رواية مكتوبة ليك الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ايمان جمال
عدا يومين وندا وليلى عند فارس في الفيلا ونهله كلمتها وقالتلها ان هي هتيجي ليها والنهارده كان يوم اجازه فارس وطبعا مين كمان؟ فهد
ندى صحيت من النوم على الظهر بالضبط اتوضت وصلت ولبست بيچامة لونها احمر بس طبعا واسعه مش ضيقه قوي وعملت شعرها كحكه وبعد الخصلات نازله على رقبتها ونزلت وعرفت من الداده ان فارس وليلى في اوضه السفره ودخلت لهم واتفاجئت بفهد ووقفت مكانها مصدومه انه ادامها ونهله اول ما شفتها قامت حضنتها
نهلة: وحشتيني يا ندى
ندى: انتي اكثر والله
نهلة: انا كنت هطلع اصحيكي دلوقتي
ندى: يا سلام ما انتو قاعدين تتغدوا من غيري اهو
فارس: ما نقدرش طبعا
فهد مضايق انها سايبه شعرها وفارس موجود
نهلة: يلا عشان تقعدي جمبي
فهد: معلش يا نهله سيبيها تقعد جمبي
ندى: لا هقعد جمبها يا ابيه
فهد اضايق اوي من ندى عشان بتقوله 'ابيه' وسابهم وخرج الجنينة
فارس بعتاب: ليه يا ندى كدا؟
ندى زعلت من نفسها انها زعلته: مش عارفه انا ليه بعمل معاه كدا
فارس: اطلعيله ياندى وبلاش كدا مع فهد
ليلى: دا جوزك ياندى
ندى خرجت لفهد اللي قاعد على الكرسي والحزن باين عليه ندى قربت منه ووقفت ادامه وهو مستنيها تتكلم
ندى: خرجت ليه؟
فهد بيبصلها وبس
ندى: اسفه يا فهد
فهد: اسفه على ايه؟
ندى: على كلمه ابيه
فهد: وليه قولتيها وانتي عارفه انها بتضايقني
ندى: مش عارفه ولا عارفه انا ليه بتعامل معاك كدا
فهد اتفاجئ بردها ووقف ادامها: يعني انت زعلانه انك بتتعاملي معايا كده؟
ندى بصتله: ايوه، وبعدين انا كان نفسي ان يكون لي اخر يكون سند ليا عشان كده انا فرحانه بوجودك في حياتي وعشان كده كمان بقولك انك بالنسبالي اخويا
فهد: بس ده ما يمنعش اني جوزك
ندى: عشان خاطري ما تزعل مني و سيبني على راحتي
فهد فرح شوية من كلامها وقرر انه يسيبها براحتها: حاضر ياندى هسيبك على راحتك
ندى فرحت وابتسمتله وسكتت
فهد: بس على فكره انا زعلان منك
ندى: ليه؟
فهد: مش احنا اتفقنا ان شعرك محدش يشوفه؟
ندى: ايوا
فهد: طب وليه سايباه باين كدا وفارس موجود
ندى: انا بعتبر فارس اخويا الكبير مش ابن عمي وبس وبعدين انا قاعده في الفيلا ومحدش غريب شايفني
فهد: ماشي يا ندى هعديها بس بمزاجي
ندى: ايوا عديها وبلاش زعل
فهد ابتسم وسكت
وهما واقفين كدا نور دخلت بعربيتها وكان معاها دكتور طارق (ايه اللي جابك الوقتي)
ندى: نور اهي ومين اللي معاها دا؟
ندى طبعا عارفة شكل طارق بس مكانش لسة نزل من العربية ونور خلاص وقفت العربية ونزلت وطارق كمان نزل واول مافهد شافه اضايق
فهد: على جوا ياندى
ندى دخلت بسرعة وطلعت لبست حجاب
نور: صباح الخير يافهد
فهد: صباح النور
طارق: اذيك يا استاذ فهد
فهد بصله: تمام
نور: طارق لما عرف اني هاجي النهاردة هنا صمم انه يجي معايا
فهد: هو انتوا تعرفوا بعض؟
نور: اه من سنتين
فهد: تمام
طارق: حضرتك اكيد عارف انا جاي ليه
فهد: الحقيقة مش عارف
طارق: عاوز اعرف ردكم على طلبي
نور بتبص لفهد: طارق قالي على طلبه وانا قولت يسمعه من ندى احسن
فهد: يا سلام
طارق جاله تليفون ورد بعيد عنهم
فهد: انتي مجنونه يا نور رد ايه اللي يسمعه من ندى
نور: بس استغربت من طلبه وخصوصا انه ما يعرفش انها مراتك فقولت يسمع ده منها احسن
فهد: وتفتكري هتقول انها امراتي؟
نور: وليه لا؟
فهد: مش عارف
طارق خلص المكالمة ورجعلهم ودخلوا جوا، ندى لبست حجابها ونزلت وقعدت جمب فهد على السفرة
طارق عينه مانزلتش عنها وفهد ماسك اعصابه بالعافية
طارق: انسة ندى
ندى بصتله: نعم
طارق: كنت عاوز اعرف ردك على طلبي
ندى بصت لفهد اللي مستني يعرف ردها: انا رافضه فكرة الجواز حاليا
طارق: ممكن اعرف ليه؟
ندى: عادي انا اللي شاغل تفكيري حاليا هي دراستي وبس
طارق: يعني ما فيش امل؟
فهد بغضب: هي مش قالتلك رافضة عاوز ايه تاني
طارق استغرب رد فهد وشك في حاجة: حضرتك متأكد انك اخوها؟
فهد سكت وماردش عليه وسابهم وخرج تاني
ندى: اسفة يا دكتور طارق بس ما فيش امل اني اوافق
طارق زعل انها رفضت واستأذن ومشي
فارس: ليه يا ندى ما قولتيش انك مرات فهد؟
ندى: سيبوني على راحتي وبلاش ضغط منكم
ندى سابتهم وخرجت لفهد اللي زعلان اوي منها، ندى دورت عليه وشافته في حمام السباحة
ندى قربت عليه: فهد
فهد بيعوم بشدة وبيحاول يسيطر على غضبه وما ردش عليها
ندى قربت من الماية: لو ما ردتش عليا هرمي نفسي وانت عارف اني مش بعرف اعوم
فهد باردوا ماردش
ندى بتحدي: تمام
وفي ثواني كانت في الماية وفهد لحقها
فهد بغضب: انتي مجنونة
ندى بتكح: انت اللي مش راضي ترد عليا
فهد: تقومي ترمي نفسك
ندى: اه ها
فهد شايلها ومضايق اوي منها
ندى: ممكن اعرف زعلان ليه؟
فهد: يعني انتي مش عارفه
ندى: لا
فهد: ليه يا ندى ما قولتيش انك امراتي وعشان كدا رفضتي طلبه
ندى: عشان انا لسه مش مقتنعة اني مراتك
فهد: ازاي؟
ندى: عادي
فهد بخبث: طب اخليكي تقتنعي ازاي؟
ندى: انت قصدك ايه؟
فهد بيقربلها وباسها برقة: اقصد كدا
ندى اتكسفت ووشها بقى احمر اوي: انت عملت كدا ليه؟
فهد: انتي زعلانه اني عملت كده؟
ندى دموعها نزلت وسكتت
فهد: للدرجادي مش عاوزاني اقرب منك؟
ندى بعياط: يا فهد عشان خاطري افهمني
فهد: خلاص يا ندى اوعدك ان ده مش هيتكرر تاني
فهد خرجها من المايا وهي طلعت على اوضتها والبنات وراها
ليلى: مالك يا ندى؟
ندى حكتلها على اللي حصل وليلى ونهلة ضحكوا عليها
ندى بغضب: انتوا بتضحكوا
ليلى: عشان انتي عبيطة
ندى: ليه؟
نهلة: يابنتي دا جوزك
ندى: وانا مش عاوزاه يعمل كده
ليلى ضحك اوي: يخربيت عقلك
ندى خبطتها بالمخدة
تحت عند فارس وفهد، فهد دخل اوضة فارس ولبس هدوم من عنده
فارس: مالك يا صاحبي؟
فهد: فارس سبني دلوقتي
فارس: لا ويلا احكي ايه اللي حصل
فهد حكالها وفارس للأسف ضحك
فهد: انت بتضحك
فارس: للاسف اه
فهد بغضب: والله هضربك
فارس: طب هي ليه زعلت؟
فهد: معرفش
فارس: طب اهدي و سيبها براحتها
فهد: انا تعبت يا فارس
فارس: استحملها وكمان عيد ميلادها كمان يومين
فهد: بجد
فارس: ايوا
فهد: وهي ناويه تعملوا فين؟
فارس: هنا
فهد: تمام
فارس: طبعا هتيجي؟
فهد: لا
فارس: لا هتيجي يا فهد
فهد: قولت لا
فارس: انت حر
البنات نزلت من فوق وفهد اخد نهلة ومشي لا من غير اي كلام مع ندى وهي زعلانه اوي
########################
في المساء في فيلا فهد عبد الرحمن ومهند وفهد وفارس قاعدين في الجنينة
عبدالرحمن: مش هتحضر عيد ميلادها ليه يا فهد؟
فهد بغضب: ما لكش دعوه
مهند: يا فهد اصبر لحد ما تاخد عليك
فهد: باقول لكم ايه انتوا جايين نخلص شغل ولا تتكلموا عنها
فارس: خلاص يا جماعة سيبوه براحته
فهد: شاطر ويلا نخلص شغلنا
عبدالرحمن: طب ما تسيبوني اقعد مع مراتي شوية
فهد بغضب: وحياه امك لو قومت من مكانك هموتك
عبدالرحمن بضيق: طيب
فارس ضحك: بقى في حد عاقل يقع مع الفهد
فهد: ما بلاش انت وبعدين ما انت خاطب بنت عمتي
فارس: خلاص انا هسكت احسن
مهند ضحك: فرحان فيكوا
#########################
ثاني يوم في قصر السيوفي، صافي قاعدة في الجنينة بتكلم مهند في التليفون
صافي: ممكن يا مهند اجي لليلى وندى؟
مهند: وايه يعني تقدري تيجي براحتك وبعدين يعني هو انا هقولك لا وانتي هتبقى عندي
صافي: انا قولت باردوا استأذنك الاول
مهند: بحبك
صافي بكسوف: وانا كمان
مهند: وانا كمان ايه؟
صافي بكسوف: بحبك
مهند: اخيرا قولتيها
صافي: كنت عايزة اقولهالك وانا ادامك
مهند: خلاص هعتبر نفسي ما سمعتهاش لحد ما تيجي
صافي: لا خلاص انا قولتها ومش هاقولها تاني
مهند بزعل: اهون عليكي؟
صافي: لا طبعا
مهند: يبقى خلاص هاتقوليها
صافي: حاضر
نرجع لندى، ندى قاعده مع ليلى في اوضتها وبيكتبوا قايمة بالحاجات اللي عاوزين يجيبوها عشان حفلة عيد ميلادها
ليلى: لسه في حاجه تانيه عاوزاها؟
ندى وهي بتبص في القائمة: لا كده تمام
ليلى: خلاص نبعت السواق يشتريهم
ندى: لا ننزل احنا
ليلى: طب والله فكره حلوه
ندى: خلاص يلا قومي البسي
ليلى: تمام وانا هكلم فارس اقوله
ندى: طب ايه رأيك لما نروحله الشركه؟
ليلى بخبث: طيب انتي عاوزاني نروح الشركه عشان نقول لفارس ولا عشان تشوفي فهد؟
ندى بغضب: والله انتي رخمة
ليلى ضحكت: يا بنتي اعترفي بقى ان انتي عاوزة تشوفيه
ندى: انا بصراحة عاوزة اشوفه عشان عارفة انه زعلان
ليلى: طيب يلا قومي واهو بالمرة نشوف الشركه اللي احنا عمرنا ماشوفناها
ندى وليلى قاموا يلبسوا، وطلب من السواق انه يوديهم لشركه فهد، والبنات اول ما وصلوا الشركة الامن سمحلهم بالدخول لما عرفوا انهم اخوات فارس ( طبعا محدش يعرف ان ندى مرات فهد)
طلعوا الدور اللي موجود فيه مكتب فهد وفارس وعبدالرحمن، وندى وليلى دخلو مكتب فارس، وفارس قلق اوي لما شافهم
فارس: في حاجة ولا ايه؟
ليلى: لا يا سيدي قولنا نيجي نشوفكم و نشوف الشركة
فارس بص لندى: تشوفونا قصدكم على مين بالظبط؟
ليلى: ما تخليك ذكي بقى وافهم لوحدك
فارس ضحك: ايوا بقى
ندى بغضب: هتبطلوا رخامة انتوا الاتنين ولا اسيبكم وامشي
عبد الرحمن كان في مكتب فهد وشوية وجه مكتبه واتفاجئ بندى وليلى
عبدالرحمن: ايه المفاجأه الحلوه دي
البنات اكتفوا بإبتسامة
فارس: بيقولوا يا سيدي انهم جايين يشوفونا ويشوفوا الشركة
عبدالرحمن برخامة: يعني قصدك انهم جايين يشوفونا اللي هو انا وانت وبس
فارس بخبث: تقريبا كدا
ندى: طب ممكن بقى تبطلوا رخامة كدا
عبدالرحمن: الله هو احنا قولنا حاجه يا ندى؟
ليلى ضحكت اوي: اهدوا عليها بدل ما تمشي وتسيبنا
عبدالرحمن وفارس ضحكوا اووي وندى اضايقت منهم
فارس: خلاص خلاص احنا هنبطل رخامة اهو
ليلى: ايوه كدا بدل ما تمشي وتسيبنا ويلا عرفونا فين مكتب فهد
ندى: ومين قالك يعني ان احنا عايزينه
فارس بخبث: عالعموم اصلا هو مش موجود
ندى بزعل: بجد؟
عبدالرحمن: لا يا ندى فهد قاعد في المكتب
ندى بغضب لفارس: والله لاوريك بس ما ترجع فيلا
فارس ضحك اوي وهي خرجت تدور على مكتب فهد والسكرتيرة شافتها
السكرتيرة: حضرتك عاوزة حد؟
ندى: كنت عاوزة اعرف فين مكتب فهد
السكرتيرة: حضرتك تقربيله؟
ندى: ايوا
السكرتيرة: طب اقوله مين؟
ندى: قوليله ندى وهو هيعرف
السكرتيرة خبطت ودخلت
السكرتيرة: مستر فهد في واحده اسمها ندى وعاوزه تقابل حضرتك
فهد بإستغراب: ندى؟!
السكرتيرة: ايوه هي قالت انها قريبه حضرتك؟
فهد: دخليها
السكرتيرة خرجت وندى دخلت
فهد وقف بقلق: في ايه يا ندى انتي كويسة؟
ندى: اه انا كويسة ليه؟
فهد: اصلك اول مره تيجي هنا
ندى: هو يعني مش مسموحلي ان انا اجي هنا؟
فهد قرب عليها: لا طبعا تقدري تيجي في اي وقت
ندى: انا وليلى كنا نازلين نشتري شويه حاجات فيقولنا نيجي نقول لفارس الاول
فهد بخبث: هو يعني ما فيش تليفون انكم تكلموه فيه
ندى معرفتش ترد عليه بإيه
فهد: على فكرة انتي مش محتاجه حجة عشان تيجي تشوفيني
ندى اتكسفت وخلاص هتخرج بس فهد مسك ايديها
فهد: رايحه فين؟
ندى: هاروح لليلى عشان ننزل
فهد: طب ممكن اعرف انت راحه فين؟
ندى: هنروح المول نشتري شويه حاجات عشان حفله عيد ميلادي
فهد: طب ليه ما كلمتنيش وانا جبتلك اللي انتي عاوزاه
ندى: انا حبيت ان انا انزل اشتريها عشان انا زهقانه من قاعدة البيت وكنت هكلم نهلة انها تيجي لينا على المول
فهد: طب يا ترى انا معزوم على حفله دي ولا لا؟
ندى بصتله: هو انت محتاج عزومة يعني؟
فهد: اه وايه اللي مش هيخليني محتاج عزومة؟
ندى كانت عاوزة تقوله عشان انت جوزي بس باردوا ردت رد تاني بس الرد دا فرح فهد: عشان الحفله مش هتكون حلوة من غيرك
فهد فرح اوي من ردها: وانا اكيد جاي
ندى ابتسمت: وانا هبقى فرحانة ان انت موجود
فهد: بس خليكي عارفة ان انا زعلان منك
ندى: انا مكانش قصدي اني ازعلك
فهد: امال اللي انتي عملتيه ده كان معناته ايه؟
ندى: انا عملت كده عشان ما كنتش عاوزة دا يحصل
فهد: ماشي يا ندى وانا خلاص وعدتك ان انا مش هقربلك تاني
ندى: طب هو انت ممكن تيجي معانا؟
فهد: انتي فعلا عاوزاني اجي معاكم؟
ندى: اه وكدا انا هكون مرتاحة
فهد: يعني انتي عاوزاني اجي معاكي عشان جوزك ولا عشان اخوكي اللي هيحميكي؟
ندى: هو انت ليه مصمم تقولي الكلام ده؟
فهد: عشان عاوز اعرف امتى هتعتبريني جوزك؟
ندى: انا عارفة يا فهد ان كلامي بيضايقك بس عشان خاطري سيبني براحتي
فهد بزعل: خلاص يا ندى براحتك
ندى: طب هتيجي معانا؟
فهد: لا عشان عندي شغل
ندى زعلت: خلاص ماشي، انا همشي
ندى خرجت من عند فهد وراحت مكتب فارس وفهد قعد زعلان
فهد بيكلم نفسه: غصب عني يا ندى اني اقولك مش هاجي معاكي بس انا فعلا تعبت
ندى دخلت مكتب فارس وباين عليها الزعل
فارس: ما لك ياندى؟
ندى: لا ابدا ما فيش ويلا يا ليلى عشان نمشي
فارس: انتوا محتاجين فلوس؟
ليلى: لا ياحبيبي معانا
فارس: طيب خدوا الحرس معاكم
ندى: هو احنا راحين نحارب احنا هنشتري شويه حاجات وهنروح
فارس: لا هتاخدوا الحرس وليلى قالتلي انكم هتكلموا نهلة وهتروح معاكم وكدا كدا فهد مش بيخرجها من غير حرس
ندى: يعني هو هيعمل معايا كدا؟
فارس بخبث: المفروض بس انتي بقى بتعتبريه اخوكي مش جوزك
ندى بغضب: عارف يا فارس لو انت ما بطلتش رخامه انا هاعمل فيك ايه هموتك
فارس ضحك: الله هو انا قولت حاجة انتي اللي بتفهمي الكلام غلط
ندى: ماهو واضح
فارس وعبدالرحمن ضحكوا اوي
عبدالرحمن: طب بما انكم هتكلموا نهلة وتخرجوا طب ما نيجي نخرج معاكم احنا كمان
ندى: اذا كان فهد عنده شغل ومش هيجي معانا انتوا بقى فاضيين وهتيجوا معانا
فارس: هو اللي قالك ان عنده شغل؟
ندى بزعل: ايوه قالي كده ويالا يا ليلى عشان نمشي
ندى وليلى مشوا وفارس وعبد الرحمن دخلوا لفهد
فارس: طب ما انت قاعد من غير شغل اهو امال قولتلها ان انت عندك شغل ليه؟
فهد: هي زعلت؟
عبدالرحمن: باين عليها اوي يا فهد
فهد: انا فعلا كنت فرحان لما هي طلبت مني اني اروح معاها بس طريقه كلامها ضايقتني
فارس: ليه هي قالت ايه تاني؟
فهد: مفيش يا سيدي لما انا قولتلها انتي عايزاني اجي معاكي بصفتي ايه اخوكي ولا جوزك كان معنى كلامها اني اخوها
عبدالرحمن: مش قولنا يا فهد انك تسيبها براحتها
فهد: مش قادر والله
فارس: معلش ويالا نحصلهم
فهد: لا يا فارس روحوا انتوا وخلي بالكم منهم
عبدالرحمن: ماشي يا فهد انت حر
خلاص البنات وصلوا المول، وندى من جواها عايزه تشتري هديه لفهد، بس قالت انها تشتري كل الحاجه اللي هي عايزاها الاول وبعد كده تفوق لهدية فهد، خلاص جابت كل حاجة والبنات بيساعدوها وشوية والشباب وصلوا
عبدالرحمن: استني يا فارس اكلم نهلة ونشوفهم فين
فارس: ماشي
عبدالرحمن كلم نهلة وقالتلهم انهم قاعدين في الكافيه، عبدالرحمن وفارس طلعوا ليهم
فارس: انتوا لحقتوا تخلصوا ولا ايه؟
ندى: لا لسة شويه بس قولنا نرتاح
عبدالرحمن: تمام قدامكم لسه كثير ولا؟
ندى: لا بقولك ايه ما تجيش تقولنا يلا يالا وتستعجلنا
عبدالرحمن ضحك: ماشي ياستي على راحتكم
نهلة: هو فهد ماجاش معاكوا ليه؟
فارس: عنده شغل يا ستي
نهلة: ده على اساس يعني ان انتوا موظفين في الشركة ما انتوا كمان مديرين ذيه
عبدالرحمن: ما انتي عارفه فهد بقى يا نهله
ندى: عبد الرحمن يقصد يا نهله ان فهد مارضاش يجي عشاني
عبدالرحمن: انا مش قصدي كدا يا ندى
ندى: عادي مش هتفرق
فارس: ما تزعليش منه يا ندى
ندى بزعل: عادي انا باردوا مزعلاه بس كنت بتمنى انه يجي معايا
فارس: والله لو انتي كلمتيه هتلاقيه هنا على طول
ندى: لا ما هو قالي خلاص انو مش هيجي فثش هكلمه
عبدالرحمن: مافيش فايدة فيكم انتوا الاتنين
########################
نيجي شويه لشركه نور كانت قاعده في المكتب بس السكرتيرة دخلتلها
السكرتيرة: استاذه نور دكتور طارق مستني حضرتك بارة
نور: خليه يدخل
السكرتيرة خرجت وطارق دخل
نور: اهلا طارق تعالى
طارق قعد: كنت عاوز اتكلم معاكي شوية
نور: خير يا طارق
طارق: فهد يقرب ايه لندى
نور: بتسأل ليه؟
طارق: لو سمحتي يا نور قوليلي هو يقربلها ايه
نور: فهد يبقى جوز ندى يا طارق
طارق: انا فعلا كنت حاسس يوم ماكنا عند فارس في الفيلا
نور: هو انت لحقت تحبها؟
طارق: عادي والله بس هي يعني دخلت قلبي من اول مره
نور: يا عم يا عم يلا حظك هيبقى احسن مع حد تاني
طارق: ربنا يسعدهم يا رب بس شكلهم كده عاملين زي القط والفار
نور ضحكت: اوي وخصوصا الندى
طارق ضحك: انا لاحظت كدا باردوا وفهد على اخره منها
نور: عندك حق بس هو بيحبها اوي
طارق: ربنا يسعدهم
نور: بقولك ايه عيد ميلاد ندى بعد بكره ما تيجي معايا
طارق: اجي معاكي ازاي وفهد اخر مره كان ناقص يموتني
نور: لا ما تقلقش لما انت تقوله ان انت عرفت انه جوزها صدقني مش هيعمل حاجه
طارق: خلاص هاجي معاكي وبالمره اجيبلها هديه حلوه
######################
حازم ابن خالة ندى قاعد مع صاحبه في كافيه
حازم: يعني هي دلوقتي موجودة هنا؟
صاحبه: اه عند ابن عمها فارس في ڤيلته
حازم بخبث: تمام اوي كده
صاحبه: ما تنساها بقى يا صاحبي وسيبك منها
حازم: مش بالساهل كده مش انا اللي يتقالي لا
صاحبه: عادي ياصاحبي
حازم: لا مش عادي ما فيش اي بنت قالتلي لا
صاحبه: يا ابني ده جواز وبعدين عاوزها توافق عليك وهي مش عاوزاك
حازم: لا لازم اعرفها مين حازم
صاحبي: انت حر بس فهد المنياوي مش سهل
#######################
ثاني يوم في ڤيلا فارس، صافي وصلت للبنات وقاعدين يتكلموا
صافي: مين هيظبط الحفلة؟
ندى: كنت عاوزه اظبطها انا بس فارس قال انه هيبعت لينا ناس متخصصة في كدا
نهلة: على فكره يا ندى اللي هيبعت الناس دي فهد مش فارس
ندى: بجد
نهلة: ايوه بس قالي ما قولكيش فاعتبري نفسك ما سمعتيش حاجة
ليلى: يعنى معنى الكلام ده انه هيحضر الحفلة؟
نهلة: ايوه طبعا مش عيد ميلاد مراته
ندى: بس هو زعلان مني من يوم ما كنا في الشركة
نهلة: بس تفتكري يعني حتى هو لو زعلان منك مش هيحضر عيد ميلادك
ندى: مش عارفة بس انا بجد عاوزاه يحضر
صافي: ان شاء الله هيحضر يا ندى
اليوم خلاص عدى وجه يوم عيد ميلاد ندى، البنات في اوضتهم بيجهزوا وفارس وعبدالرحمن ومهند خلصوا شغلهم وبيجهزوا هما كمان، وحامد السيوفي كمان موجود عشان يحضر عيد ميلاد حفيدته وسليم ومراته كمان حضروا ومنه وياسين و عزة وشيماء كمان ربنا يستر على وجود شيماء في الحفلة
خلاص الكل موجود ما عدا فهد، يا ترى هيحضر فعلا ولا لا؟
ندى خلاص جهزت ولبست لبس كان جميل اوي عليها كان عبارة عن فستان لونه كشمير وحجاب لونه ابيض و كانت لابسة تاج من الورد نفس لون الفستان، نزلت وبتدور بعينيها على فهد بس مكانش موجود وزعلت جدا انه مش موجود
حامد: ايه الحلاوه دي
ندى: والله ياجدو وحشتني
حامد حضنها: وانتي كمان والله عامله ايه؟
ندى: تمام
نهلة جات وقفت معاها
ندى بتهمسلها: هو فين؟
نهلة: مش عارفة
ندى: مش قولتلك مش هيجي
نهلة: ما تزعليش
ندى سكتت وزعلانة اوي وفارس وعبدالرحمن والشباب بيرنوا عليه وتليفونه مقفول
حتى نور وطارق وصلوا وفهد باردوا لسه ما جاش وخلاص الحفله هتبتدي والشمع هينطفي وفجأة النور انطفى والتورته اللي كانت موجوده على ترابيزه السفره اتشالت والخدم حطوا مكانها واحدة تانيه احلى منها بكتير وكانت عليها صورة ندى، ندى فرحت اوي بالتورته واستغربت وعاوزة تعرف مين جايبها وكل ده حصل وفهد بالردوا مكانش لسه موجود، وفجأه النور اشتغل تاني وفهد كان موجود
ندى جريت عليه: كنت فاكره انك مش هتيجي
فهد: يعني عاوزاني اضيع حفلة عيد ميلادك؟
ندى: ايه التورته الحلوة دي
فهد: عجبتك؟
ندى: جدا احسن من اللي فارس اشتراها كمان
فهد: بس تورتة فارس باردوا كان عليها صورتك؟
ندى: حتى لو كان عليها صورتي باردوا بتاعتك احلى
فهد: انتي بجد مبسوطه ان انا جيت؟
ندى: جدا
فارس بيرخم: طب ممكن بقى تبطلوا كلام وتيجوا نطفي الشمع
فهد مسك ايدين ندى واتحركوا للسفرة
فهد: يلا اتمنى امنية
ندى بصتله وغمضت عنيها وطفت الشمع
فهد: اتمنيتي ايه؟
ندى: مش هقولك
فهد ابتسم: اممم وانا مش عاوز اعرف
حامد قرب عليهم: كل سنه وانتي طيبه يا ندى
ندى: وانت طيب يا جدو ربنا يخليك ليا يارب
حامد بيقدم ليها هدية: اتفضلي هديتك
ندى: وكمان هدية انا كفايه علىا وجودك معايا
حامد باس دماغها: ربنا يباركلي فيكي
فهد: ممكن بقى تيجي معايا بارة عشان تشوفي هديتك
ندى: ايه دا هو في هديه كمان غير التورته
فهد: طبعا هي التورته لوحدها تنفع هدية
ندى خرجت مع فهد تشوف هديتها واتفاجأت اوووووووي
ندى: ايه العربية الحلوه دي
فهد: ايه رأيك؟
ندى: دي جميله اوي، بس دي عشاني؟
فهد: طبعا عشانك امال عشاني انا
ندى حضنته والكل واقف مبسوط ليهم: بجد انا فرحانه اوي
فهد فرحان بحضنها: يعني انتي فرحانه بالعربيه احسن من حضوري؟
ندى بصتله: اكيد حضورك احسن
فهد: بجد
ندى: ايوا بجد
فهد فرحان اووووي بكلامها وعنده امل انها تحبه
الكل بيقدم الهدايا لندى وطارق قرب منهم وفهد حاوط ندى بإيده وطارق لاحظ دا
طارق ضحك: خلاص يا فهد انا عرفت ان انت جوزها
فهد استغرب اوي: عرفت منين؟!
طارق بيبص لنور، ونور اتكلمت: طبعا مني انا
فهد: طب كويس ان انت عرفت انها تخصني
طارق: لو كنت اعرف من الاول ما كنتش طلبتها
فهد ابتسمله وطارق قدم الهدية لندى
طارق: كل سنه وانتي طيبه يا ندى
ندى: وانت طيب يا طارق شكرا جدا وشكرا على حضورك
طارق: انا حبيت احضر عيد ميلادك ونبقى اصدقاء
فهد: نعم انت قولت ايه؟
طارق ضحك: دي صداقة بريئة والله
فهد: ماشي يا دكتور طارق هعديهالك بس بمزاجي
ندى ضحكت: على فكره يعني انا موافق على الصداقه دي فيها ايه؟
فهد بيهمسلها: طب بلاش كلام من ده عشان ما ازعلش
ندى بنفس الهمس: لا خلاص مش ناوية ازعلك النهاردة
فهد: يعني انت ناوية تزعليني بكرة؟
ندى ضحكت: والله على حسب بقى
فهد: هتتعبيني معاكي اوي
ندى: مقدرش
خلاص الحفلة خلصت وكل واحد رجع بيته بس حامد السيوفي وعيلته فضلوا لتاني يوم عند فارس
فهد خلاص هيمشي وندى لسة واقفة معاه
فهد: انا خلاص همشي دلوقتي
ندى: طب ما تستنى شوية
فهد: عندي شغل كتير بكرة ولازم اصحى بدري
ندى: ماشي بس ما قولتليش مين اللي هيعلمني السواقة؟
فهد بخبث: عادي فارس يعلمك
ندى: طب حضرتك هتعمل ايه؟
فهد ضحك: يعني عايزاني اعلمك؟
ندى: ده لو ما كانش عند حضرتك مانع يعني
فهد ضحك اوي بكل صوته: انا اقدر باردوا
ندى: طب هتعلمني امتى؟
فهد: في يوم اجازتي
ندى: ماشي خلاص هستناك
فهد: خلاص اتفقنا
فهد ونهلة خلاص مشيوا وندى طلعت مع بنات عمها فوق
صافي: حلوة هدية فهد اوي
ندى: جدا انا ما كنتش اتوقعها
ليلى: بطلي تزعليه بقى
ندى: افكر
ليلى ضحكت: باردوا مافيش فايدة فيكي
حامد خبط ودخل
حامد: لسه صاحيين يا بنات؟
ندى: اه يا جدو تعالى
حامد: سيبوني اتكلم مع ندى شوية يا بنات
ليلى وصافي خرجوا وحامد قاعد مع ندى
حامد: هتقدمي امتى في المعهد؟
ندى: بكره ان شاء الله هاروح انا ونهله
حامد: طب و هتعملي ايه مع فهد
ندى: ولا حاجه يا جدو عادي انا بقيت اتعامل معاه كويس
حامد: يعني هتفضلي هنا عند فارس ولا هتروحي عند فهد؟
ندى: لا هفضل هنا
حامد: يعني انتي هنا هتبقي مرتاحة عن هناك؟
ندى: اه
حامد: ماشي ياحبيبتي براحتك، تصبحي على خير
حامد خرج وسابها تنام
########################
تاني يوم في ڤيلا فهد، وخصوصا في اوضته
فهد كان لسه نايم وصحي على رنة تليفونه وكانت ندى وهو اتفاجئ جدا لدرجه انه ماسك التليفون يبص فيه كذا مرة عشان يتأكد انها هي
فهد: مش معقول ندى بتكلمني؟
ندى: صباح الخير
فهد: صباح الورد، صاحيه بدري ليه؟
ندى: حبيت اكلمك قبل ما تروح الشركة
فهد بإستغراب: ندى انتي كويسة؟
ندى: اه ليه؟
فهد: اصل يعني رنيتي عليا وبتكلميني وكمان حبيتي تكلميني قبل ما اروح الشركة
ندى: يعني اتكلم وحش مش عاجب اتكلم حلو باردوا مش عاجب
فهد ضحك: مش قصدي والله بس مستغرب
ندى: لا ما تستغربش ويلا قوم عشان تلحق شغلك
فهد: انتي عارفه ان النهارده هيبقى يوم حلو
ندى: اشمعنى بقى
فهد: عشان اول صوت سمعته اول ما صحيت هو انتي
ندى فرحت بكلامه جدا: طب يلا قوم عشان ما تتأخرش
فهد: حاضر هخلص لبس واكلمك تاني
ندى: حاضر
فهد خلص مكالمه مع ندى و دخل ياخد دش و يغير هدومه وبسرعه مسك تليفونه ورن تاني على ندى
ندى: انت لحقت تجهز بالسرعة دي؟
فهد: لازم اخلص بسرعه عشان اسمع صوتك
ندى اتكسفت: طب يلا اقفل عشان انا كمان البس عشان انزل انا ونهله نقدم في المعهد
فهد: طب وهتخلصوا على امتي؟
ندى: يعني ممكن ساعه، ساعه ونصف، ساعتين بس
فهد: طب ناوين تعملوا ايه بعد ما تخلصوا؟
ندى: هنخرج انا وهي وليلى وصافي
فهد: طب ينفع اجي اخرج معاكم؟
ندى بهزار: افكر وارد عليك
فهد: بقى كدا
ندى ضحكت: هنخلص واكلمك ويلا الحق شغلك
فهد: حاضر
ندى خلصت المكالمة وجهزت ونزلت تحت، وشوية وحازم ابن خالتها جه
ندى: ايه دا حازم هنا؟
حازم: ازيك يا ندى كل سنه وانتي طيبه
ندى: وانت طيب يا حازم بس ما جيتش امبارح ليه
حازم: معلش كان عندي شغل بس شويه وما عرفتش اجي
ندى: ولا يهمك انت عامل ايه وخالتو عامله ايه؟
حازم: الحمد لله تمام وبتسلم عليكي و عاوزة تشوفك
ندى: طب هي ما جتش معاك ليه؟
حازم: اصلها تعبانه شويه
ندى: الف سلامه عليها هي مالها؟
حازم: الله يسلمك ابدا شويه تعب وان شاء الله هيروحوا
ندى: انا هاجي اشوفها النهارده
حازم بخبث: تشرفينا طبعا، انا همشي بقى
ندى: خليك قاعد شويه مستعجل ليه
حازم: ما انتي كدا كدا هتيجي عندنا بقى النهاردة
ندى: خلاص ماشي
حازم ماشي وحامد كان لسه موجود ونزل
حامد: هو كان هنا بيعمل ايه؟
ندى: جاي يشوفني ويقولي كل سنه وانا طيبة وكمان خالتي عايزه تشوفني
حامد: انا مش مرتاحله وبعدين هي ماتجيش تشوفك هنا ليه
ندى: بيقول تعبانه ومش قادره تيجي فأنا هاروحلها
حامد: لا يا ندى ما تروحيش
ندى: ليه بس يا جدو اروح بس اطمن عليها
حامد: لو عاوزه تروحي ما تروحيش لوحدك
ندى: ما تخافش يا جدو مش هيكلوني يعني
حامد: انا قولت لا يا ندى ما فيش مرواح لوحدك والاحسن انك تاخدي فهد معاكي
ندى: طيب يا جدو خلاص
ليلى وصافي نزلوا
ليلى: يلا يا ندى عشان نخرج
ندى: حاضر.... وبصت لجدها: احنا هنمشي يا جدو عاوز حاجة؟
حامد: لا يا حبايبي خلي بالكم من نفسكم
صافي: يلا يا بنات نهله بترن عليا وهي واقفه بره
البنات خرجوا وركبوا مع نهلة وراحوا المعهد
ندى صحيت من النوم على الظهر بالضبط اتوضت وصلت ولبست بيچامة لونها احمر بس طبعا واسعه مش ضيقه قوي وعملت شعرها كحكه وبعد الخصلات نازله على رقبتها ونزلت وعرفت من الداده ان فارس وليلى في اوضه السفره ودخلت لهم واتفاجئت بفهد ووقفت مكانها مصدومه انه ادامها ونهله اول ما شفتها قامت حضنتها
نهلة: وحشتيني يا ندى
ندى: انتي اكثر والله
نهلة: انا كنت هطلع اصحيكي دلوقتي
ندى: يا سلام ما انتو قاعدين تتغدوا من غيري اهو
فارس: ما نقدرش طبعا
فهد مضايق انها سايبه شعرها وفارس موجود
نهلة: يلا عشان تقعدي جمبي
فهد: معلش يا نهله سيبيها تقعد جمبي
ندى: لا هقعد جمبها يا ابيه
فهد اضايق اوي من ندى عشان بتقوله 'ابيه' وسابهم وخرج الجنينة
فارس بعتاب: ليه يا ندى كدا؟
ندى زعلت من نفسها انها زعلته: مش عارفه انا ليه بعمل معاه كدا
فارس: اطلعيله ياندى وبلاش كدا مع فهد
ليلى: دا جوزك ياندى
ندى خرجت لفهد اللي قاعد على الكرسي والحزن باين عليه ندى قربت منه ووقفت ادامه وهو مستنيها تتكلم
ندى: خرجت ليه؟
فهد بيبصلها وبس
ندى: اسفه يا فهد
فهد: اسفه على ايه؟
ندى: على كلمه ابيه
فهد: وليه قولتيها وانتي عارفه انها بتضايقني
ندى: مش عارفه ولا عارفه انا ليه بتعامل معاك كدا
فهد اتفاجئ بردها ووقف ادامها: يعني انت زعلانه انك بتتعاملي معايا كده؟
ندى بصتله: ايوه، وبعدين انا كان نفسي ان يكون لي اخر يكون سند ليا عشان كده انا فرحانه بوجودك في حياتي وعشان كده كمان بقولك انك بالنسبالي اخويا
فهد: بس ده ما يمنعش اني جوزك
ندى: عشان خاطري ما تزعل مني و سيبني على راحتي
فهد فرح شوية من كلامها وقرر انه يسيبها براحتها: حاضر ياندى هسيبك على راحتك
ندى فرحت وابتسمتله وسكتت
فهد: بس على فكره انا زعلان منك
ندى: ليه؟
فهد: مش احنا اتفقنا ان شعرك محدش يشوفه؟
ندى: ايوا
فهد: طب وليه سايباه باين كدا وفارس موجود
ندى: انا بعتبر فارس اخويا الكبير مش ابن عمي وبس وبعدين انا قاعده في الفيلا ومحدش غريب شايفني
فهد: ماشي يا ندى هعديها بس بمزاجي
ندى: ايوا عديها وبلاش زعل
فهد ابتسم وسكت
وهما واقفين كدا نور دخلت بعربيتها وكان معاها دكتور طارق (ايه اللي جابك الوقتي)
ندى: نور اهي ومين اللي معاها دا؟
ندى طبعا عارفة شكل طارق بس مكانش لسة نزل من العربية ونور خلاص وقفت العربية ونزلت وطارق كمان نزل واول مافهد شافه اضايق
فهد: على جوا ياندى
ندى دخلت بسرعة وطلعت لبست حجاب
نور: صباح الخير يافهد
فهد: صباح النور
طارق: اذيك يا استاذ فهد
فهد بصله: تمام
نور: طارق لما عرف اني هاجي النهاردة هنا صمم انه يجي معايا
فهد: هو انتوا تعرفوا بعض؟
نور: اه من سنتين
فهد: تمام
طارق: حضرتك اكيد عارف انا جاي ليه
فهد: الحقيقة مش عارف
طارق: عاوز اعرف ردكم على طلبي
نور بتبص لفهد: طارق قالي على طلبه وانا قولت يسمعه من ندى احسن
فهد: يا سلام
طارق جاله تليفون ورد بعيد عنهم
فهد: انتي مجنونه يا نور رد ايه اللي يسمعه من ندى
نور: بس استغربت من طلبه وخصوصا انه ما يعرفش انها مراتك فقولت يسمع ده منها احسن
فهد: وتفتكري هتقول انها امراتي؟
نور: وليه لا؟
فهد: مش عارف
طارق خلص المكالمة ورجعلهم ودخلوا جوا، ندى لبست حجابها ونزلت وقعدت جمب فهد على السفرة
طارق عينه مانزلتش عنها وفهد ماسك اعصابه بالعافية
طارق: انسة ندى
ندى بصتله: نعم
طارق: كنت عاوز اعرف ردك على طلبي
ندى بصت لفهد اللي مستني يعرف ردها: انا رافضه فكرة الجواز حاليا
طارق: ممكن اعرف ليه؟
ندى: عادي انا اللي شاغل تفكيري حاليا هي دراستي وبس
طارق: يعني ما فيش امل؟
فهد بغضب: هي مش قالتلك رافضة عاوز ايه تاني
طارق استغرب رد فهد وشك في حاجة: حضرتك متأكد انك اخوها؟
فهد سكت وماردش عليه وسابهم وخرج تاني
ندى: اسفة يا دكتور طارق بس ما فيش امل اني اوافق
طارق زعل انها رفضت واستأذن ومشي
فارس: ليه يا ندى ما قولتيش انك مرات فهد؟
ندى: سيبوني على راحتي وبلاش ضغط منكم
ندى سابتهم وخرجت لفهد اللي زعلان اوي منها، ندى دورت عليه وشافته في حمام السباحة
ندى قربت عليه: فهد
فهد بيعوم بشدة وبيحاول يسيطر على غضبه وما ردش عليها
ندى قربت من الماية: لو ما ردتش عليا هرمي نفسي وانت عارف اني مش بعرف اعوم
فهد باردوا ماردش
ندى بتحدي: تمام
وفي ثواني كانت في الماية وفهد لحقها
فهد بغضب: انتي مجنونة
ندى بتكح: انت اللي مش راضي ترد عليا
فهد: تقومي ترمي نفسك
ندى: اه ها
فهد شايلها ومضايق اوي منها
ندى: ممكن اعرف زعلان ليه؟
فهد: يعني انتي مش عارفه
ندى: لا
فهد: ليه يا ندى ما قولتيش انك امراتي وعشان كدا رفضتي طلبه
ندى: عشان انا لسه مش مقتنعة اني مراتك
فهد: ازاي؟
ندى: عادي
فهد بخبث: طب اخليكي تقتنعي ازاي؟
ندى: انت قصدك ايه؟
فهد بيقربلها وباسها برقة: اقصد كدا
ندى اتكسفت ووشها بقى احمر اوي: انت عملت كدا ليه؟
فهد: انتي زعلانه اني عملت كده؟
ندى دموعها نزلت وسكتت
فهد: للدرجادي مش عاوزاني اقرب منك؟
ندى بعياط: يا فهد عشان خاطري افهمني
فهد: خلاص يا ندى اوعدك ان ده مش هيتكرر تاني
فهد خرجها من المايا وهي طلعت على اوضتها والبنات وراها
ليلى: مالك يا ندى؟
ندى حكتلها على اللي حصل وليلى ونهلة ضحكوا عليها
ندى بغضب: انتوا بتضحكوا
ليلى: عشان انتي عبيطة
ندى: ليه؟
نهلة: يابنتي دا جوزك
ندى: وانا مش عاوزاه يعمل كده
ليلى ضحك اوي: يخربيت عقلك
ندى خبطتها بالمخدة
تحت عند فارس وفهد، فهد دخل اوضة فارس ولبس هدوم من عنده
فارس: مالك يا صاحبي؟
فهد: فارس سبني دلوقتي
فارس: لا ويلا احكي ايه اللي حصل
فهد حكالها وفارس للأسف ضحك
فهد: انت بتضحك
فارس: للاسف اه
فهد بغضب: والله هضربك
فارس: طب هي ليه زعلت؟
فهد: معرفش
فارس: طب اهدي و سيبها براحتها
فهد: انا تعبت يا فارس
فارس: استحملها وكمان عيد ميلادها كمان يومين
فهد: بجد
فارس: ايوا
فهد: وهي ناويه تعملوا فين؟
فارس: هنا
فهد: تمام
فارس: طبعا هتيجي؟
فهد: لا
فارس: لا هتيجي يا فهد
فهد: قولت لا
فارس: انت حر
البنات نزلت من فوق وفهد اخد نهلة ومشي لا من غير اي كلام مع ندى وهي زعلانه اوي
########################
في المساء في فيلا فهد عبد الرحمن ومهند وفهد وفارس قاعدين في الجنينة
عبدالرحمن: مش هتحضر عيد ميلادها ليه يا فهد؟
فهد بغضب: ما لكش دعوه
مهند: يا فهد اصبر لحد ما تاخد عليك
فهد: باقول لكم ايه انتوا جايين نخلص شغل ولا تتكلموا عنها
فارس: خلاص يا جماعة سيبوه براحته
فهد: شاطر ويلا نخلص شغلنا
عبدالرحمن: طب ما تسيبوني اقعد مع مراتي شوية
فهد بغضب: وحياه امك لو قومت من مكانك هموتك
عبدالرحمن بضيق: طيب
فارس ضحك: بقى في حد عاقل يقع مع الفهد
فهد: ما بلاش انت وبعدين ما انت خاطب بنت عمتي
فارس: خلاص انا هسكت احسن
مهند ضحك: فرحان فيكوا
#########################
ثاني يوم في قصر السيوفي، صافي قاعدة في الجنينة بتكلم مهند في التليفون
صافي: ممكن يا مهند اجي لليلى وندى؟
مهند: وايه يعني تقدري تيجي براحتك وبعدين يعني هو انا هقولك لا وانتي هتبقى عندي
صافي: انا قولت باردوا استأذنك الاول
مهند: بحبك
صافي بكسوف: وانا كمان
مهند: وانا كمان ايه؟
صافي بكسوف: بحبك
مهند: اخيرا قولتيها
صافي: كنت عايزة اقولهالك وانا ادامك
مهند: خلاص هعتبر نفسي ما سمعتهاش لحد ما تيجي
صافي: لا خلاص انا قولتها ومش هاقولها تاني
مهند بزعل: اهون عليكي؟
صافي: لا طبعا
مهند: يبقى خلاص هاتقوليها
صافي: حاضر
نرجع لندى، ندى قاعده مع ليلى في اوضتها وبيكتبوا قايمة بالحاجات اللي عاوزين يجيبوها عشان حفلة عيد ميلادها
ليلى: لسه في حاجه تانيه عاوزاها؟
ندى وهي بتبص في القائمة: لا كده تمام
ليلى: خلاص نبعت السواق يشتريهم
ندى: لا ننزل احنا
ليلى: طب والله فكره حلوه
ندى: خلاص يلا قومي البسي
ليلى: تمام وانا هكلم فارس اقوله
ندى: طب ايه رأيك لما نروحله الشركه؟
ليلى بخبث: طيب انتي عاوزاني نروح الشركه عشان نقول لفارس ولا عشان تشوفي فهد؟
ندى بغضب: والله انتي رخمة
ليلى ضحكت: يا بنتي اعترفي بقى ان انتي عاوزة تشوفيه
ندى: انا بصراحة عاوزة اشوفه عشان عارفة انه زعلان
ليلى: طيب يلا قومي واهو بالمرة نشوف الشركه اللي احنا عمرنا ماشوفناها
ندى وليلى قاموا يلبسوا، وطلب من السواق انه يوديهم لشركه فهد، والبنات اول ما وصلوا الشركة الامن سمحلهم بالدخول لما عرفوا انهم اخوات فارس ( طبعا محدش يعرف ان ندى مرات فهد)
طلعوا الدور اللي موجود فيه مكتب فهد وفارس وعبدالرحمن، وندى وليلى دخلو مكتب فارس، وفارس قلق اوي لما شافهم
فارس: في حاجة ولا ايه؟
ليلى: لا يا سيدي قولنا نيجي نشوفكم و نشوف الشركة
فارس بص لندى: تشوفونا قصدكم على مين بالظبط؟
ليلى: ما تخليك ذكي بقى وافهم لوحدك
فارس ضحك: ايوا بقى
ندى بغضب: هتبطلوا رخامة انتوا الاتنين ولا اسيبكم وامشي
عبد الرحمن كان في مكتب فهد وشوية وجه مكتبه واتفاجئ بندى وليلى
عبدالرحمن: ايه المفاجأه الحلوه دي
البنات اكتفوا بإبتسامة
فارس: بيقولوا يا سيدي انهم جايين يشوفونا ويشوفوا الشركة
عبدالرحمن برخامة: يعني قصدك انهم جايين يشوفونا اللي هو انا وانت وبس
فارس بخبث: تقريبا كدا
ندى: طب ممكن بقى تبطلوا رخامة كدا
عبدالرحمن: الله هو احنا قولنا حاجه يا ندى؟
ليلى ضحكت اوي: اهدوا عليها بدل ما تمشي وتسيبنا
عبدالرحمن وفارس ضحكوا اووي وندى اضايقت منهم
فارس: خلاص خلاص احنا هنبطل رخامة اهو
ليلى: ايوه كدا بدل ما تمشي وتسيبنا ويلا عرفونا فين مكتب فهد
ندى: ومين قالك يعني ان احنا عايزينه
فارس بخبث: عالعموم اصلا هو مش موجود
ندى بزعل: بجد؟
عبدالرحمن: لا يا ندى فهد قاعد في المكتب
ندى بغضب لفارس: والله لاوريك بس ما ترجع فيلا
فارس ضحك اوي وهي خرجت تدور على مكتب فهد والسكرتيرة شافتها
السكرتيرة: حضرتك عاوزة حد؟
ندى: كنت عاوزة اعرف فين مكتب فهد
السكرتيرة: حضرتك تقربيله؟
ندى: ايوا
السكرتيرة: طب اقوله مين؟
ندى: قوليله ندى وهو هيعرف
السكرتيرة خبطت ودخلت
السكرتيرة: مستر فهد في واحده اسمها ندى وعاوزه تقابل حضرتك
فهد بإستغراب: ندى؟!
السكرتيرة: ايوه هي قالت انها قريبه حضرتك؟
فهد: دخليها
السكرتيرة خرجت وندى دخلت
فهد وقف بقلق: في ايه يا ندى انتي كويسة؟
ندى: اه انا كويسة ليه؟
فهد: اصلك اول مره تيجي هنا
ندى: هو يعني مش مسموحلي ان انا اجي هنا؟
فهد قرب عليها: لا طبعا تقدري تيجي في اي وقت
ندى: انا وليلى كنا نازلين نشتري شويه حاجات فيقولنا نيجي نقول لفارس الاول
فهد بخبث: هو يعني ما فيش تليفون انكم تكلموه فيه
ندى معرفتش ترد عليه بإيه
فهد: على فكرة انتي مش محتاجه حجة عشان تيجي تشوفيني
ندى اتكسفت وخلاص هتخرج بس فهد مسك ايديها
فهد: رايحه فين؟
ندى: هاروح لليلى عشان ننزل
فهد: طب ممكن اعرف انت راحه فين؟
ندى: هنروح المول نشتري شويه حاجات عشان حفله عيد ميلادي
فهد: طب ليه ما كلمتنيش وانا جبتلك اللي انتي عاوزاه
ندى: انا حبيت ان انا انزل اشتريها عشان انا زهقانه من قاعدة البيت وكنت هكلم نهلة انها تيجي لينا على المول
فهد: طب يا ترى انا معزوم على حفله دي ولا لا؟
ندى بصتله: هو انت محتاج عزومة يعني؟
فهد: اه وايه اللي مش هيخليني محتاج عزومة؟
ندى كانت عاوزة تقوله عشان انت جوزي بس باردوا ردت رد تاني بس الرد دا فرح فهد: عشان الحفله مش هتكون حلوة من غيرك
فهد فرح اوي من ردها: وانا اكيد جاي
ندى ابتسمت: وانا هبقى فرحانة ان انت موجود
فهد: بس خليكي عارفة ان انا زعلان منك
ندى: انا مكانش قصدي اني ازعلك
فهد: امال اللي انتي عملتيه ده كان معناته ايه؟
ندى: انا عملت كده عشان ما كنتش عاوزة دا يحصل
فهد: ماشي يا ندى وانا خلاص وعدتك ان انا مش هقربلك تاني
ندى: طب هو انت ممكن تيجي معانا؟
فهد: انتي فعلا عاوزاني اجي معاكم؟
ندى: اه وكدا انا هكون مرتاحة
فهد: يعني انتي عاوزاني اجي معاكي عشان جوزك ولا عشان اخوكي اللي هيحميكي؟
ندى: هو انت ليه مصمم تقولي الكلام ده؟
فهد: عشان عاوز اعرف امتى هتعتبريني جوزك؟
ندى: انا عارفة يا فهد ان كلامي بيضايقك بس عشان خاطري سيبني براحتي
فهد بزعل: خلاص يا ندى براحتك
ندى: طب هتيجي معانا؟
فهد: لا عشان عندي شغل
ندى زعلت: خلاص ماشي، انا همشي
ندى خرجت من عند فهد وراحت مكتب فارس وفهد قعد زعلان
فهد بيكلم نفسه: غصب عني يا ندى اني اقولك مش هاجي معاكي بس انا فعلا تعبت
ندى دخلت مكتب فارس وباين عليها الزعل
فارس: ما لك ياندى؟
ندى: لا ابدا ما فيش ويلا يا ليلى عشان نمشي
فارس: انتوا محتاجين فلوس؟
ليلى: لا ياحبيبي معانا
فارس: طيب خدوا الحرس معاكم
ندى: هو احنا راحين نحارب احنا هنشتري شويه حاجات وهنروح
فارس: لا هتاخدوا الحرس وليلى قالتلي انكم هتكلموا نهلة وهتروح معاكم وكدا كدا فهد مش بيخرجها من غير حرس
ندى: يعني هو هيعمل معايا كدا؟
فارس بخبث: المفروض بس انتي بقى بتعتبريه اخوكي مش جوزك
ندى بغضب: عارف يا فارس لو انت ما بطلتش رخامه انا هاعمل فيك ايه هموتك
فارس ضحك: الله هو انا قولت حاجة انتي اللي بتفهمي الكلام غلط
ندى: ماهو واضح
فارس وعبدالرحمن ضحكوا اوي
عبدالرحمن: طب بما انكم هتكلموا نهلة وتخرجوا طب ما نيجي نخرج معاكم احنا كمان
ندى: اذا كان فهد عنده شغل ومش هيجي معانا انتوا بقى فاضيين وهتيجوا معانا
فارس: هو اللي قالك ان عنده شغل؟
ندى بزعل: ايوه قالي كده ويالا يا ليلى عشان نمشي
ندى وليلى مشوا وفارس وعبد الرحمن دخلوا لفهد
فارس: طب ما انت قاعد من غير شغل اهو امال قولتلها ان انت عندك شغل ليه؟
فهد: هي زعلت؟
عبدالرحمن: باين عليها اوي يا فهد
فهد: انا فعلا كنت فرحان لما هي طلبت مني اني اروح معاها بس طريقه كلامها ضايقتني
فارس: ليه هي قالت ايه تاني؟
فهد: مفيش يا سيدي لما انا قولتلها انتي عايزاني اجي معاكي بصفتي ايه اخوكي ولا جوزك كان معنى كلامها اني اخوها
عبدالرحمن: مش قولنا يا فهد انك تسيبها براحتها
فهد: مش قادر والله
فارس: معلش ويالا نحصلهم
فهد: لا يا فارس روحوا انتوا وخلي بالكم منهم
عبدالرحمن: ماشي يا فهد انت حر
خلاص البنات وصلوا المول، وندى من جواها عايزه تشتري هديه لفهد، بس قالت انها تشتري كل الحاجه اللي هي عايزاها الاول وبعد كده تفوق لهدية فهد، خلاص جابت كل حاجة والبنات بيساعدوها وشوية والشباب وصلوا
عبدالرحمن: استني يا فارس اكلم نهلة ونشوفهم فين
فارس: ماشي
عبدالرحمن كلم نهلة وقالتلهم انهم قاعدين في الكافيه، عبدالرحمن وفارس طلعوا ليهم
فارس: انتوا لحقتوا تخلصوا ولا ايه؟
ندى: لا لسة شويه بس قولنا نرتاح
عبدالرحمن: تمام قدامكم لسه كثير ولا؟
ندى: لا بقولك ايه ما تجيش تقولنا يلا يالا وتستعجلنا
عبدالرحمن ضحك: ماشي ياستي على راحتكم
نهلة: هو فهد ماجاش معاكوا ليه؟
فارس: عنده شغل يا ستي
نهلة: ده على اساس يعني ان انتوا موظفين في الشركة ما انتوا كمان مديرين ذيه
عبدالرحمن: ما انتي عارفه فهد بقى يا نهله
ندى: عبد الرحمن يقصد يا نهله ان فهد مارضاش يجي عشاني
عبدالرحمن: انا مش قصدي كدا يا ندى
ندى: عادي مش هتفرق
فارس: ما تزعليش منه يا ندى
ندى بزعل: عادي انا باردوا مزعلاه بس كنت بتمنى انه يجي معايا
فارس: والله لو انتي كلمتيه هتلاقيه هنا على طول
ندى: لا ما هو قالي خلاص انو مش هيجي فثش هكلمه
عبدالرحمن: مافيش فايدة فيكم انتوا الاتنين
########################
نيجي شويه لشركه نور كانت قاعده في المكتب بس السكرتيرة دخلتلها
السكرتيرة: استاذه نور دكتور طارق مستني حضرتك بارة
نور: خليه يدخل
السكرتيرة خرجت وطارق دخل
نور: اهلا طارق تعالى
طارق قعد: كنت عاوز اتكلم معاكي شوية
نور: خير يا طارق
طارق: فهد يقرب ايه لندى
نور: بتسأل ليه؟
طارق: لو سمحتي يا نور قوليلي هو يقربلها ايه
نور: فهد يبقى جوز ندى يا طارق
طارق: انا فعلا كنت حاسس يوم ماكنا عند فارس في الفيلا
نور: هو انت لحقت تحبها؟
طارق: عادي والله بس هي يعني دخلت قلبي من اول مره
نور: يا عم يا عم يلا حظك هيبقى احسن مع حد تاني
طارق: ربنا يسعدهم يا رب بس شكلهم كده عاملين زي القط والفار
نور ضحكت: اوي وخصوصا الندى
طارق ضحك: انا لاحظت كدا باردوا وفهد على اخره منها
نور: عندك حق بس هو بيحبها اوي
طارق: ربنا يسعدهم
نور: بقولك ايه عيد ميلاد ندى بعد بكره ما تيجي معايا
طارق: اجي معاكي ازاي وفهد اخر مره كان ناقص يموتني
نور: لا ما تقلقش لما انت تقوله ان انت عرفت انه جوزها صدقني مش هيعمل حاجه
طارق: خلاص هاجي معاكي وبالمره اجيبلها هديه حلوه
######################
حازم ابن خالة ندى قاعد مع صاحبه في كافيه
حازم: يعني هي دلوقتي موجودة هنا؟
صاحبه: اه عند ابن عمها فارس في ڤيلته
حازم بخبث: تمام اوي كده
صاحبه: ما تنساها بقى يا صاحبي وسيبك منها
حازم: مش بالساهل كده مش انا اللي يتقالي لا
صاحبه: عادي ياصاحبي
حازم: لا مش عادي ما فيش اي بنت قالتلي لا
صاحبه: يا ابني ده جواز وبعدين عاوزها توافق عليك وهي مش عاوزاك
حازم: لا لازم اعرفها مين حازم
صاحبي: انت حر بس فهد المنياوي مش سهل
#######################
ثاني يوم في ڤيلا فارس، صافي وصلت للبنات وقاعدين يتكلموا
صافي: مين هيظبط الحفلة؟
ندى: كنت عاوزه اظبطها انا بس فارس قال انه هيبعت لينا ناس متخصصة في كدا
نهلة: على فكره يا ندى اللي هيبعت الناس دي فهد مش فارس
ندى: بجد
نهلة: ايوه بس قالي ما قولكيش فاعتبري نفسك ما سمعتيش حاجة
ليلى: يعنى معنى الكلام ده انه هيحضر الحفلة؟
نهلة: ايوه طبعا مش عيد ميلاد مراته
ندى: بس هو زعلان مني من يوم ما كنا في الشركة
نهلة: بس تفتكري يعني حتى هو لو زعلان منك مش هيحضر عيد ميلادك
ندى: مش عارفة بس انا بجد عاوزاه يحضر
صافي: ان شاء الله هيحضر يا ندى
اليوم خلاص عدى وجه يوم عيد ميلاد ندى، البنات في اوضتهم بيجهزوا وفارس وعبدالرحمن ومهند خلصوا شغلهم وبيجهزوا هما كمان، وحامد السيوفي كمان موجود عشان يحضر عيد ميلاد حفيدته وسليم ومراته كمان حضروا ومنه وياسين و عزة وشيماء كمان ربنا يستر على وجود شيماء في الحفلة
خلاص الكل موجود ما عدا فهد، يا ترى هيحضر فعلا ولا لا؟
ندى خلاص جهزت ولبست لبس كان جميل اوي عليها كان عبارة عن فستان لونه كشمير وحجاب لونه ابيض و كانت لابسة تاج من الورد نفس لون الفستان، نزلت وبتدور بعينيها على فهد بس مكانش موجود وزعلت جدا انه مش موجود
حامد: ايه الحلاوه دي
ندى: والله ياجدو وحشتني
حامد حضنها: وانتي كمان والله عامله ايه؟
ندى: تمام
نهلة جات وقفت معاها
ندى بتهمسلها: هو فين؟
نهلة: مش عارفة
ندى: مش قولتلك مش هيجي
نهلة: ما تزعليش
ندى سكتت وزعلانة اوي وفارس وعبدالرحمن والشباب بيرنوا عليه وتليفونه مقفول
حتى نور وطارق وصلوا وفهد باردوا لسه ما جاش وخلاص الحفله هتبتدي والشمع هينطفي وفجأة النور انطفى والتورته اللي كانت موجوده على ترابيزه السفره اتشالت والخدم حطوا مكانها واحدة تانيه احلى منها بكتير وكانت عليها صورة ندى، ندى فرحت اوي بالتورته واستغربت وعاوزة تعرف مين جايبها وكل ده حصل وفهد بالردوا مكانش لسه موجود، وفجأه النور اشتغل تاني وفهد كان موجود
ندى جريت عليه: كنت فاكره انك مش هتيجي
فهد: يعني عاوزاني اضيع حفلة عيد ميلادك؟
ندى: ايه التورته الحلوة دي
فهد: عجبتك؟
ندى: جدا احسن من اللي فارس اشتراها كمان
فهد: بس تورتة فارس باردوا كان عليها صورتك؟
ندى: حتى لو كان عليها صورتي باردوا بتاعتك احلى
فهد: انتي بجد مبسوطه ان انا جيت؟
ندى: جدا
فارس بيرخم: طب ممكن بقى تبطلوا كلام وتيجوا نطفي الشمع
فهد مسك ايدين ندى واتحركوا للسفرة
فهد: يلا اتمنى امنية
ندى بصتله وغمضت عنيها وطفت الشمع
فهد: اتمنيتي ايه؟
ندى: مش هقولك
فهد ابتسم: اممم وانا مش عاوز اعرف
حامد قرب عليهم: كل سنه وانتي طيبه يا ندى
ندى: وانت طيب يا جدو ربنا يخليك ليا يارب
حامد بيقدم ليها هدية: اتفضلي هديتك
ندى: وكمان هدية انا كفايه علىا وجودك معايا
حامد باس دماغها: ربنا يباركلي فيكي
فهد: ممكن بقى تيجي معايا بارة عشان تشوفي هديتك
ندى: ايه دا هو في هديه كمان غير التورته
فهد: طبعا هي التورته لوحدها تنفع هدية
ندى خرجت مع فهد تشوف هديتها واتفاجأت اوووووووي
ندى: ايه العربية الحلوه دي
فهد: ايه رأيك؟
ندى: دي جميله اوي، بس دي عشاني؟
فهد: طبعا عشانك امال عشاني انا
ندى حضنته والكل واقف مبسوط ليهم: بجد انا فرحانه اوي
فهد فرحان بحضنها: يعني انتي فرحانه بالعربيه احسن من حضوري؟
ندى بصتله: اكيد حضورك احسن
فهد: بجد
ندى: ايوا بجد
فهد فرحان اووووي بكلامها وعنده امل انها تحبه
الكل بيقدم الهدايا لندى وطارق قرب منهم وفهد حاوط ندى بإيده وطارق لاحظ دا
طارق ضحك: خلاص يا فهد انا عرفت ان انت جوزها
فهد استغرب اوي: عرفت منين؟!
طارق بيبص لنور، ونور اتكلمت: طبعا مني انا
فهد: طب كويس ان انت عرفت انها تخصني
طارق: لو كنت اعرف من الاول ما كنتش طلبتها
فهد ابتسمله وطارق قدم الهدية لندى
طارق: كل سنه وانتي طيبه يا ندى
ندى: وانت طيب يا طارق شكرا جدا وشكرا على حضورك
طارق: انا حبيت احضر عيد ميلادك ونبقى اصدقاء
فهد: نعم انت قولت ايه؟
طارق ضحك: دي صداقة بريئة والله
فهد: ماشي يا دكتور طارق هعديهالك بس بمزاجي
ندى ضحكت: على فكره يعني انا موافق على الصداقه دي فيها ايه؟
فهد بيهمسلها: طب بلاش كلام من ده عشان ما ازعلش
ندى بنفس الهمس: لا خلاص مش ناوية ازعلك النهاردة
فهد: يعني انت ناوية تزعليني بكرة؟
ندى ضحكت: والله على حسب بقى
فهد: هتتعبيني معاكي اوي
ندى: مقدرش
خلاص الحفلة خلصت وكل واحد رجع بيته بس حامد السيوفي وعيلته فضلوا لتاني يوم عند فارس
فهد خلاص هيمشي وندى لسة واقفة معاه
فهد: انا خلاص همشي دلوقتي
ندى: طب ما تستنى شوية
فهد: عندي شغل كتير بكرة ولازم اصحى بدري
ندى: ماشي بس ما قولتليش مين اللي هيعلمني السواقة؟
فهد بخبث: عادي فارس يعلمك
ندى: طب حضرتك هتعمل ايه؟
فهد ضحك: يعني عايزاني اعلمك؟
ندى: ده لو ما كانش عند حضرتك مانع يعني
فهد ضحك اوي بكل صوته: انا اقدر باردوا
ندى: طب هتعلمني امتى؟
فهد: في يوم اجازتي
ندى: ماشي خلاص هستناك
فهد: خلاص اتفقنا
فهد ونهلة خلاص مشيوا وندى طلعت مع بنات عمها فوق
صافي: حلوة هدية فهد اوي
ندى: جدا انا ما كنتش اتوقعها
ليلى: بطلي تزعليه بقى
ندى: افكر
ليلى ضحكت: باردوا مافيش فايدة فيكي
حامد خبط ودخل
حامد: لسه صاحيين يا بنات؟
ندى: اه يا جدو تعالى
حامد: سيبوني اتكلم مع ندى شوية يا بنات
ليلى وصافي خرجوا وحامد قاعد مع ندى
حامد: هتقدمي امتى في المعهد؟
ندى: بكره ان شاء الله هاروح انا ونهله
حامد: طب و هتعملي ايه مع فهد
ندى: ولا حاجه يا جدو عادي انا بقيت اتعامل معاه كويس
حامد: يعني هتفضلي هنا عند فارس ولا هتروحي عند فهد؟
ندى: لا هفضل هنا
حامد: يعني انتي هنا هتبقي مرتاحة عن هناك؟
ندى: اه
حامد: ماشي ياحبيبتي براحتك، تصبحي على خير
حامد خرج وسابها تنام
########################
تاني يوم في ڤيلا فهد، وخصوصا في اوضته
فهد كان لسه نايم وصحي على رنة تليفونه وكانت ندى وهو اتفاجئ جدا لدرجه انه ماسك التليفون يبص فيه كذا مرة عشان يتأكد انها هي
فهد: مش معقول ندى بتكلمني؟
ندى: صباح الخير
فهد: صباح الورد، صاحيه بدري ليه؟
ندى: حبيت اكلمك قبل ما تروح الشركة
فهد بإستغراب: ندى انتي كويسة؟
ندى: اه ليه؟
فهد: اصل يعني رنيتي عليا وبتكلميني وكمان حبيتي تكلميني قبل ما اروح الشركة
ندى: يعني اتكلم وحش مش عاجب اتكلم حلو باردوا مش عاجب
فهد ضحك: مش قصدي والله بس مستغرب
ندى: لا ما تستغربش ويلا قوم عشان تلحق شغلك
فهد: انتي عارفه ان النهارده هيبقى يوم حلو
ندى: اشمعنى بقى
فهد: عشان اول صوت سمعته اول ما صحيت هو انتي
ندى فرحت بكلامه جدا: طب يلا قوم عشان ما تتأخرش
فهد: حاضر هخلص لبس واكلمك تاني
ندى: حاضر
فهد خلص مكالمه مع ندى و دخل ياخد دش و يغير هدومه وبسرعه مسك تليفونه ورن تاني على ندى
ندى: انت لحقت تجهز بالسرعة دي؟
فهد: لازم اخلص بسرعه عشان اسمع صوتك
ندى اتكسفت: طب يلا اقفل عشان انا كمان البس عشان انزل انا ونهله نقدم في المعهد
فهد: طب وهتخلصوا على امتي؟
ندى: يعني ممكن ساعه، ساعه ونصف، ساعتين بس
فهد: طب ناوين تعملوا ايه بعد ما تخلصوا؟
ندى: هنخرج انا وهي وليلى وصافي
فهد: طب ينفع اجي اخرج معاكم؟
ندى بهزار: افكر وارد عليك
فهد: بقى كدا
ندى ضحكت: هنخلص واكلمك ويلا الحق شغلك
فهد: حاضر
ندى خلصت المكالمة وجهزت ونزلت تحت، وشوية وحازم ابن خالتها جه
ندى: ايه دا حازم هنا؟
حازم: ازيك يا ندى كل سنه وانتي طيبه
ندى: وانت طيب يا حازم بس ما جيتش امبارح ليه
حازم: معلش كان عندي شغل بس شويه وما عرفتش اجي
ندى: ولا يهمك انت عامل ايه وخالتو عامله ايه؟
حازم: الحمد لله تمام وبتسلم عليكي و عاوزة تشوفك
ندى: طب هي ما جتش معاك ليه؟
حازم: اصلها تعبانه شويه
ندى: الف سلامه عليها هي مالها؟
حازم: الله يسلمك ابدا شويه تعب وان شاء الله هيروحوا
ندى: انا هاجي اشوفها النهارده
حازم بخبث: تشرفينا طبعا، انا همشي بقى
ندى: خليك قاعد شويه مستعجل ليه
حازم: ما انتي كدا كدا هتيجي عندنا بقى النهاردة
ندى: خلاص ماشي
حازم ماشي وحامد كان لسه موجود ونزل
حامد: هو كان هنا بيعمل ايه؟
ندى: جاي يشوفني ويقولي كل سنه وانا طيبة وكمان خالتي عايزه تشوفني
حامد: انا مش مرتاحله وبعدين هي ماتجيش تشوفك هنا ليه
ندى: بيقول تعبانه ومش قادره تيجي فأنا هاروحلها
حامد: لا يا ندى ما تروحيش
ندى: ليه بس يا جدو اروح بس اطمن عليها
حامد: لو عاوزه تروحي ما تروحيش لوحدك
ندى: ما تخافش يا جدو مش هيكلوني يعني
حامد: انا قولت لا يا ندى ما فيش مرواح لوحدك والاحسن انك تاخدي فهد معاكي
ندى: طيب يا جدو خلاص
ليلى وصافي نزلوا
ليلى: يلا يا ندى عشان نخرج
ندى: حاضر.... وبصت لجدها: احنا هنمشي يا جدو عاوز حاجة؟
حامد: لا يا حبايبي خلي بالكم من نفسكم
صافي: يلا يا بنات نهله بترن عليا وهي واقفه بره
البنات خرجوا وركبوا مع نهلة وراحوا المعهد