رواية غزالة لديب أليف الفصل الحادي عشر 11
الحلقة الحادية عشرة
غزالة لديب أليف
عماد خد غانم وغزالة عند ديب ووصلة مكان زي بيت ودخلة شافة ديب اللي اول ما شفت غانم جري بأس ايدة وقعد علي ركبتة وبأي رجالة وفضل يترجة فئة يسمحة هو وغزالة
غانم كان مستغرب من اللي بيحصل
غانم بص لعماد :هو دي اللي تعبان يا ابني مش عيب تكدب علي راجل في سني
عماد : انا اسف ياعمي كان لزم تسمع منى الاول وبعدين الحكمة بصراحة أنا ملقتش غير الطريقة دي عشان ترضي تيجي
غزالة بغضب :نسمع أية اظن يا استاذ عماد وانت يا استاذ ديب عيب اوي تكون كبير كدة وتكون كداب (بصة لديب )وتخلي صحبك يساعدك في الكدب هو انت متعرفش اني اللي بيكدب بيروح النار ولا دي متعلمتوش في المدرسة ولا مدرسة أية بقة تلقيك اصلا متعرفش يعني أية حرام من حال اصل اللي يعتبر الستات حشرات وآخرها ليلة علي سريرة ميعرفش الا الحرام يا اخي دي حتي الرسول وصي علينا وقال :(استوصوا بالنساء خيرا )
ديب بديق :انا مقدر اللي انتي فية وعارف اني غلطان ولو عوزة تقولي اكتر من كدة قولي بس اسمعى الاول قبل ما تتهمي حد من غير دليل
غزالة بعصبية :دليل انت بعد كل اللي عملت وعاوز دليل علي انك متعرفش الحلال من الحرام انت أية يا اخي شيطان دي انت كنت عوز تازني وكل دة عشان أية بدافع عن اخوية
ديب بديق : شكرا علي التشبية واظن انتي متعرفيش عشان تحكمي علية أن كنت بعرف الحلال من الحرام انتي بتحكمي علية من كلام سمعتية وعشان تبقي عرفة حاجة انا حافظ القران
غزالة :أيوة أيوة حافظ قران وبتعمل اللي حرمة ربنا ههه بجد صدقتك
ديب :برحتك عوزة تصدقي صدقي مش عارف عوزة انتي حرة وعلي فكرة أنا عمري ما عملت حاجة غلط
غزالة بغضب :صح بإمارة اني اي ست اخيرها ليلة علي سريرك
ديب :,ودي مديقك في أية
غزالة برتباك :وانا اديقة لية اصلا انا بس بنصحك
غانم حب ينهي النقاش دة : خلص يا غزالة اقعدي خلينا نخلص قول اللي عندك ياديب و وعوزك تعرف اني زعلان منك ومش بسهولة اسمحك
ديب بزعل : والله يا خالي لم تعرف هتعزرني
غزالة :احنا مش عوزين نعرف حاجة
ديب كان هيتكلم بس
مرة وحدة دخل واحد شكلة لية هيبة وطلة غريبة كدة
...: سلام عليكم
ديب وعماد وقفة انتبها
ديب وعماد ادة التحية العسكرية: وعليك السلام ورحمه الله وبركاته يا فندم
الراجل سلم عليهم وبص لغزالة وغانم: ازيك يا حاج غانم ازيك يا انسة غزالة
غانم وقف بستغرا:ازيك انت يا باشا مين دة يا ديب
ديب بحترام : اقدملك يا خالي حضرة اللواء مهاب القائد بتاعي
عانم باحترام : اهلا وسهلا بحضرتك تشرفنا
مهاب: الشرف لية انا يا حاج غانم من زمان وانا عاوز اشوفك واتعرف عليك من اللي سمعتة عنك من ديب فعلا عرفت تربي صح ديب بيحبك جدا ووخدة مثل اعلي لية
غانم: كتر خيرك يا باشا ديب ابني الكبير انا اللي ربيتة هو واخواتي بعد ما أبوة مات
مهاب: قصدك اتقتل اتفضلو اقعدة يا حاج غانم اتفضلي يا آنسة في الاول احنا اسفين طبعا علي اللي عملو ديب مع ولادك بس دي خطة احنا عملنها
غانم: خطة لية هو في حاجة ضد ولادي
مهاب: لا مفيش حاجة واحنا اتاكدنا اني يونس وغزالة ووليد فعلا ولادك ومن صلك مش حد مدخلهم عشان يعرف يصفي ديب
غزالة بصلة لبوها وبعدين بصة لديب بصدمة : هو انتم يا بابا كنتم شكين فينا انت وابن واختك كنت شاكك فينا لية هو احنا اللي جينة ليكم ولا انتم اللي حتونا احنا كنا بعيد عنكم ومنعرفش حاجة عنك وانت اللي بعدة عم مهران لينا
غانم بصدق : لالا ابدا محصلش انا عراف انكم ولادي انت بتقول أية يا راجل انت انت عاوز توقع بيني وبين ولادي
مهاب: اهدي ياانسة لو سمحتي وافهمي وانت كمان يا حاج غانم اسمعني ارجوكي آنسة غزالة اهدي علي فكرة لا ابوكي ولا ديب يعرفة حاجة عن الموضوع دة احنا عملنا كدة من غير ما حد فيهم يعرف حاجة
غزالة بعصبية : و انتم اصلا مين واية اللي يديك الحق انك تعمل كدة فينا
مهاب بغضب: احنا المخابرات يا آنسة قعدي بقة
غانم بخضة : مخابرات اية هو مش ابني اختي في القوات الخاصة
مهاب بابتسامة : ايوة يا حاج احنا كلنا بنكمل بعض وبنتعاون مع بعض المهم دلوقتي انكم تسمعو وتفهمة احنا وصلت لينا اخبار اني في خطر علي البلد واهلها وعليكم انتم كمان و ديب عرف وكان بيحميكم عمل خطة عشان يحمي البلد ومش عشان البلد لا عشان غزالة واخوتها والعائلة كلها وعشان البلد تنضف من الناس الوحشة اللي ملوها
غزالة: طب وانا واخواتي مالنا احنا ناس في حلنا
مهاب: طب ممكن نقعد ونسمع من غير مقطعة
الكل قعد وابتدة مهاب يفهم غانم وغزالة الموضوع
مهاب :من قبل ما تظهرى انتي واخواتك كان في قاضية كبيرة ظباط كتير مسكوها بس محدش عرف يعمل حاجة فيها لم ديب بقة ظابط لية أسمة وتقيل وكل عملية يخشها لزم يخلصها بكل جدارة القيادة عرفنة اني هو من اهل البلد ويعرف كل حاجة فيها القيادة قررة اني ديب يمسك القاضية هو وعماد اكيد يا حاج غانم انت تعرف عيلة الغزاوي وليك معاهم مشكلة قديمة
غانم: ايوة اعرفهم عيلة دى محراب شر وزمان المجلس العرفي حكم عليهم يخرجة من البلد وفعلا خرجة ومحدش عرف عنهم حاجة والكل فوجاء بيهم في موضوع عزالة وعيسي بس بردة أية دخل ولادي
مهاب: كدة كويس وفرة علية يا حاج علي فكرة ولادك ملهمش دخل في حاجة أبدا العائلة دة هي القاضية اللي ديب مسكها في المعلومات وصلة لينا اني العيلة دي عوزة تخش البلد بأي طريقة وعرفنا أنهم هما اللي خلة عيسى يعمل كدة مع غزالة ومن المعلومات اللي معنها عرفنا اني بيتجرة في المخدرت والسلاح واخر حاجة وصلت تجارة الاعضاء وما خفيا كان اعظم ديب حاول كتير يزرع حد وسطيهم بس معرفش يعمل حاجة و حاول كتير يجند من وسطيهم ناس من العيلة بس صعب جدا يخش وسطيهم حد ولم يحيى يعرف اني في خاين منهم يقتلها خلص ديب كان فقد الامل وكان جي يعتزر عن القاضية مع اني معروف عنهم لا هو وعماد استحالة يفشلة في اضية ومفيش حاجة تقف قدمهم بس بصراحة كل محولة كانت تفشل في يوم كان هو راجع من مهمة وتعبان جدا شاف غزالة وحصل المشكلة الأولية بنهم هي واخوتها ولم رجع لينا عرف اني دول ولاد خالة اللي كانو بعاد ورجعة وهو أكد الكلام احنا كان لزم نتأكد اني محدش بعتهم عشان يصفي ديب عشان كدة يا آنسة قولت للحاج انكم من صلبة نرجع لموضوعنا في الوقت دة ديب حكة لعماد علي اللي حصل بينكم وقتها جة لعماد فكرة اني يدخل عنصر نسائي بين عيلة الغزاوي مش هتعمل غير حاجة وحدة بس وبعدها تختفي تماما بس هي مين اللي تكون قد المسؤلية دة دول عندهم أساليب تكشف الخائن من قبل ما يخش وسطيهم بصرحا دورنا كتير علي بنت جملها ملفت وتكون جدعة رجولة مش بتخاف مش هكدب عليكم لقينا بس محدش اقطنع بوحدة فيهم لم كانت اي وحدة فيهم تعرف أنهم هيخشة عيلة الغزاوي يرفضة لحد ما حصلت الخانقة التانية بينك انتي وديب يا آنسة غزالة وعاوز الفت نظرك لحاجة يا آنسة غزالة اني ديب كان سيبك برحتك تعملي كل حاجة تعرفيها ويعرف قدراتك أية ديب لو كان اتعاملك معاكي بطبعتة كان زمانك ميتة دلوقتي النمر صعب حد يقف قصادة في عصبيتة
غانم :كل دة حلو وانا عاوز اعرف احنا هنا لية دلوقتي و دة كلة دخلة أية باللي عملة ديب مع بنتي
مهاب :انتم هنا عشان كل اللي اتقال واللي اتعمل كان خطة مننا عشان القاضية بنتك يا حاج غانم هي اللي هتخش عيلة الغزاوي وتكون عنينا هناك
غانم اتنفض من ماكنة : انت بتقول أية لا طبعا بنتي استحالة تخش وسط ناس متعرفش الرحمة انت اكيد مجنون مش هينفع
مهاب :من حقك ترفض بس اللي عوز تعرفة اني بعد اللي غزالة عملت مع عيسي استحالة يحيي الغزاوي يسبها في حالة لا هي ولا احد من إخوتها وانت عارف اني الناس دى متعرفش التسامح وعارف اكتر اني بعد ما ديب قال اني غزالة خطبنة وبعد اللي حصل هما مش هيسكتة ولزم يخدة حقهم منها أو من حد فيكم لأن دة يعتبر تار
غزالة :تار أية هو انا قتلت حد فيهم دي عيل اهبل حب يتحرش بية ادبتة أية بدل ما يعتزرة مني يحولوها لتار
ديب :هما كدة زمان خالي اتظلم بسبب جريمة محصلتش ولولة خالي خليفة كان زمان خالي غانم مقتول وبردة العيلة ماسلمتش منهم نتقمة من خالي خليفة معرفش الزي نقلة لية مرض يعمل تليف في الكبد ولو كان اتاخرنا حبة كان زمان خالي مات الناس دي مش بسهولة تعترف بغلطها وعندهم كل شيء مباح المهم عندهم مصلحتهم وعشان ينتقم اكتر قتلة أبوية وانت عارف يا خالي أبوية اتقتل ازاي
غانم بحزن : عارف(سكت حبة ورفع راسة) وانتم عوزين بعد كل دة وبعد اللي حصل منهم زمان ارمي بنتي بايدي ليهم لا طبعا أنا مصدقت اني القيها هي واخواتها شوفة حد غيرها
مهاب :يا حاج غانم غزالة مش هتكون في خطر لا ولا حد من إخوتها هي هتعمل حاجة وحدة بس وبعدها تبعد
غانم :ولم يعرف أنها هي اللي عملت اللي انتم عوزة يقتلوها لا طبعا
عماد :عمي انا معاك في خوفك عليهم بس ما بايد حيلة اسف يا فندم بس الحاج غانم لزم يعرف اللي غزالة هتعملة
عمي غزالة مش هتعمل حاجة خطر بالعكس دي هتزرع أجهزة في بيت الغزاوي عشان نقدر نعرف كل حاجة وتمسك عليهم دليل
غزالة في الوقت دة كانت في علمها الخاص كانت قعدة بتسمع وكل ذكرتها هي واخواتها بتمر قدمها عينيها ذكريات الطفوله لم كانت بتحلم هي واخواتها وافتكرة امها وهي بتقول كان نفسي اخلي كل واحد فيكم زي ما هو عاوز بس ربنا عاوز كدة كان نفسي تكوني ظابط يا زي ما انتي عوزة يا غزالة وانت يا وليد مهندس وانت يايونس محاسب قانوني بس ما باليد حيلة سامحوني يا ولد
فاقة علي كلمة ابوها
غانم بزعيق :لا مقدرش انا مصدقة القيهم
غزالة مع نفسها بس صوت عالي خلت الكل يسمعها من غير متحس اتكلمت بحسرة ودموع ومرارة والكل بصلها : حلم امي لزم يتحقق الفرصة مش بتيجي مرتين زمان واحنا صغيرين كل واحد فينا كان لية حلم انا اكون ظابط وليد مهندس ويونس يكون محاسب قانوني بس كانت امي تعبانة بس اوي كانت بتشتغل وتصرف علينا زكرنا كتير ونجحنا في اعدادي بمجموع يدخلنا ثانوي عامة بس امي تعبت اوى والمرض تقل عليها مبقتش تقدر تزل الشغل احنا نزلنا بدلها لو كان العلاج اتاخر عليها كانت ماتت وقتها الكل التخلي عن حلمة عشان امي تعيش وتتعالج و متسبناش لوحدنا ايوة كانت عوزة عملية بس كان بنحوش عشان نعملها بس كل ما نكمل تمن العملية نلقيها غلية نرجع نحوش تاني هه محنا فقرة معندناش اللي يخليها تتعالج محلتناش غير لقمتنا وهدما تستر لحمنا صيف و شتاء كان في الشتاء بنلبس الهدوم الصافي فوق بعض عشان ندفا وزي ما بيقولة ربنا بيبعت البرد علي قد الغطة كنا بندفا في حضن بعض وهي كانت بتحاول وتنزل لم امي تعبت اوي والمرض شد عليها ومبقدش تقدر تنزل نهائي بقة خلص مبقاش في حلم كل واحد. فينا رضي بالمكتوب وحمدنا ربنا ودخلت انا تجارة انا ووليد ويونس صنايع مبقاش في حلم خلص واشتغلنا مع الدراسة عشان علاج امي كنت بخش كل الأنشطة الرياضية وانجح فيها وبتفوق وفي مرة دخلت مسابقة مع المدرسة و سمعت اني اللي هيفوز في المسابقة دة ممكن يتأهل يخش كلية ومنها ممكن يخش كلية عسكرية دخلت مسابقة وانا عندي امل اني افوز بس لقية حد بيقول اني هيكون كل دة علي حساب الفائز يعني مش مجاني. علي نفقة الدولة قعدة مع نفسي قبل الماتش وسالت نفسي طب هجيب من فين مصاريف الكلية وانا كل قرش بحوشة عشان علاج امي كملت المسابقة كنت بلعب عشان اخسر وأخرج بس وصلت ودخلت اخر ماتش سبت نفسي للخصم مع اني كنت ممكن اكسب بسهولة عشان كان عندها إصابة وانا كنت عرفة بس سبت نفسي اخسر وخسرة باردتي (وعيطة بمرارة ) ولتأني مرة حلم يضيع قدام عيني بس لا المرة دة لا يا غزالة لزم تحققي حلمك وتخلي امك نائمة مستريحة مش زعلانة أنها قصرة معاكي ولا مع حد فيكم مع اني مكنش في لديها حاجة خلص دلوقتي ابوكي موجود انا مش طمعا. لا بس انا عوزة افرح امي وابوكي معها بس لو قولتي كدة هتكوني طماعة في عين الكل واولهم ديب اللي بيشك حتي في نفسة مش مهم ديب ولا حتي اللي هيتقال المهم امي تفرح بية (فاقة من كلمها مع نفسها واقامت مسحة دمعها وقاعدة قدام رجل ابوها وبدموع)ابوس رجلك يا بابا حقق حلمي متخليش امي تتعذب في قبرها عشان مقدرش تحقق حلم حد فينا الفرصة عمرها ما بتيجي كتير وانا لتالت مرة بتيجلي فرصة ارجوك ابوس رجلك انا مش عوزة حاجة غير اني احقق أمنية لامي مقدرتش تعملها وهي عيشي ابوس رجلك وافق انت عندك فلوس وممكن تحقق حلم امي فينا ونبي يا بابا عشان امي
غانم بدموع ندم : انا ممكن اعمل كل حاجة ليكي انتي وأخواتك عشان اعوضكم غيابي وعلي ايام اشقي والمرار اللي عشتها بس صدقني انا خايف عليكم بعد ملقتكم انا كانت عايش في قهر سنين بعدكم عني وانا فاكر اني عندي ابن واحد وبعد مشفتكم استحالة أفرط في حد فيكم انتم عكازي يا غزالة
غزالة ميلة علي ايد ابوها باستها بدموع : ابوس ايدك ورجلك سبني اجرب ولو منفعتش هرضي وهسكت عرفة اني مش هكون ظابط بس يعني اهي حاجة من رحت الظابط ارجوك وافق
اعتبر اخر طلب لية عندك طب بلاش اعتبرها صدقة منك علي روح امي ونبي يا بابا وافق
غانم :دموعك غالية علية يا بنت سميحة لو حصل لحد فيكم حاجة هموت انتم نور عيني يا غزالة كفاية علية عذاب قلبي علي موت امك وهي زعلانة مني لو حصل حاجة لحد فيكم هقبلها ازي هقولها أية انتي خافظتي عليهم وان ضيعتهم
غزالة مسحة دمعها :كلنا يصبنا الا ما كتب الله لنا يا حاج غانم وافق عشان خاطر سميحة تكون مبسوطة لو عاوز تخليها تسمحك وافق
غانم بعد تفكير : طلب صعب انفذة
غزالة بانهيار :بابا عشان خاطر امي تكون مسترحة في قبرها وافق
غانم بقلة حيلة :بس انا لزم اكون مطمن عليكي
غزالة مسحة دمعها :لا اطمن بنتك راجل
غانم :مش بالكلام يا بنت غانم بالفعل
غزالة بستغراب :ازاي يعني يا حاج
غانم :تكوني في كتف راجل يعني تتجوزي
غزالة :نعم لا طبعا ويجي راجل يتحكم فية ويقف قدام حلم ويضيعة بعد ما اقرب احققة لا طبعا
غانم :طب اعرفي هو مين الاول
غزالة :هي المشكلة في هو مين حوار الجواز . يا حاج مش في دماغي اصلا
غانم :حتي لو كان ديب
غزالة بعصبية :حتي لو زفت هو يعني زفت مش زي اي راجل وبعدين دي انسان غبي ومتخلف عندة كل الستات حشرات نزوة عابرة في حياتة يعني من الاخر زبالة زي كل رجال فاكر نفسة ملاك
الكل كان سامعهم
ديب بديق : زفت انا زفت شكرا يا زوق
غزالة اتخضة لم لقة ديب باصص ليها بغضب ومهاب وعماد كتمين الضحكة هي اصل كانت نسية وجدهم
غزالة ببجاحة وقلة زوق :علي أية بس يا ديب دي كلة من بعد خيرك احنا بنتعلم منك يا راجل
(غزال. بصة ابوها )قولت أية يا بابا ارجوك وافق من غير شروط يا بابا وبعدين يا حاج انا طول عمري عيشة وسط السوق من غير وجود سي ديب بتاعك دة
ديب قام بغضب وشدها من أيدها : بنت انتي اولا تتكلمي عني بأدب ثانيا انا مش موافق انك تتجوزني لأن انا مش بحب صنفكم استريح بقة
غزالة :لا اسم الله انا اللي هموت واتجوزك انا اصلا مش بطيقك
ديب :انتي تطولي واحد زي يتجوزك دي انتي ارجل من العفير اللي بيحرس البيت
غزال. بثقة : دى شرف لية اني اكون راجل ولو حبيت اتجوز اشاور بصباع رجلي الصغير يجو ركعتين تحت رجلي اسماللة عليك اللي مفيش كلبة بتبصلك
ديب :انا ستات كتير بتجري وراية ويتمنو نظرة من عيني
غزالة :أيوة صح بيجرو رواك تلقيك سرقت منهم حاجة ومين دي اللي بتتمنا نظرة من عينك يا احول
ديب :انا احول يا ام شعر عيرة يا قرعة
غزالة :انا شعري عيرة يا طويل واهبل يا عضلات مليانة هوي
ديب :انا طويل واهبل يا شبر وقطع دي انتي عملة زي خلة السنان
غزالة :أن خلة سنان يا طور هائج في عنبر ستة
كل دة وعماد ومهاب ميتين علي نفسهم من بيضحك وغانم عمال يبص حبة لديب وجبة لغزالة
غانم بتعب حط ايدة علي راسة منهم :بس في أية محترم نفسك انت وهي محدش محترم أناس الكبيرة اللي قعدة لية
مهاب بضحك :حاج غانم ممكن نتكلم مع بعض حبة لو سمحت بس لوحدينا
غانم بقلة حيلة :اكيد طبعا يا باشا انا تحت امرك بس هنسيب الاتنين دول ازاي لوحدهم أنة ممكن ترجع تلقيهم مولعين في بعض
مهاب بضحك :متقلقش هنسيب معهم حكم ونشوف مين هيولع في التاني الاول
غانم :تمام اتفضل
مهاب بص ليهم :انصراف
ديب وعماد قامة وانسحبة وغزالة فضلت قعدة ديب رجل تاني وشد غزالة من أيدها
ديب بيجز علي سنانة :قومي لم يقول انصراف تقومي تأدي التحية العسكرية وتخرجي
غزالة رفعة اديها عشان تعمل التحية ديب شد اديها ونزلها تحت وقال طول ما انتي مش لبسة عسكري ايدك متترفعش قومي انتبهوا وشدي جسمك لفوق كدة زي وقومي تمشي
مهاب ابتسم :براحة يا ديب علي حضرة الظابط غزالة
غزالة بلفهة :بجد هكون ظابط
مهاب :اوعدك انك تخشي كلية ومنها تخشي كلية عسكرية
غزالة :طب لية كدة ما اخش علي طول الكلية الحربية
ديب :كلية حربية مرة وحدة لا انتي هبلة ولا عبيطة
غزالة :لا عندي ابن عمتي اهطل طور بعيد عنك
غانم وعماد ومهاب ضحكة عليهم
مهاب بديق :هنحاول انصراف منك لية لة
غزالة بياس :حاضر
خرجة غزالة وديب وعماد غزالة قعد بعيد عنهم بس مش فاهمة حاجة قامت وقاعدة معهم
غزالة :ديب هو بجد ينفع اكون ظابط زيك
ديب بغرور :زي لا طبعا وانتي هتحكي راسك براسي دي هبلة
عماد شاف غزالة اتغاظة حب يلطف الجو : اكيد يا آنسة ممكن بس الاول تخش الجامعة واحنا بنطلب دفعة استثنائية فممكن تقدمي وطبعا لو تتعاوني معنا هيكون ليكي الأولوية نختارك
غزالة:يعني لزم اخش الكلية الاول بس انا تجارة وهو في ظابط من تجارة
عماد :طبعا زي ما في دكتور ظابط في محاسب ظابط
غزالة :انت بتتكلم جد يا استاذ عماد و
عماد بمقاطعة : لا بصي مبدايا انا مش بحب الألقاب يعني انا هقول يا غزالة وانتي تقولي يا حضرة الظابط عماد باشا تفقنا اصل انا متواضع
غزالة : لا واضح جدا اللة يكون في عون فريدة
وقاعدة يهزرة ويضحكة مع بعض وديب كان قاعد مدايق أو غيران من هزار غزالة وعماد
###########,
في مكان بعيد عن كل دة كان بيتكلم في الفوان
...:يعني أية ناحل العملية لا طبعا مفيش تأجيل كل حاجة زي ما هي
يحيي :اسمع الكلام المرة دي المطلوب كتير سلاح ومواد مخدرة خام وأعضاء وبنات حلوين لا وكمان المطلوب بنات بكر يعني صعب جدا
راشد :مفيش حاجة تصعب علي راشد الغزاوي يا حاج
يحيي :متكبرش يا راشد احنا مش حمل خسارة اسمع الكلام ابعتها لولاد زناتي خليهم يشيلة الصفقة دي واحنا خلينا في اللي بعدها حتي نكون امنا نفسنا
راشد :انت شاكك في حاجة اي خاين صفية حتي لو من العيلة دي أوامر
يحيي :متقلقش بس انت عارف اني كل فطرة بحب اعمل اختبار لكل واحد معنا صحيح عوزك تنزل
راشد :في حاجة ولا أية مالك يا حاج
يحيي :هنرجع البلد تاني ولزم تكوم موجود زكريا عوزك جنبة عشان كل واحد يعرف حجمة كويس و عشان تعاين الأرض اللي هنزرع فيها
راشد ::تمام شوف عوزني امتة وانا نزل
يحيي :بعد شهر اكون اطمنت صحيح في عروسة جديدة عوزك تتجوزها
راشد :تمام اخر الشهر هكون عندك
ظهرة من وراها راشد بنت قعدة ولبسة قميص مش مغطي حاجة :
راشد :اسيبك بقة يا حاج انا مش فاضي لم اخلص نكمل
يحيي :هههههههه مع السلامة عوزك ترفع راس العيلة
راشد :انت بتشك في قدراتي ولا أية
يحيي :ههههههههههه لا طبعا انت رافع راسنا لفوق
راشد :اخبار سليمة أية يا حاج
يحيي بغيرة شديدة :اتلم يا راشد كلة الا سليمة دي مرات ابوك
راشد :انا بسال بس لسة عيلة دياب فكرين أنها مع جوزها برة مصر
يحيي :لا هير رجعة لم ترجع نتكلم اسيبك تبسط سلام يا ابن يحيي
راشد : متاكد
يحيي بغضب : راششششششد اقفل
راشد قفل مع يحيي بغضب وبص لبنت وقرب منها
راشد :كيف حالك
البنت :حبيبي انا ملكك تفعل ما تريد
راشد بغضب :برة توماس
دخل راجل :سيدي
راشد :من هذة
توماس :أنها للمتعة
راشد :خذها واغرب عن وجهي واجاب ما اريد
توماس :تحت امرك سيدي
ونسيب راشد في بحر الحرام ونرجع لغانم ومهاب
مهاب وغانم قاعدين يتكلم
مهاب :حاج غانم انا عارف انك خايف علي بنتك بس عوزك تكون مطمن عليها صدقني كلمها وجعني اوي
غانم بحزن :انا قصرة معهم زمان نفسي اخليهم مش عوزين حاجة واعوضهم بس مش عارف ازي
مهاب :ممكن تعويضهم بدخول كل واحد فيهم كلية اللي عوزها
غانم :هو ينفع
مهاب طبطب علي كتف غانم :أيوة ينفع انا هساعدك متقلقش انا بردة اب وحاسس بيك ومش عاوز تقلق علي غزالة دي زي بنتي بس انا عندي عتاب عليك
غانم :عتاب خير
مهاب :موضوع جواز ديب من غزالة متتكلمش فية تاني
غانم :اللي هترجع ديب زي الاول غزالة واللي هيحمي غزالة من غدر الزمان ديب الاتنين بيكملة بعض
مهاب :علي فكرة هما بيحبة بعض بس كل واحد فيهم بيكابر سيب كل حاجة للوقت وهما اللي هيجو ويطلبون انهم يرطبتة بعض
غانم :خايف اموت واسبها الايام تلعب بيها
مهاب :متقلقش الوقت مش طول سبهم برحتهم انا عوز اسال عن حاجة تخصك
غانم :حاجة أية
مهاب :مراتك الاولى اللي اسمها سليمة راحت فين
غانم :اللي اعرفة اني بعد ما طلقتها راحة قعدة في بيت عمي سليم الله يرحمو وبعدها جلها عريس وسفرة برو مصر ومن ساعتها وعرفتش عنها حاجة بس من فطرة رجعة وقعدة معنا لية السؤال يا مهاب بية
مهاب :ها لا بس حبيت اتاكد من حاجة المهم متفتحش موضوع الجواز تاني مع حد فيهم وهما لوحدهم هيجو يتعترفة بحبهم لبعض المهم دلوقتي انك توافق علي اني غزالة تنضم لينا
غانم :الأمر للة موافق بس بنتي في رقبتك لو حصلها حاجة هسالك انت
مهاب :متقلقش بس في حاجة غزالة لزم تاخد تدريب معنا
غانم :أية المشكلة تدرب واي تكليف انا مستعد
مهاب :لا مفيش تكليف ولا حاجة انا بس عوزك تغطي غياب غزالة في العيلة
غانم :تمام متقلقش انا همسكها النقل عشان لم تغيب نقول بتنقل بضاعة
مهاب طلع الفون ورن علي ديب يجي هو وغزالة وعماد .
ديب :دخل تحت امرك يا فندم
عماد :تمام يا فندم
غزالة بصة للتنين:اعمل اية
ديب بغيظ :اسكتي
مهاب :غزالة من بكرة هتكوني تحت قيادة ديب وعماد يعني مطلوب منك الطاعة ليهم لحد ما نحدد امتة ممكن نبدا المهمة ودة متوقف علي التقرير اللي هوصل من القادة بتوعك
غزالة بدهشة :,هو انا هو بابا وفق لا استنى أنة هكون معاكم هو بابا وافق
مهاب :وافق طبعا بس عندة شرط
غزالة :لا مش موفقة ديب لا مش هتجوز ديب لو علي حلمي يولع مش مهم عندي
مهاب :لا مش هتتحوزي ديب بابا عوزك تكوني قد المسؤلية وتادي المهمة وترجعي سليمة لية
غزالة:مش عوزاك تقلق انا راجل يا حاج غانم
مهاب :طب كدة تمام بس في حاجة لزم ديب يرجع البيت
غزالة بغرور :سبها علية دي انا بكرة نزلة السوق هتخانق مع اي حد وانت تكون موجود هسيب الحد دة يضربني وانت تنقذني وترجعني البيت وبابا يرد الجميل ويخليك تصالح عمتي وانت بقة تعتزر من الكل
ديب ': خطة هبل. صحبتها بظبط اسكتي خالص انا هتصرف
غزالة :خطة هبلة خلص اعملها انت انا كنت حبة اساعدك
ديب :شكرا لخدماتك
غانم :بس اوف يلا بينا يا غزالة اتشرفت بمعرفتك يا مهاب بية مش هوصيك علي غزالة
مهاب :الشرف لية انايا حاج غانم ومش عوزك تقلق علي غزالة دي زي بنات متقلقش
غزالة و غانم وعماد روحة وديب فضل في البيت كان باصص اماكن ما مشية. غزالة مهاب شافة وقرب منة
مهاب بص. لديب :حسيت بقلبك بيخرج وهي مشية صح
ديب : ها لالا أبدا
مهاب : متكبرش يا ديب انت بتحبها
ديب هز راسة بنعم
مهاب ابتسم بحب :تصبح علي خير من بعد بكرة غزالة هتكون هنا عاوز تدريب علي اعلي مستوى مش عاوز حاجة لظروف كل حاجة يتعمل حسبها اتفقنا
ديب :حاضر يا فندم انا مش راجع دلوقتي لزم رجوعي يكون بسبب
مهاب :ديب انا بثق فيك تصبح علي خير
مهاب طلع اوضتة وساب ديب لوحدة
الثاني عشر من هنا