رواية مكتوبة ليك الفصل الرابع عشر 14 بقلم ايمان جمال
وقفنا الحلقة اللي فاتت لما حامد السيوفي قال لفهد ان ندى عاوزة تكون عند فارس وتطلق من فهد، فهد انصدم ومكانش متوقع ان دا ممكن يحصل كان عنده امل انها هي ترفض قرار جدها
فهد بثبات عكس النار اللي جواه: يعني هي اللي طلبت من حضرتك كدا؟
حامد السيوفي: اه يافهد
فهد: ممكن تخلي حد يدجل يجيبها
حامد طلب من فارس انه يدخل يجيب ندى وهي خرجت
ندى: ايوا ياجدو
حامد بص لفهد، وفهد اتكلم: جدك قالي انك عاوزاني اطلقك عشان انتي طلبتي تقعدي عند فارس في ڤيلته طول فترة دراستك
ندى بصت لجدها: ايوا انا طلبت منه كدا وانا بشكرك عاللي عمـ....... ولسة هتكمل كلامها فهد اتكلم: انتي طالق ياندى..... وبص لجده مختار: بعد اذنك ياجدي انا محتاج انام عشان اليوم كان طويل
مختار: اتفضل ياولدي
فهد طلع اوضته وفارس ومهند وعبدالرحمن وياسين طلعوا وراه بسرعة
فهد دخل اوضته ومخنوق ونفسه يصرخ اوي قعد على الأرض جمب السرير والشباب دخلوا عليه الأوضة
فارس: فهد
فهد من غير مايبص لأي حد فيهم: مش عاوز كلام من حد وسبوني لوحدي
فهد: يافهد ماينفعش نسيبك لوحدك
فهد وقف واتكلم بصوت عالي: انا قولت سبوني لوحدييييييييي
عبدالرحمن قرب منه: ليه ماقولتش لا طلاما حبيتها
فهد اتكلم بسخرية: مين دا اللي حب؟! انا مابحبش حد وانتوا فاكرين ان يوم ما احب هحب عيلة لا فوقوا دا انا فهد المنياوي
كلهم واقفين مستغربين فهد بس مهند فهم واتأكد ان فهد ذي ماقلبه دق لأول مرة باردوا اتوجع وانجرح لأول مرة ودا اصعب حاجة
مهند: طب اهدى
فهد بغضب: انت شايفني مجنون ادامك يالا اخرجوا وسبوني
الشباب خرجوا ومستغربين ردة فعله
فارس: انا اول مرة اشوفه كدا
مهند: فهد حب يافارس خلاص بس انجرح للاسف ودا اصعب حاجة
عبدالرحمن: فهد غضبه وحش اوي واللي باين من كلامه انه فعلا ندم انه سمح لقلبه يحب
ياسين: يعني هو بإيده ياعبدالرحمن الحب مش بإيدينا
فهد: هنعمل ايه؟
عبدالرحمن: مش عارف وكمان هو مش سامح لينا بالكلام معاه
مختار طلع وشافهم واقفين
مختار: واقفين كدا ليه؟
فارس: مافيش ياجدو
مختار: جدك مشي وانت خليك هنا الليلادي اوضتك جاهزة
فارس: حاضر ياجدي
مختار: فهد فين؟
عبدالرحمن: جوا في اوضته
مختار سابهم ودخل لفهد، وفهد قاعد على الأرض
مختار: حفيد المنياوي مايقعدش القاعدة دي
فهد وقف ودور وشه بعيد عن عيون جد
مختار: بتهرب من عيون جدك يافهد؟
فهد: عشان خاطري ياجدي سبني لوحدي الوقتي
مختار: ليه وافقت يافهد؟
فهد بغضب: كنت عاوزني اقولها ايه؟ لا والنبي خليكي معايا؟!
مختار: لا تقولها انك بتحبها
فهد بصله وعنيه كلها غضب: فهد المنياوي مايحبش عيلة
مختار: الكلام دا تقوله لحد غيري يافهد
فهد سكت وماردش وقعد تاني على الأرض
مختار قعد جمبه بس على السرير: الحب مش ضعف يافهد انك تقول انك بتحب دا مش ضعف يافهد
فهد: عشان خاطري ياجدي انا مش قادر اسمع اي كلام ولا قادر اتكلم سبني لوحدي
مختار وقف: حاضر ياولدي هسيبك لوحدك وهخرج ولينا كلام تاني مع بعض
فهد: لا ياجدي اي كلام في الموضوع دا تاني مش هسمح بيه انا خلاص اعتبرت الفترة اللي عدت دي مكانتش في حياتي خالص
مختار بيأس: ماشي يافهد
مختار خرج وسابه
فهد فضل قاعد مكانه لحد الصبح
###################
تاني يوم الصبح في اوضة سليم(مش واخد حقه خالص في الحلقات نشوفه شوية بقى )
سليم صحي من نومه وبيبص جمبه وكانت سلوى مراته باسها برقة من خدها ودخل اخد دش، بعد شوية خرج وبدأ يصحي في سلوى
سلوى فتحت عيونها وابتسمت بخجل
سليم: صباح الورد على اجمل عروسة
سلوى: صباح الخير
سليم: يالا ياقلبي قومي خدي دش عشان زمان الفطار طالع
سلوى بإبتسامة هادية: حاضر
سلوى قامت ودخلت اخد دش وسليم في بلكونة اوضته وشوية والفطار طلع
سليم اخد الفطار ووضعه على الترابيزة في البلكونة وسلوى خرجت كانت لابسة بيچامة لونها بينك وسايبة شعرها
سليم: ايه الجمال دا؟
سلوى اتكسفت ومش ردت
سليم: شكلك حلو وانتي مكسوفة كدا
سلوى: طب بس بقى
سليم ضحك: ماشي يالا عشان نفطر
قعدوا سوا يفطروا
######################
الشباب قاعدين تحت مع مختار وفجأة فهد نزل ولابس بلوزة وبنطلون ومصفف شعره والكل مستغرب ان فهد مش باين عليه اي حاجة
فهد قعد: صباح الخير ياشباب عريسنا صحي ولا لسة
مهند بإستغراب: اه صحي وبيفطر، فهد انت كويس؟
فهد: ايوا يا ابني في ايه؟
عبدالرحمن: مافيش حاجة ياحبيبي
نهلة دخلت عليهم: صباح الخير يافهد
فهد: صباح الخير ياحبيبتي
نهلة: اخليهم يعملوا قهوتك؟
فهد: ياريت لاني مصدع
نهلة: حاضر
فارس: فهد
فهد بصله وفارس اتكلم: ناوي نسافر اجازتنا ولا ناوي على ايه
فهد: اكيد عشان نهلة تقضي اجازتها
فارس: تمام
مهند: كنت عاوز منك خدمة ياجدي
مختار: خير ياولدي؟
مهند: كنت عاوز اتقدم لصافي بنت عم فارس
مختار: زين ما اختارت ياولدي
مهند: ربنا يخليك لينا يارب، ها هتيجي معايا؟
مختار: طبعا يامهند جاي معاك
مهند: ربنا يخليك ياحاج
عبدالرحمن: طب ممكن انتهز الفرصة بقى واطلب ايد نهلة
نهلة في الوقت دا كانت شايلة القهوة واول ماسمعت طلب عبدالرحمن
فهد وقف جمبها: ولا يهمك ياقلبي على سلامتك
نهلة واقفة مكسوفة
عبدالرحمن لمختار: قولت ايه ياجدي؟
مختار بص لنهلة: ناخد رأي العروسة الاول
الكل بص لنهلة وهي مكسوفة اوووي ومش بترد
مختار: يبقى السكوت علامة الرضا
فهد حضن اخته: مبروك ياقلبي
والكل بيبارك لنهلة وعبدالرحمن
نهلة اخيرا اتكلمت: فهد ممكن اطلب منك طلب عشان خاطري
فهد بصلها ودور وشه وهي اتكلمت: عشان خاطري يافهد صدقني هكون محتاجاها
مهند فهمها: ماتقلقيش يانهلة هي هتكون هنا على اخر الاسبوع
نهلة بفرحة: بجد
مهند: ايوا
فهد سابهم وخرج وعبدالرحمن كان خارج وراه بس مختار وقفه
مختار: سيبه ياعبدالرحمن براحته
مختار سابهم وطلع فوق وعبدالرحمن قرب من نهلة: فعلا السكوت علامة الرضا ذي ماقالوا؟
نهلة بصت في الارض بكسوف وماردتش
عبدالرحمن: عاوز اسمع موافقتك بنفسي
نهلة باردوا ماردتش
عبدالرحمن بخبث: يعني انتي كدا مش موافقة؟
نهلة بسرعة: لا موافقة
عبدالرحمن: ايوا كدا
نهلة بصتله بغضب عشان خلاها تقولها
عبدالرحمن ضحك: بحبك يانهلة
نهلة اتفاجأت بالكلمة ومشيت من ادامه بسرعة
#####################
في قصر السيوفي، ندى قاعدة مع جدها في اوضته وسرحانة
حامد: مالك يابنتي؟
ندى: مافيش ياجده سرحانة بس شوية
حامد: سرحانة في ايه؟
ندى: في اللي جاي ياجده وفي دراستي
حامد: خير ياقلبي ان شاء الله، انا عاوز اتكلم معاكي شوية في حاجة مهمة
ندى: خير ياجده
حامد: ورث ابوكي
ندى: ماله؟
حامد: كل ورث ابوكي هيكون ليكي وبإسمك في البنك
ندى: مش عاوزة حاجة ياجده غير وجودكم جمبي بس
حامد حضنها: واحنا كلنا جمبك بس دا حقك ولازم تاخديه
ندى: هعمل بيه ايه؟
حامد: اللي انتي تحبيه ياحبيبتي، المهم يكون معاكي
ندى: ماشي ياجده اللي حضرتك تشوفه
حامد: ربنا يخليكي ياحبيبتي
####################
نرجع تاني لقصر المنياوي، سليم نزل للشباب والبنات طلعت للعروسة
عبدالرحمن: اهلا بالعريس
سليم قعد: عقبالك ياعبده انت كمان
عبدالرحمن: قريب ياحبيبي خلاص انا طلبت نهلة وجدك وافق وهي موافقة
سليم بفرحة: بجد
عبدالرحمن: ايوا يا ابني امال ايه
سليم: مبروك ياحبيبي دا انا فاتني حاجاتي كتير بقى
مهند بص لياسين واتكلم: من ناحية انه فاتك فهو فاتك اهم حاجة
سليم: في ايه؟
ياسين: فهد طلق ندى
سليم بصدمة: ايه؟
عبدالرحمن: ايوا
سليم: ازاي وليه هو مش كان حبها؟
عبدالرحمن حكاله عن اللي حصل
سليم: باللي انت حكيته دا يبقى الكلام صعب مع فهد
مهند: ايوا مش سامح لأي حد فينا حتى جدك اننا نتكلم معاه في الموضوع دا
وهما بيتكلموا فهد دخل
فهد: صح النوم ياعريس
سليم حضن على فهد وهمسله: يعني انا اتجوز وانت تطلق يافهد
فهد بصله وسكت وقعد معاهم
وهما قاعدين حامد السيوفي وندى والبنات دخلوا عليهم
الشباب وقفوا احتراما لحامد السيوفي
حامد: اذيكم ياولاد
كلهم: اهلا ياجدي
وفارس كان في الجنينة واتفاجئ بجده: كنت لسة رايح اكلم حضرتك عشان اجي اخدك
حامد: ولا يهمك ياحبيبي انا جبت العربية والبنات وجيت
سليم: منورين والله ياجدي
حامد: مبروك ياعريس
سليم: الله يبارك فيك ياجدي
البنات طلعوا للعروسة فوق وفهد اتعامل كأن ندى مش موجودة خالص
فوق عند العروسة، البنات قاعدين وندى وبنات عمها دخلوا وشيماء اول ماشافتها اضايقت اوي
نهلة شافتها جريت عليها حضنتها: حبيبتي
ندى: ايه يابت في ايه ما انا كنت عندك امبارح
نهلة: اصل حصل حاجة
ندى: في ايه؟
عزة: عبدالرحمن اتقدم لندى وفهد وجدي موافقين
ندى حضنتها: مبروك ياحبيبتي
نهلة: الله يبارك فيكي ياقلبي عقبالك انتي كمان
عزة: عقبالها ليه ماهي متجوزة فهد
ندى: لا احنا اطلقنا امبارح
شيماء اتكلمت بفرحة: بجد؟
الكل مستغرب فرحتها ورجعت اتكلمت بزعل مزيف: بجد زعلتيني
نهلة لندى: دا حصل ازاي وانا معرفش؟
ندى: امبارح بالليل بعد الفرح قبل مانمشي من هنا
نهلة: ليه ياندى؟
ندى: دا اللي لازم يحصل يانهلة، فهد كتر خيره على وقوفه جمبي
نهلة زعلت وسكتت
عزة: مبروك ياصافي ليكي انتي كمان
صافي بإستغراب: مبروك على ايه؟
عزة: مهند هيتقدم ليكي النهاردة
صافي اتكسفت وبصت في الأرض
ليلى: طلاما اتكسفت وسكتت تبقى موافقة
صافي: بس يارخمة، وبعدين ما احنا هنفرح فيكي قريب
نهلة: بجد مين؟
صافي: اخويا حمزة
نهلة: ايوا بقى ايه الفرحة الحلوة دي
البنات فرحانة وقاعدين يتكلموا مع بعض
تحت عند البنات، مختار وحامد والشباب قاعدين
فارس اتكلم: جدي مختار طالب من حضرتك طلب
مختار: خير ياولدي؟
فارس: انا طالب ايد عزة حفيدتك
مختار: انا موافق يافارس بس نشوف رأيها الأول
فارس: ماشي ياجدي
مختار بص لحامد: بص بقى ياحامد مهند طالب ايد صافي
حامد: وانا موافق
مهند بفرحة: ربنا يخليك ليا يارب
حامد: ربنا يسعدكم ياولدي
فهد قاعد سرحان ومش معاهم خالص بس بيحاول يبان كويس
حامد: ايه يافهد مش بتتكلم معانا ليه؟
فهد: لا ابدا انا معاكم اهو
حامد: مش باين
فهد بصله وخرج بارة
ندى نزلت الجنينة وشافت فهد وقربت عليه
ندى: ازيك يافهد
فهد بصلها وماردش
ندى سكتت وحست انها احرجت نفسها عشان هو ماردش عليها ودورت وشها عشان تمشي
فهد: المفروض ان احنا دلوقتي مطلقين يعني الافضل ان مايبقاش فيه بنا كلام
ندى بصتله واضايقت اوي من كلامه: انا اسفة ولو كنت اعرف انك هنا انا ماكنتش نزلت....ودمعة نزلت من عنيها ومشت من ادامه
فهد اضايق من نفسه عشان خلاها تعيط بس مش عارف يعمل ايه
شيماء كانت قريبة منهم وسمعت كلام فهد وفرحت من رد فهد وقربت عليه
شيماء: فهد
فهد بصلها: ايه ياشيماء
شيماء: بحبك
فهد بثبات عكس النار اللي جواه: يعني هي اللي طلبت من حضرتك كدا؟
حامد السيوفي: اه يافهد
فهد: ممكن تخلي حد يدجل يجيبها
حامد طلب من فارس انه يدخل يجيب ندى وهي خرجت
ندى: ايوا ياجدو
حامد بص لفهد، وفهد اتكلم: جدك قالي انك عاوزاني اطلقك عشان انتي طلبتي تقعدي عند فارس في ڤيلته طول فترة دراستك
ندى بصت لجدها: ايوا انا طلبت منه كدا وانا بشكرك عاللي عمـ....... ولسة هتكمل كلامها فهد اتكلم: انتي طالق ياندى..... وبص لجده مختار: بعد اذنك ياجدي انا محتاج انام عشان اليوم كان طويل
مختار: اتفضل ياولدي
فهد طلع اوضته وفارس ومهند وعبدالرحمن وياسين طلعوا وراه بسرعة
فهد دخل اوضته ومخنوق ونفسه يصرخ اوي قعد على الأرض جمب السرير والشباب دخلوا عليه الأوضة
فارس: فهد
فهد من غير مايبص لأي حد فيهم: مش عاوز كلام من حد وسبوني لوحدي
فهد: يافهد ماينفعش نسيبك لوحدك
فهد وقف واتكلم بصوت عالي: انا قولت سبوني لوحدييييييييي
عبدالرحمن قرب منه: ليه ماقولتش لا طلاما حبيتها
فهد اتكلم بسخرية: مين دا اللي حب؟! انا مابحبش حد وانتوا فاكرين ان يوم ما احب هحب عيلة لا فوقوا دا انا فهد المنياوي
كلهم واقفين مستغربين فهد بس مهند فهم واتأكد ان فهد ذي ماقلبه دق لأول مرة باردوا اتوجع وانجرح لأول مرة ودا اصعب حاجة
مهند: طب اهدى
فهد بغضب: انت شايفني مجنون ادامك يالا اخرجوا وسبوني
الشباب خرجوا ومستغربين ردة فعله
فارس: انا اول مرة اشوفه كدا
مهند: فهد حب يافارس خلاص بس انجرح للاسف ودا اصعب حاجة
عبدالرحمن: فهد غضبه وحش اوي واللي باين من كلامه انه فعلا ندم انه سمح لقلبه يحب
ياسين: يعني هو بإيده ياعبدالرحمن الحب مش بإيدينا
فهد: هنعمل ايه؟
عبدالرحمن: مش عارف وكمان هو مش سامح لينا بالكلام معاه
مختار طلع وشافهم واقفين
مختار: واقفين كدا ليه؟
فارس: مافيش ياجدو
مختار: جدك مشي وانت خليك هنا الليلادي اوضتك جاهزة
فارس: حاضر ياجدي
مختار: فهد فين؟
عبدالرحمن: جوا في اوضته
مختار سابهم ودخل لفهد، وفهد قاعد على الأرض
مختار: حفيد المنياوي مايقعدش القاعدة دي
فهد وقف ودور وشه بعيد عن عيون جد
مختار: بتهرب من عيون جدك يافهد؟
فهد: عشان خاطري ياجدي سبني لوحدي الوقتي
مختار: ليه وافقت يافهد؟
فهد بغضب: كنت عاوزني اقولها ايه؟ لا والنبي خليكي معايا؟!
مختار: لا تقولها انك بتحبها
فهد بصله وعنيه كلها غضب: فهد المنياوي مايحبش عيلة
مختار: الكلام دا تقوله لحد غيري يافهد
فهد سكت وماردش وقعد تاني على الأرض
مختار قعد جمبه بس على السرير: الحب مش ضعف يافهد انك تقول انك بتحب دا مش ضعف يافهد
فهد: عشان خاطري ياجدي انا مش قادر اسمع اي كلام ولا قادر اتكلم سبني لوحدي
مختار وقف: حاضر ياولدي هسيبك لوحدك وهخرج ولينا كلام تاني مع بعض
فهد: لا ياجدي اي كلام في الموضوع دا تاني مش هسمح بيه انا خلاص اعتبرت الفترة اللي عدت دي مكانتش في حياتي خالص
مختار بيأس: ماشي يافهد
مختار خرج وسابه
فهد فضل قاعد مكانه لحد الصبح
###################
تاني يوم الصبح في اوضة سليم(مش واخد حقه خالص في الحلقات نشوفه شوية بقى )
سليم صحي من نومه وبيبص جمبه وكانت سلوى مراته باسها برقة من خدها ودخل اخد دش، بعد شوية خرج وبدأ يصحي في سلوى
سلوى فتحت عيونها وابتسمت بخجل
سليم: صباح الورد على اجمل عروسة
سلوى: صباح الخير
سليم: يالا ياقلبي قومي خدي دش عشان زمان الفطار طالع
سلوى بإبتسامة هادية: حاضر
سلوى قامت ودخلت اخد دش وسليم في بلكونة اوضته وشوية والفطار طلع
سليم اخد الفطار ووضعه على الترابيزة في البلكونة وسلوى خرجت كانت لابسة بيچامة لونها بينك وسايبة شعرها
سليم: ايه الجمال دا؟
سلوى اتكسفت ومش ردت
سليم: شكلك حلو وانتي مكسوفة كدا
سلوى: طب بس بقى
سليم ضحك: ماشي يالا عشان نفطر
قعدوا سوا يفطروا
######################
الشباب قاعدين تحت مع مختار وفجأة فهد نزل ولابس بلوزة وبنطلون ومصفف شعره والكل مستغرب ان فهد مش باين عليه اي حاجة
فهد قعد: صباح الخير ياشباب عريسنا صحي ولا لسة
مهند بإستغراب: اه صحي وبيفطر، فهد انت كويس؟
فهد: ايوا يا ابني في ايه؟
عبدالرحمن: مافيش حاجة ياحبيبي
نهلة دخلت عليهم: صباح الخير يافهد
فهد: صباح الخير ياحبيبتي
نهلة: اخليهم يعملوا قهوتك؟
فهد: ياريت لاني مصدع
نهلة: حاضر
فارس: فهد
فهد بصله وفارس اتكلم: ناوي نسافر اجازتنا ولا ناوي على ايه
فهد: اكيد عشان نهلة تقضي اجازتها
فارس: تمام
مهند: كنت عاوز منك خدمة ياجدي
مختار: خير ياولدي؟
مهند: كنت عاوز اتقدم لصافي بنت عم فارس
مختار: زين ما اختارت ياولدي
مهند: ربنا يخليك لينا يارب، ها هتيجي معايا؟
مختار: طبعا يامهند جاي معاك
مهند: ربنا يخليك ياحاج
عبدالرحمن: طب ممكن انتهز الفرصة بقى واطلب ايد نهلة
نهلة في الوقت دا كانت شايلة القهوة واول ماسمعت طلب عبدالرحمن
فهد وقف جمبها: ولا يهمك ياقلبي على سلامتك
نهلة واقفة مكسوفة
عبدالرحمن لمختار: قولت ايه ياجدي؟
مختار بص لنهلة: ناخد رأي العروسة الاول
الكل بص لنهلة وهي مكسوفة اوووي ومش بترد
مختار: يبقى السكوت علامة الرضا
فهد حضن اخته: مبروك ياقلبي
والكل بيبارك لنهلة وعبدالرحمن
نهلة اخيرا اتكلمت: فهد ممكن اطلب منك طلب عشان خاطري
فهد بصلها ودور وشه وهي اتكلمت: عشان خاطري يافهد صدقني هكون محتاجاها
مهند فهمها: ماتقلقيش يانهلة هي هتكون هنا على اخر الاسبوع
نهلة بفرحة: بجد
مهند: ايوا
فهد سابهم وخرج وعبدالرحمن كان خارج وراه بس مختار وقفه
مختار: سيبه ياعبدالرحمن براحته
مختار سابهم وطلع فوق وعبدالرحمن قرب من نهلة: فعلا السكوت علامة الرضا ذي ماقالوا؟
نهلة بصت في الارض بكسوف وماردتش
عبدالرحمن: عاوز اسمع موافقتك بنفسي
نهلة باردوا ماردتش
عبدالرحمن بخبث: يعني انتي كدا مش موافقة؟
نهلة بسرعة: لا موافقة
عبدالرحمن: ايوا كدا
نهلة بصتله بغضب عشان خلاها تقولها
عبدالرحمن ضحك: بحبك يانهلة
نهلة اتفاجأت بالكلمة ومشيت من ادامه بسرعة
#####################
في قصر السيوفي، ندى قاعدة مع جدها في اوضته وسرحانة
حامد: مالك يابنتي؟
ندى: مافيش ياجده سرحانة بس شوية
حامد: سرحانة في ايه؟
ندى: في اللي جاي ياجده وفي دراستي
حامد: خير ياقلبي ان شاء الله، انا عاوز اتكلم معاكي شوية في حاجة مهمة
ندى: خير ياجده
حامد: ورث ابوكي
ندى: ماله؟
حامد: كل ورث ابوكي هيكون ليكي وبإسمك في البنك
ندى: مش عاوزة حاجة ياجده غير وجودكم جمبي بس
حامد حضنها: واحنا كلنا جمبك بس دا حقك ولازم تاخديه
ندى: هعمل بيه ايه؟
حامد: اللي انتي تحبيه ياحبيبتي، المهم يكون معاكي
ندى: ماشي ياجده اللي حضرتك تشوفه
حامد: ربنا يخليكي ياحبيبتي
####################
نرجع تاني لقصر المنياوي، سليم نزل للشباب والبنات طلعت للعروسة
عبدالرحمن: اهلا بالعريس
سليم قعد: عقبالك ياعبده انت كمان
عبدالرحمن: قريب ياحبيبي خلاص انا طلبت نهلة وجدك وافق وهي موافقة
سليم بفرحة: بجد
عبدالرحمن: ايوا يا ابني امال ايه
سليم: مبروك ياحبيبي دا انا فاتني حاجاتي كتير بقى
مهند بص لياسين واتكلم: من ناحية انه فاتك فهو فاتك اهم حاجة
سليم: في ايه؟
ياسين: فهد طلق ندى
سليم بصدمة: ايه؟
عبدالرحمن: ايوا
سليم: ازاي وليه هو مش كان حبها؟
عبدالرحمن حكاله عن اللي حصل
سليم: باللي انت حكيته دا يبقى الكلام صعب مع فهد
مهند: ايوا مش سامح لأي حد فينا حتى جدك اننا نتكلم معاه في الموضوع دا
وهما بيتكلموا فهد دخل
فهد: صح النوم ياعريس
سليم حضن على فهد وهمسله: يعني انا اتجوز وانت تطلق يافهد
فهد بصله وسكت وقعد معاهم
وهما قاعدين حامد السيوفي وندى والبنات دخلوا عليهم
الشباب وقفوا احتراما لحامد السيوفي
حامد: اذيكم ياولاد
كلهم: اهلا ياجدي
وفارس كان في الجنينة واتفاجئ بجده: كنت لسة رايح اكلم حضرتك عشان اجي اخدك
حامد: ولا يهمك ياحبيبي انا جبت العربية والبنات وجيت
سليم: منورين والله ياجدي
حامد: مبروك ياعريس
سليم: الله يبارك فيك ياجدي
البنات طلعوا للعروسة فوق وفهد اتعامل كأن ندى مش موجودة خالص
فوق عند العروسة، البنات قاعدين وندى وبنات عمها دخلوا وشيماء اول ماشافتها اضايقت اوي
نهلة شافتها جريت عليها حضنتها: حبيبتي
ندى: ايه يابت في ايه ما انا كنت عندك امبارح
نهلة: اصل حصل حاجة
ندى: في ايه؟
عزة: عبدالرحمن اتقدم لندى وفهد وجدي موافقين
ندى حضنتها: مبروك ياحبيبتي
نهلة: الله يبارك فيكي ياقلبي عقبالك انتي كمان
عزة: عقبالها ليه ماهي متجوزة فهد
ندى: لا احنا اطلقنا امبارح
شيماء اتكلمت بفرحة: بجد؟
الكل مستغرب فرحتها ورجعت اتكلمت بزعل مزيف: بجد زعلتيني
نهلة لندى: دا حصل ازاي وانا معرفش؟
ندى: امبارح بالليل بعد الفرح قبل مانمشي من هنا
نهلة: ليه ياندى؟
ندى: دا اللي لازم يحصل يانهلة، فهد كتر خيره على وقوفه جمبي
نهلة زعلت وسكتت
عزة: مبروك ياصافي ليكي انتي كمان
صافي بإستغراب: مبروك على ايه؟
عزة: مهند هيتقدم ليكي النهاردة
صافي اتكسفت وبصت في الأرض
ليلى: طلاما اتكسفت وسكتت تبقى موافقة
صافي: بس يارخمة، وبعدين ما احنا هنفرح فيكي قريب
نهلة: بجد مين؟
صافي: اخويا حمزة
نهلة: ايوا بقى ايه الفرحة الحلوة دي
البنات فرحانة وقاعدين يتكلموا مع بعض
تحت عند البنات، مختار وحامد والشباب قاعدين
فارس اتكلم: جدي مختار طالب من حضرتك طلب
مختار: خير ياولدي؟
فارس: انا طالب ايد عزة حفيدتك
مختار: انا موافق يافارس بس نشوف رأيها الأول
فارس: ماشي ياجدي
مختار بص لحامد: بص بقى ياحامد مهند طالب ايد صافي
حامد: وانا موافق
مهند بفرحة: ربنا يخليك ليا يارب
حامد: ربنا يسعدكم ياولدي
فهد قاعد سرحان ومش معاهم خالص بس بيحاول يبان كويس
حامد: ايه يافهد مش بتتكلم معانا ليه؟
فهد: لا ابدا انا معاكم اهو
حامد: مش باين
فهد بصله وخرج بارة
ندى نزلت الجنينة وشافت فهد وقربت عليه
ندى: ازيك يافهد
فهد بصلها وماردش
ندى سكتت وحست انها احرجت نفسها عشان هو ماردش عليها ودورت وشها عشان تمشي
فهد: المفروض ان احنا دلوقتي مطلقين يعني الافضل ان مايبقاش فيه بنا كلام
ندى بصتله واضايقت اوي من كلامه: انا اسفة ولو كنت اعرف انك هنا انا ماكنتش نزلت....ودمعة نزلت من عنيها ومشت من ادامه
فهد اضايق من نفسه عشان خلاها تعيط بس مش عارف يعمل ايه
شيماء كانت قريبة منهم وسمعت كلام فهد وفرحت من رد فهد وقربت عليه
شيماء: فهد
فهد بصلها: ايه ياشيماء
شيماء: بحبك