جنيه
ساره: انا تعبت منك بقي بتعامليني كدااااااا ليييي
لتمسكها صباح من شعرها: بكرهك مش حباكي جاتك القرففففف
ليدخل صالح الاب في تلك اللحظه
صباح بتسيبها بسرعه وبتمثيل بتحط ايدها علي وجهها وبتعيط: لي كدا بتعملي كدا لي دا انا في مقام امك بتصربيني ليييي
ساره واقفه مندهشه من تمثيلها لدرجه انها كانت هتصدقها
صالح: في اي اي الي حصل
صباح: الحمدلله انك جيت عشان تشوف بنتك بتعمل فيا اي ودي مش اول مره انا سكت كتير وعديت وقولت معلش ذي بنتي بس انا اتهانت جامد ياصالح وبنتك وصلت بيها انها تمد ايدها عليا
صالح بغضب: انتي عملتي كدا
ساره وهي مصدومه: بابا انا
ليقاطع كلامها قلما علي وجهها: انتي قليله الادب ومتربتيش
ساره بعياط: دي بتكدب انا معملتش كدا
صباح بخبث: كمان بتكدبني دا الحمدلله انك جيت وشوفت بعينك ياخويا
صالح بغضب: روحي علي اوضتك مش عايز اشوف وشك قدامي
ساره بتجري علي اوضتها وهي بتعيط
******
في غرفه زين
زين دخل اخد شاور ونام علي سريره باصص للسقف وبيفكر في ساره الي صورتها متشالتش من دماغه من يوم مشافها
زين: ياترا اي حكايتك وازاي طموحه كديه اه بس لو اشوفك تاني المره دي مش هضيع الفرصه لازم اعرف عنك كل حاجه
******
في غرفه مروان وشمس
شمس وهي بتقاومه: مروان انت استغلالي اووووي
مروان يمسك بيدها بقوه ويبعدهالتبقي المنشفه علي تكه: وحد يلاجي فرصه ذي دي وميستغلهاش
شمس: والله هصوت وهفضحك
ليحملها مروان ويضعها علي السرير مقتربا من شفتيها ليطبع اول قبله بينهم ثم يطبع قبله اخري قويه كادت ان تحبس انفاسها
شمس بدلع: بتحبني؟
مروان وهو تايه فيها: لاه
شمس: نهارك اسود
مروان: بعشجك انتي سحرالي ولا ايه
شمس: بحسب
مروان: وبعدين خلينا في موضوعنا
شمس ومروان كانوا عايشين ليله مليئه بالرومانسيه فنسيبهم عشان خلقي ديق
*****
في غرفه حنان
حنان: اه ياناري بجي يامروان تتجوز بت الر*جاصه دي وتسيبني انا بتفضلها عليا ياخساره كل السنين الي حبيتك فيها مبجاش حنان لو مخلتهاش تطلب الطلاج بنفسها والله لاخلي حياتكم كلها مشاكل في مشاكل
***
أدهم داخل البيت وهو سكرا*ن وماشي يطوح ومش شايف قدامه ليصدم بهارون قدامه
أدهم بابتسامه وعدم وعي: جدي اي مصحيك لدلوجتي
وبمجرد ماانهي كلامه يصفعه هارون قلما خلاص يلف حولين نفسه: مستني جنابك تشرف ي****
أدهم: في ايه ياجدي انا مش صغير عشان تضربني كديه
هارون: دا العيل الصغير مهيعملش الي هتعمله دي ياد
أدهم: وانا عملت ايه يعني
هارون: ياد دا انت بتكلمني وانت مش حاسس بنفسك
أدهم: هفوج هفوج
ليضربه هارون مره اخري: افوجك انا