رواية المغرور والدلوعة الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ميرو محمد
لحظت صدمه لحظت صمت وزهول وغضب وجميع ماتتخيلو من شعور .
صقر : امييييييييييي ......
وصقر وحياه جريو علي هاله ...
صقر شال امه علي ايده : امييي قومي . جلست حياه بجانب صقر ومسكت فيه .
هاله ونفسها بيطلع بلعافيه : ص.صقر حقك عليا يابني . ا.نا ك كنت بعمل كده عشانك .
صقر بدموع : خلاص ياامي خلاص عشان متتعبيش مش وقته كلام . ثم صرخ وقال . حد يطلب الاسعاف بسرعه .
هاله : خ .خلاص ياصقر . م.مفيش فايده . دا جازتي عشان عملت كتير .
ثم نظرت الي حياه وقالت : س. سامحيني ياحياه وقولي لاامك تسامحني .
حياه بدموع : خلاص ياطنط عشان متتعبيش .
هاله : ص. صقر خلي بالك علي اخواتك . واغمضت عينها ....
صقر : اميييييييييييييييييي . لاءءءءءءءءءءءءءءءءء . قووووومي يااامييييييييي قوووووميييي .
عدا ايام علي وفاة هاله . وكانت حالة صقر وحشه خالص وكان حابس نفسه في غرفته . وبسنت عندها انهار عصبي . وحسام الحالته اتغيرت خالص ومبقاش يكلم حد . وعامر المش عارف يعمل حاجه لعياله . ...
تعدي ايام وايام وايام وشهور وماهر اتعد.م ونسرين اخدت نصيبها وفضلت متشو.ها ومحر.وقه ومبقتش تظهر خالص .
وفي يوم قامت حياه من النوم ودخلت غرفت صقر ..
حياه : صقر ياصقر قوم بقا .
قام صقر من النوم وقال : ايوه ياحياه .
حياه : ايه ياحبيبي قوم عشان ننزل القاهره عشان الشغل بقا .
صقر : مش عارف هواجه الدنيا ازاي بعد الحصل دا .
حياه : ياحبيبي انا جنبك وهفضل جانبك . وهنعدي كله مع بعض .
صقر بابتسامه : ربنا يخليكي ليا .
حياه : طب يلا بقا قوم عشان . ننزل نفطر وتشوف بسنت وحسام وناخدهم معانا يغيرو جو .
صقر : ماشي ياروحي يلا .
جهز صقر ونزل الي اسفل هو وحياه . وكانت بسنت تجلس شارده وحسام بجانبها يلعب في التلفون وسهام ومحمود وعامر يتحدثون عن الشغل .
دخل صقر عليهم وقال : صباح الخير.
الكل : صباح الخير .
ذهب صقر في الوسط بين بسنت وحسام وقال : المزه بتاعتنا والبطل عاملين ايه .
بسنت بحزن وهي تحاول تخفي : الحمدلله ياابيه .
حسام : هنعمل ايه مفيش جديد .
صقر : تؤ تؤ لازم يكون في جديد ونعيش حياتنا ياروحي . وكمان حازم ووليد اتصلو بيا وعاوزنا عشان الشغل .
حسام بابتسامه : تمام ننزل ونروح القاهره .
بسنت : بس انا مليش نفس ياابيه اعمل حاجه ولا انزل .
حياه : يسلام ياست بسنت . اومال عاوزاني اروح اقعد مع ميار لوحدنا من غير الراجل بتاعنا.
ابتسمت بسنت وقالت : والله انتي البتخرجني من الانا فيه .
حياه : ايوه كده ياشيخيه اضحكي عشان نروح نعمل المقالب بتاعتنا في صقر .
صقر : بقا كده ماشي .
حياه : ايوه وحسام هيساعدنا كمان .
حسام : لاء است انا مليش دعوه دا رائيسي في الشغل ممكن يرفدني.
ظلو يهزرون ويضحكو ونسيو حزنهم وزعلهم . حتي نزلت سما هي الاخري .
سما برقه : صباح الخير عليكم .
الكل : صباح النور .
سهام : تعالي ياروحي . ذهبت سما وجلست بجانبهم . ثم قالت
سما : استاذ صقر . هو انا ينفع انزل الشغل معاكم تاني .
صقر : ايه البتقولي دا ياسما دي بقت شركتك زيك زي بسنت وحياه .
سما : لاء معلش انا زي ماانا .
حسام : يعني تكون شركتك وتشتغلي عند صقر سكرتيره .
سما بابتسامه: ايوه وايه يعني .
صقر : بصي انا هريحك انتي هتنزلي مع حسام المصنع وتمسكو انتو التنين .
سما : بس يااستاذ صقر.
صقر : مفيش بس . وكمان مفيش استاذ دي انتي بنت عمي واخت مراتي تقوليلي صقر فاهمه .
سما بابتسامه: حاضر .
محمود : طب قومو ياولاد اجهزو عشان تلحقو تمشو وتوصلو بدري.
صقر وحياه وبسنت وحسام وسما قامو يجهزو نفسهم ويجهزو الشنط بتاعتهم . للسفر .....
بعد وقت قصير جهزو ونزلو الي اسفل وودعو سهام ومحمود وعامر .وركبو العربيه وانطلقو في طريقهم الي القاهره ........
اثناء الطريق .........
حياه : صقر انا جعانه .
صقر : حاضر ياروحي . محتاجين ايه .
بسنت : هاتلنا عصير وبسكوت وخلاص ياابيه .
سما : وياريت قهوه ياصقر دماغي وجعاني .
حسام : لاء مفيش شرب قهوه هنجبلك عصير .
سما : يسلام انا عاوزا قهوه .
حسام : قولت مفيش قهوه . يلا صقر ننزل . نزل صقر وحسام يجيبو الحاجه للبنات .
سما : اوووف اخوكي حسام دا رخم يابسنت .
بسنت بضحك : معلش ياسوسو استحملي .
غمزت حياه لبسنت وقالت : يمكن خايف عليكي ياسما .
سما : ياشيخه اتلهي واسكتي .
بعد وقت قصير . ركب صقر وحسام تاني العربيه . وجابو حاجات كتير اوي . وبداءو بفتح الاكيس وبداءو يكلو وشغلو موسيقي هاديه . لحد موصلو الي القاهره .
وكان في انتظرهم حازم وميار ووليد ...
وليد : اخيرا ياراجل . نورتو القاهره .
حازم : نظر الي بسنت وقال ونعمه وحشتني ياصقر ووحشني كلامك وشكلك وكل حاجه فيك .
ابتسمت بسنت بكسوف .
حسام : متتلم ياض ياحازم . الله احنا واقفين .
حازم : مين قالكم تجيبو الواد دا مسيبتهوش ليه هناك .
ميار : عااااا وحشتوني يابنات اوي .
حسام: اهو المجانين اتلمو تاني علي بعض .
حياه : اتلم ياض . ياروحي وانتي كمان وحشتينا .
وليد : طب يلا نطلع بدل الواقفه دي .
صقر : يلا يابنات اطلعو انتو الاول . واحنا هنجيب الشنط ونطلع وراكم .
صعدو البنات وظلو الشباب تحت يتحدثون .
صقر : وليد جهزت طقم الحراسه .
وليد : ايوه ياصقر وكمان حازم جاب داده تقعد مع البنات وتكون معاهم .
صقر : كووويس اوي .
حازم : انت قلقان من ايه ياصقر .
صقر : مش عارف والله ياحازم بس قلبي مش مرتاح .
وليد : ربنا يستر .
حسام : اهم حاجه منحسسهمش بحاجه .
صقر : فعلا . وكل واحد فينا يخلي باله من واحده فيهم .
حازم : كده كده بسنت هتكون معايا في الجامعه . ومش همشي من الجامعه غير لما اوصلها بنفسي.
وليد : وانا معايا ميار وبردو مش هتحرك من غيرها .
صقر : تمام اوي . وطبعا ياحسام سما هتكون معاك في المصنع .
حسام : ماشي ياصقر ربنا يستر .
حازم : بس انت بكرا كده هتحتاج سكرتيره .
صقر : انا نزلت اعلان وانا في الصعيد بخصوص السكرتيره وهيجيلي بكره كام واحده كده .
وليد : تمام . وانت فاكر المجموعه الهيجو لتدريب في الشركه عندنا .
صقر : تمام هو كام عددهم .
حازم : اربع شباب وست بنات .
صقر : تمام المفروض يبداؤ من امتي .
وليد : من بكرا بكرا هتروح هتلاقئيهم .
صقر : تمام يلا بينا نطلع نطمن علي البنات . وبعدين ننزل عشان نروح ننام ونقوم بدري عشان نشوف الورانا .
الشباب تمام . صعدو الي اعلي اطمنو علي البنات . وبعدها نزلو علي طول . وروحو نامو .والبنات كمان نامو .
حتي يأتي يوم جديد يوم مليئ بااحداث جديده واشخاص جديده وهنعرف هيحصل ايه معاهم في البارت الجاي .
وصقر : خايف من ايه وايه الهيحصل .
الثاني والثلاثون من هنا