اخر الروايات

رواية بنت ابليس الفصل الرابع عشر14 بقلم حياة محمد

رواية بنت ابليس الفصل الرابع عشر14 بقلم حياة محمد 




زينب: لأ طبعا أصل زى ماهو عجباه لعبة العيل الهربان انا بقى زهقت منها.
أمانى: قصدك
زينب: قصدى كفايه عليه أوى كده يا يشهر جوازنا ونبطل لعب العيال ده يا اما ياخد استماره سته..
أمانى: هتعملى إيه ؟
زينب: أنا مش لسه هاعمل أنا عملت خلاص بس سيبك منى دلوقتي خلينا فيكى مالك يا بت أمك عمالة تشتكى ليا منك ليه
أمانى: انتى عارفه ماما بتأڤور
زينب: لأ خالتى عندها حق خامس عريس يتقدم لك وترفضيه من غير سبب ليه يا أمانى.
أمانى: مش عاجبني وخلاص مش لازم يكون فيه سبب
زينب: لأ لازم وبعدين ده دكتور ومحترم وسمعته حلوه غير اننا نعرفه من زمان ونعرف أصله وفصله حتى أمه ست طيبه فليه يترفض.
أمانى بتوتر: انا قلت كده وخلاص ودى حياتى وأنا حرة فيها ولا لازم يتحكموا في حياتي.
زينب: هو لسه مخك راكب شمال يابنتى دول أهلك واكتر ناس تهمها مصلحتك ده أنا ماصدقت انك خلصتى من فادى والحب الأهبل بتاع الجامعه وبطلتى تجيبى سيرته ألاقيكى بترجعى لنفس الكلام
أمانى: فادى مش هبل وكلام فاضي ده حب بجد بس انتى عشان ملاقيتيش حد يحبك فبتقولى كلامك ده..
زينب: لا والله طب ماتقدمش لك ليه لحد دلوقتي مادام حب بجد ولا تلاقيه اتجوز واحده تانيه وخلف منها كمان وانتى زى الهبله إللى متعلقه بحبال الهوا الدايبه
أمانى: مستنى على ظروفه تتح....
زينب: يادى ظروفه . ظروف إيه يا هبله ده متخرج قبلنا بيجى سنتين وبيشتغل في شركه استثماريه وبيقبض بالألاف ده غير الفلوس إللى بيبعتها أبوه من بره يعنى كل حاجه سهله
أمانى: هو عايز يكون نفسه الأول
زينب: أنا مش عارفه بتدافعى عنه ليه هو انت لسه بتقابليه
أمانى بتوتر شديد: لا لا لا انا اقابله لا ليه قاله هبله لا مابقابوش
زينب: أنا مش مخوفنى غير انك هبله
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
خرجت من مكتبها وراحت على مكتب سالم فلقت السكرتيرة في وشها.
زينب: سالم جوه؟
السكرتيرة: سالم بيه مش جوه
زينب: مش مهم وقبل ما تدخل كانت
السكرتيرة بتمنعها: لو سمحتى يا أنسه زينب مينفعش حد يدخل مكتب سالم بيه في غيابه
زينب: ده عليكى انتي. مش عليا مفيش حد هيقدر يمنع واحده تخش مكتب جوزها.
السكرتيرة:: نعم جوز...انتى..تبق...
في نفس الوقت دخل سالم: فيه إيه ؟ صوتكم عالي ليه .
السكرتيرة: أنسه زينب كانت عايزه تدخل المكتب
زينب: مكتب جوزى وأنا حره
سالم بقلق: اهدى يا أنسه زينب تعالى بس وأنا هشوف إيه إللى مزعلك تعالى
زينب بصوت عالي: أنا مش زعلانه ده حقى وأنا....
سالم: خلاص تعالى بس وأنا هتصرف أنا عارف أكيد سيد مزعلك تعالى بس.
وأخدها معاه للمكتب.
زينب بغضب: ساحبنى كده ليه خايف لحد يسمعنى وأنا بقول إنك جوزى.
سالم: يازينب انتى عارفه ظروفي.
زينب: أنا عرفه إنك تكون راجل قد كلامك.
ضربها سالم بالقلم: أنا راجل غصب عنك ومش انتى إللى هتيجى تفضحينى وسط الموظفين عندى وانتى عارفه كويس ان الكلام ده هيوصل لمراتى.
زينب: بتضربنى يا سالم بتضربنى انا
فسحبها سالم في حضنه،: متزعليش منى يا زينب حقك عليا بس انتى عارفه ظروفي ووضعى الحساس انت عارفه دريه من عيله واصله أوى وممكن يضرونى إذا عرفت انى متجوز عليها.
انا عارف إنى ظلمتك بس انتى عارفه انا بحبك قد إيه.ومقدرش أستغنى عنك. إدينى فرصه بس يا زينب وأنا هريحك.
زينب بدموع: فعلا كل واحد وله فرصه واحده عن إذنك وخرجت.
خرج سالم وراها وقال بصوت واضح: مع السلامه يا آنسه زينب ومتخافيش أنا هحل مشكلتك مع والدك.
بصت له زينب ومرضتش عليه ومشيت
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
سميحه: أيوه حاضر يا للى بتخبط ثانيه واحده (( وفتحت الباب)) مين زينب أهلا يا حبيبتي أخيرا جيتى تزورينى
زينب: إزيك يا خالتوا وحشتينى أوى أوى
سميحه: تعالى أقعدى ده انتى وحشتيني اوي وكل ما أقولك هاتى جوزك وتعالوا زورونى تطلعيلى بألف حجه وحجه.إلا جوزك ده عامل زى الممثلين إللى بنشوفهم في التلفزيون حلو كده وبيلمع زيهم.
ضحكت زينب: اشمعنى الممثلين.
سميحه: أصلك قلتى راجل أعمال كبير فبتخيله زى السقا كده ولا احمد عز
ضحكت زينب أكتر وقالت: أه هو شبه الممثلين بس يشبه محمود قابيل وتوفيق عبد الحميد.
كشرت سميحه وبان عليها الحزن وقالت في سرها: ((منك لله يا سيد ليه تعمل في بنتك العمله دى)).
وبعدها قالت بمرح؛: مش هتروحى إلا لما تتغدى معانا النهارده.
زينب: ماشى بس هتعملى لى ملوخية
سميحه: أحلى ملوخية عشان خاطرك.
زينب: هو فين الواد صلاح بقالى كتير مشفتوش
سميحه: قوطع الواد ده مغلبنى قال إيه عايز يغنى ويصور أغنيته في التلفزيون.
صلاح: أكيد بتجيبوا في سيرتى صح
زينب: إزيك يا صلاح إلا أيه الكلام ده
صلاح: إيه رأيك هو ڤيديوا كليب واحد يضرب ويكسر الدنيا.
سميحه: شفتى الهبل ده
زينب: واد يا صلاح إلا منفعش تاخدنى معاك موديل في الكليب أنا بعرف أرقص حلو
سميحه: انتى بتشجعيه بدل ماتعقاليه.لا انا اروح المطبخ بدل ما أدبحوا إنتوا الإتنين
سميحه: حرام عليكى يا خالتوا تدفنى موهبتى ده أنا تخصص رعشه وهزه وسط
سميحه: والله هتنقطينى انتى وهو
وبعد ما مشيت
صلاح: مالك يا زينب متهبليش في الكلام إلا لما تكونى متضايقه أوى.
زينب: صلاح انا محتاجاك جنبى هتقف معايا
صلاح: انتى شاكه في كده.
زينب: لأ
صلاح: يبقى احكى لى إيه إللى مضايقك.
زينب: ..........
&&&&&&&&&&&&ــــ
في الشركه
سالم: هى أنسه زينب لسه ماجاتش
السكرتيرة: لأ
سالم: غريبه دى بقالها تلات ايام مجتش الشركه.طيب خلاص أنا هتصل بسيد بيه وأسأله عنها إتفضلى.
وقبل ما يتصل كان التليفون بيرن
سالم: أيوه...... فيه إيه يا دريه.......ايه الكلام الفارغ ده..بطلى صريخ وفهمينى.....مين إللى قالك الكلام ده كدب كدب صدقينى .انتى فين دلوقتي وأنا هاجى........ ألو ...ألو.قفلت السكه
وبعدها اتصل بسرعه : ألو إدينى دريه هانم...بتقول خرجت.....طب متعرفش فين ؟.
إيه؟ طيب خلاص مع السلامه.
وخرج بسرعه وجرى على مكتب سيد: تعال معايا بسرعه.
سيد: على فين؟
سالم: انت لسه هتسأل تعال دريه عرفت انى متجوز عليها وأكيد هيا في الطريق لڤيلة زينب.تعال نلحقها لهتحصل مصيبه.
قام سيد بسرعه مع سالم.عشان يلحقوا زينب.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
دخلت دريه في الڤيلا وهى هتتجنن إزاى سالم يتجرأ ويعملها إزاى يفكر يتجوز عليها.
حاول الأمن منعها لكنها دخلت بالقوه دخلت في الصاله كانت زينب قاعده بتفطر وبتشرب
عصير.واتفاجأت بدخول دريه عليها.
دريه بغضب شديد: بقى انتى اللى سالم اتجوزها انتى
زينب ببرود: أهلا يا دريه هانم.حماتك بتحبك تعالى افطرى معايا.
دريه: بجحه وواطيه ومعندكيش أصل
هبت فيها زينب: احترمى نفسك وشوفى انتى بتكلمى مين
دريه: هاكلم مين غير واحده رخيصه أنا كان عندى حق انى مارتحتش لك من أول مره شفتك.عرفت انك وصوليه وبتاعة مصلحتك عشان كده لعبتى على سالم عشان يتجوزك
ضحكت زينب بصوت عالى وقالت: إيه الفيلم الهندي القديم ده تصدقى تنفعى مخرجه.
في نفس الوقت دخل سالم وسيد.
فصرخت فيه دريه: هيا دى هيا دى إللى خنتنى معاها.
زينب: خيانة إيه يا دودو هو أنا واحده لاقيها جنب عامود أنا مراته على سنة الله ورسوله.
بص سالم لزينب وكأنه بيترجاها تسكت.
دريه: بجد كلامها ده بجد رد عليا كلامها ده بجد انت اتجوزت عليا.عرفى ولا رسمى
سيد: عرفى إيه ده بعقد شرعى وعلى ايد مأذون
دريه: آه يا عصابه ياشويه نصابين رسمتها انت وبنتك علينا أنا هوديكم في ستين داهيه
سيد: بتهمة ايه انى جوزت بنتى
دريه بصريخ: انتوا نصابين حراميه لعبت على جوزى بحجة الشركه عشان ترسم عليه بس أنا مش هسكت.(( قربت من سالم)) طلقها.
بصت زينب لسالم في حين سالم كان بيبص لدريه.
دريه: طلقها يا سالم طلقها بالتلاته.
سكت سالم ثوانى ويعدها بص لزينب وقال: زينب انتى طالق..
دريه: بالتلاته
سالم بألم: انتى طالق طالق طالق بالتلاته
بصت دريه بشماته لزينب وقالت: أهو طلقك يالا لمى زبالتك واطلعى بره وخدى أبوكى معاكى.يالا بره
مسحت زينب دموعها (( الطلاق صعب أوى حتى لو مفيش حب لكن دى كلمه صعبة))
وبعدها قعدت على الكرسي وقالت بهدوء:
لما أخد حقى أبقى ألم زبالتى وأمشى.ومادام طلقتنى ياسالم يبقى تعال نتحاسب.أصلى مبتهاونش في حقى .
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ياترى هتعمل ايه زينب وهتاخد منهم إيه.وياترى هتقدر عليهم ولا دريه بنفوذها هتدمر زينب.كل ده هنعرفه أكيد البارت الجاي إن شاء الله



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close