رواية الافعي والعقرب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نور الشمس
الافعي و العقرب
الفصل 24
***************
مر يومين وكان الجميع على اعصابهم وفى صباح اليوم التالى وجدت جاسمن تليفونها يعلن عن مكالمة سوف تغير حياتهم
جاسمن : الو
المتصل : الو اخبارك ايه
جاسمن ببرود : احسن منك منصور
منصور بضحكة : كده كويس انك عرفاني
جاسمن : عاوز ايه اخلص
منصور : افتحي الميك خلي الكل يسمع علشان مش هعيد الكلام كذا مرة
جاسمن ببرود : اخلص اتكلم فتح الميك
منصور : وحشتوني والله يا شباب انتم عارفين ان البنات معايا بصراحة 4 بنات جامدين أوي وعذاره يعني لو اتباعو هكسب كتير وممكن أمتع نفسي بيهم وخصوصا جوري جسم ايه
سيف بغضب : يا ابن الكلب يا و *****خ لو قربت منها هقتلك
جاسمن ببرود : أنجز وقول عاوز ايه
منصور بحده : اتعدلو انتم كلكم تحت أيدي فبلاش تلعبو فى عداد عمركم ونفذو كل حاجة بهدوء مفهوم
ليث : عاوز ايه وحنا هنفذ
منصور بسخرية : كده تعجبني يا عقرب بس مش عيب عليك تشتغل تحت ايد ست يالا انا مالي
جاسمن بغضب : أنجز وقول عاوز ايه
منصور : الشحنة الي جاية من المينا عاوزها تخرج تحت حمايتكم
جاسمن بغضب : نجوم السما اقربلك عاوز تموت البنات عادي مش هتفرق معايا بس ورحمه امي و ابويا مهدخل السم ده بلدي
منصور بحده : هيدخل علشان كمان روحك فى أيدي اوعي تسبني اختك معايا
جاسمن : مش هتفرق عندي
منصور : هبعتلك فيديو يارب يعجبك انتى والشباب وهستني منك الرد وقفل
بعد مرور دقائق جاء فيديو وكان المحتوي كالتالي
( كانت البنات تجلس في احضان بعضهم وهناك مجموعة من الأفاعي تزحف على الارض وسط صراخهم يقطع القلب وكان هناك مجموعة من الشباب ينظرون لهم نظرات مقذذه ويتكلمون بينهم وبين بعض كلام بشع حولى أجسام البنات وجمالهم )
وانتهي الفيديو وكانت صدمة للجميع
جاسمن ببرود : مش هنسمع كلامه وهنقبض عل الشحنة
ليث بغضب : انا عاوز مريم ومستعد أنفذ كل حاجه هو عاوزها
سيف بغضب : وانا معاك وهنقذ جوري
حسام بغضب : لو انتى مش خايفة على حد ومش بيهمك حد انا عاوز ورده وهنفذ كل حاجة
احمد : اسف جاسي بس دول اخواتى وانا مع الشباب
محمد : وانا معاهم
جاسمن : وانت رائد وشهد و مروة مع مين
رائد : انا لأول مرة معرفش اعمل ايه اقف مع أصحابي ضد البلد ولا العكس
شهد : انتى عارفة ان بحب مريم و ورده وهما أخواتي وانا لازم احميهم
مروة : وانا مع كلام شهد
جاسمن : لأول مرة اعرف انكم اغبية وانتم فاكرين ان منصور العشري هيسلم البنات بعد متنفذو طلباته هل العموم انا معاكم للنهاية لما منصور يتصل وافقو على اوامره وانا معاكم لان المخطوفة اختي وانتم أخواتي وانا مش مستعده اتنازل عن حمايتكم
خرجت جاسمن ونطلقت بالسيارة بالسيارة المجهول
&&&&&&&&&&&&&&&&
رتب الشباب كل حاجة مع رجالة منصور الذي كان ينظر لجاسمن بشماته وسخرية
منصور : شايفك خضعتي ليا يا افعي
جاسمن : لأنك مسكتني من أيدي أيدي بتوجعني وانا معنديش غير اختي ومستحيل أتنازل عنها
منصور : عاوز عينة دم منك
جاسمن : دم مني ليه
منصور : ملكيش دعوة انتي تنفذي وبس
جاسمن : لا مش موافقة
منصور : انا مش بطلب انا بامرك
شاور منصور لبلو الذي دخل وبجوارة شخص آخر وقام بأخذ عينة وكانت عيونة تنظر بستغراب لها وللون دمها الذي بمجرد سحبه أصبح الدم سائل وتغير لونه للشفاف
خاف الشباب على جاسمن لمعرفة الآخرين بسرها
غادر الشخص مع عينة الدم على موعد إرسال النتيجة فى القريب العاجل
منصور : بكرا انتم هتروحو المينا وتستلمو الشحنة مفهوم
سيف بخنقة : مفهوم هنستلم البنات امتي
منصور : بكرا بعد رجالتي ميخدو البضاعة
بلو : يالا تقدرو تمشو
عاد الجميع وفضل منصور يضحك بشده على تعابير وش الشباب وخصوصا جاسمن التى كانت ترسم البرود ولكن كان يعلم جيدا بأنها تموت من الداخل لخوفها على شقيقتها
&&&&&&&&&&&&&&&&&
مر الليل وطلبت جاسمن من يونج بعض دماء الأفاعي لان جسدها أصبح ضعيف وهذا الوقت أن نقبل بالضعف فوافق يونج على طلبها وقام بإحضار احدي الأفاعي والتي كانت الكوبرا وسحب منها بعض الدماء وقام بتوصيل الدماء فى جسد جاسمن كما ادي الى استسلام جسد جاسمن لتقبل تلك الدماء
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المينا
*********
وصل الشباب الى المينا ووجدو منصور و بلو فى انتظارهم فنزل الكل ووقفو
منصور : اهلا اهلا سهلا
ليث : فين البنات
منصور : متستعجلش اوى كده
بلو : موجودين هناك اهم
شاور بلو على مكان يوجد بيه مجموعة من الحرس وبينهم 4 بنات فتنهد الشباب بالراحة
توجهت جاسمن الى منصور ووقفت أمامه
جاسمن ببرود : انت فرحان علشان قدرت على الافعي وفرقها
منصور : اكيد اهم حاجة اني كسرتك وذليتك وخليتك توسخي ايدك وعلى فكرة دمك مميز وفريد من نوعه اول مرة اعرف ان فعلا حد يقدر يعيش بدم الأفاعي فى جسمه
جاسمن بضحكة رنانة : وانت فاكر اني ممكن انكسر ولا أخضع لحد
منصور : تقصدي ايه بكلامك ده
جاسمن ببرود ورجعت لورا : خلينا نعد 5 4 3 2 1 0 بووووم وشاورت على السفينة
وفى لحظة واحدة كانت السفينة تنفجر وهي داخله فى المينا وكان الشباب ينظرون بذهول لما يحدث وكان منصور و بلو ينظرون للسفينة بغضب
منصور بغضب : نهايتك على أيدي جاسمن
جاسمن ببرود : اوعى تتحدي الافعي علشان يوم متتحدي تتحدى حد على قدك مش انا
منصور بغضب : والله لقتلك والبنات هيموتو وهبعتلك جسسهم
ليث بسرعة : لا مريم ملهاش ذنب
منصور بتكبر : الحسنة تخص و السيئة تعم ياريت تحضرو العزا ليهم
جاسمن بسخرية : مش لما يكونو معاك
منصور بستغراب : تقصدي ايه
جاسمن بضحكة رنانة : يعني انا الافعي المميتة لما اخطط لحاجة بنفذها اختي وباقي البنات فى امان اوعي تهين الافاعي مرة تانية
ليث بضحكة سخرية : يا حرام شكلك بقي وحش اوي
سيف بغل : بقي انت كنت عاوز جسم مراتي صح انا بقي هوريك النجوم فى عز الظهر
وقف الشباب 6 فى دائرة وفى وسطهم منصور و بلو
قام سيف بضربة بالبوكس فرد ليث بوكس آخر دارت معركة طاحنة ولم يستطيع رجال الشرطة اختراق الدائرة من هو المجنون الذي يقف امام الأفاعي والعقرب و الصقر والحوت والجلاد
جلست جاسمن على السيارة تنظر للجميع ببرود وبعد فترة نزلت وتجهت الى الشباب ومسكت ايد ليث
جاسمن بحده : كفاية ضرب ويالا
احد الضباط : نخدهم على المدرية يا فندم
جاسمن بنظرة مرعبة : لو خايف على نفسك أخفي من وشي
في لمح البصر كان الضابط مختفي
جاسمن بحده : أحمد و محمد خدوهم على هناك
احمد : امرك يا افعي
ليث : فين مريم
جاسمن : لسه معرفش
سيف بصدمة : يعني مش معاكي
جاسمن بارف : انا مش عارفة اختي حبتك على ايه وأنت غبي كده
حسام : معلش اشتمي براحتك بس فين البنات
جاسمن : فى الطريق الفيلا يالا بينا
غادر الجميع الى الفيلا وعندما وصلو وجدو الوزير و زياد فى انتظارهم
الوزير بعصبية : انتم اذاي تفجرو السفينة
ليث بهدوء : مش احنا هيا وبس احنا فريقها وبس
جاسمن : واطي طول عمرك
الوزير : ردي يا هانم
جاسمن بضحكة : مالك بس يا جلجل
الوزير جلال : انتى يا زفته بلاش جلجل ديه
جاسمن : وماله يا جلجل
الجده : اذيك يا واد يا جلجل
جلال بأدب : وحشتيني اوى يا امي اخبارك ايه
الجده : الحمد لله
جلال : انتى يا زفته فين منصور العشري
الجده بشهقة : انتى وصلتيله
جاسمن ببرود : الله يكحمه مطرح مراح
جلال بعصبية : فين منصور جاسمن
جاسمن بغضب : انسي ده تار قديم ومش هستريح الا لما أنزله قبره أو ارميه لكلاب السكك
فهد : مسا شباب
جاسمن : هما فين
فهد : عيب عليكى انا الصخر بردو اتفضلو يا بنات
دخلت البنات ووقفو فقامو الشباب بالاسراع اليهم وضموهم الى احضانهم
توجهت ياسمين وسلمت على جاسمن و جلست تنظر على باقي البنات
جاء اهل ياسمين ومسكها ابوها بحده وقام بضربها بشدة مما جعلها تسقط بين أحضان رائد ونزلت دموعها
ابوها بغضب : عملو فيكي ايه
ياسمين برعب : والله معملو حاجة
ابوها بغضب : خلاص ابن عمك هيكتب عليكي ولو طلعتي معيوبة هقتلك بأيدي
ياسمين بدموع : بس انا مش عاوزة اجوزه بص اقتلني احسن بالله عليك
قام ابوها بضربها هل وشها وجعلها تسقط فى الأرض ولكن منع شخص ابوها من تكمله الضرب فيها ومسكه بشده وقام بلكمه وسقط على الارض وجري عليهم الجميع
جاسمن : رائد انت اتجننت اذاي تضربه
رائد بغضب : كان بيضربها عوزانى اسكت
جاسمن : وانت مالك
رائد بغضب : ياسمين هتبقي مراتي ومحدش ليه دخل فيها
ابوها : وانت معنديش بنات للجواز
رائد بسخرية : هو حد قالك انى بطلب منك انا بس بعرفك
ابوها بغضب : دانا اقتلك وقتلها
جاسمن ببرود : بتقول حاجة يابو ياسمين
ابوها برعب : بقول انا بنتي ماتت وهاخد العزا بتاعها وغادر
نظرت جاسمن لرائد بعتاب وأخذت ياسمين الي الداخل وجلس الجميع
جاسمن : جدتو خدي البنات وطلعو
الجده : ماشي يا بنتي ولكن رفضت البنات وفضلو
جلال : انا ماشي يا بنتي والقضية هتتفل
جاسمن : الرجالة بتوع الصعيد موجودين دلوقتي في المدرية وكمان الجاسوس
جلال : ماشي سلامه عليكم
الكل : وعليكم السلام
ليث : عوزين نفهم ممكن
صوت : وحشتيني اوى يا عمري
جاسمن بحب : وانت اكتر يا عمري
زياد بصدمة : ايه رجع الواد ده
جاسمن : اقعدو علشان هقول كل حاجة
1 انا اسمي توليب شاكر فؤاد بنت اللوا شاكر فؤاد الى مات مقتول برصاصة فى منتصف الرأس والى مراته ماتت نتيجة الاغتصاب وذبحها
2 انا بحمل دم الافعي من زمان وعمري 10 سنين والى ساعدني أفضل عايشة هو أخو يونج
3 الى ورا موت ابويا هو منصور العشري وانا حلفت على الانتقام منه
4 عمي جلال لما عرف انى لسه عايشة هربني على الصين وعشت هناك ولما قررت ارجع جهز ورق باسم شخص غير موجود ونسبوني ليه مفيش وجود لمحمد الهلالي على وش الارض
5 جاسر بيكون ابن خالتي واخويا بالرضاعة ولما بيبسني فديه عادة عندنا من صغرنا
وكده خلصت كل كلامي وانتم عرفتم كل حاجة عني
زياد بصدمة : انتى توليب بنت عمي شاكر اذاي وهما قالو ماتت وذاي التقرير قال ان فى دم ملوث مشي فى جسمك
جاسمن بتنهيدة : فعلا ده الى حصل علشان يوم الحادثة منصور جيه البيت علشان ينتقم من ابويا
ليث : احكلنا ايه حصل يوم الحادثة وذاي اتعرفتي على يونج واخوه
جاسمن بتنهيدة : ماشي انا اتعرفت على يونج واخوه لما كان عندي 8 سنين
فلاس باك
**********
جاء شاكر الى المنزل وجلس بجوار توليب
شاكر : مال توتا حبيبتي
توتا : توتا زعلانه منك
شاكر : خلاص انا كنت هسافر الصين مع توتا لكن خلاص
توتا بصراخ : هاااااااااا هنسافر الصين شكر يا احلى شيكو فى الدنيا
شاكر بضحكة : العفو يا روح قلبي يالا جهزى هدومك علشان السفر بكرا بالليل انا لسه حاجز دلوقتي ماشي
توتا : يا عيش شيكو يا عيش شيكو
غادر شاكر الغرفة وتوجه الى غرفة زوجته ومر اليوم وكان الجميع كما الشنط وفى الليل سافر شاكر وزوجته وأبنائه و ابوه وامه معاه
وصلت العائلة الى الصين وقضو يومين فى الفسح وبعد كده ذهبت إلى التخيم ولكن تركتهم توتا وأخذت الكاميرا وتوجهت الى الشلالات وأخذت تصور اللقطات وبعض الفديوهات وفى لحظة شاهدت شخص يقوم بقتل شخص آخر وتركة وهرب وجاء شاب آخر وسحب الخنجر من جسده وتم امساكه من قبل أشخاص آخرين وذهبو صارت توليب خلفهم وعرفت بأن ذلك الشاب متهم بالقتل وسوف يقومو بالقصاص منه فى الصباح اليوم التالى فغادرت توليب وعادت الى والدها وعائلتها وقصت ما حدث مع الشاب وشاهد الجميع الفيديو وقرر والدها وجدها الذهاب فى الصباح الى العشيرة لإنقاذ الشاب وعائلته
مر باقى اليوم وفى اليوم التالى ذهبت إلى العشيرة وعندما وصلو كان الجميع يقف فى انتظار قائد العشيرة وعندما جاء وقف وقال
( الحوار بالصيني )
قائد العشيرة : لقد قام لي سي كيونج بقتل شاب وجزاء القاتل القتل هو وعائلة هل يوجد اعتراض
ولكن الجميع أقر بالقتل فقام قائد العشيرة بإحضار لي واسرتة وكانو سوف يقومو بالقصاص ولكن سمع الجميع صوت فتاة تعترض على القتل نظر الجميع فى الخلف ووجدو فتاة تسير وسط الجميع ولا تخاف من أحد حتى وصلت الى لي وعائلته وساعدته على الوقوف
قائد العشيرة : انتى مين
توليب : انا توليب مجرد عابر سبيل معي دليل براءة هذا الشاب وأعرف من هو القاتل الحقيقي
قائد العشيرة : وأين هو دليل البراءة
توليب : هذا هو
أعطت توليب الفديو للقائد وشاهد كل شي وتم تبرئة لي من القتل
قائد العشيرة : كيف تتحدثي لغتنا
توليب : لأني أعشق المعرفة والتعلم
قائد العشيرة : هل ترغبي فى مشاهده فنون القتال
توليب : ايوة
قائد العشيرة : هيا بنا
شاهدت توليب جميع الشباب وهما يتدربو وأعجبت جدا بهم
وتعرفت على لي سي كيونج واصبحت صديقتة ومضت ايام الإجازة فى الصين ولم تتوقف المراسلات بين توليب و لي سي كيونج
باك
***
جاسمن : بس ومن اليوم ده وانا ولي سي كيونج اصحاب بشده واخوات كمان
سيف : وايه حصل يوم الحادثة
جاسمن بتنهيدة : مش قادرة احكي تاني ممكن أكمل بكرا وخلاص انا قررت احكي لانى جبت حق اهلى وخلصت الحكاية
زياد بحنان : اطلعي نامي شوية خلاص انتى فى امان دلوقتي
جاسمن : تمام البيت بيتكم طبعا وقامت
انفرد كل شاب بمحبوبته فى مكان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يتبع