رواية بنت العدو الفصل العاشر 10 بقلم ندا علي
رواية بنت العدو الحلقة العاشرة
يوم جديد واحداث جديده و دخول شهر رمضان علي ابطالنا صحت ليلي علي صوت خبط علي باب الشقه بصت علي مصطفي اللي نايم بعمق ومسكت فونه لقت الساعه 6 ونص
ليلي بنوم : استر يارب مين اللي جي يخبط دلوقتي … اكيد السلطانه اميمه محدش غيرها ” وقامت لبست روب طويل وطلعت فتحت الباب وكانت فعلا اميمه ”
اميمه وهي حطه ايدها في وسطها: خير يمااا ايه اللي منيمك لدلوقتي العيله هنا ليها قوانين الكل ماشي عليها الساعه 6 الصبح تكوني تحت في المطبخ تجهزي معانا كل حاجه زيك زينا
ليلي وهي بتهرش شعرها بنوم: حاضر يا طنط هنزل وراكي علطول مش هتأخر احنا دخلين علي ومضان هصحي من الساعه 6 الصبح اعملها ايه
” اميمه بصت عليها من فوق لتحت ونزلت “
ليلي قفلت الباب وراحت علي الاوضه اتغطت ودخلت نامت : قال اصحي الساعه 6 قال عند المرحومه امك
……………………………
” في منزل الحبايبه ”
” البنات متجمعين قدام البيت و قعدين علي السلالم يتكلمو ”
بسمله ببتسامه : طب لو هو مش معجب بيا يا ست اسراء هيرد عليا ليه من الاول ؟
اسراء : عادي يعني هو فرفوش وبيحب الضحك وشكله بتاع بنات اصلا اكييد بيتسلي معاكي
شهد بضحك : او ممكن يكون مبحبش يرد الباب في وش وحده نسوان
اسراء ضحكت جامد : مثلا يعني ؟
بسمله بغيظ :تصدقو انكم عيال برده فعلا دا بدل ما تدوني امل بتموتو فيا ؟
صفوان وصل قدام البيت بالعربيه ونزل منها : اللهم صلي علي النبي مالك يما انتي وهي ايه اللي مقعدكم برا كدا
بسمله : وفيها ايه يا صفوان بنشم شويه هوا عادي
صفوان : لاء يما متشميش يلاا امسكو ايد بعض كدا وعلي جو وعلي الله اشوف وحده فيكم قعده القعده **دي تاني
” اسراء قامت وشهد وبسمله وراها بضيق ”
اسراء بهمس للبنات : بغير بغير
شهد بضحك : اغار عليها من السلم
احلام قابلتهم : انتو التلاته مش فالحين غير في اللف ورا بعض في البيت كله غير كدا مفيش وحده فيكم نافعه
ام صفوان : سبيهم يعيشو سنهم يا احلام هيتحطو في الهم من الوقتي
اسراء راحت حضنتها : خالتييي اللي بحبها يجدعااان
رشا طلعت ليهم : شهد اطلعي صحي اخوكي قوليلو ابوك عوزك في الارض
صفوان وهو جي عليهم : انا مش حاسس ان بكرا رمضان ليه ؟!
بسمله : علشان محدش راضي يعلق زينه اطاع بص علي الحاره برا كدا كلها زينه الا البيت بتاعنا
صفوان : ايوا اشمعنا بقا مفيش زينه ولا اغاني رمضان ولا الجو الحلو اللي بسمع عنه دا
احلام بهمس : اصل بعيد عنك من يوم موت سهير وجدك غفران رافض دخول الفرح بيتنا
صفوان : لاء اللي مات ربنا رحمه وكلنا هنموت ليه نموت العيشين بقاااا
اسراء : طب روح قوله كدا عوزين نعلق زينة رمضان
” صفوان والبنات راحو علي المندره ”
غفران : تعالي يا صفوان كنت فين كدا ؟
صفوان : والله يا جد روحت اشوف حوار المصل الجديد دا البهايم كلها بتودع بس شكله ملوش علاج والعلاج عند مصطفي الجبراني
جمال وهو داخل المندره : اممم يعني لازم نروح ندلدل وشنا لعيلة الجبراني
صفوان : خاالص يا جيمي ريح نفسك يبا لما البهايم تموت ابقي اصرف علي نفسك من كرامتك يا غالي
غفران : يعني دلوقتي العمل ايه نروح لغالي الجبراني ناخد منه المصل
صفوان : لاء احنا نروح زياره عاديه خالص ولا كأن فيه حاجه وبعدها نتكلم في حوار المصل دا ونشوف اللي هيحصل
غفران : انشالله علي المغرب كدا نروح علشان بكرا الدنيا صيام محدش هيفدر يمشي
صفوان : ايوا فكرتني بما ان النهارده ليلة رمضان فين الزينه واغاني ومضان الصواريخ والدنيا بتاعت رمضان دي فين الكلام دا
غفران بحزن :هعلق زينه واشغل اغاني وبنتي مدفونه يا صفوان
صفوان : ان لله وان اليه راجعون كلنا هنموت محدش هيخلل فيها ودا قدرها وساعتها وجت وقضي الامر دي حاجه وزينة رمضان حاجه تانيه احنا هنعلق ومفيش كلام
غفران بقلة حيله : اعملو اللي تعملوه بقا
” البنات فرحو اوووي وراحو علشان يطلعو الزينه ويجهزو الحجات علشان يعلقوها ”
صفوان : ايه يا جيني ناوي علي الصيام ولا زي كل سنه
جمال بغيظ : السنه اللي فاتت كنت عيان علشان كدا فطرت متعلقش علي كل حاجه كدا
صفوان : عااارف يا اخويا عااارف انت من كتر التقوي والايمان علامة الصلاة مش لاقيه سبب علشان تطلع اصلا
غفران بضحك : حسبي الله الا فين ابوك يا جمال مشفتوش النهارده ليه كدا
جمال : ابويا نايم مفيش شغل قالي سبني نايم اصحي براحتي
غفران بستغراب : مفيش شغل ازاي الارض اتزرعت كلها
جمال : ايوا زودنا العمال وخلصوها علشان الحر ورمضان ومحدش هيقدر يعمل حاجه
اسراء دخلت : صفوان تعالي يلا علشان تعلق الزينه احنا طلعناها
صفوان : كوباية شاي بقا علي كيفك وتعالي ورايا ” وقام طلع برا وبدأ يعلق في الزينه وجمال راح علشان يساعدهم ”
صفوان : جمال ابعد بعيد الله يسترك مش ناقصين مصايب
جمال : وانا هعملك مصايب ايه يا حونين انت
صفوان : شوفت قولت ايه انا حونين مش جحش ابعد بقا كدا بدل ما ازحلقك للأخره
اسراء : احنا عوزين نحط الفانوس في الصاله يا صفوان والعقد النور ننزله من علي البيت فاهم ؟
صفوان : بصي احنا هنعمل ايه الفانوس كبير هلشان كدا هنعلقه قدام البوابه بتاعت البيت وعقد النور حولين منه علشان المنظر يكون حلو
” وفعلا بدؤ يعلقو الزينة بمساعدة الحاره علشان يوصلوها بالبيت اللي في وش بيتهم والعيال بتلعب بالصوازيخ في الشارع واللي بيولع سلك والاجواء اصبحت ترحب بدخول الشهر الكريم عليهم ”
…………………………….
” في شقة ليلي ومصطفي ”
” مصطفي صحي هو وليلي علي خبط جامد علي الباب ”
مصطفي بغضب : مين اين التوره اللي بيخبط كدا ” ولسه هيقوم ليلي مسكته ”
ليلي بخوف : استني استني دي امكاصل هي طلعت هنا الساعه 6 الصبح وقالتلي انزل وانا طنشت ودخلت نمت
مصطفي برفع حاجب: ايواااا قولي كدا بقاا ” وعلي صوته ” جايلك يمااا اصبري قومي بقا افتحي وقوليلها انا طنشتك يا حماتي
ليلي : لاء يا راجل انت عاوزني اروح اقولها كدا هي من كتر ما بتحبني مش قادره تخليني انام حتي علشان مغبش عن عيونها وانت عاوزني اطلع اقولها كدا علشان حبي في قلبها يموتها ولا ايه
مصطفي بضحك : يخربيتك علي بيت عملك” وقام راح علي باب الشقه وفتح وكانت امه واقفه علي اخرها ”
اميمه : السنيوره مراتك فين يا مصطفي وحده قليلة الادب طلعت ليها اقولها انزلي ولا عبرتني
مصطفي: حقك عليا انا يما انتي عرفه انها لسه عروسه وبتدلع بقا معلش ” وقالها بمكر مضحك “وبعدين ما هو انا اللي مسهرها يوليه
اميمه : ابقي خف يبا شويه علشان تقدرو تقومو بدري
مصطفي : اعمل ايه البت تتاكل اكل كدا يا ام مصطفي مش لازم اتمتع ولا ايه بقا وبعدين رمضان داخل كل سنه وانتي طيبه هنقوم بدري نعمل ايه
اميمه : وهو علشان رمضان داخل نوقف حالنا يبني انا نازله خليها تقوم وتنزل علشان تفطرو لقمه علشان بنضف البيت علي رمضان ” ونزلت ”
مصطفي : دا شكلها هتبقي ايام زي العسل ” ودخل لليلي علي الاوضه كانت بتكلم احلام ”
ليلي : خلاص ماشي يا ماما هشوف مصطفي كدا وهكلمك اعرفك يلا سلام ” وقفلت ”
مصطفي وهو بيقلع التيشيرت اللي لبسه : في حاجه ولا ايه ؟
ليلي : دي ماما احلام بتقول نروح نفطر اول يوم في رمضان عندهم قولتلها هقول لمصطفي واعرفك
مصطفي وهو ساند علي الدولاب بكتفه: عوزه تروحي اوديكي وارجع اجيبك ؟
ليلي : اولا هي قالتلي انتي وجوزك يعني جاي معايا مش راحه لوحدي انا
مصطفي وهو بيهرش دقنه : معرفش اول يوم اسيبهم هنا وافطر برا
ليلي بزعل : انت حر بس مدام مش رايح انا كمان مش راحه
مصطفي بصلها شويه وبعدين اتنهد : طيب يا ليلي هنروح بس علي الفطار مش من بدري
ليلي بفرحه قربت منه وباست خده : كل سنه وانت معايا وسنين العمر سوا
مصطفي حاوط وسطها وباس ارنبة منخيرها : كل سنه وانتي منوره حياتي والسنه الجايا يكون معانا سليم مصطفي الجبراني
ليلي حضنته بقوة : امين يارب العالمين
” مصطفي لقي فونه برن وكان غالب ”
غالب : من لقي احبابه نسي صحابه يعم مصطفي
مصطفي : في ايه يلا ما انا كنت معاك طول الليل امبارح انت هتظيط
غالب : ايوا صح معلش بقا الواحد داخل علي رمضان وفكرة ان مش هشرب سجاير بكرا الصبح مخلياني شربت دلوقتي علبتين المهم اطلع بلكونة شقتك كدا هتلاقيني في البلكونه اللي في وشك
مصطفي بستغراب : في البلكونه اللي في وشي بتاعت ام شيماء بتعمل ايه عند الوليه
غالب : بعلق الزينه اطلع بس علشان تربطها عندك
مصطفي قفل الفون وخبط الحمام علي ليلي : ليلو اطلعي هدومك كامله علشان فاتح البلكونه
ليلي من الحمام : حاضر يا حبيبي
“مصطفي طلع وبص عليه وبعدين بص علي الشارع كانت رجالة الحاره كلها ملمومه تحت علشان بيعلقو قدام بيوتهم ”
غالب : معلش بقا قلقناك يا عريس بس زي ما انت عارف رمضان في مصر حاجه تانيه
مصطفي : انت هتصووم يعني اكيد ؟
غالب : نهار اسود الا الصياااام دا انا بصوم من وانا مولود حتي اسأل ابويا
” وعيل من الحاره ولع صاروخ من اللي صوته عالي ”
غالب مسك مشبك من الحبل وحدفه فيه : يابن الدايخه خلصت مشابك الوليه عليك النهارده
مصطفي بضحك : احدف يا غالي العقد علشان اربطه “وفضلو يعلقو في الزينه ”
ليلي لبست اسدال وطلعت ليه : صباح الخير يا غالب بتعملو ايه كدا
غالب : صباح النور يا ليلي زي ما انتي شايفه بنعلق زينة رمضان
ليلي : ياااربي علي جمال الشارع تحفه اووي كل سنه وانتم طيبين
غالب : وانتي بالصحه والسلامه يارب
مصطفي اللي بيربط في العقد : ليلي مقص من جوا معلش
ليلي : حاضر ” ودخلت جابت مقص ليه ”
” غالب لقي جده طالع من البيت وفي ايده كرسي وقعد في الشارع بيسمع اغاني رمضان اللي القهوه اللي في الحاره مشغلاها راح مطلع من جيبه صاروخ ومولع فيه وراميه عليه الصاروخ فرقع وجده اتنتر من علي الكرسي من الخضه ”
غالب بتمثيل : جديييي مين ابن النصابه اللي حدف الصاروخ دااا نازلك يا روح امك انت وهو
مصطفي بص لجده : ابن النصابه اللي حدف الصاروخ دا واقف قدامي اهو
غالي بغضب : انزل يابن الكلب من عند الوليه ولا عجبتك القعده فوق
غالب : مش عااااوز اقولك علي الطراوه اللي هنا كأن كنت ميت وروحي ردت فيا من تاني يا غالي يا جبراني
” ليلي ميته من الضحك علي كتف مصطفي ”
زينب طلعت لغالي برا وفي ايدها الشاي وبصت علي مصطفي من فوق : يا مصطفي خلي ليلي تنزل بسرعه لخالتي اميمه
مصطفي بضحك : ليلي انزلي علشان شويه وهطلقك بسبب امي
ليلي بضحك : انا خايفه انزل بصراحه المهم ابقي اقفل البلكونه وبالله عليك متبهدل الدولاب خد هدومك براحه ابقي امسح الحمام من الميه بعد ما تستحمي
مصطفي : حاضر حاضر ” وهو كمل تعليق الزينه وليلي نزلت علي تحت لقت كنزي بتكنس الصاله”
ليلي : صباح الخير يا كنزي
كنزي من غير ما تبص ليها : صباح النور
اميمه طلعت من المطبخ : جري ايه يا عروسه عوزه شهر علشان تنزلي
” ليلي بصت في الارض وهتموت وتضحك بس كتمه الضحك ”
فاطمه جت ليها من المندره : جري ايه انتي يا اميمه انتي اللي شكلك ناسيه انها لسه عروسه والمفروض تفضل مع جوزها احنا جيبنها ليه هو مش لينا وان كانت بتنزل تساعد في البيت دا كرم منها مش اكتر من كدا
ليلي بصت ليه بحب : عليا النعمه البيت دا لو في منه تلاته اربعه زيك كانت الدنيا بقت فل الفل
فاطمه بضحك : بكاشه زي جوزك بالظبط المهم فطرتي ولا لسه
ليلي : لاء لسه هستني مصطفي ينزل ونفطر سوا
اميمه : طيب يلا شوفي زينب وكنز بيعملو ليه اعملي زيهم
” ليلي راحت ليهم وبدأت تمسح وراهم كنز بتكنس وليلي بتمسح وراها وزينب بتنفض الفرشه والكنب”
“مصطفي نزل وكان في قمه الجاذبيه سماره ملفت للعيون وعروق ايده اللي بارزه وعضلات صدره المتقسمه كان لابس بنطلون اسود بيتي وتيشيرت ابيض محدد عضلاته ومبين سماره وريحة برفانه حكاايه ”
مصطفي راح علي فاطمه باس دماغها: صباح الخير يا فطوم كل سنه وانتي في وسطنا يا غاليه
فاطمه : وانتي بألف خير وسعاده وهنا يانن عين فاطمه واشوف عيالك كدا قريب يا ابن قلبي
مصطي قعد جنبها وبص علي ليلي وهمس لفاطمه : ايه رأيك نافعه البت دي ولا اغيرها ؟
فاطمه بغمزه : نافعه الا نافعه دي مهلبيه يولا البت ورده مفتحه يحرسها لشبابها
مصطفي بضحك: حلوه يعني
فاطمه بهمس وضحك: احنا اللي نسألك بقا البضاعه طلعت اصلي ولا نفخ
مصطفي بضحك : الا اصلي دا اصلي ومن البلدي كمان
فاطمه بضحك : ربنا يهنيكم ويسعدكم يا قادر يا كريم تعالي يا ليلي حضرتي فطار وافطري انتي وجوزك يا يما متشتغليش علي معده فاضيه
ليلي ابتسمت : حاضر ” وراحت علي مصطفي” احضر فطار ايه يا مصطفي عاوز تاكل ايه
مصطفي بغمزه : اللي يجي من الحلو يتاكل
” ليلي اتكسفت وراحت علي المطبخ تجهز الفطار ”
انصاف وهي قعدة علي الارض بتقطف ملوخيه: خدي قشطة يا ليلي علشان جوزك بيحبها وعندك جبنه لسه عملنها امبارح خدي منها برضو واللبن في التلاجه سخني واشربي
ليلي : حاضر يا طنط بس بقولك انا عاوزه مخلل مبعرفش امل من غيره
انصاف : المخلل في البرطمان اللي علي الرخامه تعالي طلعي وخدي اصل ما قادره اقوم اجيبلك وارجع اعد يابنتي
” ليلي بدأت تجهز الفطار وخلصت وطلعته ومصطفي اخدها وراحو علي المندره يفطرو ”
” كنز كل حاجه مرت قدامها هي جواها مش حب كنز جواها غيره من ليلي حقد كرهه لكن مش حب لمصطفي القلب ان كان موجود فيه الحب لا يعلم عن الحقد شيئ “
فاطمه : الاوضة اللي تخلص افرشوها يا بنات علشان تخلصو بسرعه ” وفتحت التسجيل علي اغاني رمضان وفعلا الجو بقا كله ريحة رمضان والبهجه وفرحه العيال ”
ليلي طلعت من المندره معاها الصينه ودخلت علي المطبخ غسلت الاطباق وطلعت لقت مصطفي قاعد بيتكلم مع فاطمه : مصطفي انا عوزه فانوس ؟
مصطفي بستغراب : فانوس ايه ؟
ليلي : فانوس رمضان يا مصطفي انا معنديش واحد ؟
فاطمه : انت مجبتش ليها واحد ليه يا مصطفي
مصطفي : اسكتي يا ليلي الله يخليكي فانوس ايه اللي اجيبه انا
زينب : ايوا يا مصطفي انا كمان عوزه فانوس لو جبت لمراتك تجيب ليا انا وكنز كمان
ليلي : طب انا مراته هيجيب ليكي بصفتك مين بقا ؟
زينب بغيظ: بنت عمه واخته الصغيره ملكيش دعوه انتي ؟
ليلي بغيظ : دا جوزي هو ايه اللي ملكيش دعوه
مصطفي : بس بس انتو هتتخانقو فوانيس ايه اللي هجيبها انتو وخدين حق الزينه لوحدها 400 جنبه ” وقام علشان يمشي ليلي راحت وراه “
ليلي بهمس : انا عوزه فانوس يا مصطفي وهاتلي حاجه حلوه وانت راجع
مصطفي بغمزه : مفيش حاجه حلوه غيرك يابت وبعدين فانوس ايه اللي اجيبه مش رمضان اللي فات جبت واحد ليكي
ليلي : وقتها مكنتش مراتك واتكسر اصلا انا عوزه واحد جديد
مصطفي : طيب يا ليلي هجيبلك بس اغسلي الهدوم اللي ليا فوق واكوي العبايه البيضه هتلاقيها ورا الباب بتاع الاوضه
ليلي : حاضر ومتتأخرش وانت راجع
” مصطفي طلع برا قعد مه جده وابوه واعمامه وغالب وفضلو يتكلمو عن الشغل ”
” والبنات بتشتغل في البيت جوا وليلي طلعت تغسل الهدوم وتنشرها وهي بتغني اغاني رمضان “
يتبع.
الحادي عشر من هنا