اخر الروايات

رواية وعود كاذبة الفصل الثاني 2 بقلم شريهان مطاوع

رواية وعود كاذبة الفصل الثاني 2 بقلم شريهان مطاوع

وبعد يوم طويل في الجامعه رجعت البيت وانا بفكر في كلام ملك اول حاجه عملتها بعد رجوعي البيت دخلت اوضتي
وفتحت الايميل الوهمي اللي انا عاملاه باسم مستعار وفتحت الماسنجر وبقيت متردده جدا اكتب او ما اكتبش اكتب ترددت كثير جدا ان انا ابعث له رساله لكني قررت وبعثت له رساله وفي ثانيه عايزه امسحها ثاني والتردد والخوف مسيطر عليا وقبل ما امسحها وفي نفس اللحظه يزن كان فاتح و شاف الرساله فورا ورد علي ردوا صدمني
حطيت ايدي على وجهي مش عارفه اقول له ايه وفضلت انظر في التليفون والرساله و اقراها مره و اتنين يزن كاتب لي اخيرا قررت ي تتكلمي بعد سنتين من وجودك عندي على البروفايل وليه دلوقتي بعته تقولي لي ممكن نتعرف ونكون اصدقاء
سما سوري لو ضايقتك كنت فاكره ان ممكن نصير اصدقاء سوري مره ثانيه بقلم شريهان مطاوع
يزن انتي منين؟
سما فكرت قليل وتذكرت كلام ملك ليا المفروض تكون شخصيتي مختلفه عن شخصيه سما
يزن افتكر ان سؤالي سهل مش محتاج تفكير 🤔
سما من القاهره بعتذر مكان قصدي اضايقك ولانك على البروفايل الخاص بيه كنت حابه اتعرف عليك وعلى شخصيه حضرتك احساسي اني ضايقت حضرتك بعتذر مره ثانيه ولو حابب تلغي الصداقه ما عندي مانع اهم شيء اني ما اكون مصدر ازعاج لحضرتك
يزن لا ولا شيء
سما ميرسي لحضرتك
يزن انتي ليه متواجده على الفيس باسم ولد في البدايه وبعد فتره غيرتي اسمك لبنت ممكن افهم؟؟
سما كثير من البنات بيعملوا كده وانا عامله كده عشان ما حد يضايقني وبعدين رجعت كتبته باسم بنت معنى سؤالك انك قررت ان نكون اصدقاء
يزن 😂😂 انتي بتكلمي واحد من ورا شاشه ازاي يكون صديقك وانتي ما شفتيه وما عرفتيه
ولا حتى سمعتي صوته 🤔
سما باندفاع لا شفتك 🤭
يزن نعم شفتني 🤔
سما سوري قصدي اني شفتك متاكده انك هتسال الاسئله دي لان انت منزل صورتك على البروفايل وانا شفت صورك كلها وانت نسيت ان حضرتك على البروفايل عندي من سنتين
يزن شفتيني على البروفايل الهيئه مش مقياس ان نشوف جوه الناس الهيئه ب تدل براء فقط وبعدين انا نزلت صورتي يبقى انتي ليكي الا سبقيه انك شفتي شكلي
سما مش عارفه هتصدق او لا لكن لو قلت انك شبه انسان عزيز عليا ممكن ما تقتنع
بعتذر حسا ك متضايق من كلامي والله ما اقصد ا سبب لك اي ازعاج
يزن امتى ه تعادل معاكي 🖐🏻
انا مش متضايق لو متضايق كنت عملت لك بلوك انا مستغرب بس من كلامك
عمرك كم سنه ؟
سما 21 سنه بقلم شريهان مطاوع
يزن العمر كله يا رب
سما ميرسي
يزن طب انا شبه حد تعرفيه انتي بقى شبه مين 🤔
سما فعلا انا شفت شكلك لكن حسا ك طبعك صعب
يزن صعب جدا مع الناس اللي مش مباشره في الكلام اللي نواياها ليا مش خير لكن اجدع من اي جدع مع الجد
و المخلص
سما انا ما اعرفك كل الموضوع ان صورتك لفتت نظري مش اكثر وانا ليه ا ضرك بصراحه حاسه ان كلامك و ترني
يزن ما افتكر ش اني قلت لك حاجه توتر ك للدرجه دي ممكن اشوف صورتك علشان بس اعرف انا بتنا قش مع مين
سما بخوف وتوتر اكثر و ندمانه انها اتكلمت و خايفه جدا جدا جدا
سوري انا طلبت نكون اصدقاء ممكن تكون فهمتني غلط وعندك حق سوري
يزن ما فهمتك يش
غلط بس انا كمان بتوتر من المجهول
سما يعني ايه مجهول اعتقد ان الفيسبوك وسيله للتواصل بين الناس للتعارف
يزن دي حقيقه لكن مهما كان الفيس هو برده عالم افتراضي وهمي تفتكري في صداقه مبنيه على الوهم؟؟؟
ما تبقاش اسمها صداقه ابدا
سما اعتقد لو في احترام ممكن نكون اصدقاء لكن ممكن يكون شخصيتك شكاكه و متوتر لانك انت و ترتني انا نفسي انا ما اعرفك غير صوره فقط لا غير
يزن اكيد كلامي ما خرجش ابدا عن حدود الاحترام انا شخصيه حذره مش شكاك وبصراحه حقي اكون حذر وحقك ترفضي طلبي اني اشوف انا بتكلم مع مين ومين هو صديقي كل الحكايه ان مصطلح الصداقه لها عندي فلسفه مختلفه عن فهمك ليها الصديق يعني الشخص الاقرب من الاخ للانسان
و الدرجه دي في الانسانيه استحاله تكون بين اشخاص مجهوله ما يعرفوش بعض
علشان كده لما بتقولي نكون اصدقاء بحاول اعرف شخصيه صديقتي على العموم ما تتوتري ش
انا الظاهر اني ازعجتك بوضوح ي في الكلام سوري
سما وانت لما توترني اكيد كده تعرف شخصيتي الصداقه ما بتبان او توضح في يوم واحد اكيد الصداقه مع العشره واكتساب الثقه في بعض وانا ما طلبت منك شيء غير تكون صديق وطلبي معصب ك كده وانت وترتني فعلا وكل واحد منا له اسلوب وله شخصيه وفي كل الاحوال كلامك يحترم
يزن ميرسي لذوقك
سما وهي حطه يدها على قلبها من الخوف والتوتر لكن بتحاول تبان شجاعه في الكلام
انت اسمك يزن ولا ده اسم برده مش حقيقي
يزن لا اسمي انا ما عنديش حاجه في حياتي مش حقيقيه اوضح مني ما فيش
سما تمام شكلك صعب قوي يا يزن
يزن انا ابدا ده انا اسهل بقلم شريهان مطاوع
من امتحان الحساب بتاع كي جي 1 😂😂😂
سما 😂 والله انا خايفه اضحك من كتر التوتر من كلامك
يزن م حسساني اني ظابط مباحث 😂😂
سما هههههه طب انا دلوقتي افهم ايه افهم انك الانسان البسيط اللي بيضحك ولا الانسان العصبي اللي بكلامه
و ترني و خوفني
يزن انا الاتنين واكتر شويه
سما يمكن وجهه نظرك ان طلبي ل صداقتك غلط
وانا من وجهه نظري طلبي ما فيهو ش اي مشكله مدام في منتهى الاحترام بس اكيد كل واحد منا له شخصيه مختلفه
يزن تمام اتشرف بيكي تبقى معرفه خير
سما ان شاء الله
يزن ما فيش مبروك و شوكولاته هديه على الصداقه 😂
سما سوري ما فيش ايه
يزن هههههه مبروك و شوكولاته
سما هههههه والله اللي يشوفك وانت بتتكلم في البدايه تليفوني وقع من ايدي اكتر من مره وانا بكلمك من كتر التوتر والخوف ما يشوف شخصيتك وانت بتضحك
انت قبل ما تتعرف عليا ا ديتني درس حتى قبل ما تسالني اسمك ايه واللي ا ستنتجته انك فعلا تنفع مدرس ومدرس شاطر 😂
يزن اه انتي ضعيف في ماده ايه اذاكر لك 😂 😂
سما انت مستحيل اي نعم انت مدرس شاطر لكن انا بتوتر بسرعه
لا حنين انا بس المهم تفهمي على طول مش نقعد نعيد ونزيد ما بحب اشرح كثير 😂😂
سما 😂 لا انا طالبه شاطره وتقريبا من الاوائل 😂
يزن صحيح انتي في كليه ايه و اسمك ايه؟؟
سما اعتقد السؤال ده كان المفروض يبقى اول سؤال تساله لي في اول المحادثه زي اي مدرس يدخل القاعه ويسال الاول اسمك ايه للطالب 😂
لكن انا اخذت الدرس قبل ما تعرف اسمي 😂
اعتقد ان انا قلت لك بعرف شخصيه الشخص الاول
سما وهي تفكر تقول له اسم مين لانها عايزه تقول اي اسم مش اسمها هي اصلا طول المحادثه قلبها بيدق حاطه يديها على قلبها وخوف وتوتر لكن مبسوطه قوي انها اخيرا قدرت تتواصل معاه
انا اسمي ملك
يزن عاش الاسامي يا ملك اسمك حلو
ميرسي وفعلا بعتذر للمره الثانيه لو سببت لحضرتك اي ازعاج و صدقني كان هدفي نكون اصدقاء
يزن وبقينا اصدقاء هههههه هههههه
سما وهي طايره من الفرحه فعلا فعلا ميرسي هههههه
ميرسي لي المحادثه اللي كلها توتر وخوف وضحك تصبح على خير
يزن تصبحي على خير
سما تغلق الفون وتنام على السرير وهي مبسوطه واخده التليفون في حضنها فرحانه جدا جدا جدا فرحه لا توصف انها قدرت تتكلم مع يزن
لحظات وتدخل كيان اخت سما صغيره ثالثه ثانوي
سما يا سما ماما تنادي عليكي بقى لها ساعه انتي من وقت ما جيتي من الكليه وانتي حبسه نفسك في او ضتك ممكن افهم ب تكلمي مين كل ده في التليفون
سما وهي في دنيا تانيه وعالم تاني من الحب كنت بكلم ملك صاحبتي بقلم شريهان مطاوع
كيان يا سلام طبعا ماما هي اللي توضب العشا وحضرتك قاعده تتكلمي ست ملك طب قومي كلمي ماما
وبعد انتهاء اليوم يطلع يوم جديد على ابطالنا
سما تقوم الصبح بدري على فون ملك
ملك انا ه ستناكي تحت البسي و انزلي
سما تمام 10 دقائق ونزل عندي ليكي اخبار جميله جدا جدا جدا جدا
ملك عيني يا عيني على الروقان صوتك نفسه بيقول ان في حاجه جميله بسرعه انا قدامي ربع ساعه او 10 دقائق واكون قدام البيت
تنزل سما وهي مبسوطه ومامتها تجلس على السفره حبيبتي ه تفطري سما تضحك وتقبلها من خدها وتاخذ ساندوتش في يدها لا يا امي ملك في انتظاري تحت باي
تنزل سما و تركب السياره بجوار ملك ملك احكي لي يا ستي عملتي ايه امبارح شكل في احداث كثير احكي
سما تحكي لها كل شيء وكل اللي حصل وملك تضحك لكن ملك ا تضايقت ليه قلت اسمك ملك
سما سوري حبيبه قلبي ما كانش قدامي اسم غير اسمك ما عرفتش ارد عليه اقول له ايه وبعدين انتي مش في الكليه عندي وهو مش يعرفك
ملك تمام المهم تكوني مبسوطه انا ما يهمني في الدنيا غير انك تكوني مبسوطه
سما انا مبسوطه مبسوطه جدا اول مره اتكلم معاه
ملك اي حاجه تخليكي مبسوطه اعمليها حبيبتي
تدخل سما الكليه وتحضر اول محاضره ويزن يقف في القاعه يشرح
لكن سما تجلس وتنظر له وتتذكر كلامه معها امبارح في المحادثه مش متخيله هو اتكلم معايا ان اللي واقف ده حبيبها وانا كلمتك امبارح عماله تحلم وتحلم وتفكر
اي جنون هذا الذي يجعلني احبك رغم البعد الذي بيننا اي جنون هذا الذي يجعلني اكتفي بك رغم غيابك اي جنون هذا الذي يجعلني انتظرك وعلى شوق ولهفه لمحادثتك بحبك
تنتهي المحاضره وتخرج سما هي وريم واميره يجلسوا في الكافيه
طبعا محدش يعرف سرها غير ملك
وبعد لحظات تاتي ملك وتجلس بجوارهم و يبتدوا يتكلموا ويضحكوا
على الجهه الاخرى ✨✨✨✨✨✨
يزن يدخل مكتبه ويضع الاوراق على المكتب ويمسك الفون ويتصل على ماجد صديق عمره و معيد في نفس الكليه
الو ايوه ماجد
ماجد اه يزن في حاجه ولا ايه
يزن ايوه تعالى المكتب عايزك
ماجد يتكلم بقلق انت كويس
يزن انا كويس بس تعالى عايزك بسرعه
ماجد يعني الحوار مهم الغي محاضرتي واجي لك
يزن لا لا خلص محاضرتك وتعالى قدامك كتير
ماجد لا ساعه واجي لك
يزن تمام في انتظارك في مكتبي
وبعد ساعه يخبط ماجد
يزن ادخل
ماجد ايه يا ابني في ايه
✨ماجد شاب طويل شعره ✨
اسمر بشره بيضاء عيون سمراء ✨
يجلس امامه خير يا يزن مكالمتك قلقت ني
يزن انا انا
ماجد خير يا صاحبي
يزن انا بقلم شريهان مطاوع
ماجد بعصبيه بسيطه ما تنجز يا يزن انت ه تعترف لي بحبك ما تلخص عايزني في ايه قلقتني
يزن انا
ماجد يقف ويجلس على حرف المكتب امامه 😂😂 اتكلم يا ابني اكيد عامل مصيبه 😂
يزن لا لكن في بنت دخلت اتكلمت معايا ماسنجر لكن انا مش مرتاح لها
ماجد مين هي
يزن فاكر البنت اللي عندي من سنتين وقلت لك اني شاكك فيها ومش مرتاح لوجودها عندي على البروفايل
ماجد 🤔 بتفكير ايوه ايوه
يزن اخيرا اتكلمت
ماجد مش ده البروفايل اللي قلت لي بعث لك طلب صداقه باسم ولد وبعد فتره غير الاسم البنت وطول السنتين تقريبا ب يراقب كل اخبارك وما بيتكلم وانت خليتني بعت له طلب صداقه لكن هي ما قبلت وش
يزن ايوه
ماجد يجلس امامه بتركيز احكي لي اتكلمت في ايه
يزن يبتدئ يحكي له كل شيء حصل في المحادثه
ماجد وتفتكر كده هي عايزه ايه منك كلامها مش مريحني ما فيش حد يدخل عندك سنتين وبعد سنتين يكرر يكلمك دلوقتي اكيد وراها حاجه
يزن انا قلت كده و اديني معاها للاخر لما اشوف مين دي
ماجد خلي بالك لتكون واحده وعايزه تعمل لك مشكله وتنشر المحادثه هنا في الكليه او تضرك في شركتك
يزن ما تقلقش انا حريص جدا في كلامي
ماجد ما حكيت لي اخبار البنت التانيه اللي كلمتني عنها
يزن بنت مين
ماجد البنت اللي دخلتها المحاضره بعدك امبارح ودي اول مره تحصل في تاريخ دكتور يزن اني طالبه تدخل بعده المحاضره ولو بدقيقه 😂
يزن هههههه لا لا انت فاهم غلط هي بنت شاطره جدا ومميزه وملتزمه ودايما تلفت نظري ب احترامها وادابها وكمان من الاوائل بقلم شريهان مطاوع
ماجد يقف وينظر في ساعه يده تمام انا عندي محاضره بعد 10 دقائق نكمل كلامنا بعدين
يزن يقف هو الاخر تمام انا كمان عندي محاضره
يخرج من المكتب ويتجه يزن الى القاعه لكن عقله كله في البنت اللي كلمته امبارح
وفي نفس اللحظه سما تتجه لنفس القاعه لكن سما تفتح الفون وكل ثانيه تبص يمكن يكون يزن ارسل لها رساله على الايميل الفيك اللي هي عاملاه لكنها تخبط في يزن لانها طبعا ماشيه بصه في التليفون ومش بصه قدامها تليفونها يقع من ايديها يزن ينحني الى الارض ويمسك الفون
سما بخوف وتوتر لان الفون مفتوح على الماسنجر وبالتحديد على نفس الرساله بتاعه يزن
بقلم شريهان مطاوع
التفاعل. التفاعل. التفاعل. التفاعل
اللَّهُمَّ صَلِّ وسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍﷺ وَعَلَى آلِهِ وصَحْبِهِ وَسَلِّمْﷺ
رزقنا اللــــــــــه واياكم
شفاعته ومرافقته في الجنة..{ﷺ}



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close