رواية عاشقان يجمعهم القدر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم اية محمد
الفصل 26
ادهم بصدمه :مراتك اذي
ممدوح :دي حكايه طويله اووي يابني بص ياادهم انا مش هنكر اني غلطت كتير بس دي نتيجه دلع جدك الذائد ليا عمره ما قالي دا غلط ودا عيب الا عوزته كان بيجيني اما ابوك كان عليه تشديد لانه الكبير وانا الصغير
انا اتدمرت ياادهم والوجعه الكبيره اووي الا بسببها قلبي بقا غلاف للقسوه والكره لابوك
انصت له ادهم باهتمام بسترسل هو حديثه
قابلت رنا حبيبتها اووي وهي كمان كانت بتحبني او مبينه كدا انا كنت بجبلها كل حاجه بتتمناها او بتحلم بيه حتي من قبل ما تطلباها
وعرضت عليها الجواز وكانت طيره من السعاده وانا قبلها لاني كنت بعشقها ياادهم مش بحبها وانت عارف معني العشق لانك وصلت ليه
ادهم ببرود :كمل
ممدوح :بس جدك موفقش لانها فقيره مش اد.مستوانا
اتحديته واتحديت الكل واتجوزتها فعلا وسبت كل حاجه
جدك محرمنيش من الثروه عشان الخمره والقمار ذي ما الكل عارف جدك عمل كدا عشان ارجع في قراري من الجواز منها
ادهم :وبعدين
ممدوح :اخدت اكبر صدمه في حياتي كلها طلبت الطلاق مني وبان ادمي كل حاجه انها اتجوزتني عشان الاملاك والورث
رفضت اطلاقها بس هي هددتني انها هترفع عليا قضيه خلع فتطلقتها عشت 3سنين عذاب علي بعدها اكتفيت بعد سمعت ان جدك تعب فجاءه فروحت عشان اتاسف منه واخليه يسامحني بس اتصدمت اكتر وانتهيت لما لقيت رنا اتجوزت سليم معرفش هو كان عارف بعلاقتنا ولا لا كنت انت ساعتها سنتين ونص تقريبا
ادهم :بعدين
ممدوح بالالم وندم :جدك مات وانا مت معاه بقبت بلا قلب كرهت ابوك وكرهت الدنيا بحالها بقيت بفكر في حاجه واحده بس الورث والفلوس اذي اوصله اتجوزت وخلفت وبرضو لسه بفكر في الفلوس
امك حاولت تتقرب مني تاني وانا فرحت اننا هنرجع لبعض بس اتصدمت من طلبها
ادهم :ايه هو
ممدوح :ههه عايزه الاتنين
ادهم :اتنين ايه
ممدوح :انا وابوك في نفس الوقت ابوك لفلوسه وانا لانها بتحبني بس بشرط مش هتستغني عن الفلوس
شعر ادهم بالغضب الشديد تجاه هذه المرأه الحقيره ولكنها تظل في النهايه والدته
ممدوح :ذاد طمعي وكرهي وبقيت عايز اوصل للثروه بأي طريقه
عرفت بعد كدا ان ابوك اتجوز عليها وبعدها بفتره طلقها
كنت عايز اوصل للفلوس باي طريقه ياادهم عشان اذلها واكسرها ذي ما كسرتني ابوك اتجوز واحده العن منها ميت مره عرفت العداوه الا بينا واتفقت معيا اننا نقتله ملت قلبي بالكره ليه انه كتب كل حاجه باسمك وفعلا مشيت وراها اقنعتني انها بتحبني ونفذت كلامها وقتلته واتجوزنا انا وهي بس كانت واخدني سكه عشان اقتلك ذي ما اقتلت اخويا
ثم استرسل ببكاء :قتلته بدم بارد
سامحني ياادهم سامحني يابني
ادهم :بجد الا هو اذي يعني اسامحك علي ايه والا ايه اسامحك علي قتلك لابويا ولا علي عجز اخويا ولا علي انك كنت هتقتلني لا ومختارلي موته ايه ماثرتش مع حد ولا علي قسوه قلبي اسامحك علي ايه
ممدوح ببكاء:غصب عني
ادهم بصراخ وحاله عصيبه شديده :غصب عنك اذي انا كان ممكن اعمل ذيك لما ففدت ابويا سندي بس معملتش كدا اتحملت المسؤليه وقاومت عشان اخويا عملت كل الا اقدر عليه عشان احميه من الموت لكن انت عملت ايه ها
لا مش هسامحك انا عايزاك تعيش عمرك كله بتبكي كدا انا ساعدتك عشان تقارن بين اربيتك وتربيه سليم الشرقاوي
ممدوح :يابني
ادهم :متقولش ابنك انا عمري ما هكون ابن لوحد ذيك
ممدوح بدموع :طب اديني فرصه اثبتلك
ادهم :فرصتك بايدك انت عملت جريمه لازم تتعاقب عليها
ممدوح :عندك حق انا هسلم نفسي انا غلطت ولازم اتحاسب بس وحياه اغلي حاجه عندك ياادهم تسامحيني اوعدني
ادهم :مقدرش اوعدك
حازم وهو في حاله من الصدمه :انا مش مصدق الا سمعته دا معقول في ناس بالواسخه دي
حسام :حسبنا الله ونعم الوكيل دول مش بني ادمين
سيلا ببكاء :معقول تشترك في موت بابا وانت كنت عارف ياادهم
ادهم :لارد
سيلا ببكاء :مستحيل تكون بني ادمه ذيينا
نور وعيناها تذرف الدموع علي معاناه حبيبها :اهدي ياسيلا متعمليش في نفسك كدا
ادم :ادهم حاول تسامحه
ادهم :اسامحه
اسامحه اذي بعد كل الا عمالته مستحيل
حسام :ادم معاه حق يا ادهم سامح انت قلبك كبير
ادهم بسخريه :فعلا معاك حق عشان قلبي كبير هو زاد عليه
انتو مش عارفين حاجه ولا حاسين بالا انا شوفته انا اتحملت المسؤليه من وانا طفل ياحسام مكنتش بفكر في اللعب كان كل تفكيري هحمي ادم منهم اذي
ليه مرحمونيش قتلوني بسكينه بارده لما شفت بعيوني تجار الاعضاء وانا مستني دوري شايفهم يبقضوا علي حياتهم وكل واحد بالدور وانا كمان ليا دور شوفت اخويا مذلول ادمي عاجز حتي عند الكلام بس عيونه بتشكيلي الا جواه بسببهم شوفت قلب اتكسر وبقا كتله من الحجر قسي علي اقرب الناس ليه الوحيده الا غيرت حياتي بعملها بقسوه مش بايدي هم السبب وبعد اما سبتهم وقلت خلاص كفيا انتقام رجعين عايزين يقتلوا احلي حاجه في حياتي عايزين يرجعوني للوجع من جديد
لا يا حسام مش هرحمهم ابدا
وترك ادهم المنزل وغادر بسيارته
وهو في اشد حالات الغضب الشديد
تركهم يبكون علي هذا الظلم الذي لحق به
حتي ادم لم يتخيل انه يعاني هكذا
ملك بدموع ؛هو في ناس كدا
سرين :دول مش بني ادمين
شهد وهي تكفكف دموعها :اذي ادهم اتحمل كل دا
عمر :ادهم اتحمل كتير اووي ياشهد دي نقطه في بحر بس الغريب انه عمره ما ضعف بالعكس بيقوم اقوي من الاول
حازم :عندك حق ياعمر ادهم بالرغم من كل ده عمره ما اتخل عن حد فينا محتاج مساعدته
قامت نور وهي تبكي وركضت حتي تلحق بحبيبها
حسام :انتي راحه فين يانور
نور ببكاء :انا هروح للادهم
ادم :بس هتروحي اذي استني هوصلك
نور : طب بسرعه
ملك : وانا هجي معاكم
حازم :واحنا هنيجي وراكم يالا ياعمر
وتوجهوا جميعا الي القصر
صعدت نور الي غرفتها باللهفه ولكنها لم تجده فجن جنونها
ملك :اهدي يانور
نور ببكاء :اهدي اذي وانا مش عارفه هو فين
حازم:ادهم هنا في القصر الحارس اكد انه رجع هنا ومخرجش
ادم :تعالي معيا يانور
اخد ادم نور وتوجه الي المكان السري للادهم
نور :انت واخدني فين ياادم
ادم : اكيد ادهم هنا
نور بسعاده :بجد
ادم :ادهم لما بتعصب بيجي هنا بس اوعي تدخلي بصي بس عليه من بره انا جبتك هنا عشان الزعل وحش عليكي يا نور
كان ادهم يمارس التمارين الرياضيه القاسيه حتي ينسي ذكريات الماضي القاسيه التي جعلته اكثر قسوه
شعرت نور بالحزن الشديد علي حال ادهم وهي تراه كالوحش الكاسر
ادم :يالا يانور كفيا كدا
نور بدموع :طب روح انت وانا هقف شويه هنا وهحصلك
ادم :ماشي يانور بس خاليكي فاكره اوعي تدخلي جوه سامعاني ادهم مش في وعيه انا حذرتك
نور :حاضر هبص عليه من هنا بس
وبالفعل عاد ادم الي القصر وظلت نور ترقب ادهم
حتي غلبها قلبها اليه وعصت كلام ادم ودخلت للصقر عرينه وهو فقد لعقله
نور بخوف شديد :ادهم
التفت ادهم الي مصدر الصوت فوجد نور تقف بخوفا شديد وعيناها ممتلئه بالدموع
ادهم بغضب :انتي وصلتي هنا اذي
نور بخوف : انت كويس
ادهم بصوته الرعدي وعيونه البنيه القاتمه :انا بسالك سؤال تردي وصلتي هنا اذي
نور : في ايه ياادهم الله انا جيت هنا عشان قلقت عليك ياادهم انسي الماضي انت دلوقتي ربنا عوضك عن الا فات ادم وقف علي رجله من جديد وكمان ا
ادهم وهو يقترب منها :وكمان ايه
نور :انسي وسامح ياادهم
ادهم وهو يحاول كبت غضبه : اخرجي من هنا
نور :لا مش هخرج ياادهم الا وانت معيا من المكان ده انك تخرج غضبك علي اجهزه دا قمه الضعف وفعلا هم عاملوا معاك كل ده لانك ضعيف
صفعه قويه تلقتها نور من ادهم فسقطت نور علي اثرها ارضا
اخذت نور تصرخ من الوجع اثر الواقعه الشديده
هذه الصراخات كانت كفيله بجعل ادهم يعود الي وعيه
نور ببكاء:اااه بطني
ادهم بخوف شديد وهو يقترب منعا ويضع يداه علي وجهها
ادهم :نور حبيبتي اسف والله ما اقصد انتي الا عصبتيني
نور بدموع :ابعد عني انت عمرك ما هتتغير ابدا
ادهم :اسف والله ما اقصد
نور :اااه اااه بطني
اخذت نور تصرخ من كميه الالام التي تشعر بها فحملها ادهم التي لم تقدر علي مقاومته لما تشعر به من الالام
توجه ادهم الي المشفي
واخذ يصرخ في الممرضات حتي خرج الجميع يهرول اليه وحملوه منه الي العمليات حتي تتفحص الطبيبه الوضع
وقع ادهم علي المقعد باهمال وهو يشعر بحزن كبير وبضيق في تنفسه اهو الان يأذيها بعد ما كان حمايه لها كيف فعل ذلك
في القصر
رأي الجميع ادهم وهو يركض الي الخارج وهو يحمل نور فاسرعوا اليه وتوجهوا خلفه الي المشفي
ادم :ادهم نور مالها وكنت بتجري ليه
ادهم :لا رد
ماك بخوف :ماتتكلم يا ادهم نور مالها
سرين :اهدي يا ملك بس
شهد :ماتتكلم ياادهم نور مالها
قاطع حديثهم خروج الطبيبه فاسرعوا اليها اما ادهم جلس كما هو يضع راسه بين يدايه يخاف سماع ما لم يتحمله قلبه من الممكن ان يفقد كل شئ كيف وبيده لا لا يوجد اصعب من ذلك
عمر :طمنا يا دكتوره
الطبيبه :انا عايزه اعرف هي وقعت اذي
شهد ببكاء :وقعت
ملك وهي توجه حديثها لادهم :وقعت اذي ياادهم وانت معها
ادهم :لا رد
علم ادم ما حدث من سكوت اخيه وندم علي اصطحاب نور اليه
حازم :منعرفش يا دكتوره بس ممكن حضرتك تطمنينا
الطبيبه :الحمد لله جيت سليمه وبصعوبه طبعا قدرنا نتفادي الاجهاض وضح ان ربنا يحبها جدا لان اجهاد في الوقت دا وتؤام خطر علي حياتها جدا
كانت كلماتها كالسهام التي هاجمت قلب ادهم
فمن حماها ارد ان يأذيها
ادم :الحمد لله وهي عامله ايه الوقتي
الطبيبه :الحمد لله هي كويسه
ملك بلهفه :ممكن نطمن عليها
الطبيبه :ايوا عادي بس يفضل تسبوها تنام شويه كمان ممنوع الحركه الكتيره ليها
عمر :شكرا يادكتوره
الطبيبه :الشكر لله دا وجبي عن اذنكم
سرين :اتفضلي
بعد ذهاب الطبيبه جلس الجميع بعد ان اطمئنوا عليها
توجه ادم الي ادهم القابع بهدوء ولكنه من الداخل يشتعل من الغضب الذي اوصله الي هذه الدرجه
ادم بصوت منخفض لادهم :حاول ياادهم تبطل الخصله دي صدقني هتندم
ادهم بوجع :ما انا ندمت ياادم لسه هندم مش عارف اعمل ايه
ادم : اتحكم بغضبك متسمحش انه يسيطر عليك سيطر انت عليه
ادهم :بحاول
ادم :طب ممكن تفك شويه كدا عشان عايزك في موضعين مهمين
ادهم بغضب :مواضيع مهمه هنا
ادم :اه هنا الموضوع لا يحتمل تاخير
ادهم :اتفضل وخالصني
ادم بالصلاه علي النبي كدا انا يابني كبرت ومحتاج الا يساندني لاني خلاص كبرت فقولت اتجوز قبل ما اموت ومحتاجك تعملي فرح كبير يليق بابوك
ادهم :فرح
ادم :اه
ادهم :ابويا
ادم "اه
ادهم :تعال بقا وانا اعملك فرح احلي من الا انت عايزاه
ادم :لا عليا الطلبات بفرفشك عشان تخرج من الحاله دي لكن انا غلطان مادام فيها موتي بلاها تفرفش
ابتسم ادهم علي اخاه الذي يأبي تركه حزينا
ادم :ايوا كدا اضحك وادخل لنور اعتذرلها
ادهم :ما طنش هتقبل مني اسفي
ادم :ليه بس نور بتحبك ياادهم انت ما شفتش كانت هتجنن عليك اذي وانا مشيت من عند سيلا
ادهم بندم :انا مقصدتش اعمل معها كدا صدقني محستش بحاجه
ادم :عارف عشان كدا قولتلها متدخليش هي بقا الا الحب مقطع بعض
ادهم وهو يجذب ادم اليه :طب تعاليلي بقا
ادم :لا يامعلم انت هتتحول هنا ولا ايه عيب
ادهم :ماشي ياادم اما نروح بس
ابتسم ادم وقال :طب ماشي بس قومي يالا اتاسف ليها اما اعطل العصابه دي
ادهم : ماشي ياخويا
وتوجه ادهم الي غرفه نور التي تبكي بصمت واما ان وقعت عيناها علي ادهم احنت وجهها الي الجانب الاخر
اقترب ادهم منها وجلس بجانبها
ادهم وهو يجذب يدها حتي تستقر بين يدايه :نور انا اسف والله ما قصدت غصب عني مغرفتش انا بعمل ايه
اكتفت نور بالدموع التي تنفس عن حزنها
جذب ادهم وجهها حتي تنظر له ولكنها تتهرب من عيناه الرماديه
فتحدث قائلا :نور بصي لي
رفضت نور ان تعلق عيناها مع عيونه التي تفقد الصواب لمن يراها
ادهم :عشان خاطري يا نور بوصلي
وبالفعل نظرت له نور فاحس بنغصه تحتل قلبه لما يقصد انا يزعجها ولا حتي يأذيها ولكنه كان في اشد حالات الغضب
ادهم :انا اسف ياقلبي ما اقصدش والله امد ايدي عليكي
انا قولتلك ميت مره اما اكون متعصب ابعدي عني
نور بدموع :انا كمان غلطت كان المفروض اوضح كلام اكتر من كدا انا مقصدتش انك ضعيف اقصد انك تتجه لله بدل الرياضيه الا بتزيدك عصبيه اكتر دي
لكن لو صليت لله وانت مخنوق بيسمعك ياادهم وبيستجيب دعائك
ادهم :ونعم بالله حاضر يا نور اوعدك هعمل كدا بس متزعليش مني
نور :مش ذعلانه ياادهم انا بحبك اووي ومستحيل اذعل منك
اقترب ادهم منها وقبلها بحب شديد كأنه يعتذر لها عما فعل ولكن بطريقته الخاصه
دخل ادم وحازم وعمر وشهد وملك اليها
فركضت ملك بفرحه اليها
ملك : الف سلامه عليكي يانور انا اتخضيت عليكي
ادم وهو يقلد ملك :الف سلامه انا اتخضيت عليكي دانتي مبتعمليش معيا كدا
عمر : توكل علي الله انت وانت تشوف احلي شغل
ادم ؛كده ياعمر ماشي
حازم :ههه عيال مش انا يا شهوده لو جرالي خاجه هتزعلي
شهد :طبعا
حازم قوليلهم
شهد :امال مين الا هيساعدني في تنضيف البيت
ادم :هههههه ياكسفتك ياحازم
حازم بغضب :ماتشوف اخوك ياادهم الله
ادهم :بس ياادم العبوا سوا ياحبيبي
حازم :ايه انتي شايفنا عيال ادمك احنا شباب ذي الورد وذين الرجال والا ايه ياعمر
عمر :طبعا
ادهم :والله بحاول اشوفكم غير كدا بس بفشل
نور :هههههههههههه
ادم :ايه ياختي ضحكتك اوي دي مابلاش اتكلم خالي الطبق مستور
ادهم وهو يقبض علي ادم من قفاه ههههه بلاش قفاه خاليني بالسرد احسن ههه
ادهم وهو يقبض عليه من قميصه :انت بتتكلم مع مين يالا
ادم :مع نور والله مانت
ادهم :ونور دي متبقاش مراتي ياحيوان
عمر :غبي انت بتتريق علي مرات الصقر اشرب بقا
ملك :في ايه ياادهم متسبيه الله نور :هههههه
ملك :بطلي ضحك ياختي وخليه يسيبه
نور :هههه خلاص ياادهم هههه سيبه
فتركه ادهم وتوجه الي محبوبته
ادم :لا والله فيكي الخير دا بدل ما تضربيه باي حاجه
ملك :انت غبي ودا يتضرب اذي دا
شهد :هههههههههه مش قادره حاسه اني هولد هههه
عمر واد ياحازم هي مراتك حامل في الشهر الكام
حازم :التالت ليه
عمر :امال بتقول هتولد ايه وانت واقف عادي كدا
حازم :ياريت تولد وترحمني من الذل الا انا فيه
عمر :ذل ايه يالا انطق
حازم :بقوم الفجر اعملها اكل والساعه 5 والساعه 8 وانضف البيت بقا اما الشغاله تيجي انا متبهدل اووي والله ياعمر
عمر :هههههه اتفخس علي الرجوله ياجدعان
ادم :ههه الله يرحمها والله كانت بنت ناس
ادهم :صبرني يارب انا هروح اشوف الدكتوره واسالها نور ينفع تخرج ولا لا بدل ما اخلص عليكم واخلص كان ناقصني واحد لما بقيتو عصابه
بعد خروج ادهم تحدثت نور وقالت
نور بجديه :انا بشكركم بجد انتو فعلا مش اصحاب ادهم انتم اخواته ديما بتحاولوا تخرجونا من الا احنا فيه
شهد :ايه الكلام ده يانور احنا اخوات يابت
ملك :هي كلمتك دي بتكلم عمر وحازم وادم
ادم :بس ياملك
عمر :ادهم فعلا اخ لينا وادم كمان
حازم :انا بفتخر اني اتعرفت علي ادهم بجد
ادم :وانا اقول ايه ياحازم ادهم عاش طول عمره بيدافع عني بدون مقابل لو عشت طول عمري مش هعرف اكفيه الا عمله
يقطع حديثهم دخول سيلا وحسام
سيلا :نور مالك
حسام :في ايه الا حصل ياادهم
ادم :ايه يابو نسب مش عارف تفرق بينا انا ادم ياخويا
حسام :دا وقته نور مالك ياحبيبتي
نور :انا الحمد لله ياحسام
شهد :انتو جيتوا ليه انتو عرسان جداد ما ينفعش تخرجوا علي طول كدا
حسام :انتي مجنونه اعرف ان اختي في المستشفي واقعد في الييت
ملك :الحمد لله جيت سليمه
ادهم :سيلا انتي جيتي امته
سيلا :من شويه
ادهم :انتو عرفتوا اذي
عمر انا رنيت عليهم وقومت بالمهمه دي
حازم :وانت مالك مبسوط اووي كدا
عمر :بحب انقل الاخبار معرفش ليه
ادهم :طب ايه رايك تنقل خبر موتك
عمر اخر مره
ادم :ههه ناس مش بتجي غير بالعين الحمره
حسام :بس انتو ايه مش بتبطلوا شكل
عمر :لا
حسام وهو يوجه حديثه لادهم
طمني يا ادهم الدكتوره قالت ايه
ادهم :الحمد لله وقالت انها ممكن تخرج بكره بس متعملش حاجه وتحافظ علي نفسها
ملك :انا هعقد معها ومش هخليها تعمل حاجه
نور :ربنا يخليكي ليا يا ملوكه
سيلا :وانا كمان هقعد معاكم
شهد طب مين هيقعد معيا نظرا لحالتي مانا ذيها برضو
عمر :اتلهي والنبي
حازم :اه ياريت واحده تتبىع وتقعد معاها كفيا كدا عليا انا بتبهدل ياجدعان
ادم:بتت ايه ياخويا
حازم :بتبهدل
ادهم بس كله يطلع بره يالا من هنا
عمر :انت بتطردنا ياادهم
ادهم :بره يا حيوان
عمر :حاضر
ادم :هخرج بس اخد ملوكتي يالا ياحبيبتي
حسام :حبيبتك وانا واقف كدا عادي
ادم :مراتي ياحبيبي اقول برحتي
حسام :بس متخدش راحتك اوي
ادهم :انا بقول ان الجماعه دي عايزه تتلم بقا
حسام :وانا بقول كدا برضو
ادهم :خلاص الفرح اخر الشهر ده
ادم :احبك يا ابو الادهم لما بتشغل حاسه الصقر السابعه
ضحك الجميع وكانوا سعداء فهم مثال للصداقه المتينه
لا تؤثر فيهم الصعاب هم قوه باتحادهم
وضعف بتفرقهم اردت ان ابين ليكم ان الصديق الحق يظهر اوقات الشده والرخاء
فها هو ادهم يمتلك احزان والالم ليس لها حصر ولكن لم يتخلي عن اخاه واصدقاءه
فالصديق الوفي كنز نفتقده الان في ذمننا
الكنز ليس مال فقط بل علاقات ثمينه يصعب تفريقها
ادهم بصدمه :مراتك اذي
ممدوح :دي حكايه طويله اووي يابني بص ياادهم انا مش هنكر اني غلطت كتير بس دي نتيجه دلع جدك الذائد ليا عمره ما قالي دا غلط ودا عيب الا عوزته كان بيجيني اما ابوك كان عليه تشديد لانه الكبير وانا الصغير
انا اتدمرت ياادهم والوجعه الكبيره اووي الا بسببها قلبي بقا غلاف للقسوه والكره لابوك
انصت له ادهم باهتمام بسترسل هو حديثه
قابلت رنا حبيبتها اووي وهي كمان كانت بتحبني او مبينه كدا انا كنت بجبلها كل حاجه بتتمناها او بتحلم بيه حتي من قبل ما تطلباها
وعرضت عليها الجواز وكانت طيره من السعاده وانا قبلها لاني كنت بعشقها ياادهم مش بحبها وانت عارف معني العشق لانك وصلت ليه
ادهم ببرود :كمل
ممدوح :بس جدك موفقش لانها فقيره مش اد.مستوانا
اتحديته واتحديت الكل واتجوزتها فعلا وسبت كل حاجه
جدك محرمنيش من الثروه عشان الخمره والقمار ذي ما الكل عارف جدك عمل كدا عشان ارجع في قراري من الجواز منها
ادهم :وبعدين
ممدوح :اخدت اكبر صدمه في حياتي كلها طلبت الطلاق مني وبان ادمي كل حاجه انها اتجوزتني عشان الاملاك والورث
رفضت اطلاقها بس هي هددتني انها هترفع عليا قضيه خلع فتطلقتها عشت 3سنين عذاب علي بعدها اكتفيت بعد سمعت ان جدك تعب فجاءه فروحت عشان اتاسف منه واخليه يسامحني بس اتصدمت اكتر وانتهيت لما لقيت رنا اتجوزت سليم معرفش هو كان عارف بعلاقتنا ولا لا كنت انت ساعتها سنتين ونص تقريبا
ادهم :بعدين
ممدوح بالالم وندم :جدك مات وانا مت معاه بقبت بلا قلب كرهت ابوك وكرهت الدنيا بحالها بقيت بفكر في حاجه واحده بس الورث والفلوس اذي اوصله اتجوزت وخلفت وبرضو لسه بفكر في الفلوس
امك حاولت تتقرب مني تاني وانا فرحت اننا هنرجع لبعض بس اتصدمت من طلبها
ادهم :ايه هو
ممدوح :ههه عايزه الاتنين
ادهم :اتنين ايه
ممدوح :انا وابوك في نفس الوقت ابوك لفلوسه وانا لانها بتحبني بس بشرط مش هتستغني عن الفلوس
شعر ادهم بالغضب الشديد تجاه هذه المرأه الحقيره ولكنها تظل في النهايه والدته
ممدوح :ذاد طمعي وكرهي وبقيت عايز اوصل للثروه بأي طريقه
عرفت بعد كدا ان ابوك اتجوز عليها وبعدها بفتره طلقها
كنت عايز اوصل للفلوس باي طريقه ياادهم عشان اذلها واكسرها ذي ما كسرتني ابوك اتجوز واحده العن منها ميت مره عرفت العداوه الا بينا واتفقت معيا اننا نقتله ملت قلبي بالكره ليه انه كتب كل حاجه باسمك وفعلا مشيت وراها اقنعتني انها بتحبني ونفذت كلامها وقتلته واتجوزنا انا وهي بس كانت واخدني سكه عشان اقتلك ذي ما اقتلت اخويا
ثم استرسل ببكاء :قتلته بدم بارد
سامحني ياادهم سامحني يابني
ادهم :بجد الا هو اذي يعني اسامحك علي ايه والا ايه اسامحك علي قتلك لابويا ولا علي عجز اخويا ولا علي انك كنت هتقتلني لا ومختارلي موته ايه ماثرتش مع حد ولا علي قسوه قلبي اسامحك علي ايه
ممدوح ببكاء:غصب عني
ادهم بصراخ وحاله عصيبه شديده :غصب عنك اذي انا كان ممكن اعمل ذيك لما ففدت ابويا سندي بس معملتش كدا اتحملت المسؤليه وقاومت عشان اخويا عملت كل الا اقدر عليه عشان احميه من الموت لكن انت عملت ايه ها
لا مش هسامحك انا عايزاك تعيش عمرك كله بتبكي كدا انا ساعدتك عشان تقارن بين اربيتك وتربيه سليم الشرقاوي
ممدوح :يابني
ادهم :متقولش ابنك انا عمري ما هكون ابن لوحد ذيك
ممدوح بدموع :طب اديني فرصه اثبتلك
ادهم :فرصتك بايدك انت عملت جريمه لازم تتعاقب عليها
ممدوح :عندك حق انا هسلم نفسي انا غلطت ولازم اتحاسب بس وحياه اغلي حاجه عندك ياادهم تسامحيني اوعدني
ادهم :مقدرش اوعدك
حازم وهو في حاله من الصدمه :انا مش مصدق الا سمعته دا معقول في ناس بالواسخه دي
حسام :حسبنا الله ونعم الوكيل دول مش بني ادمين
سيلا ببكاء :معقول تشترك في موت بابا وانت كنت عارف ياادهم
ادهم :لارد
سيلا ببكاء :مستحيل تكون بني ادمه ذيينا
نور وعيناها تذرف الدموع علي معاناه حبيبها :اهدي ياسيلا متعمليش في نفسك كدا
ادم :ادهم حاول تسامحه
ادهم :اسامحه
اسامحه اذي بعد كل الا عمالته مستحيل
حسام :ادم معاه حق يا ادهم سامح انت قلبك كبير
ادهم بسخريه :فعلا معاك حق عشان قلبي كبير هو زاد عليه
انتو مش عارفين حاجه ولا حاسين بالا انا شوفته انا اتحملت المسؤليه من وانا طفل ياحسام مكنتش بفكر في اللعب كان كل تفكيري هحمي ادم منهم اذي
ليه مرحمونيش قتلوني بسكينه بارده لما شفت بعيوني تجار الاعضاء وانا مستني دوري شايفهم يبقضوا علي حياتهم وكل واحد بالدور وانا كمان ليا دور شوفت اخويا مذلول ادمي عاجز حتي عند الكلام بس عيونه بتشكيلي الا جواه بسببهم شوفت قلب اتكسر وبقا كتله من الحجر قسي علي اقرب الناس ليه الوحيده الا غيرت حياتي بعملها بقسوه مش بايدي هم السبب وبعد اما سبتهم وقلت خلاص كفيا انتقام رجعين عايزين يقتلوا احلي حاجه في حياتي عايزين يرجعوني للوجع من جديد
لا يا حسام مش هرحمهم ابدا
وترك ادهم المنزل وغادر بسيارته
وهو في اشد حالات الغضب الشديد
تركهم يبكون علي هذا الظلم الذي لحق به
حتي ادم لم يتخيل انه يعاني هكذا
ملك بدموع ؛هو في ناس كدا
سرين :دول مش بني ادمين
شهد وهي تكفكف دموعها :اذي ادهم اتحمل كل دا
عمر :ادهم اتحمل كتير اووي ياشهد دي نقطه في بحر بس الغريب انه عمره ما ضعف بالعكس بيقوم اقوي من الاول
حازم :عندك حق ياعمر ادهم بالرغم من كل ده عمره ما اتخل عن حد فينا محتاج مساعدته
قامت نور وهي تبكي وركضت حتي تلحق بحبيبها
حسام :انتي راحه فين يانور
نور ببكاء :انا هروح للادهم
ادم :بس هتروحي اذي استني هوصلك
نور : طب بسرعه
ملك : وانا هجي معاكم
حازم :واحنا هنيجي وراكم يالا ياعمر
وتوجهوا جميعا الي القصر
صعدت نور الي غرفتها باللهفه ولكنها لم تجده فجن جنونها
ملك :اهدي يانور
نور ببكاء :اهدي اذي وانا مش عارفه هو فين
حازم:ادهم هنا في القصر الحارس اكد انه رجع هنا ومخرجش
ادم :تعالي معيا يانور
اخد ادم نور وتوجه الي المكان السري للادهم
نور :انت واخدني فين ياادم
ادم : اكيد ادهم هنا
نور بسعاده :بجد
ادم :ادهم لما بتعصب بيجي هنا بس اوعي تدخلي بصي بس عليه من بره انا جبتك هنا عشان الزعل وحش عليكي يا نور
كان ادهم يمارس التمارين الرياضيه القاسيه حتي ينسي ذكريات الماضي القاسيه التي جعلته اكثر قسوه
شعرت نور بالحزن الشديد علي حال ادهم وهي تراه كالوحش الكاسر
ادم :يالا يانور كفيا كدا
نور بدموع :طب روح انت وانا هقف شويه هنا وهحصلك
ادم :ماشي يانور بس خاليكي فاكره اوعي تدخلي جوه سامعاني ادهم مش في وعيه انا حذرتك
نور :حاضر هبص عليه من هنا بس
وبالفعل عاد ادم الي القصر وظلت نور ترقب ادهم
حتي غلبها قلبها اليه وعصت كلام ادم ودخلت للصقر عرينه وهو فقد لعقله
نور بخوف شديد :ادهم
التفت ادهم الي مصدر الصوت فوجد نور تقف بخوفا شديد وعيناها ممتلئه بالدموع
ادهم بغضب :انتي وصلتي هنا اذي
نور بخوف : انت كويس
ادهم بصوته الرعدي وعيونه البنيه القاتمه :انا بسالك سؤال تردي وصلتي هنا اذي
نور : في ايه ياادهم الله انا جيت هنا عشان قلقت عليك ياادهم انسي الماضي انت دلوقتي ربنا عوضك عن الا فات ادم وقف علي رجله من جديد وكمان ا
ادهم وهو يقترب منها :وكمان ايه
نور :انسي وسامح ياادهم
ادهم وهو يحاول كبت غضبه : اخرجي من هنا
نور :لا مش هخرج ياادهم الا وانت معيا من المكان ده انك تخرج غضبك علي اجهزه دا قمه الضعف وفعلا هم عاملوا معاك كل ده لانك ضعيف
صفعه قويه تلقتها نور من ادهم فسقطت نور علي اثرها ارضا
اخذت نور تصرخ من الوجع اثر الواقعه الشديده
هذه الصراخات كانت كفيله بجعل ادهم يعود الي وعيه
نور ببكاء:اااه بطني
ادهم بخوف شديد وهو يقترب منعا ويضع يداه علي وجهها
ادهم :نور حبيبتي اسف والله ما اقصد انتي الا عصبتيني
نور بدموع :ابعد عني انت عمرك ما هتتغير ابدا
ادهم :اسف والله ما اقصد
نور :اااه اااه بطني
اخذت نور تصرخ من كميه الالام التي تشعر بها فحملها ادهم التي لم تقدر علي مقاومته لما تشعر به من الالام
توجه ادهم الي المشفي
واخذ يصرخ في الممرضات حتي خرج الجميع يهرول اليه وحملوه منه الي العمليات حتي تتفحص الطبيبه الوضع
وقع ادهم علي المقعد باهمال وهو يشعر بحزن كبير وبضيق في تنفسه اهو الان يأذيها بعد ما كان حمايه لها كيف فعل ذلك
في القصر
رأي الجميع ادهم وهو يركض الي الخارج وهو يحمل نور فاسرعوا اليه وتوجهوا خلفه الي المشفي
ادم :ادهم نور مالها وكنت بتجري ليه
ادهم :لا رد
ماك بخوف :ماتتكلم يا ادهم نور مالها
سرين :اهدي يا ملك بس
شهد :ماتتكلم ياادهم نور مالها
قاطع حديثهم خروج الطبيبه فاسرعوا اليها اما ادهم جلس كما هو يضع راسه بين يدايه يخاف سماع ما لم يتحمله قلبه من الممكن ان يفقد كل شئ كيف وبيده لا لا يوجد اصعب من ذلك
عمر :طمنا يا دكتوره
الطبيبه :انا عايزه اعرف هي وقعت اذي
شهد ببكاء :وقعت
ملك وهي توجه حديثها لادهم :وقعت اذي ياادهم وانت معها
ادهم :لا رد
علم ادم ما حدث من سكوت اخيه وندم علي اصطحاب نور اليه
حازم :منعرفش يا دكتوره بس ممكن حضرتك تطمنينا
الطبيبه :الحمد لله جيت سليمه وبصعوبه طبعا قدرنا نتفادي الاجهاض وضح ان ربنا يحبها جدا لان اجهاد في الوقت دا وتؤام خطر علي حياتها جدا
كانت كلماتها كالسهام التي هاجمت قلب ادهم
فمن حماها ارد ان يأذيها
ادم :الحمد لله وهي عامله ايه الوقتي
الطبيبه :الحمد لله هي كويسه
ملك بلهفه :ممكن نطمن عليها
الطبيبه :ايوا عادي بس يفضل تسبوها تنام شويه كمان ممنوع الحركه الكتيره ليها
عمر :شكرا يادكتوره
الطبيبه :الشكر لله دا وجبي عن اذنكم
سرين :اتفضلي
بعد ذهاب الطبيبه جلس الجميع بعد ان اطمئنوا عليها
توجه ادم الي ادهم القابع بهدوء ولكنه من الداخل يشتعل من الغضب الذي اوصله الي هذه الدرجه
ادم بصوت منخفض لادهم :حاول ياادهم تبطل الخصله دي صدقني هتندم
ادهم بوجع :ما انا ندمت ياادم لسه هندم مش عارف اعمل ايه
ادم : اتحكم بغضبك متسمحش انه يسيطر عليك سيطر انت عليه
ادهم :بحاول
ادم :طب ممكن تفك شويه كدا عشان عايزك في موضعين مهمين
ادهم بغضب :مواضيع مهمه هنا
ادم :اه هنا الموضوع لا يحتمل تاخير
ادهم :اتفضل وخالصني
ادم بالصلاه علي النبي كدا انا يابني كبرت ومحتاج الا يساندني لاني خلاص كبرت فقولت اتجوز قبل ما اموت ومحتاجك تعملي فرح كبير يليق بابوك
ادهم :فرح
ادم :اه
ادهم :ابويا
ادم "اه
ادهم :تعال بقا وانا اعملك فرح احلي من الا انت عايزاه
ادم :لا عليا الطلبات بفرفشك عشان تخرج من الحاله دي لكن انا غلطان مادام فيها موتي بلاها تفرفش
ابتسم ادهم علي اخاه الذي يأبي تركه حزينا
ادم :ايوا كدا اضحك وادخل لنور اعتذرلها
ادهم :ما طنش هتقبل مني اسفي
ادم :ليه بس نور بتحبك ياادهم انت ما شفتش كانت هتجنن عليك اذي وانا مشيت من عند سيلا
ادهم بندم :انا مقصدتش اعمل معها كدا صدقني محستش بحاجه
ادم :عارف عشان كدا قولتلها متدخليش هي بقا الا الحب مقطع بعض
ادهم وهو يجذب ادم اليه :طب تعاليلي بقا
ادم :لا يامعلم انت هتتحول هنا ولا ايه عيب
ادهم :ماشي ياادم اما نروح بس
ابتسم ادم وقال :طب ماشي بس قومي يالا اتاسف ليها اما اعطل العصابه دي
ادهم : ماشي ياخويا
وتوجه ادهم الي غرفه نور التي تبكي بصمت واما ان وقعت عيناها علي ادهم احنت وجهها الي الجانب الاخر
اقترب ادهم منها وجلس بجانبها
ادهم وهو يجذب يدها حتي تستقر بين يدايه :نور انا اسف والله ما قصدت غصب عني مغرفتش انا بعمل ايه
اكتفت نور بالدموع التي تنفس عن حزنها
جذب ادهم وجهها حتي تنظر له ولكنها تتهرب من عيناه الرماديه
فتحدث قائلا :نور بصي لي
رفضت نور ان تعلق عيناها مع عيونه التي تفقد الصواب لمن يراها
ادهم :عشان خاطري يا نور بوصلي
وبالفعل نظرت له نور فاحس بنغصه تحتل قلبه لما يقصد انا يزعجها ولا حتي يأذيها ولكنه كان في اشد حالات الغضب
ادهم :انا اسف ياقلبي ما اقصدش والله امد ايدي عليكي
انا قولتلك ميت مره اما اكون متعصب ابعدي عني
نور بدموع :انا كمان غلطت كان المفروض اوضح كلام اكتر من كدا انا مقصدتش انك ضعيف اقصد انك تتجه لله بدل الرياضيه الا بتزيدك عصبيه اكتر دي
لكن لو صليت لله وانت مخنوق بيسمعك ياادهم وبيستجيب دعائك
ادهم :ونعم بالله حاضر يا نور اوعدك هعمل كدا بس متزعليش مني
نور :مش ذعلانه ياادهم انا بحبك اووي ومستحيل اذعل منك
اقترب ادهم منها وقبلها بحب شديد كأنه يعتذر لها عما فعل ولكن بطريقته الخاصه
دخل ادم وحازم وعمر وشهد وملك اليها
فركضت ملك بفرحه اليها
ملك : الف سلامه عليكي يانور انا اتخضيت عليكي
ادم وهو يقلد ملك :الف سلامه انا اتخضيت عليكي دانتي مبتعمليش معيا كدا
عمر : توكل علي الله انت وانت تشوف احلي شغل
ادم ؛كده ياعمر ماشي
حازم :ههه عيال مش انا يا شهوده لو جرالي خاجه هتزعلي
شهد :طبعا
حازم قوليلهم
شهد :امال مين الا هيساعدني في تنضيف البيت
ادم :هههههه ياكسفتك ياحازم
حازم بغضب :ماتشوف اخوك ياادهم الله
ادهم :بس ياادم العبوا سوا ياحبيبي
حازم :ايه انتي شايفنا عيال ادمك احنا شباب ذي الورد وذين الرجال والا ايه ياعمر
عمر :طبعا
ادهم :والله بحاول اشوفكم غير كدا بس بفشل
نور :هههههههههههه
ادم :ايه ياختي ضحكتك اوي دي مابلاش اتكلم خالي الطبق مستور
ادهم وهو يقبض علي ادم من قفاه ههههه بلاش قفاه خاليني بالسرد احسن ههه
ادهم وهو يقبض عليه من قميصه :انت بتتكلم مع مين يالا
ادم :مع نور والله مانت
ادهم :ونور دي متبقاش مراتي ياحيوان
عمر :غبي انت بتتريق علي مرات الصقر اشرب بقا
ملك :في ايه ياادهم متسبيه الله نور :هههههه
ملك :بطلي ضحك ياختي وخليه يسيبه
نور :هههه خلاص ياادهم هههه سيبه
فتركه ادهم وتوجه الي محبوبته
ادم :لا والله فيكي الخير دا بدل ما تضربيه باي حاجه
ملك :انت غبي ودا يتضرب اذي دا
شهد :هههههههههه مش قادره حاسه اني هولد هههه
عمر واد ياحازم هي مراتك حامل في الشهر الكام
حازم :التالت ليه
عمر :امال بتقول هتولد ايه وانت واقف عادي كدا
حازم :ياريت تولد وترحمني من الذل الا انا فيه
عمر :ذل ايه يالا انطق
حازم :بقوم الفجر اعملها اكل والساعه 5 والساعه 8 وانضف البيت بقا اما الشغاله تيجي انا متبهدل اووي والله ياعمر
عمر :هههههه اتفخس علي الرجوله ياجدعان
ادم :ههه الله يرحمها والله كانت بنت ناس
ادهم :صبرني يارب انا هروح اشوف الدكتوره واسالها نور ينفع تخرج ولا لا بدل ما اخلص عليكم واخلص كان ناقصني واحد لما بقيتو عصابه
بعد خروج ادهم تحدثت نور وقالت
نور بجديه :انا بشكركم بجد انتو فعلا مش اصحاب ادهم انتم اخواته ديما بتحاولوا تخرجونا من الا احنا فيه
شهد :ايه الكلام ده يانور احنا اخوات يابت
ملك :هي كلمتك دي بتكلم عمر وحازم وادم
ادم :بس ياملك
عمر :ادهم فعلا اخ لينا وادم كمان
حازم :انا بفتخر اني اتعرفت علي ادهم بجد
ادم :وانا اقول ايه ياحازم ادهم عاش طول عمره بيدافع عني بدون مقابل لو عشت طول عمري مش هعرف اكفيه الا عمله
يقطع حديثهم دخول سيلا وحسام
سيلا :نور مالك
حسام :في ايه الا حصل ياادهم
ادم :ايه يابو نسب مش عارف تفرق بينا انا ادم ياخويا
حسام :دا وقته نور مالك ياحبيبتي
نور :انا الحمد لله ياحسام
شهد :انتو جيتوا ليه انتو عرسان جداد ما ينفعش تخرجوا علي طول كدا
حسام :انتي مجنونه اعرف ان اختي في المستشفي واقعد في الييت
ملك :الحمد لله جيت سليمه
ادهم :سيلا انتي جيتي امته
سيلا :من شويه
ادهم :انتو عرفتوا اذي
عمر انا رنيت عليهم وقومت بالمهمه دي
حازم :وانت مالك مبسوط اووي كدا
عمر :بحب انقل الاخبار معرفش ليه
ادهم :طب ايه رايك تنقل خبر موتك
عمر اخر مره
ادم :ههه ناس مش بتجي غير بالعين الحمره
حسام :بس انتو ايه مش بتبطلوا شكل
عمر :لا
حسام وهو يوجه حديثه لادهم
طمني يا ادهم الدكتوره قالت ايه
ادهم :الحمد لله وقالت انها ممكن تخرج بكره بس متعملش حاجه وتحافظ علي نفسها
ملك :انا هعقد معها ومش هخليها تعمل حاجه
نور :ربنا يخليكي ليا يا ملوكه
سيلا :وانا كمان هقعد معاكم
شهد طب مين هيقعد معيا نظرا لحالتي مانا ذيها برضو
عمر :اتلهي والنبي
حازم :اه ياريت واحده تتبىع وتقعد معاها كفيا كدا عليا انا بتبهدل ياجدعان
ادم:بتت ايه ياخويا
حازم :بتبهدل
ادهم بس كله يطلع بره يالا من هنا
عمر :انت بتطردنا ياادهم
ادهم :بره يا حيوان
عمر :حاضر
ادم :هخرج بس اخد ملوكتي يالا ياحبيبتي
حسام :حبيبتك وانا واقف كدا عادي
ادم :مراتي ياحبيبي اقول برحتي
حسام :بس متخدش راحتك اوي
ادهم :انا بقول ان الجماعه دي عايزه تتلم بقا
حسام :وانا بقول كدا برضو
ادهم :خلاص الفرح اخر الشهر ده
ادم :احبك يا ابو الادهم لما بتشغل حاسه الصقر السابعه
ضحك الجميع وكانوا سعداء فهم مثال للصداقه المتينه
لا تؤثر فيهم الصعاب هم قوه باتحادهم
وضعف بتفرقهم اردت ان ابين ليكم ان الصديق الحق يظهر اوقات الشده والرخاء
فها هو ادهم يمتلك احزان والالم ليس لها حصر ولكن لم يتخلي عن اخاه واصدقاءه
فالصديق الوفي كنز نفتقده الان في ذمننا
الكنز ليس مال فقط بل علاقات ثمينه يصعب تفريقها