رواية متمردتي الصعيدية كامله وحصريه بقلم نوران احمد
متمردتي الصعيديه 1
بقلمي نوران احمد
محروس بغضب : أنتي معتعرفيش انتي بتتحدثي مع مين كيف تضربي ولدي ولد الهلالي شكلك مشوفتيش تربيه واصل بس اني هربيكي ولدي ميعوزش حاجه وارفضهاله واصل هتوها يا رجاله
قرب منها محروس بعصبيه ولسه هيضربها مسك ايده شيخ البلد : كيف بتضرب حرمه لع واي كمان تبعي بصلها بغضب واركبي المخروبه علي ما جيلك ليلتك سوده عوضين لملي الرجاله دول وجيبهم على المخزن شكلنا هنتيلي عاد اليومين دول وروجوهم جوي جوي وبص لغزل بغضب خافت جدا منه
غزل بخوف : اي اللي عملته في نفسي ده يا ربي ده انا هتشلوح حكايتي بدأت من 3 ايام
فلاش باك
غزل بحزن : انت بتهزر يا بابا مستحيل إزاي تعمل كدا من غير ما تقولي انت عارف كنت مكسوفه النهار ده أزاي لما قالو اي اللي جايبك مش سيبتي الشغل مين قالك تعمل كدا انا بحب شغلي هنا حرام عليك
غانم : انا بقالي فتره عايز اتكلم معاكي وانتي مش فاضيه بتهدي نفسك في المدرسه وتيجي تنامي زي البغله انا خدت قراري والموضوع انتهي
غزل بضيق : تشكر يا حج علي وصفك الجميل يا بابا بقا مش معقول كدا الصعيد نقلتني الصعيد لا واي هروح كمان لوحدي ومش هتيجي معايا اي لازمتها يعني
غانم : غزل متستهبليش انتي عارفه كويس اوي انا ليه وديتك هناك
غزل : يييي بقا بجد مش عايزه اتجووز دلوقتي انا وعدتك اني هتجوز ابن عمي بس مش دلوقتي
غانم : ما هو عشان كدا بعتك اعتبريها فتره خطوبه تعرفو بعض فيها كويس والله يعينه علي البلوه اللي ربنا بلاه بيها دي جدك مستنيكي في البلد واللوكيشن علي التليفون بتاعك بكرا الصبح تكوني هناك وكلامي خلص
غزل : بلوه اي يا حبيبي هو يطول اصلا ولا هو عشان ابن اخوك بقا انت ليه بتحسسني اني مرات ابوك مش بنتك يا جدع
غانم : غوري من وشي يا زفته
بصتله بضيق ودخلت اوضتي ورن الفون
غزل بضيق : عايزه اي يا هنيه الزفت دلوقتي بتتصلي في اوقات شبهك
هنيه : بجا أكده يا بت البندر شكل البندر غيرك إياك لع بجولك اي الاسلوب ده مش امعايا انتي فاهمه زين لولا انك صحبتي كنت كلت بطنك جوليلي بقا ها مين غفلك المره دي
غزل : اكتر واحد بيغفلني في حياتي ابويا طبعا نقلني لمدرسه عندك في الصعيد عشان أقرب من ابن عمي ده
هنيه : اوعي تجوليلي عتتجوزي مراد ده كل بنات البلد عيحبوه جوي جوي يتمنو أكده بس نظره منيه افرحي متخيبيش خيبتي اني ومروان معنعرفش نتجوز واصل المهم جايه ميته اتوحشتك جوي جوي عتعرفي بجالنا جد اي مشوفناش بعض
غزل بابتسامه : وأنا اقدر انسي بردو داخلين علي 15 سنه جيالك بكرا يا اختي
هنيه بخبث : وكنتي متعلجه جوي بمراد وعتحبيه معرفش اي اللي حوصل خلاكي أكده الا صحيح اتنجلتي في اي مدرسه عدانا في البلد مدرستين واحده خاص بيكون فيها ابناء كبار البلد بس والتانيه حكومي اكيد مدرسه خاصه مش أكده
غزل : معرفش واسكتي بقا خليني اتخمد عشان اعرف اجيلك بشرتي باظت من العصبيه هعجز بدري بسببكم هروح اعمل مسك
هنيه : اتوكسي يا اختي ايش تعمل الماشطه في الوش العكر عستناكي سلام
الصبح بدري دخل غانم ومعاك جردل ميه ورماه عليها
غزل : اي اي حصل اي في اي حرام عليك يا حج بجد بتاكدلي نظريه انك مرات ابويا حد يصحي حد كدا يا راجل اي معندكش عيال تخاف عليهم كله سلف ودين وهيترد ليك
غانم : كلمه كمان وهجيبلك الحزام قدامك 10 دقائق وتكوني في عربيتك جدك مستني
غزل : هو انا مقدره انك مربيني زي الولاد وبتعتبرني ابنك وكل ومش بتخاف عليا بس حسسني اني بنت مره قبل ما يحصلي حاجه يا راجل
غانم : اه شكلك محتاجه الحزام عشان تفوقي
وفي ثواني كانت غزل في العربيه في طريقها للصعيد نامت وهي بتسوق ودخلت في شجره
غزل : احيه أعمل اي بقا أنا دلوقتي ما هو يوم باين من أوله كابتن كابتن كابتن
الشخص : ايوه اني جاي اهو يا حلوه محتاجه حاجه ولا اي
غزل : بقولك إلهي تنستر وصلني للعنوان ده
الشخص بخبث : واي المجابل يا حلوه ها كلك نظر طبعا
غزل : ده انا هطلع عينك وهلم عليك أمه لا اله الا الله يا مهزق ونزلت في الراجل ضرب وقفت عربيه جنبها ونزل منها شاب حلو جدا
مراد : جري اي بت انتي بعدي عن الراجل واني عجيبلك حجك حوصل اي عشان تضربك أكده يا عباس
غزل : الاستاذ المحترم بقوله يوصلني كان عايز يتحبرش بيا حضرتك اسكتله لا قمت مدباله علي طول وبعدين اي بت دي اللي قولتها ما تنقي الفاظك يا بغل انت في اي هو انت عشان حليوه خلاص اسكتلك لا انسي يا حبيبي ده انا انزل الشبشب فوق دماغك اااااه شكلك مطبخها معاه عشان تخطفوني مش كدا الحقو يا اهل البلد الحقونا يا ناس عايزين يخطفوني اكمني وليه غلبانه ومكسوره الجناح
مراد بصدمه : اخرسي يا وليه جري اي عاد صوتك معيعلاش عليا واصل هما دول ولاد البندر معيعرفوش التربيه واصل ولا انك بت كنت خدت معاكي تصرف مش هيعجبك
مشي مراد بسرعه يركب عربيته جريت غزل وراه وركبت جنبه
غزل برقه : يرضيك بنت زي القمر زيي كدا تسيبها في وسط الطريق هي دي الرجوله وصلني بقا ونزل الكرسي شويه عايزه انام تعبانه اوي
مراد : انتي معندكيش احساس واصل يا بت انتي كيف تدخلي عربيه شاب غريب عنيك أكده معتعرفيش الأصول كمان انزلي معوصلش الأشكال دي ومعركبش حريم اهنه
غزل : هتوصلني ولا انزل اصوت واقول عليك متحرش والم الشباب عليه يضربوك اعرف قضيه عليك بهدوء كدا وصلني بالادب والاحترام
وبعد ساعه كانت غزل قاعده علي كبوت العربيه
غزل : طردني من العربيه طرده الكلاب ده اي الحظ ده بس يا ربي ده أنا غلبااانه ارزقني يا رب حد يوصلني الشمس طلعت عيني
كرم : اي يا انسه حصلك حاجه محتاجه مساعده
غزل : ايوه إلهي تنستر وصلني العنوان ده انا غزل وانت
كرم : اني كرم اتفضلي يا انسه اركبي اوصلك انتي في طريجي
وصلت القصر ودخلت بتعب
الجد فاروق : اباي اي اللي حصولك يا بتي مالك أكده
غزل : جالي تسلخات يا جدي مش قادره وفي واحد حيوان مش رضي يساعدني ده لو كنت واكله ورث أمه مكنش هيعاملني كدة اااه حسبي الله ونعم الوكيل فيه مش قادره
ضحك فاروق : لساتك فجريه أكده حمدلله علي السلامه ابوكي جالي علي كل حاجه الا اسم المدرسه اللي جدملك فيها وهتشتغلي اي فيها
غزل : اللي بيشتغلوا في المدرسه اي غير مدرسين يا حج فوق معايا كدا الله يباركلك مش ناقصه اه صحيح قالي مدرسه العلماء
فاروق : متاكده يا بتي انك مش عامله مشاكل مع ابوكي ليه عمل فيكي أكده بس
غزل بتعب : عمل اي هو في اي يا حج
فاروق : ولا حاجه يا بتي ارتاحي وبكرا هغيرلك في الورج عشان تكوني المديره للمدرسه
غزل : يا حبيب قلبي يا حبيب قلبي فينك يا راجل من زمان ده انا طالع عيني مع ابنك ده جاحد انا هنام بقا يا حجوج سلام
دخلت نمت وصحيت متأخر كان المكان كله ضلمه قولت انزل اشوف حاجه أكلها واول ما نزلت لاحظت خيال حد ضخم روحت جبت شومه جدي ونزلت فوق دماغ أمه
وفجاه
وكدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
بقلمي نوران أحمد