رواية امتلكت قلب صعيدي الفصل السادس والعشرين 26 بقلم نرمين حمدي
المديره باستغراب: هو في حاجه
وعد: هاا لا بس مستغربه يعني مفيش حد بيتبرع بكل المبلغ دا
وعد بنظرات زهول: ط طيب انا لازم امشي عن اذنك
وعد مشيت وركبت العربيه وفي طريقها للبيت
*******
في الشركه
جاءت مكالمه لصخر من هارون
صخر: اي ياهارون
هارون بغضب شديد: عملت ايه مع بت الر*جاصه دي
صخر: مجدمهاش حل غير انها تمشي
هارون: مشت يعني ولا لسه
صخر: لسه موصلنيش خبر في ايه
هارون: مروان راح القاهره واكيد رايحلها
صخر: مش هيلحج هي جدامها ساعه بالظبط
هارون: عفارم عليك
***
ننتقل لقصه جديده في احدي المناطق العشوائيه في الصعيد حيث توجد عائله مكونه من صباح زوجه الاب: ست مفتريه ميهمهاش غير الفلوس وبس
صالح الاب: شخصيته ضعيفه قدام مراته وبيسمعلها وبيصدقها في اي حاجه
ساره: بنت جميله عندها 20سنه في كليه فنون جميله
قصتهم اي بقييييي
هما كانوا عايشين في اسكندريه بس ظروفهم كانت صعبه فاضطروا انهم يبيعوا البيت ويستقروا في البيت القديم بتاعهم الي في الصعيد
صباح بزعيق: انتي يازفته يالي اسمك ساره قومي اخلصي روقي البيت
ساره: انا لسه مروقاه قبل منام هو لحق
صباح: مزاجي بقي تروقيه تاني في اعتراض يابت
ساره بتعب: حاضر
صباح بتلكيك: شيفاكي مضايقه ليكون كلامي مش عاجب جنابك
ساره: وهو انا اتكلمت ولا قولت حاجه
صباح: بحسب يلا غوري من وشي
ساره فضلت تروق لحد مخلصت
ساره: انا خلصت هدخل البس عشان اسلم اللوحه بتعتي المتحف
صباح باستهزاء: لوحه ايه يام لوحه انتي لسه عايشه في وهم ان حد يعبرك ويشتري منك اللوحه دي انتي واحده فاشله
ساره بعفويع: لا انا حاسه ان انهارده بالذات هيحصل حاجه كويسه
صباح بغل: اممم والهدوم دي بقي مين يغسلها
ساره: والنبي سبيني انزل دلوقتي ولما ارجع هعملك كل الي انتي عايزاه دا الوقت خلاص هيفوت
صباح بحقد: الهدوم الاول
ساره بيأس جريت بسرعه تغسل الهدوم حاولت تخلص بسرعه وكان فاضل علي الوقت نص ساعه بس
******
نرجع بقي لوعد
وعد رجعت من دار الايتام وطلعت علي اوضتها علطول واتصلت علي حبيبه
حبيبه: ازيك ياوعد
وعد: مش وقته سلامات انهارده حصل حاجه انا مش لقيالها تفسير
حبيبه: اي حصل
وعد حكتلها علي كل حاجه
حبيبه: يابنتي عادي يمكن الراجل دا بيشتغل لحساب حد تاني
وعد: يابنتي بقولك طول الوقت ملازمه ذي ضله مفيش مكان صخر بيروحه إلا ومعاه الراجل دا دراعه اليمين ذي مبيقولو هيجيب وقت منين بقي يشتغل مع حد تاني
حبيبه: بس علي كلامك عن صخر متوقعش ابدا انه يطلع بيعمل خير في الاخر
وعد: انا هتجنن دا لسه قاتل واحد من كام يوم بيكفر عن ذنوبه يعني ولا اي
حبيبه: مش يمكن بيعمل شو مش اكتر اصل انا عارفه الناس الواصله دي بيحبوا يعملوا شو وكدا
وعد: يعمل شو ازاي وهو لا قايل اسمه ولا معرف شخصيته اصلا دا حتي مش قايل لحد في البيت
حبيبه: وهتعملي اي
وعد: دا انا هفضل وراه لحد مكشف الغموض الي فيه دا انا مبقتش فاهمه هو طيب ولا شرير
حبيبه بهزار: دا هيجننك قريب هههه
وعد: علي مين دا انا اجنن بلد استني بس معقول يكون عنده انفصام في الشخصيه
وعد فضلت في حيرتها في شخصيه صخر الي مش مفهومه وقعدت تتكلم عنه يجي ساعه
حبيبه: وعد انتي متأكده ان صخر مش فارق معاكي
وعد: اه طبعا مش فارق انا مالي انا يطلع طيب يطلع شرير يطلع مارد
حبيبه: حبيبتي انتي ليكي ساعه بتتكلمي عنه
وعد: تصدقي انا غلطانه اني بفضفض معاكي ااااا وبعدين يعني دا مجرد فضول
حبيبه: اه قولتيلي ماشي ياستي
وعد: اقفلي يابت اقفلي
******
ساره خلصت وكان باقي ربع ساعه بس والمكان بعيد عن بيتها
ساره: انا خلصت ممكن امشي بقي
صباح وهي متأكده انها مش هتلحق: متروحي وهو انا مسكتك
ساره جريت علي الاوضه غيرت هدومها في سرعه البرق واخدت اللوحه ونزلت تجري حاولت توقف اي تاكسي بس كلهم مشغولين لحد مقررت تاخدها جري ساره فضلت تجري بسرعه والوقت بيروح منها وكانت مركزه انها توصل اكتر من تركيزها في الطريق لدرجه انها اصطدمت بعربيه حتي وقعت علي الارض
****
في القاهره
زينب: هو الجدع دا مخدش فلوسه ليه
شمس: هاتيها ياماما انا هديها لرجالته تحت احنا معانا الي يكفينا
زينب بتبتسم من تصرف ابنتها: ماشي يابنتي
شمس بتفضل تبص علي كل حته في البيت الي اتربت فيه من وهي صغيره: سامحني يامروان بس انا مش قد اهلك ولا عايزاك تخسرهم عشاني