اخر الروايات

رواية بنت ابليس الفصل السابع 7 بقلم حياة محمد

رواية بنت ابليس الفصل السابع 7 بقلم حياة محمد 


بنت إبليس
حياة محمد
الجزء ٧
(مزرى)ده اسم فيلم اجنبي.أصل بصراحه أختكم في الله ملهاش في الرعب يعنى أفلام مصا*صي الد*ماء والصرخه والدميه القا*تلة
متاكلش معايا بتفطسنى من الضحك أما الرعب بالنسبة ليا هو فيلم مزرى وده بيحكى عن كاتب زميل بيألف روايات وعمل حادثة وحظه الوحش وقعه فى ايد معحبه مهوسه به ورته الويل.
طيب أنا ليه بحكى الفيلم ده هقول كالعادة هتعرفوا بعد قراءة البارت ده.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
دخلت زينب المدرسة شافت الفراشين والعاملين شغالين بهمه ونشاط والمدرسه بتلمع من النظافة فسألت صاحبتها: هو فيه ايه يا سارة ليه الكل شغال بنشاط وهمه النهارده ؟
ساره: هو إنت متعرفيش مش فيه تفتيش جاى من وزارة التربية والتعليم عشان يقيموا المدرسة وإنتى عارفة إن مدرستنا الأولى على مستوى المحافظة
زينب: يا سلام
ساره: أه والله إنت مش شايفه المدرسين على سنجة عشرة إزاى
زينب بسخرية: أه اخيرا استحموا.
ساره: لأ ومشددين أوى على اللبس ومأكدين ممنوع أى لبس مخالف.
بصت زينب للبسها وقالت: يا خسارة أنا لابسه اليونيفورم لو كنت اعرف كنت لبست مخالف النهارده بالعند فيهم.بس ملحوقه
ساره ؛ : بتعملى إيه يا مجنونه
زينب: اتفرجى وانت ساكته.
وجرت ضفيرتها وحلتها فإنساب شعرها حتى أخر ظهرها.وخرجت من جيب الشنطه قلم روچ أحمر وقلم كحل وبدات تحط روچ وتكحل عيونها وتتقل في الكحل.
ساره: يا خبر أبيض ده انت هتروحى في داهيه.
زينب: مش مهم المهم اني أحرجهم وبس وخرجت علبة برفيوم وقبل ما ترش عليها وقفت وفكرت شويه وقالت: بت يا ساره تحبى تكسبى ١٠٠جنيه في عشر دقايق.
ساره وقد لمعت عيونها: طبعا بس إزاى؟
زينب: عايزاكى تروحى عند بابا و.......
ساره: ياخبر أبيض وأبوكى هيرضى.
زينب: ملكيش دعوه روحى بس.
ساره: وافرضى يا فالحه اتأخرت على الحصة الأولى هاعمل ايه؟
زينب: أنا هاغطى عليكى يالا بسرعه قبل ما يبدأ الطابور.
ساره: طيب ومتروحيش انتى ليه يا فالحه
زينب: انتى هتوجعى دماغى هديكى ٢٠٠ جنيه هتروحى ولا أرجع في كلامى.
ساره: لا لا هروح
&&&&&&&-&&&&--&&&------$$_
كانوا قاعدين في غرفة المدير وكانت اللجنة تشيد بمستوى المدرسة المثالى ورئيس اللجنة يشيد بحسن إدارة المدرسه وحس التنظيم وفجأة خبط الباب ودخلت زينب الغرفه.بصت للكل بإضراب وقالت: أنا أسفه كنت بحسبكم مشيتوا أنا هرجع مره تانيه.
بص رئيس اللجنة للبنت بإعجاب فواضح إنها بنت مؤدبه جدا وخاصة إنها ملتزمه بكل التعليمات ملتزمه باليونيفورم وشعرها مربوط ووجهها خالى من أى زينه.فقال بابتسامة: تعالى عايزه إيه؟
زينب بقلق: لأ أنا هرجع الفصل خلاص مش عايزه حاجه.
وجت ترجع فناداها الأستاذ: تعالى فيه حاجه
بلعت زينب ريقها بخوف وقالت: أصلى كنت عايزه الأستاذ عبد الكريم بس خلاص هبقى أجى له وقت تانى.
الأستاذ عبد الكريم بثقه: لا تعالى دلوقتي ليه وقت تانى
زينب بنفس الخوف: طب ينفع لوحدنا
صرخ فيها الأستاذ عبد الكريم: متقولى جايه ليه مش فاضيين لك.
خرجت زينب من جيبها ظرف وحطته على المكتب.
استاذ عبد الكريم: إيه ده
زينب بصوت مهزوز: ده الألف و خمسمية جنيه إللى طلبتهم.
استاذ عبد الكريم: أنا طلبت منك ألف وخمسمية جنيه إنتى بتخرفى وبتقولى إيه.
استاذ من اللجنة: اهدى بس يا استاذ عبد الكريم عشان نفهم منها الفلوس دى ليه
رئيس اللجنة: قولى يا.إنتى اسمك إيه؟
زينب: اسمى زينب سيد.ابراهيم.
رئيس اللجنة: طيب يا زينب انتى جايبه الفلوس دى ليه ؟
بصت زينب للأستاذ عبد الكريم.
فقال رئيس اللجنة: متخافش قولى وأوعدك مفيش حد هيأذيكى.
زينب بخوف وبصوت مهزوز وببكاء: استاذ عبد الكريم طلب من بابا ألف وخمسمية جنيه عشان أنا كنت غبت كتير وهو قال لبابا إنى اتخطيت المده المسموحه بالغياب فعشان كده هيتم فصلى من المدرسة وهحتاج اعادة قيد.
رئيس اللجنة: وايه علاقه الكلام ده بالفلوس
زاد بكا زينب وقالت: هو قال لبابا إنه هياخد ألف وخمسمية جنيه وهو هيحلها من غير اعادة قيد ولا وجع دماغ
هب الأستاذ عبد الكريم وقال بغضب: انتى بتخرفى وبتقولى إيه متصدقهاش يا استاذ دى كدابه دى بتفترى عليا عايزه تلوث سمعتى
زينب: أنا مكنتش عايزه أقول حاجه بس حضرتك إللى أصريت
استاذ عبد الكريم بغضب وثورة: لا والله ماكنتى تقولى يالا ألفي ألفي ما أنا مش مستغرب بنت إبليس ويطلع منك أكتر من كده
رئيس اللجنة: ده منظر واحده بتألف جسمها بيرتعش وصوتها المهزوز
استاذ عبد الكريم: وانت صدقت تمثيلها بنت إبليس .يعنى المكر والكدب ورثتوا من أبوها إبليس
زينب بدموع حقيقة: خد الفلوس وارفدنى من المدرسة بس ماتناديش بالإسم ده.
استاذ عبد الكريم: على اساس انك ملاك ده انت شيطانه بنت إبليس وحلال فيكى اللى البنات بيعملوه فيكى.
رئيس اللجنة بغضب: ويا ترى البنات بتعمل فيها إيه؟
انتبه استاذ عبد الكريم لكلامه وقال: ولا حاجه أنا بقول كلام وبس عشان أضايقها.
رئيس اللجنة: تدايق مين يا استاذ انت حاطت البنت الغلبانه دى في دماغك وعمال تدايقها.
استاذ عبد الكريم: مانت شايفها بتتهمنى بإيه بقى أنا على أخر الزمن تيجي بنت زى دى تتهمنى بالرشوه وقدامك.
رئيس اللجنة: مش تهمة الرشوة بس يا استاذ فيه تهمه تانيه اسمها التنمر وبدل مانت تحارب السلوكيات دى انت بتشجع البنات على كده ومستنى ايه تلاقى شخصية سويه
استاذ عبد الكريم بعدم تركيز: تنمر ايه احنا هنقلد الأجانب
رئيس اللجنة: لو مش عاجبك كلمة تنمر الخوجاتى هقولك الاسم العربى الدينى اسمه يا استاذ يا معلم يا مربى الأجيال (( تنابز بالألقاب)) وربك قال بسم الله الرحمن الرحيم
(( ولا تلمزوا أنفسكم ولا تنابزوا بالألقاب بئس
الاسم الفسوق بعد الإيمان ومن لم يتب فؤلئك
هم الظالمون)).
استاذ عبد الكريم: الناس كلها بتناديها ببنت إبليس مجبتش حاجه من عندى.
رئيس اللجنة: وأنا مش هستغرب لو لفقت لك أى تهمه عشان تأذيك .
ياسمين بقوه: بس أنا ملفقتش له التهمه
استاذ عبد الكريم: شوف بتقول ايه.عايزه ايه قولى عايزه ايه عايزه تضرينى في شغلى بس مش هتعرفى.مش هيجي على أخر الزمن وسجلى الوظيفى إللى زى الفل يتحط فيه نقطه سودا بسبب دى.
رئيس اللجنة: ليه يا استاذ هو طبيعي ان بنت تروح مدرسه ومعاها ألف وخمسمية جنيه يعنى أد مرتبك تلات مرات اكيد فيه سبب وأنا هقدم بطلب التحقيق معاك عشان نشوف أخر التجاوزات دى
وقام من مكانه.فلحقت به زينب في خوف وقالت: انت هتمشى وتسيبنى معاه هيبهدلنى أنا وبابا.
رئيس اللجنة: متخافيش دى كل أرقامى لو حد أذاكى أو حتى عمل فيكى حاجه اتصلى بس وأنا هتصرف معاه..
رجعت زينب الفصل بعد ما غسلت وشها وهي بتبتسم ابتسامه واثقه ولا انها عملت حاجه
خرجت اللجنه غضبانه وخسرت المدرسة المثاليه لقبها بس في النهايه رجعت زينب الفصل وهى سعيدة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد اسبوع كامل من التحقيق وقامت لجنه من الوزارة تبحث عن أى تجاوزات والتحقيق مع مدير المدرسة واستدعاء زينب أكتر من مره ومحاولاتهم استدراج زينب لأى غلطه تبين الحقيقة بس زينب كانت هاديه جدا ومعرفوش يوقعوها في الكلام أصلها شاطره وحافظه دروس أبوها صم وخاصة الدرس الجديد إللى حفظه لها قبل ما يستدعوها للتحقيق وهو((كدب مساوي أحسن من صدق منكوش))فخلى كدبك مساوى مرتب من غير غلطات وطبعا زينب حافظه الدرس
وبالرغم من السجل النظيف للمدرسة إلا أنه ممنعش إن حصل المدير على لفت نظر.
-&&&&&&&&&&&&&&
ساره: بقى تعملى معايا كده.
زينب عملت ايه
ساره: متعمليش ناصحه عليا أنا هروح الأستاذ عبد الكريم وهقوله كل حاجه.
زينب: والله طب ماتروحى حد مانعك
ساره: والله يعنى مش خايفه أروح له وأقوله.
زينب: وهتقولى ايه يا حلوه هتقولى له إنك أخدتى٢٠٠ جنيه رشوه عشان تجيبى الفلوس اللى اتهمت بها الأستاذ عبد الكريم.روحى قولى بس متعيطيش لو الاستاذ عبد الكريم رفدك لأنك شريكتى.
ساره بخوف: وانتى كمان هتترفدى معايا
زينب: لا يا حلوه أنا رئيس اللجنة يعرفنى وأى حاجه هيحاول يعملها معايا هقوله وهو هيلغيها ومتنسيش إن بابا ممضيك على...
الأستاذ أحمد من وراها: برافو عليكي يا زينب اتفوقتى على نفسك..أحيكى يا زينب
زينب: ...____
استاذ أحمد: الأستاذ عبد الكريم قدم طلب تسوية معاشه بسببك.ماهو مرضيش على نفسه تهمتك الباطله.
زينب: ____
استاذ أحمد: خلصتى انتقامك ولا لسه.ياريت كفايه لحد كده ياريت ترجعى قلبك الابيض مرة تانيه وياريت ترجعى تركزى في دروسك وسيبى الخلق للخالق.
وسابها ومشى وهيا كمان مشيت تفكيرها مشوش وقعدت تدور عليها لحد مالقتها قاعدة بتاكل
زينب: قاعده بتاكلى وسيبانى لوحدى
أمانى: إنتى لوحدك ده ماشاء الله كل ما اشوفك ألاقى خمسة ستة حولايكى.
تقعد جنبها زينب وتقول: ودول يعتبروا حد دول بنات بتوع مصلحتهم مستنين منى فلوس لا عزومه لكن انتى لا إنتى حاجه تانيه انتى الوحيده إللى بتحبنى بجد من غير مصلحه.
أمانى: وعايزه إيه يا زينب
زينب: مش عارفه والله مش عارفه
أمانى: لازم تعرفي ولازم تفكرى إنتى عايزه إيه وإيه أخر عمايلك دى.
زينب: يووووووووه إنتى والاستاذ أحمد
خبطتها أمانى على كتفها: قال يعني بتسمعى كلام حد.
زينب: مش عارفه اصلك متعرفيش انا بحس بإيه لما ينتقم منهم ياااااه احساس حلو أوى
أمانى: لما تظلمى الناس احساس حلو انتى اكيد إتجننتى
زينب: مقصدش بس احساس انك مسيطره حاجه حلوه.فاتك منظرى وانا عامله خايفه وبرتعش وفجأه أجيب لمدير المدرسة مصيبه
أمانى: وفرحانه بنفسك
زينب: أه تصدقى هو الوحيد اللى مش ندمانه إنى أذيته يورينى هيعمل ايه إبنه الشهم
أمانى: بقى بتعملى كل ده عشان تنتقمى من يوسف انتى لسه بتحبيه
زينب: أنا لايمكن ده يستاهل كل اللى عملته في أبوه
أمانى: يا خايبه وهو عمره ما هيبص لك بسبب اللى عملتيه.
زينب: مين قالك ده هو إللى هيخليه يجرى ورايا عشان أثبت براءة أبوه.
أمانى: مش عارفه إيه إللى في دماغك
زينب: سيبك منى مش هتيجى تقعدى جنبى في التخته
أمانى: وانتى عايزانى ليه متقعدى أى واحده تانيه
زينب: لا انتى حاجه تانيه انتى صاحبتى بجد وانتى الوحيدة اللى بحبها بجد
أمانى: ماشى بس بشرط تعزمينى على حاجه ساقعه
زينب: بس كده أحلى حاجة ساقعه وساندوتيش هامبورجر كمان.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الحاره
رباب: مالك يا يوسف
يوسف: مخنوق يا رباب ومتدايق أوى
رباب: عشان إللى عملته بنت إبليس في عمى
يوسف: وهو ده شويه
رباب: لأ بس الناس كلها عارفه عمى وعارفه إنه زى الجنيه الدهب.
ابتسم يوسف لها: يعنى عمرك ما شكيتى فيه
رباب: ابدا ولا ثانيه.واحده
يوسف بابتسامة: عشان كده أنا بحبك أوى عشان عمرك ما خالفتينى في رأي.
إلتفت وشافها جايه في الطريق فقال لرباب: روحى انتى على البيت
رباب بقلق: عشان خاطري متعملش مشاكل
يوسف: روحى انتى يالا.
ومشى بسرعه في اتجاهها وفجأة شدها من دراعها فصرخت بفزع لثانيه وأول ما شافته ماقدرتش تمنع ابتسامتها.
يوسف: نفسى اعرف إنتى مخلوقه من إيه؟
زينب : والله انا أدبى مش علمى
يوسف: بنتريقى جبتى الشر ده كله منين بس مش هستغرب مانتى بنت إبليس
كشرت زينب وقالت بجديه: تصدق بقيت أفتخر باللقب ده عشان بسببه عرفت الناس على حقيقتها إبليس وإللى مش عاجبك طلع أحسن من أبوك.
يوسف: بتخرفى وبتقولى إيه أبوكى المرابى أحسن من بابا
زينب: أه أحسن منه مليون مره ولو عشان مرابى فالناس هيا إللى بتروح له برجلها وبترضى بشروطه يبقى يستاهلوا إللى بجرا لهم .
يوسف: انا مش هوجع دماغى بكلامك الفارغ ده من بكره تروحى الإدارة التعليمية وتعترفى انك لفقتى لبابا التهمه دى وتروحى تعتذرى لبابا في المدرسة وقدام كل المدرسين.
زينب: وإيه المقابل
يوسف: مقابل إيه
زينب: أروح الاداره واعتذر لأبوك مقابل إيه هستفيد إيه من كده.
يوسف ' هو راحة ضميرك مش كفايه
زينب: لا لا لا أنا صميري مرتاح ليه اوجع دماغى شوف لى مقابل تانى.
يوسف: طلعتى ماديه و حقيره واستغلاليه زى أبوكى
زينب: زينب بصوت غاضب عالى: أبويا إللى مش عاجبك واضح وصريح مش بوشين زيكو مالك منفوخ كده على إيه أبوك طول اليوم قرفنا بشعاراته الفارغة وهو منافق يقف يصرخ ويقول بأعلى ضوته أنا ميهمنيش حد انا اقول الحق على رقبتى انا لازم أشكيى غلطات الإدارة التعليمية للوزير وأول ما يشوف ربع موظف من الإدارة بيبقى عايز يبوس إيده
فلقنا بالعدل والمساواة وبالرغم إنه عارف إنى مظلومه إلا أنه عمره ما نصفنى ولا جاب لى حقى وبسمعه بودنى وهو بيقول انا عارف انها مظلومه بس مش عاوز أقويها على البنات
وإنت يا باشمهندس يا شجيع السيما على رأى بابا طول الليل والنهار بتدافع عن بنات الحاره وبتحميهم وأكتر من اربع مرات تشوف شباب بيدايقنى وعمرك ما دافعت عنى حتى في المره الوحيدة اللى لجأت لك سيبتنى وحتى اكتشفت انك بتدافع عن البنات بس طيب والشباب المظلوم مابتدافعش عنه ليه إيه يا باشمهندس هى المبادئ خاصه بالجنس الناعم بس ولا إنت زى ما بابا بيقول بترسم على البنات تصدق أنا
يوسف: حيلك حيلك مبقاش غيرك انتى اللى تعرفينى الصح من الغلط روحي شوفى نفسك وشوفى الناس بتقول عنك إيه.
سابته زينب وقالت: ميهمنيش بيقولوا إيه.
ودخلت البيت لقت أبوها على الكرسي وواضح إنه سمع كلامها مع يوسف
سيد: مالك يا زينب
قعدت زينب على الكرسي بتعب وقالت: تعبانه اوي اوي يا بابا نفسى أرتاح شويه
سيد: إيه رأيك بعد الامتحانات أخدك ونروح في اى حته تحبيها اسكندريه- شارم الشيخ- الإسماعيلية وبورسعيد اى حته تحبيها
زينب: ياريت يا بابا ياريت.
سيد: هانت كلها كام شهر وتخلص امتحاناتك بس انا عايزك تركزى في مذاكرتك ومتشغليش بالك بحد مفيش حد يستاهل
زينب: عندك حق
&&&&&&&&&&&&&&
وأخيرا انتهت الامتحانات بعدها بالظبط سوى الأستاذ عبد الكريم معاشه وبيدور على شغل يعوض فيه المبلغ إللى بيتخصم من المرتب
أما يوسف اتخرج من الجامعه وبيدور على شغل.فى حين زينب لسه بتتفسح مع أبوها وبتستمتع بالهدوء والراحة.استعداد لمرحله جديده في حياتها وهى الجامعه وعالم الجامعه
&&&&&&&&&&&&&&&&&
انتظروا أحداث مشوقه جدا في الأجزاء الجايه ياترى زينب هتدنها بحقدها ولا الدنيا هتتغير.وهل حسيتوا انها شريره ولا ضحيه هل حسيته إنها قويه وبتفترى على الناس ولا ضعيفه وبتحاول تظهر نفسها بالقوه دى.
والسؤال المهم إللى بسأله للكل هل فيه حد شرير خالص بيمشى يرمى شره على الناس ولا ده نتيجة ظروف بتتحكم فيه.



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close