رواية عالم الوحوش كاملة وحصرية بقلم ليل مراد
الفصل الاول
عالم الوحوش
جاك : اخيرا فقوتي
تنهض من السرير لتجد ذلك الشاب الجالس بجوارها فتبدا بالصوراخ بي صوت عالي فوضع جاك يده علي فمها
هزت ليل راسها وهي ترتعش فرفع يده من علي فمها فتكلمت بينما ترتجف من الخوف : انت مين وعايز مني ايه
جاك : كان مغمي عليكي علي الطريق فجبتك هنا
_____________
،،،،فلاش باك ،،،،
_____________
دخلت ليل المنزل بسعادة : ماما انا جيت و عاندي اخبار حلوة
خمني مين اتخرجت من الجامعة بامتياز
كانت ليل سعيدة ولم تلاحظ ان باب المنزل كان مفتوح
ظلت تنادي علي والدتها بفرح ولكن لم تجد الرد شعرت بقلق و ذهبت الي المطبخ لتجد هذا المنظر امامها ،، كانت ولدتها ساقطة علي الارض والدما.ء حولها في كل مكان شعرت برعشة في جسدها باكمله ولم تكن تعلم ماذا تفعل حتي تكلمت الام
الام وهي تحتضر : ليل اسمعيني كويس خدي الخاتم وامشي من هنا بسرعة
ليل ببكاء وجسدها باكمله يرتعش .. مين العمل كده وايه الي احصل
الام : مفيش وقت ادمي خلاص يلا امشي بسرعة ياليل قبل ما يجو تاني
وضعت الام الخاتم في يد ابنتها وهي تاخذ أنفسها الاخيرة حتي فارقت الحياة لم تكن تعلم ليل ما الذي يجب عليها فعله فذهبت بسرعة الي منزل صديقتها وكانت في حالة انهيار
نور بقلق : في ايه يابنت و ايه الدم ده
ليل والدموع تملي وجهها : امي.. امي..
لم تستطيع التحدث بسبب شهقتها المتتالية و من كثرة البكاء
نور : تعالي ندخل جوا وبعد ما تهدي ابقي احكلي
ظلت نور تحاول تهدئة ليل ، بعد فترة هدات ليل قليلا و استطاعت التحدث واخبرت ليل نور عن كل شئ حدث
نور .. انت مش هينفع ترجي البيت بتاعك تاني ممكن يجي حد ويقتلك زي ما حصل مع طنط . بصي ايه رايك تخدي شور و ترتاحي شوية وبعدين نبقي نشوف احنا هنعمل ايه
ذهبت ليل الي الحمام وكل ما تفكر فيه هو شكل ولدتها المغطي بالدما.ء،، ظلت ليل تنظر الي الخاتم الذي في يدها ،،انه اخر ما تركته ولدتها .
انتهت ليل من الاستحمام وذهبت الي السرير مازالت في حالة صدمة ما ان استلقت علي السرير قد غطت في نوم بسبب هذه الاحداث القاسية وعندما نامت بدأ الياقوته الحمراء في الخاتم بالتوهج .
بدأت ليل تستيقظ وهي تشعر بالصداع بسبب كثرت البكاء وجدت باب الغرفة يفتح بهدوء وكانت تظن ان تلك هي صديقتها ولكن كان هذا شاب
________
،،،،باك،،،،،
________
جاك : اخيرا فقوتي
تنهض من السرير لتجد ذلك الشاب الجالس بجوارها فتبدا بالصوراخ بي صوت عالي فوضع جاك يده علي فمها
جاك بتهديد : لو صوتي تاني هقت.لك
هزت ليل راسها وهي ترتعش فرفع يده من علي فمها فتكلمت بينما ترتجف من الخوف : انت مين وعايز مني ايه
جاك : انا لقيتك مغمي عليكي علي الطريق فجبتك هنا
ليل : يعني انت مخطفتنيش علشان تقتلني
جاك : انا لو عايز اقت.لك كنت قتل.تك
ليل : طب انت مين
جاك : انا اسمي جاك
ليل : طب هو ممكن حضرتك توصلني لي بيت صاحبتي
جاك : صاحبت ايه،، مفيش بني آدم واحد هنا غيرك
ليل : ايه اللي انت بتقوله ده، امال انت تبقي ايه
جاك : انا مستذاب انت مش واخده بالك من الديل و الودان
نظرت ليل فوجدته يمتلك ذيل و اذن مثل اذن الذائب فتكلمت وهي تتنهد براحة : الحمد لله انا طلعت بحلم و اكيد هصحي دلوقتي او صاحبتي هتصحيني
قام جاك بضربها علي راسها بخف لكي يثبت لها ان كل هذا حقيقي ثم تحول امامها الذئب صغير وقفز علي السرير امامها نظرت له ليل كان حقا صغير ولطيف ولكنها تاكدت ان كل هذا حقيقي فكانت علي وشك الصراخ مرة أخرى فتحول جاك بسرعة ووضع يده علي فمها
جاك بتحذير : لو فكرتي تصوتي تاني انا هكلك دلوقتي
هزت ليل راسها بخوف : طب ايهالمكان ده و ازاي اللي جبني هنا
جاك : انت في عالم الوحوش( كائنات الظلام ) .
اطمني اخويا بيفم في البوابات واكيد هيعرف انت جيت ازاي وممكن كمان يعرف يرجعك للعالم بتاعك تاني
كان يبدو الحزن و الخوف علي ليل فتحدث جاك .. خدي كلي الاكل ده و نامي و بعد ما تصحي نبقي نتكلم
ذهب جاك وترك ليل كانت ليل جائعة فاكلت الطعام وبعد ان انتهت شعرت بالعطش و ذهبت لتبحث عن بعض الماء وهي لاتعلم الي اين تذهب و كان المكان يبدو كقصر الاشباح . بينما كانت تمشي اصطدمت بشئ فنظرت لتجد شخص اخر
الشخص بنظرة مفترس قد وجد فريسته : اخيرا جه اليوم الي يجيلي فيه الاكل بي رجليه
فتحت ليل عينيها علي مصرعيهما من الخوف بينما كانت تنظر لانياب ذالك الشخص الكبيرة و الحادة وهذا البريق الذي يخرج من عينيه الدموية
ظنت انها ستكون النهاية بالنسبة لها .
ولكن ظهر جاك خلف هذا الشخص ووضع يده علي كتفه : انت ايه الي مصحيك لحد دلوقتي
تحدث وهو يشير علي ليل : مش مهم دلوقتي .
المهم انا في اكل كتير هتاكل معيا
جاك وهو يتنهد : اهدي ده اخويا الصغير اسمه ليو ومش هيعمل لكي حاجة هو بس كان عايز يخوفك وبعدين انت ايه الي طلعك من الاوضة
ليل : انا كنت عايزة اشرب
جاك : روحي علي الاوضة وانا هجيبلك المياه
ذهبت ليل فتحدث ليو : دي انسانة صح هي بتعمل ايه هنا
جاك : انا مش عارف هي ازاي جت هنا بس روح انت نام وبعد شوية نبقي نشوف احنا هنعمل ايه
ليو : باقي اخوتك عارفين ان هي موجودة
جاك : لما نتجمع الصبح هقولهم
ليو : خلاص تمام
في الغرفة التي بها ليل كانت ليل نائمة علي السرير ففتحت بوابة و خرج منها شخص
الشخص : جاك قوم علشان عايزك في حاجة مهمة
الشخص وهو يدفعه بقدمه من السرير ليسقط علي الارض : انت هتمثل انت مش بتنام نوم تقيل يلا اصحي علشان عايزك
ليل وهي تتالم : اه يا دهري انا عملت ايه علشان يحصل لي كل ده . هو في حد يصحي حد كده
الشخص : ايه ده انت مين
نظر الشخص الي الخاتم الذي ترتديه فعرف ما يحدث . دخل جاك وهو يحمل كاس من الماء
جاك : ماكس انت جيت امتي
ماكس : مش مهم تعالي انا عايز اتكلم معاك شوية
اعطي جاك الكاس الي ليل وذهب مع ماكس داخل البوابة
ليل في نفسها : هو مش ممكن ده كله يطلع فيلم خيال علمي او حاجة زي كده
___________
في مكان اخر
___________
ماكس : مش دي انسانة
جاك : ايوا ، في ايه
ماكس : من شوية حسيت ان في بوابة اتفتحت بين العالمين ولما روحت عند مكان البوابات القديمة لقيتهم مقفولين ده معنا ان في حد هو الي فتح البوابة دي . وغير كده انت لاحظت الخاتم الي معها ده خاتم البوابات ومفيش غير خاتم واحد اللي هو المفروض كان ملك ملك الشايطين
جاك : انت قصدك ان هي الي فتحت البوابة
ماكس : مش مهم دلوقتي هي فتحتها ولا لاء المهم ازاي وصل الخاتم ليها
الثاني من هنا