رواية أنت مرادي الفصل الثامن 8 بقلم يارا ابراهيم
يارا:/اهدي يا ماما هو نايم في اوضته وتقدري تروحي تشوفيه بس مش تعيطي علشان خاطري ماشي خلاص هو بقي كويس.
نجلاء:/طيب ماشي بس انا عايزة اشوفه دلوقتي.
يارا:/تمام يا ماما تحبي اسندك.
نجلاء:/لا يا بنتي كتر خيرك علي كل حاجه.
يارا:/متوليش كده يا ماما انتِ امي ودايما احب اشوفك سعيده.
حضنتها نجلاء وقالت....
نجلاء:/ربنا يبارك فيكي ياحبيبتي ويخليكي لينا.
يارا:/ويخليكي لينا يارب يا ماما ولا يحرمني منك ابدا.
وبعد كده راحت نجلاء عند مراد وفضلت قاعده جمبه وعند يارا قامت وقالت لي هنا....
يارا:/يلا يا هنا علشان نخلي العامله تنظف اوضتين علشان خالتو مها وفهد جايين.
هنا:/بجد هي كانت بتقولك انها جايه.
يارا:/بحماس... امم.
هنا:/امم اتاريكي متحمسه بزياده .
يارا:/تقصدي ايه ها.
هنا:/ولا حاجه يلا علشان انا هموت وانام علشان ما نمتش امبارح كويس عشان كنت قاعده جنب طنط نجلاء.
يارا:/يلا انا بردو مانمتش كويس.
وراحت يارا وهنا للفيلا وياسمين قالت انها هتقعد علشان تطمن علي مراد.....
************************
في لندن عند جورج قال للشخص اللي بيراقب يارا.....
جورج:/هل هناك اخبار عن صغيرتي.
الشخص الغريب:/نعم سيدي.
وبدأ يحكيله كل حاجه فقال جورج...........
جورج:/امم اذا برأيك ابدأ مفاجأتي الان ام انتظر لتتحسن الامور.
الشخص الغريب:/في رأي انتظر لانهم كانوا متوترين جدا الفتره الماضيه.
جورج:/حسنا سأمهلها يومين ثم سابدا ما خططت له وانتم ظلوا راقبوها حتى لا يصيبها مكروه وحتى اذن لكم بعدم المراقبه.
الشخص الغريب:/ حسنا سيدي هل تسمح لي بالانصراف.
جورج:/نعم تفضل.
(الواد جورج ده لقطه والله )
*************************
عند يارا في اوضتها كانت قاعده بتكلم شخص على التليفون وده نفس الشخص اللي راحته شقته في لندن فكانت بتقول.....
يارا:/ طب وانت عرفت ازاي كل اللي حصل.
الشخص الاخري:/ عيب عليكِ انا اعرف كل حاجه وانا قاعد في مكاني مش عشان انا في لندن يبقى مش هكون عارف حاجه.
يارا:/بضحك... انا نسيت بردو ده انت عامر الالفي مش اي حد .
انفتح باب اوضه يارا فجاه فانتفضت يارا وقالت بصدمه.....
يارا:/ياسمين..!
ياسمين:/بصدمه اكبر انتِ قلتي عامر الالفي وانا سمعت غلط.
يارا:/بتوتر اخفته بسرعه... عامر الالفي لا طبعاً ماقلتش كده.
ياسمين:/ انا متاكده اني سمعت صح.
يارا:/لا لا مش صح بعدين انتِ مش قولتي مش هينفع اجي وبعدين ازاي تدخلي كده.
ياسمين:/ ماما بعتتني عشان اديكم الفطار وبعدين مش تتوهي على الموضوع انا متاكده اني سمعت صح قوليلي الحقيقه.
يارا:/ حقيقه ايه....! ياسمين بعد اذنك انا تعبانه وعايزه انام.
ياسمين:/لا مش هتنامي غير لما افهم ازاي قولتي عامر الالفي والمفروض انه جده مات.
يارا شافت ياسمين فهمت مش هينفع تخبي اكثر من كده عليها فقالت.......
يارا:/ هقولك وافهمك بس اوعديني ما تقوليش لحد.
ياسمين:/ اوعدك.
يارا:/ جدو ما ماتش ياسمين جدو عايش في لندن وكنت بشوفه كل يوم اما بقى هو عمل خطه ان هو مات ليه فانا هقولك.
flash back
في يوم من الايام كانت يارا في شركتها بتشتغل كالعاده فرن موبايلها برقم جدها فقالت.....
يارا:/الوا يا جدي حضرتك عامل ايه وحشني جدا والله.
عامر:/انتِ كمان يا قلب جدك وحشتيني ووحشتي عمك ومرات عمك.
يارا:/وهما كمان والله سلملي عليهم.
عامر:/حاضر ياروحي بس انا رنيت النهارده علشان اقولك حاجه مهمه.
يارا:/في ايه يا جدي انا قلقت.
عامر:/ ما تقلقيش.......بصي انا همثل اني مت وهجيب حد افهمه انه وهو يحط الجثه في النعش ويدفنوا كانه انا بالتالي محدش هيعرف ان انا لسه عايش.
يارا:/ طيب يا جدي بس حضرتك عايز تعمل كده ليه.
عامر:/ انت عارفه ان الشركه كانت مشتركه ما بين ابوكي وما بين منصور وبما ان ابوك مات فما فيش حد الوريث الشرعي لابوك غيرك وهو مفكر انك ميته معنى كده ان الفلوس هتروح لمين ليا فانا عرفت بطريقتي ان منصور بيفكر يقتلني.
يارا:/ يقتلك ازاي هو اتجنن هو ايه البلد ما فيهاش حكومه ولا ايه.
عامر:/ اهدي بس يا حبيبتي انا كده كده كنت اقدر اوقفه عند حده بس انا عايز اوقع منصور في شر اعماله.
يارا:/طيب افرض حد عرف انك عايش.
عامر:/ ما تخافيش انا مرتب كل حاجه وعامل حسابي اني هسافر على لندن قبل ما يطلعوا لي شهاده الوفاه انا مرتب كل حاجه بعد كم شهر عمك هيرن عليكِ علشان تنزلي مصر علشان المفروض تفتحي الوصيه اللي انا كاتبها واللي هي مش موجوده بس لما تنزلي مش هيتفتح الوصيه على طول لان المحامي هيكون مسافر فهياخد وقت شويه على اما يرجع وعلى اما المحامي يرجع هيكون احنا خلصنا كل اللي احنا عايزينه وهكشف اني لسه عايش فهمتي.
يارا:/ بس يا عمي وطنط نجلاء هيعملوا ايه لما يعرفوا خبر زي ده.
عامر:/ انا عارف ان هم هيتأثروا جدا بس احنا مضطرين نعمل كده.
يارا:/ماشي انا موافقه يا جدي.
عامر:/ماشي يا حبيبتي هقفل دلوقتي وكمان يومين وهنبدا الخطه.
وقفلت يارا مع جدها
Back
يارا:/ وبس يا ستي هو ده اللي حصل.
ياسمين:/ بس انتِ عارفه احنا مرينا في ايه بعد ما عرفنا ان جدو مات احنا حرفيا ما كناش بناكل او بنشرب.
يارا:/ معلش يا ياسمين بس احنا كان لازم نعمل كده لو ما كانش جدو مثل ان هو مات كان منصور فعلا هيقتله حقيقي.
ياسمين:/ طيب ودلوقتي هتعملوا ايه بالظبط.
يارا:/ دلوقتي منصور هيطلع ورق مزور يثبت ان ابويا كان متنازل لمنصور على الشركه كلها في حاله لو حصله حاجه.
ياسمين:/ وهو عمي عمل كده فعلا.
يارا:/ طبعا لا يا ياسمين بس منصوره عايز ياخد الشركه وكل فلوس ابويا في بأي طريقه.
ياسمين:/ المفروض ان منصور كان صاحب عمي المقرب وعمي كان بيحبه جدا ليه يعمل فيه كده.
يارا:/ منصور دايما كان بيغير من ابويا ده غير امي اللي منصور كان بيحبها بس هي علشان كانت بتحب بابا فتجوزته ورفضت منصور فمنصور شاف ان ابويا واخد كل حاجه وانه لازم يموت فقرر يكون شريك ابويا في الشركه مع ان ابويا هو اللي كان بيتعب في الشركه بس منصور طمعه خلاه مش شايف حد.
ياسمين:/يا ربي هو في ناس كده.
يارا:/طبعا فيه واكبر دليل قدامك منصور الكلب.
ياسمين:/دلوقتي فهمت جدي وداكي لندن ليه.
يارا:/ قلتلك دلوقتي كل حاجه اتمنى ما تضيعيش ثقتي وما تقوليش لحد.
ياسمين:/متخافيش انا قد الثقه وهساعدك كمان.
يارا وياسمين حضنوا بعض وبالياسمين عملته يارا عرفت انها ليها اهل بيحبوها جدا وسندها وانها مش يتيمه.....
يارا:/ربنا يخليكي ليا ياروحي وميحرمنيش منگ.
ياسمين:/ويخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا انتي كمان يا يويو.
رن موبايل يارا وكانت ليلى فقالت يارا.......
يارا:/ ما بتتصليش اللي في اللحظات المؤثره وبتقطعي علي اللحظه.
ليلي:/بضحك... محظوظه من يومي بس قولي لي لحظه مع مين ها ها مع مين.
يارا:/بضحك.... اسلكي يا ليلى هيكون مع مين يعني مع ياسمين بنت عمي.
ليلي:/ يا خساره هو انتِ مش قلتي انه عندك ابن عم.
يارا:/ ابلا مبالاه... امم اه.
ليلي:/ طيب ما تجوزيني ليه الله يخليهم لك ويبارك لك فيهم.
يارا:/بضحك...... انتِ واقعه كده ليه يا بت وبعدين هم مين دول اللي يخليهم لي انت اتهبلتي ولا ايه.
ليلي:/ هو انا وقع انت مالك انتِ احجزيه ليا وخلاص.
يارا:/ بت انت متصله عايزه انجزي.
ليلي:/ بقى كده ماشي يا ندله بس يا ستي على العموم المجموعه اختارت معاد وهيكون النهارده بالليل الساعه 9:00 فاضيه ولا ايه النظام.
يارا:/ خلاص ماشي بلغيهم ان انا موافقه.
ليلي:/ ماشي سلام يا مزه.
يارا:/بضحك.... سلام يا اللي مجنناني.
قفلت يارا مع ليلي فقالت ياسمين.....
ياسمين:/ صاحبتك دي لطيفه جدا و شكلها بتحبك.
يارا:/ اه فعلا وانا والله بحبها بس ليلى اصلا بتحب دايما تضحك وتهزر بس هي صاحبه جدعه جدا.
ياسمين:/ ربنا يخليكم لبعض ويلا دلوقتي اندهي هنا واقعدوا كلوا وانا همشي علشان اشوف ماما و مراد.
يارا:/ ماشي يا حبيبتي.
يارا وهنا كلوا وناموا من كتر التعب صحيت يارا الساعه 7:00 فقالت وهي بتصحي هنا......
يارا:/ يلا يا هنا علشان نلحق نلبس علشان مش معانا وقت كتير.
هنا:/طيب هقوم اهه.
يارا راحت لبست وجهزت ولسه هتندح على هنا عشان يمشوا ولقيتها لسه نايمه فقالت.......
يارا:/ ماشي يا هنا الكلب بس اما اجيلك.