رواية انا والشيطان كامله وحصريه
الحلقة الاولي
نزلت من الميكروباص بسرعه ودخلت المستشفي بسرعة علشان اتاخرت كتير علي شغلي .
الساعة كانت قربت من ١١ ونص بالليل يعني اتاخرت نص ساعة علي ميعاد استلام الشفت بتاعي في المستشفي .
اول ما دخلت لقيت مروة زميلتي بتقولي : اي التأخير ده كله !! ده نيفين فضلت مستنياكي بعد ميعاد الشفت بتاعها بربع ساعة علشان تستلمي منها وبعدين مشيت علشان خافت ان متلحقش المواصلات علشان تعرف تروح بيتها .
دخلت غرفة الممرضات وغيرت هدومي ولبست اليونيفورم واستلمت شغلي .
وبعد ما عدا كام ساعة كانت الساعة ٣ قبل الفجر بأقل من ساعة كان الشغل هادي خالص .
كتت قاعدة برتاح علي الكرسي وبعدين سمعت صوت دكتور معتز بيناديني : هالة ...يا هالة ....
قومت وقفت قدام باب حجرة الدكتور معتز وخبطت علي الباب لكنه مش رد عليا .
المهم اني فتحت اوكرة الباب بالراحة ... وانا بفتح الباب بالراحة شوفت مروة زميلتي نايمة وكان دكتور معتز معاها بيمارسوا الحب ومتغطيين بملاية خفيفة .
وقفت مش عارفة اعمل اية !! خصوصا انهم بسبب اندماجهم الشديد مفيش حد منهم حس بيا لما فتحت الباب .
قفلت الباب بالراحة من غير ما يحسوا بيا .
قعدت افكر هو دكتور معتز ليه كان بيناديني وهو بيعمل معاها كده ؟؟؟
طب هي لما سمعته بيناديني ازاي وافقت اني اشوفها في الوضع ده ؟؟
طب لما هو ناداني وانا فتحت الباب ازاي مش اخدوا بالهم مني رغم ان المفروض انهم كانوا منتظريني ؟؟
حقيقي مش قادرة افهم حاجه .
وقبل كل ده مروة ليه تعمل كده معاه ؟؟
حسيت ان جسمي سخن اوي لما قعدت وافتكرت تعبيرات وش مروة اثناء ما الدكتور كان معاها .خصوصا ان من وقت ما اطلقت من سنتين وانا رافضة اي علاقة باي راجل .
قولت في نفسي ادخل اخد شاور علشان جسمي يهدا شوية .
فعلا دخلت الحمام وقلعت اليونيفورم بتاعي وملابسي الداخلية ووقفت اخدت شاور .
وبعد ثواني الميه قطعت وكان الصابون في عنيا ومش عارفة افتح عينيا .وبعد شوية الميه رجعت تاني لكن كانت سخنة اوي بتغلي لدرجة ان جسمي كان هيتحرق رغم اني مش شغلت سخان الميه .
ظبت الميه وبعدها بثواني النور اطفي !!! قولت في نفسي يمكن حد من زميلاتي بتهزر معايا وطفت النور .
قولت بصوت عالي : بطلي هزار يا رخمة خليني اخلص واخرج .
لكن مفيش حد رد عليا ...وحسيت بهواء بارد اوي بيلمس جسمي !!!!! ساعتها جسمي اترعش وحسيت اني خايفة بجد .
قولت في سري اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
بعدها الحمد لله النور رجع علطول .
وبعد ما خلصت لفيت علشان البس هدومي تاني ولكن المفاجأة اني مش لقيت ملابسي الداخلية .
طب ازاي ؟!! راحت فين ؟؟ دي كانت لسه هنا !! ومفيش حد دخل هنا ولا حد فتح الباب .
حاولت ادور عليها في الحمام ولكن مفيش فايدة .وفي الاخر لبست اليونيفورم علي اللحم وخرجت وانا في قمة الاندهاش .
خرجت وقعدت قدام باب حجرة دكتور معتز واستنيت انه يخرج او مروة تخرج .وفعلا بعد دقايق خرج دكتور معتز ولقيته بيبص لي نظرة غريبة اوي .
سألته : هو حضرتك يا دكتور ناديت عليا ؟
رد وقالي : لا ابدا ..امتي ده ؟
قولتله : من اكتر من ربع ساعة .
قالي : لا ابدا .
وراح باعتني اجيب حاجه من بعيد عنه علشان يعرف يخرج مروة من جوه .
روحت ورجعت لقيت مروة قاعده .سألتها كانت فين علشان اشوفها هاقولي ايه ،
لقيتها بتقولي انها كانت تعبانه وحاسة بصداع ودخلت نامت نص ساعة .وحاولت تتظاهر قدامي بالنعاس .
بعد كده مريت علي المرضي علشان اعطيهم الادوية والحقن واباشر حالاتهم .
المشكلة اني وانا ماشية كنت حاسة كأني عريانه لأني مش لابسه ملابسي الداخلية .وبفكر يا تري راحت فين ؟ وازاي اختفت بالشكل ده زي ما يكون عفريت اخدهم.
وقفت شوية قدام كلمة عفريت وقولت لنفسي ..معقول فعلا يكون عفريت اللي اخدهم ؟ وهو في حاجة اسمها عفريت بجد زي ما بيقولوا ؟
خلصت مروري علي المرضي ورجعت وانا لسه بفكر في هدومي اللي مش عارفه راحت فين .وفي اللي شوفته بين دكتور معتز ومروة.
قولت في نفسي اجس نبض مروة بالكلام بطريقة ما ....
سألتها : ايه رايك يا مروة في دكتور معتز ؟
مروة استغربت السؤال اوي وظهر عليها الاندهاش : رأيي فيه من ناحية اية بالظبط يا هالة ؟
قولتلها : من ناحية كل حاجة ؟
ردت عليا : سؤالك غريب اوي ومش واضح يا هالة .قوليلي من ناحية اية بالظبط علشان اعرف اجاوبك .
قولتلها : رايك فيه كراجل .يعني اخلاقه .اسلوبه .تصرفاته .
ضحكت وقالتلي : ليه يعني ؟ هو اتقدم علشان يتجوزك ولا ايه ؟
قولتلها : مش للدرجة دي .بس هو بيلمح باعجابه بيا الايام دي .
مروة : بتتكلمي جد ؟
رديت وقولتلها : ايوه .
مروة بعد الكلام ده مش ظهر عليها اي تغيير .وده زود اندهاشي اكتر لان كنت متوقعه انها هتتضايق ويبان عليها ولو بنسبة بسيطة .
خلصت الشفت بتاعي ودخلت غيرت هدومي ولبست بردو هدومي بدون ملابس داخلية واخدت شنطتي ومشيت .
اغرب شئ فعلا حصل في الليلة دي كان بعد ما روحت البيت !!!!!!
لان لما فتحت شنطتي في البيت شفت ملابسي الداخلية فيها !!!!!!!!!!!!!!!!
تتبع.