اخر الروايات

رواية كامل الاوصاف الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية كامل الاوصاف الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني


رواية كامل الأوصاف الحلقة الثانية
نزلت عشق وهى خايفة وانصدمت فى شخص اقدمه
نظر لها الشخص وقال
حاسب يا ابنى
نظرت له عشق وهى بتعتذر
اسفة جدا
انصدم الشاب لم شافها:
انتى ايه طلعك هنا انت مش عارفه الشروط
بلعت ريقها عشق:
حضرتك المدير عارف
استغرب الشاب
وقال
عمى رفيع يعرف انك متنكر ب لبس ولد هو بيخطط ل ايه
قطع حديثهم قدوم الشاب
فنزلت عشق بسرعة وطلع الشاب وسلم:
اذيك يا كنان عامل ايه
نظر له كنان بنظرة استغراب:
من امتى بتقف تتكلم مع عامل يا استاذ اسامة
ابتسم اسامة واتكلم بطريقة تستفز كنان:
انا معروف هنا والكل بيحبنا حتى فاكرنى ان انا ابن المدير
نظر له كنان بلي مبالاة ودخل مكتبه ودخل وراه اسامة
نظر الى الصنية وشاف كل الا فيها خلص
ابتسم بخبث وقال
واضح ان عجبك شغل الكافتيريا الفترة ده
رد كنان:
ماشي حاله رغم النهارده اتاخر شويه الشاب الجديد لكن مش مشكله، هو قليل الكلام وراسه دايما فى الارض وبيقف بعيد وده حاجه كويسه ماشي حاله
ابتسم اسامة:
طيب انت عرفت ازاي هو انت شفوته
رد كنان:
طبعا كنت متابعه فى المراية وعجبنا التزمه
المهم كويس انك جيت فى حاجات عايز اتنقش فيها
….
كانت عشق نزلت تحت واخذت نفس طويل
شافتها فتاة وسألتها
كنت فين يا بنتى اتاخرت ليه
ردت عشق وقالت
على لحظة كنت اكتشف طلع المدير فوق
ابتسمت الفتاة
يعني شفوتى المدير كنان رفيع الجرحى شكله ايه
نظرت لها عشق بصدمة:
بقولك كنت اكتشف لولو مستر اسامه شايفنى وغطى عليا كنت روحت فى مصيبة وتقولي
شكله ايه
تكلم الاب بضعف وقال
خلاص يا بنتى متعرضش نفسك للموقف دى تانى مفهش حاجه لم يجي شاب يقطع الراتب معانا ويكون هو مسؤول عن الدور اللى فوق
اقتربت عشق من ابوها وقالت:
كل حاجه تحت السيطرة يا بابا وفعلا الباشا رفيع بيدور على شاب
اطمنى الاب وقال
انشاء الله خير انا عارف كنان وهو صعب جدا متتصورش انه مش بيحب غلطة، من يوم ما مسك الشركه مع ابوه رغم انه مش بيظهر لكن عارف يسيطر على كبيرة وصغيرة ولو حس ان بيتلعب عليه يولع فينا
طمنت عشق ابوها
والا عليه بلاش خلاص يجيبوا واحد
مر اليوم على الجميع فى العمل
اخر الليل فى المنزل
اتجه رفيع الجراحى نحو ابنه وهو مبتسم وقال
انت قلت ليا مش هتتجوز الا لما الاقي ليك بنت تكون كاملة الاوصاف، اخلاق جمال متعلمة وعندها ضمير ومخلصة وانا لقيتها
غضب الابن وقال
هو انت ليه مش بتتعب قولت مش هتجوز انت ليه مش راضى تطلعنى من دماغك
غضب الاب
هتتجوز يا كنان ورجلك فوق راسك والا اقسم بالله اغضب عليك واحرمك من الميراث، وكل املاكى اكتبها لدور الايتام عشان ارتاح واريحك فاكر يا ابنى وممتاخرش عليا
وتركه وخرج
كان كنان على اخره رايح جاي مش عارف ازى يقنع ابوه انه يخرج الموضوع من دماغه
وخرج واقبل صديق أسامة
شافه مضيق وسالها مالك الدخان طالع منك ليه كانك هتولع
زعق كنان وقال
ابوى يا فلاح عايز يجوزنى
ابتسم اسامة وقال
وفيه ايه
نظر له كنان
بقولك عايز يجوزنى والا يحرمنى من كل حاجه
أكمل اسامة بتهريج:
وأجيب جاهزة من فين عندك عبد الرحيم واحتكم الامر ياجماعه وهتجوز
نفخ كنان بضيق:
انت واد بايخ وانا الغلطان جيت ليك
وجى يمشي وقفه اسامة وقال
قوله انك مبتعرفش
استغرب كنان من كلمته واستفسر
مش بعرف ايه انت يا واد شارب حاجه علي الصبح
ابتسم اسامة:
اه شارب مين كاعنى فى الاجتماعات وهنا وهنا وانت شاطره قاعد فى التميف وتحضرهم اون لاين وخلاص
نظر له بغيظ
انا كمان بحضر اجتماعات لكن فى شركات بيكون الا بيشتغلوا في الاداره وانا مش عايز اتعامل معهم
ساله اسامه ب استغراب
هو ده الا نفسي افهم هو انت ليه بتكرها الستات والبنات يا ابن حتى لو شيخ ومتدين لكن مش لدرجة تترهابن انا حاسس لو مكنتش مسلم كنت اترهبنت
رد كنان
عادى يعنى هو اصلا محدش يقدر يجبرنى ولازم اخلى ابوى ينسي الموضوع ده من غير تهديده
شرح اسامة
يبقي افهمك انت هتعمل ايه تقول، لابوك انك مريض وعندك عقم وانك عرفت الموضوع ده لم عملت الكشف الشامل من فترة وكدة انت هتصعب عليه ومش يحاول يجبرك على حاجه
نظر له كنان نظرة مطولة:
انت بتهرج صح وواخدنى سلويتك النهارده وانا غلطان الا بستيشر واحد واطى زيك
ابتسم اسامة
يا ابنى متخفش انا صديقي دكتور يعاملنى ورق مضروب تقدمه ل ابوك وشوف بقي يعمل ايه
فكر شويه كنان في العرض وقال
فكرة حتى لو فضل مصر اجبره يبلغ اي بنت بالموضوع ده
عشان تتفش من قبل ما توافق
يلا على الدكتور
استقبلهم الدكتور وسلم عليهم وسمع طلبهم
جابوا وقال
تمام مفيش مشكله لكن الاول علشان اطمنى وتعرف تحبكها كويس لازم اكشف عليك واعملك تقرير يخلي ابوك يصدق بعد الشر عنك لكن في معلومة بسيطه العقم غير العجز الجنسي
استغرب كنان وقال
مش فاهم
بدا يوضح الدكتور
العقم يعنى عدم القدرة على الانجاب ام العجز الجنسي عدم القدرة على ممارسة الحياة الزوجية مع زوجتك
ضحك اسامة بتهريج
انا شاكك انه عنده عجز جنسي عشان بيكره الستات ومش بيحب يتعامل معهم
ضحك الدكتور
لا ده موضوع كبير هنشوف مشكلته ده والا نفسي
اتعصب عليهم كنان
هو انتم بتهرجوا صح انا الا غلطان ان جيت هنا
اعتذر الدكتور منه وقال
عفوا احنا مش بنقصد خليك روحك حلوة وبالفعل انت محتاج دكتور نفسي عشان انت بتحرب سنه الله ربنا هو الا حلل الزواج وهو الا خلق الرجل والمرأة من صلبه يعني المراة جزء منه
نظر كنان ل اسامة بتوعد وقال
هو انا جاي اخد محاضرة والا يتعمل لي ورق
ساله الدكتور
طيب ممكن اسالك سؤال لو طلعت عندك مشكله وقبلت واحده وحبيتها احساسك يكون ايه بعد ما حربت القدر
نفخ كنان وقال
انا ماشي وغلطان ان جيت
ابتسم الدكتور
هى مين السبب فى عقدتك بنت حبيتها والا امك
قام يمشي كنان
وقف اقدمه الدكتور
مفيش رجوع لازم اكشف عليك علشان مكتبش تقرير وانا مش فاهم الحالة ونصيحى منى مش عشان تجربه فاشلة تدمر حياتك لكن كل الوارق يكون جاهز اتفضل معايا
بالفعل دخل كنان وتم الكشف عليه وبعد ما خلاص طلب منه تحليل وكل حاجه مطلوبة لدرجة شك كنان ان ممكن يكون عنده مشكله وبعد ما خلص كل حاجه
ساله كنان
ان كل الا كنت اعرفه ان هديك فلوس تعطنى ورق يثبت انى عندى مشكله لكن ليه كل ده
رد الدكتور ب اسف
لانك بالفعل عندك مشكله
نزلت الكلمه على كنان بصدمة لم يتوقعها لكن رسم لا مبالاة
واخد التقرير ومشي من غير كلمة
انصدم اسامة وبحزن
انا كنت بهرج معه مقصدش ابدا ان يطلع حقيقه
ابتسم الدكتور قال
هو كويس وزى الفل
انصدم اسامة مرة اخرى
مش فاهم طيب ليه
وضح الدكتور عشان صاحبك عايز يتعلم درس حياته ويعرف ان المراة نص المجتمع وهى الجزء الناعم للرجل وان لا يجوز نحرم حاجه حلالها الله
….
تركهم كنان وهو يشعر بمشاعر ملخبط ومش عارف يزعل او يفرح او يعمل ايه
اتجه الى المنزل كان الاب منتظره
فكرت والا لسه
وضع كنان الورق اقدم ابوه وقال
لو واثق ان الانسانة الا انت بتقول عليها تقبل تتجوز اخوها معنديش مانع

يتبع…






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close