رواية وعود كاذبة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم شريهان مطاوع
تخرج سما وفي نفس اللحظه يدخل ماجد ويجلس امام يزن و يتناقش معاه في اكثر من مشروع وينتهي الكلام عن الشغل يزن يتكلم عن حياته يزن انا بجد تايهه يا ماجد
انا زعلان علشان كل حاجه بتحصل حواليا مجبر اتقبلها حتى لو انا مش عايزها
ماجد انت اللي عملت في نفسك كده انا قلت لك انت تسرعت قلت لي لا انا حبيت روحها
يزن انا هتجنن كل حاجه حصلت في ست شهور هي مش فاكراها ماجد انا في كلمه معينه كانت بيني وبينها دائما اول ما اقول لها انا تقول لي عيون الانا كل منطقه لملك تقول لي انا ايه انا حاسس ان في حاجه بس انا مش فاهمها انا تايه صدقني يا صاحبي انا تايه راسي هتتفرتك من كتر التفكير
لكن ما علينا قول لي كنت عايز تقول لي ايه
ماجد وهو يسترخي على الكرسي ويرجع بظهره لورا ويبتسم ايه رايك في سما
يزن من ناحيه ايه
ماجد قلبي كل ما يشوفها يا رب على عيونها اللي تسحرني كل ما اشوفها باتوه فيها في هدوءها في ذكائها بتقدر تحتويني من الاخر صاحبك واخوك شكله طب
يزن يسمع كلامه ويحس بنغزه في قلبه قلبه يصرخ وقد اشتعلت النيران بقلبه بس مش فاهم ليه وايه سر الحزن لما سمع كلام صاحبه عن سما
ماجد وهو يشاور له بيده ايه ايه رحت فين بقول لك صاحبك وقع في الحب ما فيش مبروك
يزن وهي بتحبك
ماجد بصراحه مش عارف بس اكيد انا عايزه اصارحها بحبي لها مستعده اعمل اي حاجه عشان هي تبادلني نفس المشاعر
ولانك اخويا وصاحبي لازم اخذ رايك الاول تكون اول واحد تعرف ان سما ذوبت الجليد
يزن بحزن والم وقلبه يصرخ لكن بدون صوت
مبروك يا صاحبي
ينتهي اليوم وكل واحد من ابطالنا في عالم غير الاخر
توصل سما في الصباح امام الشركه وتنزل من عربيه رامي ورامي ينظر لها بحب واشتياق خلي بالك من نفسك ولو احتجت يني في اي لحظه هكون جنبك وبالصفه اللي تريحك المهم انا جنبك
لو كان لي ان اكون لك شيئا
لكنت لك نبضا لا يفارق قلبك ابدا
سما انت اعظم اخ في الدنيا اتمنى تسامحني الحب مش بايدينا بس انت اخويا وربنا يخليك ليا
رامي وهو ينظر لها بوجع مش مهم اكون جنبك بصفتي ايه المهم ان انا عايز افضل جنبك واشوفك اسعد انسانه في الدنيا حتى لو مع غيري هو ده الحب يعني دايما عايز اشوفك مبسوطه و سعيده
تنزل سما وتدخل الشركه وتدخل مكتبها
ويزن في مكتبه وتدخل ملك صباح الخير حبيبي ايه رايك انا جيت نفطر مع بعض
يزن لا لا لا انا فطرت بقلم شريهان مطاوع
ملك طب ايه رايك اطلب لك قهوه تظبط مزاجك
يزن وهو ينظر في الاوراق امامه بدون ما يرفع وجهه لها مش عايز حاجه وسيبيني لاني زهقان
ملك تقترب منه وتنظر في عيونه ولو بوستك تتخلص من الزهق ده وهي تتكلم وتنظر في عيونه وتلمس شفايفه بايديها بحركات اغراء اكثر واكثر وتنزل على اول زرار من قميصه وهي تلامس صدره بجرائه اتصدم من جرائتها الى لاول مره يشوفها وهي معاه بالشكل ده
لكن ملك غائبه في عالم اخر بعيد عن الواقع التي تعيشه الان فهي كانت في عالم اخر ترى فيه يزن اقتربت اكثر واكثر وهي تضع قبلات على شفايفه لتتوه معاه لثواني لكن يزن يقف ويبتعد عنها فورا انتي فاكره كده هنحل كل مشاكلنا يبقى بتضحكي على نفسك وايه اللي انتي بتعمليه ده انا مش عايز كده خالص ومن فضلك ما تحاولي تعملي معايا كده ثاني
ملك وانا عملت ايه انا خطيبتك وانا بحبك وعايزه ارضيك وارجعك ليا تاني
يزن وهو يلتفت لها عايزاني ارجع لك ارجعي لي انتي كمان وردي عليا انا انا
ملك تصرخ انا ايه فهمني
يرجع يجلس مكانه ولا حاجه ممكن تسيبيني دلوقتي عشان عندي شغل
تخرج ملك وهي متعصبه لكن تتجه لمكتب سما وتدخل المكتب وتراها وهي تشتغل وقد اشتعلت النيران بقلبها واقتربت منها اكثر وتضع شنطه يدها على المكتب ممكن افهم انتي لسه هنا بتعملي ايه
سما ترفع وجهها ببرود انا في المكان اللي بشتغل فيه
ملك انا عايزه افهم انتي هنا علشان توجعيني صح عايزه تنتقمي مني بس صدقيني لو حطيتك في دماغي هوجعك وهوجعك قوي
تقف سما ببرود ليه هو انا ما اتوجعتش بما فيه الكفايه
ولا انتي شايفه لسه ان في حته صغيره عندي عايزه تقضي عليها
ملك انا ما و جعتكيش انتي اللي وجعتي نفسك وانتي اللي بصيت لفوق لفوق قوي
بصراحه انا لحد دلوقتي مش قادره افهم انتي ليه برده زعلانه مني
تقترب منها سما انتي انسانه بارده بتتكلمي با ريحيه وكانك كسرتي كوبايه بدون قصد او دوستي على رجلي بالغلط وانتي معديه انتي خاينه وغشاشه واقذر من رات عيني واتفضلي اخرجي مش عايزه اشوفك
ملك تاخذ شنطتها وتنظر لها بدون رد وتخرج وهي في قمه غضبها
وعلى الجهه الاخرى يزن يجلس مع ماجد وكل كلام ماجد عن سما وعن الحب الجديد اللي دخل قلبه والفرح والسعاده
يزن ،، يستمع له وهو يضع يده على قلبه وهو يصرخ من العذاب بقلم شريهان مطاوع
وبعد وقت بسيط يجلس يزن في مكتبه وتدخل سما وهي حامله في يدها ساندوتش وكوب عصير وتضعهم على المكتب حضرتك ما فطرت وانا متاكده ينظر لها ويعقد حاجبي وايه اللي يخليكي متاكده
سما بتلقائيه لان حضرتك لما يكون عندك ضغط شغل ما بتعرف تفطر بدري وكمان النهارده اول يوم في تنفيذ المشروع الجديد وانا متاكده ان حضرتك ما اخذت غير كوب عصير المفضل لك بدون فطار
يزن وهو يترك الورق من ايده ويقف يقترب منها انتي ازاي عارفه كل تفاصيل حياتي يقترب اكثر واكثر وسما تقف امامه وهي تايهه في عالم ثاني وهي تستنشق ريحه برفانه اللي بتعشقها وهي تايهه وهو بيتكلم وهي شبه مش سمعاه من فضلك ردي عليا انا انا سما بتلقائيه وهي مش حاسه بنفسها عيون الانا يزن عيونه تتسع بصدمه انتي قلت ايه
سما فاقت من تفكيرها على صوته انا انا ما قلتش حاجه
يزن وهو يقترب اكثر اختلطت انفاسهما مما جعل نبض القلوب كصوت رعد تهتز له الابدان ولم تهتم لذلك القرب المدمر لروحها الا انها تفوق لروحها وتبتعد عنه بسرعه لكنه يمسك يدها وهي تشعر بدوار خفيف كفيل لتحطيم فكها وشفتيها التي نطقت بتلك الكلمات التي ستصيبه بذبح صدريه لا محال الكلمه خرجت من سما كطلقى ناريه اخترقت روح يزن قبل جسده مما جعله يجذبها بعنف ويمسك يدها سمعيني قلت ايه سما والدموع تلمع في عينيها برقت عينيها وتوقف مجرى الدماء بعروقها من تبدل حالته ابتلعت رقها بصعوبه ما قلتش حاجه صدقني
يزن لا قلتي كملتيني انا انا عيون الانا عرفتي منين الجمله دي وكمان عارفه عني تفاصيل حياتي وما فيش غير انسانه واحده هي اللي تعرف التفاصيل دي وادق التفاصيل انا ملاحظها انتي بتعمليها انتي مين
سما الدموع تغرق وجهها من فضلك ايدي تسيبه وتخرج وهو يقف في منتصف المكتب ويضع يده على وجهه ويرجع يجلس على المكتب ويفتح اللاب توب امامه على المكتب ويرجع الكاميرات ويثبت صوره سما وهو ينظر لها ويتكلم معها بحب حين اخبرك باني اشتاق اليكي فانا اخبرك باني الهوى بقلبي بدا ينفذ فقسما برب هذا الكون الشوق اليك يقتلني . بقلم شريهان مطاوع
كل ده تحت نظرات ماجد اللي وقف ينظر لسما وهي خارجه تجري من مكتب يزن و شكلها مش طبيعي وفي نفس اللحظه يدخل المكتب بدون صوت لكن يزن بيتكلم مع الصوره هو مش حاسس وبيتكلم وهو في دنيا تانيه خالص سما انا شكلي بحبك شكلك انتي حبي انتي روحي ليه مش عايزه تقولي لي الحقيقه انا دلوقتي بقول لك بحبك يرفع وجهه يرى امامه ماجد يستمع لكلامه وينظر لصوره سما امامه يزن هقول لك اوضح لك افهمني
قعد ماجد على الكرسي قدامه واتكلم بهدوء ما قبل العاصفه مش محتاج تقول لي ولا توضح لي
انت خاين خاين
ايه ده ايه ده ايه الموضوع كده كبر رامي مش قادر يفقد الامل في حبه لسما
وماجد لا روحوا مع سما
وسما مش لاقيه روحها غير مع يزن
ويزن تايه مش لاقي بر امان. تفتكروا يراجع نفسه بعد ما سمع منها الكلمه اللي كان بيسال عليها
طب يتصرف ازاي مع صاحب عمره
ولا الضيف الجديد اللي هيظهر الحلقه الجايه لا لا كده الموضوع بقى كبير قوي يا جماعه ومحتاج تشجعوني عشان انزل لكم بكره بقيه الاحداث ونعرف ايه اللي هيحصل مع سما والله صعبانه عليا
وقول لكم مين صعبان عليا اكتر ملك بدون ضرب ايوه ملك صعبان علي تدمر نفسها
كل يوم بينزل بارتين وثلاثه تفاعل عشان نخلصها ونشوف سما تاخد مين فيهم يا خوفي من الضيف الجديد
خليكي ما حيرانه كده يا سما
تفاعل. تفاعل. روايه مش هتوصل غير اللي يتفاعل معايا
ويلا نصلي على سيدنا محمد