اخر الروايات

رواية الافعي والعقرب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نور الشمس

رواية الافعي والعقرب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نور الشمس 


الافعي و العقرب

الفصل 26 🐍🐍
****************

توقفنا عندما غادرت جاسمن الفيلا وجلست جوري تبكي بشدة بين احضان سيف

توجه جاسر الكل عصبية وأمسك جوري ووقفها ونظر لها بارف وقام بضربها بالأقلام

جاسر : بقي جوس عاشت حياتها وانتى يا عيني مظلومة ومقهورة صح طب اذاي والهانم كل شوية بطلب لأول مرة اعرف انك انانية مش بتحبي غير نفسك تعرفي ايه عن اختك انها قوية وجبارة صح بس متعرفيش انها ساعات كتير بتموت تعرفي إحساسها وهى بتقرب من اي افعى علشان محتاجة دمها علشان تعرف تكمل انتقامها تعرفي ايه عن اختك وهى شايفة امها بتغتصب ادام عنيها تعرفي ايه عن اختك وهى بضيع مستقبلها وبضيع حلمها وانتى عارفة انها كان نفسها تبقي عالمه ذرة بس اذاي جوري هانم ميهمهاش كل ده وشافت ان اختها ظالمة وعاشت حياتها يا خسارة يا خسارة انت فاكر انك عاقلة وبتحبيها بس طلعتي بتحبي نفسك لو كنتى فكرتي شوية كنتى عرفتي ان جو هو مطر اخوكي امال هى كانت بتهتم بيه ليه وليهعلى طول بينام فى حضنها جاسمن اعتبرتك بنتها وأختها واعتبرت مطر اخوها وابنها رغم صغرها بس قدرت تخطط وتنفذ وترجع حق أهلك عارفة الفرق بينك وبنها ايه انك لو كنتى مكان جوس يوم الحادثة مكنتيش فكرتى فى الانتقام لكن هى فكرت فيه وصممت الله يسامحك حتى انتى خسرتيها منك لله منك لله يا جوري هى مش هتستحمل كل ده اختك بقالها فترة بتنزف دم من يوم مالافعي لدعتها بس ساكته علشان متشفش نظرة حزن فى عيونك بس هى غبية افتكرت انك هتخافى عليها بس اتطضح العكس انتى عمرك مهتخافي عليها القاعدة هنا ملهاش لازمه

غادر جاسر تحت انظار الجميع الذين حزنو على تلك الفتاة ونظرت الجده الى جوري نظرة عتاب و زعل وصعدت الى غرفتها بمساعدة مروة

كانت جوري تسمع كلام جاسر وشاهدت نظرة جدتها وكلام جاسمن يرن فى اذنها وفى لحظة واحدة كان سيف يصرخ باسمها ووقعت بين ايده فلتفت الكل على صوت صراخ سيف وشاهدو جوري لا تتحرك

عاد جاسر بسرعة ونزل على الارض يضم جوري بين احضانه ونزلت الجدة بسرعة وجلست بجوارهم

ليث : سيف فوق بسرعة على المستشفي

ولكن كان سيف وجاسر فى دنيا أخري فقام ليث بأبعاد سيف عنها وحملها وخرج يجري وخرج حلقة الشباب وتوجهو الى المستشفي

كان الأطباء فى انتظار جوري بعد ان اتصل فهد عليهم وعند وصولهم اخذوها على الطوارئ وجلس الجميع فى الخارج فى انتظار خروج الأطباء

رائد : حد يعرف فين جاسمن
حسام : لازم تيجي وتفضل جامب اختها
ليث بغضب : بعد ده كله لازم تجي حرام عليكو ديه استحملت الى مفيش راجل يستحمله شافت كتير اوى من صغرها انا لو كنت مكانها كنت موت نفسي من اول لحظة بس هى جبل
فهد : اهدي ليث جاسي بتعرف تسيطر على نفسها وهتفضل لما الكل حوليها
شهد : يا رب ترجع انا خايفة عليها اوي
احمد : أهدى يا قلبي كلنا عارفين جاسي قوية وصلبة
يونج : بس بيجي وقت الجبل بينهز وبينهار من كتر الحمل
الجدة بعصبية : الكل يخرس مسمعش صوت

سكت الكل ومر أكثر من ساعة وأخيرا خرج الأطباء

سيف : مالها جوري فيها ايه
الدكتور : اطمن بس هى اتعرضت لضغط عصبي شديد ونتج عنه ارتفاع ضغط الدم و كانت على مشارف جلطة بس الحمد لله لحقناها وبقت كويسة بس ااااا
جاسر بعصبية : أنطق فى ايه تاني
الدكتور برعب : المريضة دخلت فى غيبوبة بس بمزاجها عقلها الباطن فرض الحالة ديه عليها وهى وافقت لازم سبب قوى علشان تقدر تصحي
الجدة بدموع : يا رب مضيعهم منى يا رب انا اكتفيت بيهم بعد موت بنتي و جوزها يا رب احميهم وعافيهم
ليث : لازم نقلب الدنيا على جاسمن

&&&&&&&&&&&&&&&&

مر أسبوع ولم يعرف أحد مكان جاسمن وما زالت جوري فى غيبوبة وجاء لي سي كيونج و مطر الى مصر وذهبو الى المستشفي

دخل لي ومطر الى المستشفي وكان الجميع يجلس امام غرفة جوري ونظرو لذلك الشاب الذي يأتي بجوار الرجل الصيني فتوجه يونج إليهم وسلم على الرجل وحضنه بعد ذلك ضم الشاب وذهبو فى ان جاء الشباب

يونج : أعرفكم شباب ده اخويا الكبير لي سي كيونج وده بقي مطر اخو جاسي و جوري

نظر الكل لبعضهم ونظرو الى مطر ذلك الشاب الوسيم بشعره البني المموج وعيونه الزتوني التى تشبه جاسمن بشده

جاسر بضحكة : وحشتني يا مطر
مطر بابتسامة : وحضرتك وحشتني اوي ابيه
جاسر بعصبية مصطنعة : متقولش ابيه انا لسه صغير
مطر : مقدرش انت عاوز مامي توبي تزعل مني
زياد : اهلا مطر نورت مصر
مطر بأدب : شكرا ابيه زياد
ليث بضحكة : الواد ده مؤدب اوي ياستحيل يكون تربية جاسي
مطر بتكهن : بس لو مامي توبي سمعتك ابيه ليث هتعملك كفتة
رائد : شكلك عارفنا
مطر : طبعا أبيه رائد و ده ابيه حسام وده ابيه سيف خطيب أبلة جوري وده ابيه احمد وديه طنط شهد وده ابيه محمد وديه طنط مروة
ليث بضحكة : شاطر يا صغنن
مطر : تيته مش هتسلمي عليا ولا لسه مش بتحبي اقولك تيته
الجدة بدموع : تعالى فى حضني يا غالي

ارتمي مطر فى احضان جدته التى بكت على حال عائلتها فضمها مطر لحضنه وفضل يمسح فى دموعها وبعد فترة بعد عنها

مطر : فين مامي توبي
ليث : انت ليه بتقول مامي لجاسي
مطر : لأنها امي هى فعلا مش حملت فيا بس هى كانت بتهتم بامي الحقيقية وانا فى بطنها وكمان هى ولدتها وهتمت بيا وسمتني وحافظت على حياتي يبقي تستاهل تبقي مامي
زياد : ونعمه التربية بجد عرفت تربي
مطر : ممكن ادخل ليها
سيف بخوف : لا هى تعبانة ومش عوزين نرفزة
مطر بزعل : متخفش انا مش هتعبها انا بحبها اوى هى اختي وعمري مهزعل منها
جاسر :ادخل حبيبي وملكش دعوة الناس ديه

فرح مطر جدا ودخل غرفة جوري وجلس بجوارها وباسها وفضل يتكلم معاها بس هى مردتش

وبعد فترة خرج وهو حزين على شقيقتة فضمه لي سي كيونج الى حضنه

صوت من وراهم : وحشتني يا قلب مامي توبي

التفت الجميع على مصدر الصوت وكانت تقف جاسمن

جري مطر عليها وضمها بشده لحضنه وبكي بين أحضانها فهدته وفضلت تبوس فى رأسه وذهب إليهم لي سي كيونج وضم الاثنين الى حضنه وبعد فترة بعدو عن بعض

جاسمن : هدخل اصحي الهبلة الى جوه وهرجع ليك حبيبي
مطر : ماشي مامي توبي

دخلت جاسمن الى غرفة جوري وجلس بجوارها على السرير

جاسمن : اختي وطفلتي ومدللتي الحلوة انا اسفة يا عمري مكنتش أقصد اخبي عنكم موضوع مطر بس انا كنت بامنكم انتى ومطر وتيتة الى فضلين ليا فى الدنيا وخلاص الخطر انتهي وإلى حرق قلوبنا هقتله ونعيش بأمان كلنا يالا بقي فوقى علشان كلنا زعلانين عليكي شوفتي سيف بقي حزين وبطل يضحك الظاهر انتى ضحكة الكل فوقي يا عمري وحشني ضمتك ليا ونومك جامبي فوقي يا عمر جوس وباستها وقامت

ولكن شعرت جاسمن بأيد تمسكها فنظرت لقت جوري تعافر فى فتح عيونها ودموعها مغرقة وشها وبعد فترة استطاعت جوري فتح عيونها وكانت تبكي بشدة فضمتها جاسمن لحضنها وفضلت تهدي فيها الى أن هدأت

جوري بدموع : انا اسفة جوس بالله عليكي سامحيني انتى امي و اختي و صحبتي ورحمة ابونا وأمنا سامحيني انا غبية
جااسمن : ششششششش مفيش ام تزعل من ولادها وانتي بنتى ايه ده بنتي ايه وانتى قد البقرة دول كلهم 4 سنين فرق قومى يا بت عوزة اعملك احلى فرح ولبسك الفستان الأبيض
جوري : انا بتهيقلي سمعت صوت جو أقصد مطر صح
جاسمن : ايوه واقف برا فوقي بقي عوزين نرجع نتجمع تاني
جوري : ونبي دخليه
جاسمن : لا انا هنده للدكتور علشان ينقلك اوضة عادية علشان حبيبي القلب برا هيموت عليكي
جوري : ماشي

ضربت جاسمن الجرس وجاء الأطباء ونقلو جوري غرفة عادية ودخل الكل ولكن فى لحظة كان مطر يقع بين احضان جاسمن وسيف يجلس بجوارها ويضمها لحضنة بشده

سيف : كده تخوفيني عليكي أسبوع بحاله تبعدي عني وتخليني اتجنن شايفة انا خسيت النص وضحكتي راحت مع تعبك ينفع كده
جوري بحب : متزعلش انا اسفة ولما أخرج من هنا هاكلك من أيدي
سيف بغزل : هو الى بيتعب بيحلو اوى كده
مطر بغيرة : انت يا بيه ممكن تبعد عن اختي
سيف : روح العب بعيد يالا
مطر : اممممممم بس بتهيالي لو مبعدش دلوقتي هزعلك
سيف بغرور : انت يا صغنن
مطر : بلاش غرور علشان وحش وايوه انا تحب تجرب بس مترجعش تقول ليه ضيعت مستقبلي
سيف بخضة : لا وعلى ايه اتفضل السرير وصاحبة السرير ملك انا عاوز اخلف وقام
جوري بحب : تعالى يا مطري

جلس مطر بجوارها وضمها لحضنه وفضلت تعيط وفضل يهديها

مطر بضحك : هي الدموع ديه موجودة عندكم على طول
جوري : ليه مين عيط غيري اوعي تقول جوس
مطر بضحكة : لا طبعا مامي توبي عمرها مطعيط انا بتكلم على جدتو
جاسمن : طيب انا ورايا مشوار مهم هعمله وهرجع زياد تحب تيجي معايا لان من حقك تكون موجود
زياد : اكيد أخيرا جيه الوقت
لي : طفلتي حافظى على نفسك
جاسمن : متخفش عليا أيها الطفل المشاغب

غادرت جاسمن وخلفها الشباب وتركو سيف ومطر مع جوري و الجده

وقد عادت مريم و ورده الى البلد مع الحاج همام وفارس

&&&&&&&&&&&&&&&

وصل فريق الأفاعي الى مكان منصور العشري ونزلو وتوجهو الى الداخل

جلست جاسمن امام منصور بكل كبرياء و غرور وعظمة و جبروت

جاسمن : منور منصور اخبارك ايه
منصور : ياااااه دانا قولت انك نسيتيني
جاسمن بسخرية : هو انا اقدر انساك دانتا غالى اوى عليا
منصور : ليه غالى عليكي
جاسمن : اوعي تكون لسه مفتكرتش انا مين شكلك كده معرفتش على العموم انا هفكرت بوعد طفله من زمان يمكن تفتكر

( بس موتى وعيشي بأيد ربنا وانت مجرد سبب وأكيد ربنا كاتب نهايتي امتي بس أوعدك لو مت دلوقتي هكون عزرئيل الموت بتاعك ولو رحت لاخر الدنيا هكون وراك وده وعد توليب شاكر )

جاسمن ببرود : ها افتكرت انا مين
منصور برعب : اذاي تكونى عايشة وانتى متى ادامي وتحت رجلي
جاسمن بسخرية : اخس عليك كده عاوز تموتني قبل مخدك معايا القبر لا انا زعلانه بصراحة عارف انا مش هقتلك لوحدي لان طاري لوحدي انا بس هقلك على حاجة مهمة عارف الطفل الصغير ولي العهد الى قتلته لسه عايش وعنده دلوقتي 16 سنه وبقي راجل وهيفضل اسم شاكر المنياوي فى الدنيا جيل بيسلم جيل
منصور بغضب : اذاي عايش و رجالتي دبحوه
جاسمن ببرود : عارف انت يوم الحادثة كان بعدها بأسبوع بالظبط كنت هناقش رسالة الماجستير بتاعتي فى علوم الكيميا وبعدها بيومين كنت هناقش رسالة الدكتوراه فى علوم الذره
منصور : اذاي وانتي كنتى صغيرة
جاسمن : كان عندي 10 سنين بس الغريب نسبة ذكائي وصلت 96 % علشان كده كنت متفوقة وذاكية وذيفت جسه اخويا علشان انت ورجالتك اغبية وحمير
ليث : جاسي انا اتخنقت خلينا نخلص علشان الحق أسافر
جاسمن : عندك حق

شاورت لاحمد وجاب 3 سرنجات وقام بسحب دماء منها ووضعهم على الترابيزة

جاسمن : دول 3 سرنجات فيهم دمي وانت عارف انه دم افاعي يعني دم ملوث وشوف بقي لما الدم ده يمشي فى جسمك هيعمل ايه
منصور برعب و دموع : بلاش يا بنتي انا ذي ابوكي

نزل جاسمن على وشه بالاقلم وفضلت تضرب فيه كده طويلة ولم يستطيع احد من الشباب التدخل فأسرع لي سي كيونج وسحابها وضمها لحضنة وهمس ليها ببعض الكلمات حتى هدأت وتركها

جاسمن : وجيه دلوقتي عقابي

وقامت بحقنه الإبر الثلاثة فضل يرتعش بشده ويهتز بشدة

فذهبت لزياد ووضعت فى يده صندوق ملئ بالعقارب

جاسمن : طول عمرنا اصحاب انت معروف بالعقرب وانا معروفة بالافعي وانت كرهت العقارب نتيجة عقاب بس دلوقتي لازم ترجع ثقتك فيهم والقرار قرارك

جلست جاسمن بجوار الشباب تشاهد ماذا سيفعل زياد

ولكن المفاجأة بالنسبة للشباب بان زياد حمل عقرب ووضعة على بطنه وجلس أمامه

زياد بغضب : عارف انا بسببك كرهت العقارب بس دلوقتي جه وقت رجعها ليا عاوز اقولك معلومة
العقارب بتحب تعيش في المناطق الحارة والجافة وانت جسمك بارد ومليان ماية نتيجة العرق فعيش حياتك

مر بضعة وقت وقام العقرب بلدعه فى معدته

لم يمر وقت كبير وكان روحه تصعد إلى السماء ولكن لم تكن طاهرة وكانت محمله بالذنوب والمعاصي

جاسمن : يالا عاش حيوان ومات حيوان يالا شباب عوزين نسافر الصعيد شوية نقاهه بقي لي لم الليلة بعد متتاكد

ضحك الشباب وغادرو المكان وعادو الى المستشفي

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

يتبع



السابع والعشرون من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close