رواية ميراث عاصي كاملة وحصرية بقلم شروق حسام
الفصل الأول
_: افهمي بقي انتي مجرد سلعة اشتريتها بفلوسي ومش ممكن أحبك انتي مجرد تسلية هزهق منها وبعدين أرميها في أقرب باسكت زبالة
نظرت ميراث له بأعين مليئة بالصدمة والخزلان
أخذ عاصي ينظر إليها بإشمئزاز ونفور : وأنا مش بحب البضاعة الرخيصة وأنا عشان بحب امشي بالحلال اتجوزتك رسمي وفترة واطلقك
انهي عاصي حديثه وذهب أمام أعينها التي تحمل كل معاني الكسرة والحزن
توجهت ميراث ناحية المراه وقفت أمامها بضعف وكسرة وأخذت تحدث ذاتها مثل المجنونة : انا ذنبي ايه ليه كل ده بيحصل أنا بالذات ليييييه لييييه ياربي لييييه
أخدت تتحس وجهها بعنف : كل ده بسببك انت لو مكنتش جميل مكنتش وصلت للي أنا فيه دلوقتي
أمسكت زجاجة العطر والقتها علي المراه فتحطمت امسكت أحد القطع المكسور وأخدت تجر*ح بها وجهه ويديها مثل المجنونة حتي أصبح جسدها ممتلئ بالد*ماء
تحركت ببطئ نحو الباب وهبطت للأسفل تحت صدمة الخدم وصدمة عاصي الذي لم يتوقع أن تفعل هذا
عاصي بجنون وهو يعانقها : ميراث انتي اتجننتي ايه اللي انتي عملتيه ده انتي يا زفتة ياللي اسمك إسراء اتصلي بالإسعاف بسرعة وقولي لهم يجهزورا اوضة العمليات وقولي لهم عاصي بيه الهلالي هو اللي أمر بكده بسرررررررعة
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
علي الناحية الآخري
هناك في مكان يملؤه الظلام والسواد كان يقف وهو يضع يده اليمني في جيبه واليد اليسري يحمل بها سلاحه الناري الذي يوجهه علي أحد أركان المخزن
_: تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك
_: يا شيطان والله ما عملت حاجة أنا مخنتكش ومستحيل اعملها
_: امممممم واحد اثنين ثلاثة
_:خلاص خلاص يا شيطان ابوس ايدك متقتلنيش خلاص هقول علي كل حاجة
الشيطان بصوت قوي أصدر صدي صوت عالي في المخزن : شطورة يا إبراهيم أنا مش بحب الكلام الكتير وانت اختبرت صبري كتير قدامك 10 ثواني تعترف بكل حاجة
إبراهيم بصدمة : يا شيطان هو ... هو ...هو
الشيطان بإبتسامة عريضة مختلة : ال 10 ثواني خلصوا اشوفك في جهنم يا هيما سلام
انهي حديثه مع خروج طلقة من عياره الناري الذي ينهي حياة أي شخص يفكر مجرد تفكير علي خيانته
أشار لمساعده الشخصي الذي فهم بسرعه ماذا يريده الشيطان
المساعد الذي يدعي مسعود بإحترام وهو ينظر للأرض : تؤمر بأي حاجة تانية يا شيطان قبل ما أبدأ
لم يجاوبه مما يعني أنه لا يريد شئ
خرج الشيطان من المخزن متجها ناحية سيارته وهو يدندن بألحان غريبة تاركا خلفه مسعود الذي سيق*طع جثة إبراهيم إلا أشلاء ثم سيتخلص منها عن طريق اذابتها في أحماض كيميائية معينة
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
في المشفي
كان يجلس عاصي أمام غرفة العمليات وهو يفكر في هذه الكارثة التي حلت عليه بسبب زوجته الغبية
خرج الطبيب بعد عدة دقائق كانوا بالنسبة لعاصي كأنهم أعوام
عاصي بجمود : ميراث عاملة ايه يا دكتور
الطبيب بعملية : مدام ميراث كانت بتموت مننا لولا ستر ربنا مكنتش هتفضل عايشة بعد الجروح اللي في ايديها اللي تعتبر محاولة انتحا*ر والجروح اللي في جسمها كانت عميقة وهتحتاج وقت كبير عقبال ما تخف و...
صمت الطبيب للحظات ثم قال بأسف : بس المدام هتحتاج عملية تجميل لوشها وده الحل الوحيد عشان وشها يرجع لطبيعته
عاصي بجنون : اعمل اللي تشوفه صح يا دكتور وانا هدفع اللي انت عايزه اهم حاجة وشها يرجع زي ما كان فاهمني ولا لأ
عاصي بهمس : وشها ده اللي جذبني ليها مش معقول يروح بالسهولة دي وانا ملحقتش اتمتع بيها وبجمالها
عاصي بحدة : العملية دي هتتعمل امتي يا دكتور
_: الاول تفوق مدام ميراث من البنج ولازم حالتها النفسية تكون مستعدة تتقبل أنها تعمل العملية لأن عندها حالة اكتئاب حادة وممكن لو عملنا العملية ترجع تكرر اللي عملته تاني
عاصي بشر خفي : هتتقبل يا دكتور هتتقبل ما تقلقش
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
في منزل بسيط في أحد أحياء اسكندرية
_: أنا قلقانة علي بنت خالتك يا بدر انا قلبي وجعني وحاسة أنه جرى لها حاجة
بدر بمحاولة اطمئنان والدته : متقلقيش يا ست الكل اكيد ميراث كويسة وبعدين جوزها معاها واكيد مش هيحصل لها حاجة طول ما هو موجود
_: انا مش مطمنه للي اسمه عاصي ده يا بدر محمد الله ياخده ما اعرفش جابه منين وميراث قالت لي ان هي موافقه عليه بس انا مش مطمنه ولا مرتاحه له حاسه ان بنت اختي حصل لها حاجه
أكملت بتنهيدة متعبة : من بعد ما اتجوزت ما بقاش ليها خبر وده اللي قالقني وتاعبني
بتول وهي تجلس جانبها وتمسك يديها بقوة حتى يطمئن قلب والدتها : ميراث ان شاء الله ماما هتبقى كويسه ايه رايك نسافر لبيت ابوها عشان نطمن عليها ويعرفنا عنوان بيتها
سلوان بضيق : حاولت كتير معاه بس مش راضي يقول لي علي مكانها
بتول بضحكة شريرة : ما تقلقيش يا قلبي هيعترف المره دي هههههه
سلوان وبدر في نفس واحد : الله يستر علي اللي هتعمليه هههه
الثاني من هنا