اخر الروايات

رواية الضحية الفصل الثالث عشر 13 بقلم أروي عادل

رواية الضحية الفصل الثالث عشر 13 بقلم أروي عادل 


زين ٠
زين ٠٠ أكيد طبعآ ..طيب ياعمر غادة قالت لينا انك طلبتها للجواز . و عشان كده بابا منتظرك النهاردة عشان نتكلم فى تحضيرات الجواز و الحاجات دى
( هنا نظر عمر و حسام لبعض بأرتباك )
عمر ٠٠ طيب بس ماينفعش نأجل موضوع للأسبوع إللى جاى لان عندى كذا تصميم المفروض بينتهى الاسبوع ده
زين٠٠ بس الحاج مستنيك النهاردة وانت عارف انه يبحب الالتزام فى المواعيد .. و غادة قالت انك عايز تقابلو. و انا أديته ميعاد النهاردة قولت أكيد انك مش هيكون عندك مانع
عمر ٠٠ تمام خلاص يبقى ميعادنا النهاردة
زين ٠٠ تمام انا هبلغ الحاج
عمر٠٠ زين صح انا عايزك تمسك مع غادة ديكور
فيلا طارق توفير فى الوقت عشان عايز اخلص من الشغل فى الفيلا
زين ٠٠ عمر بس انت عارف رأيه فى الشغل مع إللى اسمه طارق ده
حسام ٠٠ المفروض اننا محترفين فى شغلنا و المشاكل الشخصية مالهاش علاقة بالشغل
عمر ٠٠ بعدين انا مستغرب موقفك المفروض انا إللى أكون مدايق من الشغل مع طارق
زين ٠٠ أسمع انا مش هشتغل مع طارق مهما يحصل عن أذنكم
( ثم غادر فورآ)
عمر٠٠ مالوا زين ايه حكايته مع طارق
حسام٠٠ ولا حكاية ولا حاجة انت عارف زين بيحب بيكبر المواضيع
عمر ٠٠ لأ انا عارف زين فى حاجة مش مفهومه من تصرفو ده
حسام٠٠ سيبك من زين دلوقتى.. هتعمل ايه فى ميعاد النهاردة مع أبو زين
عمر٠٠ لسه مش عارف .. بس هحاول تأجيل الموضوع لحاد لما أشوف حل
حسام٠٠ بس بصراحه برافو لغادة البنت قدرت تورطك بمنتهى السهولة
عمر٠٠ فعلآ طلعت أذكى مما اتخيلت بس عادى انا عمر الصاوى مافيش حد يقدر يجبرنى اعمل حاجة غصب عنى .. المهم انا هروح مشوار دلوقتى و نتقابل بالليل
حسام ٠٠ مشوار ايه دلوقتى
عمر٠٠ رايح اقابل ريم
حسام ٠٠ مين ريم دى
عمر٠٠ الدكتوره النفسيه لأروى و صاحبتها .. انا متهيألى دى الوحيدة إللى ممكن تعرف أروى فين
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى الكافيهات
عمر ٠٠ أنا متشكر انك قبلتى تقابلينى
ريم٠٠ العفو على العموم انا عارفه حضرتك طلبت تقابلنى ليه
عمر ٠٠ طيب يبقى أسأل سؤالى على طول..فين أروى
ريم ٠٠ تصدقنى لو قولتلك انى معرفش
عمر٠٠ انا سمعتها وهى بتكلمك قبل ماتختفى قالتلك انك تيجى تخديها من المطعم
ريم٠٠ انا مش ناكره.. بس انا لم وصلت المطعم مالقتهاش حتى ساعتها سألت عليها طارق
عمر ٠٠ يعنى هتكون فين..طيب هى متعودة انها تختفى كده فجأة
ريم ٠٠ لأ انا من ساعة لما عرفتها من سنتين تقريبآ و دى أول مره تختفى فيها
عمر٠٠ انا قلقان عليها فى نفس الوقت عجز مش عارف اعمل ايه
ريم٠٠ أنا كمان قلقانة عليها و خايفه انها تكون عملت فى نفسها حاجه
عمر ٠٠( بخوف) تقصدى ايه . هى ممكن تأذى نفسها لا لا لا أروى متعملهاش
ريم٠٠ لا تعملها لانها عملتها قبل كده و حاولت تنت،حر. و أكتر من مره
(هنا صرخ فيها برعب وقال)
عمر٠٠ انتى بتقولى إيه أروى مش ممكن تفكر تعمل كده لا استحاله. تنت،حر لا مش ممكن
ريم ٠٠ اهدى شويه يا أستاذ عمر انا بس بفكر معاك بصوت عالى .
عمر٠٠ انا خلاص مش قادر افكر .. انا عارف انك عارفه كل حاجة عن أروى ممكن تقوليلى ايه السبب إللى وراه جواز أروى من طارق. و ليه أروى مش قادرة تسيبو مع انها بتكر،هو
ريم٠٠ أنا أسف بس انا دكتوره دى أسرار مريضه مقدرش ابوح بيها .. بس انا كصديقة لأروى بقولك أسأل قلبك هى أروى ممكن تكون البنت إللى بتجرى وراه الفلوس او البنت تتنازل عن كل إللى بيحبها بسهوله عشان راجل مهما كان. جواب الاسئله دى عندك انت أسأل قلبك
عند أذنك
( قالت ريم كلماتها ثم غادرة و تركت عمر فى دوامة لا يستطيع يخرج منها .. هو أول مره لا يستطيع يفهم ما يريد هل يثق فى قلبه الذى يهيم عشقآ بأروى
أما يثق فى عقله الذى بأمره بالبعد عنها و الأنتقا،م منها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء منزل محمود الكيلانى
فى المطبخ تقوم أشجان بتحضير الطعام العشاء
أروى ٠٠ ماما بتعملى ايه
أشجان ٠٠ بحضر العشا .. ايه إللى قومك من السرير
أروى٠٠ زهقت من القاعدة فى السرير.. تحبى اساعدك
( هنا رن جرس الباب)
أشجان ٠٠ حمرى البطاطس لم أشوف مين على الباب
(عندما فتحت الباب كانت أسراء و زوجها عادل و معاهم أبنتهم أروى )
أسراء ٠٠ ازيك ياماما وحشتينى
أشجان ٠٠ الحمدالله انا كويسه . ماقولتيش يعنى انك جاى النهاردة
أسراء ٠٠ بصراحة انتى وحشتينى قولت نيجى نسهر معاكم النهاردة كمان أنجى و زين جايين .. آمال فين بابا
أشجان ٠٠ فى البلكونه..
عادل٠٠ طيب انا هروح أقعد مع عمى
( هنا خرجت أروى من المطبخ )
أسراء ٠٠أروى انتى هنا
أروى ٠٠ ايه ماكنتش عايزه تشوفيني هنا ولا ايه
أسراء ٠٠ ليه بتقولى كده ..
أروى ٠٠ واضح الصدمة على وشك لما شوفينى
أسراء ٠٠ أنا بس أستغربت مش اكتر
أشجان ٠٠ أسراء تعالى معايا نحضر العشا
أروى ٠٠ انا خلصت تحضير العشا .
(هنا جائت أنجى عندما دخلت و رأت أروى قالت)
أنجى ٠٠ أروى انتى هنا
أروى ٠٠ هو فيه ايه كل حد يقولى أروى هو انتى هنا ..أه انا هنا ٠٠لان ده بيتى زى ماهو بيتكم ولا نسيتوا
أنجى٠٠ فى ايه انا بس أستغ......
( قطعت أروى عبارتها وقالت)
أروى ٠٠ عارفه استغربتى ما انتى مش أول واحد تستغرب بوجودى كأنى وباء مش المفروض اكون هنا
أشجان ٠٠ أروى فى ايه مش كده . يلا تعالوا كلكم هنتعشا سوى زى زمان
أروى ٠٠ لا معلش يا ماما اتعشوا انتم انا ماليش نفس هدخل أرتاح جوه
أسراء ٠٠ أروى عايزه اتكلم معاكى
أروى ٠٠ اظن مافيش بينا أى الكلام
أسراء ٠٠ انتى بتتكلمى معايا ازاى كده أوعى تنسى انى أختك الكبيره
أروى٠٠ لا بجد فاجئتينى انتى لسه فاكره انى أختك
أنجى ٠٠ هو فى ايه . وانتى بتتكلمى معانا كده ليه
أروى ٠٠ ( بسخرية) معلش اعتبرونى مجنونه
( هنا تركت أسراء أبنتها مع أنجى و مسكت ذراع أروى و قالت )
أسراء ٠٠ تعالى معايا
أروى٠٠ سيبى ايدى انا مش عايزه اتكلم مع حد
أنجى ٠٠ ممكن أفهم هو في ايه
( أسراء و أروى قالوا فى نفس واحد )
أسراء و أروى ٠٠ مالكيش دعوة انتى يا أنجى
( هنا سحبت أسراء أروى دخلت على غرفة أروى وهنا قالت اسراء)
أسراء ٠٠ أتفضلى انا قدامك قولي كل إللى نفسك فيه. انا مستعدة أسمع
أروى٠٠ و انا مش مستعدة اتكلم .. و خصوصآ معاكى
أسراء ٠٠ على فكره انا كنت عارفه انك هنا ماما اتصلت بيا وقالتلى
أورى ٠٠ طيب جيتى ليه
أسراء ٠٠ عشان وحشتينى كان نفسى أشوفك
أروى ٠٠ هههه هههه بجد ضحكتنى .
و المفروض أنى أصدقك مش كده
أسراء ٠٠ لازم تصدقينى لان دى الحقيقة
أروى٠٠ لأ مش دى الحقيقة ..الحقيقة إللى انا عايشه فيها . كل ده بسبب نزواتك بس غلطه انتى عملتيها..
أسراء ٠٠ أنا عارف انى لخبطت حياتك
أروى ٠٠ انتى مش لخبطتى حياتى .انتى دمرتي حياتى و دمرتينى
أسراء ٠٠ أنا أسفة صدقينى لو كنتى مكانى او كان وضعك زى وضعى يمكن كنتى ضعفتى زى ما انا ضعفت
أروى ٠٠ تعرفى انا فى مكانك دلوقتى. متجوزه راجل و قلبى و عقلى. و كيانى كله مع راجل تانى بس انا ماضعفتش زيك
أسراء ٠٠ لأنك أقوى منى طول عمرك قوية
و عارفه انتى عايزة ايه بتعرفى تسيطرى على نفسك عكسى بالظبط
أروى٠٠ مافيش حاجة بتفضل على حالها .. لا انا بقيت زى ما انا ولا انتى لسه زى ما انتى
أسراء ٠٠ عندك حق .. بس انا كنت عايزاكى تعرفى ليه انا محاولتش أشوفك طول السنتين اللى فاته .وتعرفى كمان انى عمرى ما نسيتك لا أقدر انسى أختى صاحبة الفضل عليا.. بس انا خوفت من موجهتك
و مقدرش ابص فى عينك بعد إللى حصل . ده غير ان طارق هددنى لو حاولت أشوفك انه هيرفع قضية نسب عليا
أروى ٠٠ انا مش مستغربه لانى متوقع من طارق أى حاجة
( هنا طرقت أنجى الباب وقالت إن العشاء جاهز )
( اجتمع الجميع على المائده لتناول العشاء وهنا سأل محمود أنجى و قال)
محمود ٠٠ آمال جوزك فين يا أنجى
إنجى ٠٠ طلع عند باباه .
أشجان٠٠ في حاجة انا كنت سامعه زغاريد من شويه
أنجى ٠٠ أه بيتفقوا على جواز غادة
( هنا بدأ الضيق يظهر على أروى لانها فهمت من هو العريس)
أسراء ٠٠ بجد أخيرآ وافقت تتجوز مين العريس بقى احنا تعرفوا
أروى ٠٠ عمر
أسراء ٠٠ ( بأستغراب) عمر مين. عمر بتاعنا قصدى عمر إللى كان ...
( قطعت أروى عبارتها عندما رأت الارتباك واضح عليها)
أروى٠٠ أيوه هو عمر .. طيب انا شبعت هقوم أعمل شاى مين هيشرب معايا
(قامت أروى قبل انا يلاحظ أحد دموعها التى خانتها و نزلت غصب عنها. لكن أشجان فهمت ما بها لذلك قالت)
أشجان ٠٠ كلنا هنشرب شاى .. انا كمان شبعت هقوم أعمل الشاى مع أروى
أسراء ٠٠ خدينى معاكى يا ماما
☆☆☆☆☆☆☆☆
عندما دخلوا المطبخ
أزاحت أروى دموعها بسرعة
أسراء ٠٠ حتى لو مسحتى دموعك مش هتقدرى تمسحى الوجع من قلبك
أشجان ٠٠ انتى لسه يابنتى بتحبى عمر
أروى٠٠ و الله غصب عنى ياماما
أسراء ٠٠ أنا ممكن اروح أتكلم معاه
أروى ٠٠ أوعى يا أسراء انا و عمر خلاص مابقناش ننفع لبعض
أشجان ٠٠ من قلبك الكلام ده
أورى ٠٠ أه من قلبى
أسراء٠٠ و دموعك دى بسبب ايه
أروى٠٠ الدموعى دى كانت أخر حاجة لعمر عندى . المهم دلوقتى انى كويسه ..يلا بينا انت عارفين بابا مابيحبش الشاى يتأخر بعد الاكل
( عندما خرجوا من المطبخ كان زين وصل )
بينما زين عندما رأى أروى تبدلت ملامحه كان يبدو عليه الغضب و النفور من رؤيت أروى لفت أنتباه كل الموجودين هجوم زين على أروى
الغير مبرر
زين ٠٠ مدام أروى خير حضرتك هنا ليه
أروى٠٠ مش فاهمه تقصد ايه
زين ٠٠ انتى مش فى بيت جوزك ليه
أروى ٠٠ زى ما أنجى دلوقتى هنا انا بردو هنا
زين٠٠ أوعى تقارنى نفسك بمراتى
عادل ٠٠ فى ايه يا زين ايه الطريقة إللى بتتكلم بيها معها
زين٠٠ انا مش فاهم انتم أزاى تسمحوا ليها تيجى البيت ده تانى
أسراء٠٠ زين لو سمحت أروى أختى و البيت ده بيتها ليها فى زينا بالظبط
زين ٠٠ انتى بدفعى عنها نسيتى هى عملت ايه فيكى
أروى٠٠ هو وجودي هنا مدايقك فى حاجة
زين٠٠انتى وجودك زى عدمه مش فارق معايا فى حاجة
أروى٠٠ طيب تمام يبقى ياريت تتعامل كأنى مش موجوده .
زين ٠٠ أنا مش عارف انتى ليكى عين .و.....
( هنا قطعت أروى عبارته بحده وقالت)
أروى ٠٠ زين انا لحد دلوقتى مش عايز أرد على أهاناتك احترام لبابا و عشان عامله خاطر لأختى. ..عن أذنكم
( ثم غادرة إلى غرفتها)
زين ٠٠ غريبه انك بتتكلمى على الاحترام
محمود ٠٠ ( بعصبية) زين أظن كفايه كده .. أوعى تنسى انك بتتكلم مع بنتى مش واحده من الشارع
زين ٠٠ عمى انا اسف بس ......
( قطعت عبارته أشجان)
أشجان ٠٠ اسمعوا الكلام للكل الموجودين هنا مهما حصل البيت ده بيت بناتى التلاته مفتوح ليهم فى أى وقت . و مافيش حد من حقه يتدخل بينهم مفهوم
زين ٠٠ تمام الرسالة وصلت .. انا ماشى
أنجى ٠٠ زين ماما ماتقصدش حاجة
زين ٠٠ أنجى هتيجى معايا و لا هتفضلى هنا
أنجى ٠٠ قصدك ايه
عادل ٠٠ انت كده بتكبر الموضوع
محمود ٠٠ روحى يا أنجى مع جوزك ..
و انت يا زين لينا كلام تانى مع بعض
زين ٠٠ وانا تحت أمرك يا عمى فى ايه وقت
( بعد ما غادر زين و أنجى دخلت أسراء غرفة أروى و هى تحمل ابنتها أروى
كانت أروى تطصنع النوم
☆☆☆☆
أسراء ٠٠ قومى انا عارفه انك مش نايمة
أروى ٠٠ عايزه ايه يا أسراء
أسراء ٠٠ أمسكى منى أروى
( هنا حملت أروى الطفلة ثم قالت)
أروى٠٠ انتى بجد سميتى بنتك أروى
أسراء ٠٠ أنا دورت على أغلى أسم على قلبى مالقتشأغلى من أسمك عندى
أروى٠٠ ( بأبسامة) بصراحة ثبتينى . و أكلتى بعقلى حلاوة .بكلمتين دول
أسراء ٠٠ طيب ايه رأيك انا بتكلم بجد
أروى ٠٠ عارفه . أسراء انا اسفه على الأسلوب إللى كلمتك بيه ..
أسراء ٠٠ ولا يهمك. و ماتزعلش من زين
انت عارفه طول عمره مدب فى كلامة
أروى ٠٠ انا مش عارفة هو ليه عمل معايا كده
أسراء ٠٠ أنا عارفه زين عمل كده ليه
أروى ٠٠ ليه
أسراء ٠٠ عشان هو لسه بيحبك


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close