رواية غزالة لديب أليف الفصل العاشر 10
الحلقة العاشرة
غزالة اديب أليف
ديب كان بيتكلم مع عماد علي خطة دخولة بيت عيلة الغزاوي
ديب :هقولك (ديب حكي لعماد الخطة وعماد وافق )
عماد ؛:مهاب عرف باللي هتعمل
ديب بحزن : أيوة
عماد :ووافق
ديب :وافق اظاهر كدة يا صحبي اني مكتوب علية التعاسة عندي طلب (عماد بصلة بحزن )لو الدنيا باظط بعد اللي بعملة يبقة لزم خالي وغزالة يعرفة الحقيقة لزم غزالة تعرف اني مش ندل وتعرف اني بحبها واني غصب عني كسرها و وجعها
عماد :طب محنا ممكن نشوف خطة غير دى بدل اللي هتخسرك حبك
ديب :مينفعش يا عماد دي فرصة وجة منها هاخد تار أبوية ومنها هكون وسطيهم وخصتا اني كل البلد جية كتب الكتاب حتي عيلة الغزاوي هتكون حاضرة ربنا يعلم اني قبل ما بوجعها بوجع نفسي
عماد : ربنا يعينك يا صحبي طب وهتبدي امتة الخطة دي
ديب :من المبارح عماد اللي جي دمار انا هخش وسطيهم وانا كفني علي ايدي
عماد بص علي باب البيت شاف غزالة غمز لديب بطرقة معينة فهمها ديب
عماد بصوت عالي نسبيا :سيبك من الاقضية مقولتش بقة هتنتقم بجوزك من غزالة ازاي
ديب : أبدا ههرب من الفرح بعد ما كتب عليها وهي لبسة فستان الفرح واسبها زي البيت الوقف تحت رحمتي وكدة اعرف اكسرها لا دي انا هعلهما الادب واخد حقي منها
عماد :ديب غزالة دي تبقى بنت خالك
ديب :ما انا عارف انها بنت خالي
عماد : خالك اللي رباك عوز تغدر بيها انت فاهم بتعمل اية انت كدة ممكن تموت خالك بحسرتة يعني بدل ما تكسرها هتقتل خالك
ديب :لا ولا قتل ولا حاجة متخافش علي خالي انا المهم عندي غزالة تكون تحت رحمتي دي لسة هتشوف علي ايدي الكسرة الصح الغبية صدقة اني ممكن ابص لوحدة زيها وبعدين مش هيحصل حاجة هي كانت تطول تتجوزني وبعدين مش دي اللي اسمها يرتبط باسمي دي تربية شوارع بياعة في السوق انت مشفتهاش عمل ازاي دي عمل زى الراجل انا ديب مفيش وحدة تملي عيني وحدة زي دي تمد ايديها علية دي زي ما بقول كل الحريم آخرهم عندي ليلة علي سريري وانا بقة هرحمها وهتجوزها عشان خاطر خالي بس تعرف لو مش خالي كنت خدها كدة زي اي وحدة رخيصة من الشارع مهي اللي زيها تلقيها مش بنت اصلا
عماد :انت كدة هتخسر يا صاحبي وممكن تخسر عيلتك كلها
ديب :لا ولا خسرو ولا حاجة كله كام يوم واكل عقلهم بكلمتين ووقلهم اني اكتشفت انها مش بنت بعد طبعا ماقضي معها ليلة حلوة واني لم عرفة مقدرتش افضل وسبتها بدل ما قتلها وعشان خالي هخليها علي زمتي حبة و وبكدة ارجع زي الاول وبكدة اكسر الست غزالة واخلها تمني اموت
عماد :هتندم صدقني
ديب :مش ديب اللي يندم يا صحبي يلا يلا نطلع نشوف هنلبس اية في يوم فرحي هههههه قال فرحي قال
عماد :انا عن نفسي محضر نفسي دي مهما كان فريدة حب حياتي شوف انت بقة هتلبس اية
ديب :هلبس اي حاجة يعني هتفرق معها دي لو لبست قميص وبنطلون مش هيفرق
وقام هو وعماد ودخلة البيت غزالة كانت ريحة بتهم سمع كل حاجة حزنة اوي ودموعها كانت علي خدها
غزالة بقهر :بقة كل دة لعبة منك عشان هزقتك ماشي يا ابن عمتي وانا الغبية اللي صدقة انك بنادم مبقاش غزالة بنت سميحة اني مخليتك غنوة في بقة الكل
خرجة غزالة و دخلة البيت عندهم وهي منهارة شافت يونس ووليد جرية عليهم قعدة تعيط وحكي كل اللي سمعتة وقلبها حزين أنها صدقة ديب بعد حبة لقة الباب بيخبط فتحة لقة ديب كانت هتتخانق معها بس مسكت نفسها كان واقف مبتسم ومعها صندوق كبير وشنطة
غزالة :,اهلا وسهلا ازيك ياديب اتفضل
ديب :لا معلش دي صندوق في فستان الكتب الكتاب ومعها كل حاجة تلزمة وصح في بنت هتيجي من بكرة عشان تستعد انتي وفريدة عوزك قمر
غزالة بمكر :ربنا ما يحرمني منك ابدا بجد انت طلعة طيب اوي بجد هنشوف اللي عمرك ما شفتة شكرا جدا مكنش لية لزمة انك تتعب نفسك
ديب : انتي مراتي وملزومة مني
غزالة :لا مش مراتك اقصدي لسة مبقتش وشكرا علي الفستان انا دخلة البس واشوفة
ديب :اتفضلي عن اذنك
غزالة دخلت ورمة الفستان علي الارض :يا بجحتك وكمان فستان لا وبنت عشان تساعدني دي الحلوة اوي يا ابن عمتي بصة إخوتها بليل في اجتمع يا وليد انت ويونس
غزالة:حضرة كل حاجة يا يونس
يونس :كل حاجة جاهزة متقلقيش
وليد :مش المفروض نعرف بابا
غزالة :لا اخاف علية لم يعرف حقيقة ابن اختة اللي سبنا عشان يربية
يونس :غزالة انتي حزينة لية كدة
غزالة :عشان صدقة اني في راجل كويس مش ديب مسعور بينهش في لحم اللي منة
وليد :غزالة مش كل الناس زي بعضها
غزالة :هههه الدنيا علمتني اني الناس كلها زي بعض غدارة
يلا ننام عشان بكرة يوم طويل اوي
ديب كان لسة واقف وسمع اخر كلام من غزالة حس بحزنها
ديب :حقك علي قلبي بس هي دي طبيعة شغلي ولزم تستحملي معاية
عدي اليوم والكل مشغول وديب بيفكر في غزالة بس في حيرة قلبة بيدق جامد لم بيشفها وعقلة بيقول دي زي اي ست بس قلبة في الاخر انتصر تاني يوم غزالة كانت مشغولة هي وفريدة وكانت رفضة اي مساعدة من البيت بتاعة البيروتي وجة يوم الفرح ديب راح ياخد غزالة من البيت عندها ملقهاش
ديب :فين اختك يا وليد
وليد بزعل :غزالة في البيت عندكم
يونس :هي دخلت البيت وقالت إنها هتطلع من شقة جدتي ليلة
ديب جري علي البيت وشاف غزالة مع البنات بس لبسة عادي فردة شعرها بس زي القمر شدها من اديها
ديب :ملبستش لية لحد دلوقتي المأذون علي وصول
غزالة شدة اديها :مأذون اية يا ديب بية يا ابن عمتي
ديب :أنتي هتستهبلي مش انتي عرفة اني انهاردة كتب كتبنا
غزالة : اه هو انا مقولتلكش اني رجعة في كلامي تعمل اية بقة تربت شوارع
ديب جز علي سنانة :بنت انتي اتعدلي الناس تحت قومي البسي بسرعة
غزالة بخوف مصتنع :اتفضل انت وانا هحصلك
ديب نزل وفضل مستني غزالة وفعلا نزلت ومرة وحدة النور طفة وظهرة غزالة ووليد ويونس كانت غزالة لبسة بس هدمها العادية رجالي وفي ايديها عصابة وكل واحد من إخوتها في ايدة عصابة
غزالة وقفة قصاد ديب بتحدي وجنبها وليد ويونس
غزالة:معلش بقة يا ديب استحمل حبة
وشورة باديها لحد شغل اغنية احمد سعد وهشام الجخ (اللي اسمها سيرك اسود ) وقفة قصادي ومع الأغنية رقصة بكل غل كانت بترقص هي واخوتها ولا احسن فرقة في فرح وكانت مسكة عصاية وبتحاطب مع إخوتها ومع كل كبلة من الأغنية حركة ومعها نار تطلع من حوليهم كان بتقول احظر. مننا خلصة الأغنية غزالة ويونس ووليد قربة من ديب وبصة في عين ديب بكل تحدي ومسكتة من البدلة
غزالة بصة في عين ديب وبصة لوليد
وليد : سامع سكوت وقت الغضب قوة
رجعة بصة ليونس
يونس :وسكتك وقت المصائب صبر سامع صبر يا ابن عمتي صبر
غزالة وليد ويونس حطة اديهم علي كتف غزالة :وسكوتك وقت الحوجة عزة نفس احنا مش تربية شوارع زي ما قولت لصحبك وقبل كدة قولتها لا حنا تربية السوق انا سمعتك وصدقتك بس انا اتربيت احسن منك علي القاقل عند ادب وعندي أخلق وكرامة وعزة نفس بشيل جميل اتعمل فيه في يوم من الايام مش زيك نكارة للجميل ومش انت اللي ميشرفكش انك يكون اسمك جنب اسمي لا انا اللي ميشرفنيش اني اسمي يكون جنب اسمك بقولك اهو قدام اكل انا متشرفش انك تكون ابن عمتي مش غلطتي اني جدك حكم علية انا واخواتي وامي نعيش في السوق و من غير ما يعرفنا نكون في السوق وتربيتة السوق وانا من عيلة كبيرة وليها اسمها لو جدك كان واقف وخالي أبوية يرجع لامي كان زمنا انا واخواتي احسن منك بس ربنا لية حكمة ومش غلط اني لم حد يغلط فئة اخد حقي من اي حد يهني ولا يهين اخواتي اي حد يهين اخواتي هاخد حقي منة تعرف اني الايام اثبت اني تربية السوق أنضف واحسن من تربية ولاد الأكابر
غانم قرب منها وبغضب :غزالة اية الي بتقولي دة لجوزك
وليد ويونس وقفة في ضهر غزالة وقصاد ابوهم
يونس :مش جوزها
غزالة بدموع محبوسة وقفة جنب إخوتها وخدتهم تحت ايديها :قبل ما تغلطني يا بابا وقبل ماحد يعتبني ولا يقول اني غلطانة اسال الاستاذ عماد والاستاذ ديب ابن اختك عمل اية واتفق مع مين علية عشان يضربني ويكسرني وقال اية علية انا فعلا اسفة اني رقصة بالشكل دة انا واخواتي وقبل ما تلوم صحبك علي حاجة يا ديب بية احب اعرفك انا سمعتك وانت بتتكلم معها ( بصة للحاج يحيي )يا حاج يحيي انا مغلطش في ابنك انا اسفة فعلا علي اللي حصل بس ابنك هو اللي حاول يتحرش بية وانا وحدة عندي الموت ولا حد يلمس شعرة وقعة مني علي الارض واسفة جدا علي اللي حصل مني انا كمان اسفة علي رفض طلبك ايدي لابنك انا مش موفقة بجوازي منة انا مش للبيع ولا مفتاح لحل مشكلة ولا انا ولا اخواتي اسفة اني اتكلمت كدة يمكن متعلمتش زيكم بس السوق وامي علموني ازي اكون راجل يمكن شكلي ولبسي زي الرجالة زي ما قلت يا ديب بس انا مبسوطة كدة (بصة اديب وهمسة بقهر ) كان عندي جهنم بيت الغزاوى ولا جنتك يا ابن عمتي (ومشية خطوة هي واخواتها ووقفة ) أيوة صح الفستان فوق ابق ادية لوحدة من اللي آخرها ليلة علي سريرك ولا حشرة من الحشرات اللي تعرفها انا غزالة غانم مش زي اي ست رخيصة عرفتها
وخرجة هي واخواتها والحزن مليهم سبتهم ودخلت بيتهم وقعدة تعيط
الكل بص لديب وهو مصدوم من غزالة وكلمها غانم رفع ايدة عشان يضرب ديب بعد اللي سمعة بس نزل ايدة بحزن
غانم :خسارة فيك ايدي تتمد عليك بس يا ابن اختي مش معني اني ست خانت يكون الكل كدة صوبعك مش زي بعضها ولادي شفتهم علي كبر بس عندي بالدنيا كلها من النهاردة انا والاولادي مش موجودين وسطيكم ولا عوزك حد فيكم يتعامل معاية وانس خالك ابوك اللي رباك يا حضرة الظابط بجد من قلبي بقول اللة يرحمك يا ام غزالة جبتي رجالة صح وربتي صح وسبها وخرج
حكيمة وقفة :كلب مسعور بياكل في لحمة انا شيفاك كدة يا ابن بطني دي اخرتها تعمل كدة في بنت خالك خالك اللي ضح بولادة وعاش وسطينا يربيك اخرج برة يا ديب ابعد عن بيتي وعن اهلي ولم ترجع ابن عيلة دياب قلبي مفتوح قبل باب البيت برة
كل دة وعسران وسليمة بيتفرجة عسران بص لسليمة وابتسك
عسران ميشة نحيتة :عم الشيخ اكتب لعماد علي فريدة وانت يا ديب مع السلامة اوع تقول انك من عيلة دياب انا متبري منك
ليلة :لا محدش يطلع من هنا غير لم اخد حق الغلبانة اللي كنت هتكسرها
ورفعة ايديها وضرب ديب قلم انا ضربتك اهو اعمل خطة وكسرني يا ابن بنتي
ديب خرج وراح لبيت غانم سمع غزالة وهي بتعيط وسمع غانم وولادة
دخل ديب وقف يسمعخم وهو بيموت علي دموع غزالة غانم دخل علي غزالة
غزالة مسكتة صورة امها :يا ماما لية الناس كدة وحشة يا رانيا ما شفتك ولا عرفتك ولا جية هنا كنت عيشة انا واخواتي في امان يا رب انت عالم انا محبش المشاكل
غانم :غزالة
غزالة مسحة دمعها :بابا انا اسفة بجد بس ابن اختك هني اوي وانا عندي كرمني فوق اي حد انا اسفة
وليد كان جة :انا اسف يا بابا دي مش اول مرة نسمع الكلام دة بس احنا مش تربية شوارع يا بابا
يونس : بابا انا اسف انا ختة قرار احنا مش هنقعد هنا وحنا حسين اني الكل شيفنا قليلين مش زنبنا اني عشنا واتربنا فقرة بس الفقر مش عيب احنا تعلمنا كان بسيط بس مش عشان مش لقين لا عشان كان في المهم عندنا احنا اسفين يا بابا طول عمرنا في ضهر بعض ايد وحدة مش هقدر نعيش. وسط ناس مش عوزنا
غانم :خلص كل واحد قال اللي عندة انا اللي بقول اهو احنا مش هنقعد هنا وانا أولكم يلا لم هدمكم عشان نمشي
غزالة : هنروح فين
يونس :بيت سميحة مفتوح دائما ولا نسيتي
غزالة :أيوة صح ونرجع شغلنا مع بعض
وليد :انا مش هاخد حاجة من هنا هدومي اللي جيبها بفلوسي عندي احسن من الهدوم دي
يونس :وانا كمان
غزالة :انا كنت هقولت كدة يلا
غانم :وانا كمان مش عاوز حاجة من هنا يلا
الكل طلع وجم يمشة لقة ليلة وقفة
ليلة :انا عرفة اني ديب غلط فيكم بس انا زنبي اية اموت وابني بعيد عني
غزالة :تعالي معانا
ليلة :انا روحي هنا مقدرش اسيب عسران ولا خليفة ولا حكيمة انا زي السمك يا بنتي
خليفة: وانتم تمشة لية ديب يسيب البيت انت ليكم زية بظبط
عسران :ديب هسيب البيت يا غزالة وانتم هتقعدة هنا
غزالة :بعد اللي حصل مينفعش يا جدي انا اسفة كفاية بقة إهانة
يونس :بتنا هيفضل مفتوح لكل واحد فيكم
حكيمة :غزالة يا بنتي متزعليش انا هخد حقك من ديب
وليد :لا يا عمتي ديب بية عندة حق احنا منلقش بيكم ولا لينا مكان وسطيكم بس دي مش زنبنا اني نكون الفرع الفقير فيكم
غانم :انتم مش فقرة بس الظاهر اني ديب عندة مشكلة من ساعة موضوع هند وسامر اتجنن يعني ونسي اني انا اللي ربيتة بعد أبوة
غزالة :ربنا يهدي بس بجد مش هقدر اعيش هنا وانا حسة اني بعدة ابنك عنك يا عمتي احنا في بيتنا في مصر وهلا وسهلا بيكم في أي وقت يلا يا رجالة بابا خليك انت مع جدي وستي وعمي خليفة هما محتاجينك اكتر مننا وكل يوم هنتكلم متخافش يا حاج غانم انت جايب تلات رجالة يلا بينا
غانم :استني انتي وهو وهو مش هتمشة من هنا
يونس :بابا لو سمحت
غانم :اية هتكبر علية أنت وأخواتك يا يونس
خليفة :طب في حل انتم هتقعدة هنا في بيتكم لحد ما النفوس تصفي وبعدها نشوف
غزالة :يا عمي خليفة :عشان خاطر ستكم ليلة يا ولد غانم
غزالة :تمام بس معلش احنا حتي الاكل هناكل في بنتا ومن فلوسنا
وليد :معلش مش هتنزل الشغل معاكم هناسس شغل لنفسينا
غزالة :انا عندي فرشتي هتاكلنا الشهد
عسران :لية كل دة المال مالكم
وليد :لا معلش انهاردة تتقال ولاد شوارع بكرة يتقال طمعنين كدة احسن يا جدي
ليلة :سبهم برحتهم المهم اني هيقعد هنا
حكيمة :طب يلا عشان البيت الغلبانة فريدة هي وخطيبها
غزالة :ثواني وهكون في ضهركم
الكل دخل وغزالة لبسة فستان اسود بيلمع وفردة شعرها البني الفاتح ولبسة جزمة كعب لونها فضي
ودخلت البيت وهي حطة ايديها في ايد ابوها الكل انبهر بيها يونس ووليد وقفة جنبها
وليد :قمر
يونس :صروخ
غانم :وقف جنبها وحط ايدة علي كتفها :شبه سميحة يتخاف منك يا بنت غانم
غزالة :وسميحة
غانم :كان شايف سميحة قدامي
كل دة وديب واقف بعيد شايف وسامع مشي وسبهم ورجع شغل
ديب :معلش الصبر جميل بكرة تعرفو اني كان غصب عني
المأذون كتب والكل فرحان
مشي ديب واتصل بعماد
ديب :الف مبروك يا عريس خلص وتيجي علي مكان الاجتماع متنساش خالي و غزالة جبهم معاك
عماد :لسة مصمم علي نفس الخطة بعد اللي حصل
ديب :أيوة غزالة هي اللي هتجيب راشد
عماد :هتكشف نفسك لغزالة وخالك
ديب :أيوة غزالة جدعة وراجل وهي دي اللي هتكون مراتي وخالي مقدرش علي زعلة
عماد :طب والباقي
ديب :بعدين كلة في وقت حلوة لزم غزالة تيجي هي وخالي ويعرفة الحقيقة
عماد :تمام بكرة تكونو عندك
عماد قرب من غانم وغزالة :عمي ممكن كلمة انت وغزالة بس من غير ما حد يحس
غانم :خير يا ابني في أية
عماد :احنا لزم بكرة نروح مشوار مهم جدا
غزالة :مشوار اية
عماد :انا هتكلم بس مش عوز حد يعرف حاجة ولا يحس بحاحة ولا حتي يلاحظ
غانم :قلقتني يا ابني في أية
عماد :ديب عمل حادث وتعب جدا ودخل المستشفي وطلب يشوفك انت وغزالة وحالتة خطر اوي
غزالة بخوف :ديب وانت عرفت من فين
عماد : واحد صحبي اتصل بية وعرفني اني ديب اتصل بية وطلب منة المساعدة وهو حاليا خدة علي المستشفي وقبل ما يتعب اوي طلب يشوفك انتي وخالية
غانم :طب يلا نرحلة حالا
عماد :طب هنقول اية للهنا انا مش عاوز حد يعرف حاجة لحد ما ديب يفوق وكمان الست حكيمة انت عارف بتحب ديب ازاي ولو عرفت حاجة ممكن تحصلها حاجة ويكون نزبها في رقبتك
غزالة :طب اسمع ممكن بعد ما الكل يمشة نروح انا وبابا تمام
عماد :تمام
وفعلا بعد ما الحفلة خلصة عماد خد غزالة وغانم عند ديب اول ما غانم دخل ديب جري علية ميل علي رجلة باسها
ديب :لو قلعت جزمتك وضربتي بيها أنا موافق بس ونبي متغضب علية انا ابنك الكبير بردة يا خالي
غانم بستغراب :هو في اية
غزالة :في اية يا استاذ عماد هو دة اللي تعبان جدا وحلتة خطر
عماد :اقعدي يا آنسة واسمع لآخر لو سمحتي
ديب :اقعدي يا غزالة من فضلك اقعد يا خالي
غزالة: اقعد لية عشان تكمل اللي قولتة انت عاوز اية من بعد اللي كنت هتعمل معاية
ديب بغضب :قعدي يا بت بدل عملة علقة القعدة بالعافية
غزالة :بت ام تبتك احترم نفسك ياض انت يلا يا بابا من هنا
غانم. :عوز اية يا ديب من بنتي
ديب : الله يخليك يا خالي اقعد عشان تفهم انا ليه عملت كدة
غزالة :عملت كدة عشان ندل جبان
ديب :وديني هكتب عليكي وقص لسانك دة
غزالة:كي في المشمش يا شاطر
ديب بزعيق :تقعدة بقة
غانم :اقعدي يا غزالة لم نشوف اخرتها
ديب : في الاول انا اسف ليكي يا غزالة
غزالة جت تتكلم ديب اتكلم