رواية الاسطي بوسه واخواتها الميكانيكي الفصل السابع 7 بقلم مني عبدالعزيز
البارت السابع
+
حينما لا نجد الحب .. و حينما لا نجد الصداقة .. فليس معنى هذا أنه لا يوجد الحب و لا توجد الصداقة .. و إنما معنى هذا أننا لم نجد الشخص المناسب .. و لم نجد الصديق الناضج بعد ..
وهناك اقوال من يقول الحب لا ياتي ال قدرا اول ما نصيب
وهناك من يقع في الحب دون أن يدري أين ومتي وكيف حدث؟
الحب مدرسه لا يتعلم منها أحد مهما اخدنا عبر ومواقف مما يحدث لغيرنا .
الحب ما هو ال ريح تأتي فجاءه فتصيبنا بنسماتها من منا يتمتع بهذه النسمه ومن من يتعذب منها ومنا من لا يقدر علي مجابهتها .
+
بعد انتهاء الحفل وتوديع الفتيات ومباركه العروسين .
في عربه سندس : بندقه هانم وحشتيني اوي اوي .
بوسه : علي اساس انتم بتفترقوا دا انتي من حبك فيها عملتي سريرك شبها في حد يعمل سريرة عربيه انقرضت من عشرات السنين هههههههههههه.
زمورد : هههههههههههه فعلا يا سندس السرير بندق افندي والعربيه بندقه هانم ايه يابنتي كل البندق ال في حياتك ده هههههههههههه
زمزم : بجد يا سندس ايه سر حبك في بندقه كده انتي عندك أسطول من العربيات الانتيك دي ال انقرضت من عشرات السنين علي راي بوسه .
سندس : تعود بذكريتها وتسرح بعشق العربيه دي عشان اول هديه جتلي من عموا خالد أنا فكرة اول يوم اخدني معاه الورشه كان عمري تمن سنين أنا كنت بحب عمو خالد قوي وبحب اي حاجه كان بيعملها الله يرحمه 😭😭 عمري مافرحت قد ما فرحت لما وافق يعلمني معاه في الورشه وابق مساعده ليها وهو ال قال لازم ندلعك باسم سهل عشان لما انادي عليكي اقول ياسندس هتكون صعبه فاقلي هنديكي بندق وده اول يوم ليا في عالم ورشه المهندس خالد الجبرتي وبقيت الاسطي بندق علمني كل حاجه في العربيات وتصلحها والكشف عن الاعطال والمعدات المستعملة ومرة قال إن الموهبه مش كل حاجه لازم نطور مهارتنا ونتعلم كل جديد ندرس لان مهما بلغنا من المعرفه في تطورات لازم نوكبها ونجريها .
أنا اتعلمت علي ايد عمو خالد كتير جدا جدا فوق ده عشقه العربيات القديمه وتغير ديكوراتها وتعديلها وتحويلها إلي عربيه حديثه بشكلها القديم .
أنا عمري ما هنساه ابدا ولا انسي يوم ال دخل فيه المزاد واشتري العربيه سمسمه ابدا وفرحته لما رجع هو وجدوا لما كسب المزاد واخد العربيه بعد ما كان خلاص هينسحب بعد ما المزاد زاد فوق السيوله المتوفرة معاه وسعادته زادت جدا أما جدوا صمم وساعده واخد العربيه .
يومها قالي أنا هديكي العربيه دي هديه سميها اسم جميل أنا قلتله عليها بندقه هانم 🤣🤣وضحك وقالي كل حاجه في حياتك هتخليها بندق قلتله عشان انت سمتني بندق فكل حياتي هتبقي بندقات كتير.
ومن يومها واتنقل عشق عموا خالد للعربيات القديمه ليا حتي لما مات اكتشفت أنه كاتب الورشه والعربيات وشقته وكل حاجه باسمي .. بالرغم ان حزينه علي فراقه جدا بس بحمد ربنا أن الورشه باسمي وقدرت أكبرها واخلي ورشه المهندس خالد من اشهر واكبر ورش تصليح وتطوير العربيات المستعمله في مصر. وان شاء الله تبقي مصنع المهندس خالد لصناعه السيارات.
بوسه: سندس يا سندس يحتي فين ياسندس بقلنا ساعه بنادي عليكي مش بتردي.
سندس مفيش حاجه أنا سرحت شويه بس.
يلا احنا وصلنا اطلعوا انتم البيت وانا هدخل بندقه الجراج واطلع وراكم علي طول .
زمزم وزمورد وبسنت وهن طالعين الي شقتهم زمزم بوسه غريبه يعني سيف ما جاش الخطوبه ده هو ومعتز صحاب يعني.
بوسه سيف اعتزي من معتز عشان هو هيروح هو وبابا يستقبلون هياكوا وجدوا وعمتو من المطار .
ليضحكن الثلاثه وتقول بوسه ياعيني عليك ياسيف هولاكو وامك مرة وحده والله قلبي معاك يابني هههههههههههه هههههههههههه.
دخلت الفتيات الشقه واختفت من علي وجههم الابتسامه .
ووقفوا مصدومين .. أمير ،حمدالله علي السلامه يا حبايبي عقبال.. ،مالكم ساكتين ليه وفين سندس .. لتدخل سندس جيبين في سراي أنا وقطعت الكلمه وهي تري اكتر شخص تكره في حياتها .
أمير:مالكم يابنات سلموا علي فؤاد وطنط عنبر .
زمورد : السلام عليكم حمدالله على سلامتكم وذهبت الي عنبر وقبلتها قبلات فاترة ..ونظرت إلى فؤاد قائله اهلا وسهلا بك يا فؤاد حمد الله على سلامتك.
فؤاد الله يسلمك يا زمورد ه وينظر إلى عينيها بحب وشوق جارف لم يقدر على إخفائه .
زمزم اهلا وسهلا بيكي يا طنط نورتي مصر كلها . وسلمت علي فؤاد اهلا بيك يا أبيه حمدالله على السلامه.
بندق اكتفت بأن قالت حمدالله على سلامتكم .
بوسه سلمت علي فؤاد اولا اهيا ياابيه اخبارك ايه .
وسلمت علي عنبر وقبلتها وقالت وحشتني جدآ جدآ ياطنط عنبي .
عنبر أهل بيكي يا بسنت متشفيش وحش ..بوسه ما خلاص شفت ياطنط الوحش خياص 🤣🤣🤣🤣
+
ليكتم أمير والبنات ضحكتهم من كلمات بوسه
+
فؤاد : اهلا بيكي يابوسه ماشاء الله عليكي كبرتي وبقيت عروسه .
عنبر فعلا كبرت بس لسه لسنها طويل عاوز ينقص منه حته .
بوسه هي مين ال لسانها عاوز قص حته منيه .وانا عوزه اقص لساني بس في ناس عاوزة ينقطع من لغلوغه.
زمورد :بابا هو جدوا وعمتو فين مش شيفاهم.
فؤاد:جدوا بيرتاح في اوضته وعمتوا طلعت شقتها مع سيف.
بوسه : واكيد طنط عنبي مرضتش تيتاح ال لما تسلم علينا .
عنبر: اصلك وحشاني يابوسه وكنت عاوزة اطمن عليكي لسه بنص لسان ولا . هههههههههههه
بوسه :واطمينتي ولا ليسه .
عنبر :اه باين انك لسه بنص لسان بس انا عند رايي عاوز قصه .
بوسه عندك حق في ناس لسانها عاوز قصه من لغلوغه.
أمير منهي الكلام يلا يابنات ادخلوا حضروا العشاء مع ماما.
ليذهبوا جميعا متمتمين يارب يكون آخر عشي ليكي يا عنبر يابنت فتنه هههههههههههه .
بوسه انا جدوا وحشني قوي هدخل اشوفه وأسلم عليه ..زمزم وانا كمان زمورد خدوني معاكم .
بندق : جدوا مش هتلقوة في اوضته ، واتجهت الي احدالغرفه .
جدوا كنت متاكده انك هنا .. يفتح الجد يديه لتجري سندس ببكاء تضم جدها وتبكي وتقول الله يرحمه ياجدوا .
الجد :الله يرحمه ياحبيبتي وحشاني ياسندس قوي
سندس،انت اكتر يا جدوا اخبارك وصحتك عامله ايه.
الجد الحمد لله بقيت بخير لما شفتك حسيت أن شفت الغالي
سندس الله يرحمه ياجدوا هو في مكان احسن أن شاء الله.
تدخل الفتيات جدوووو وحشتنا .
بوسه تجري وتضم جدها وتقبل خده وحشتني يا احلي جدوا .
زمزم أنا اكتر ياجدوا وحشتني كتير جدا
زمورد اخبارك ياجدو وحشني جدآ جدآ جدآ 😘 وتقبل جدها علي رأسه ويجليسوا معه يتحدثون ويحكوا له عن مواقفهم في خطوبه هيام وكلامات بوسه وحركاتها ال جننت ليها معتز.
بعد قليل يدخل امير عليهم هو ده العشاء .. ويأتي ويجلس معهم ويضحكون جميعا ليقول الله يرحمك يامدحت يا خويا والله معارف كان مستحيل يقعد مع عنبر ازاي أنا عشر دقايق و حاسس أنهم عشر سنين هههههههههههه بوسه ماهو ياحرام فضل يكتم في نفسه لحد ما فيس ومات وهي عيشه تنكد علي خلف الناس
ليضحك الجد ويقول اه منك انتي يابوسه.
بوسه :ال قولي ياجدوا انت استحملت تجي معاها في الطيايه ازاي والله الله يكون في عون أبيه فؤاد هي منكده عليه وكيباله نكد.
زمزم هي تنكد عليه وهو ينكد علي بلد بحلها .
رقيه : اتفضلوا العشي جاهز .
فؤاد :جدوا والبنات فين.
أمير: البنات بيرتاحوا وبابا جي ورايا ..اتفضلوا العشي.وبعد انتهاء العشاء ذهبوا بيرتحوا.
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم.
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليك
رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا و رسولا.
الثامن من هنا