رواية ميراث الشيطان الفصل الخامس 5 بقلم شروق حسام
الفصل الخامس
في القسم
صبا بدموع : لو سمحت .... عايزة اعمل...... بلاغ صاحبتي اتخطفت واحنا..... واحنا ....... قدام المدرسة
_: بس صاحبتي ممكن يجري لها حاجة
العسكري بزعيق : امشي من هنا يا بت
صبا بصوت عالي وهي بتتحول 180 درجة : أقسم برب العزة لو ما خفيت من قدامي لكون مكسرة عضمك دلوقتي حالا
العسكري بغضب : انتي شكلك اتجننتي عشان تكلميني كده
صبا بغضب جحيمي : تحب تشووووووووف
أنهت حديثها ثم اوقعته علي الأرض وأخذت تلكمه وامسكت ذراعه كسرتها
_: اااااااه حد يلحقني اااااه
_: ااايه اللي بيحصل هنا ؟؟!
شذي بقرف : هيكون بيحصل ايه يعني وعاملين نفسكم الشرطة في خدمة الشعب الافندي بنقوله صاحبتنا اتخطفت وعايزين نقدم بلاغ وهو بكل برود بيقولنا لازم يعدي 24 ساعة لا وكمان بيبجح ده انتم معندكوش دم صحيح
في هذه الأثناء ابتعدت صبا عن العسكري وهي تصفق لصديقتها
صبا بضحكة : جدعة يا شوشو اديله ادي يا جميل يستاهل جدعة يا أختي لو سهي كانت هنا كانت كملت معاكي بس هي دلوقتي مخطوفة
رائد وهو يحاول تمالك أعصابه من أسلوبهم : قدامي علي المكتب هساعدكم انا
أكمل حديثه وهو ينظر للعسكري بشر : وأنت أنت حسابك معايا بعدين علي اللي قولته
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
_: وااووو مخطوفة يا عالم مخطوفة يا ناااس ههههه أخييرا وهلاقي حب حياتي وهقول أنا لحبيبي وحبيبي إلي
الخاطف بغضب : اخرررسي بقي صدعت منك هو انتي صحيتي ازاي دلوقتي من المخدر
سهي بضحكة : شكلك غبي هههه المخدر مفعوله بيبدأ بعد ربع ساعة وأنا كتمت نفسي وانت بترشه عليا عادي يعني قراءه الروايات جابت فايدة في الآخر والفرجة على فيديوهات التيك توك
أكملت بفضول : وبعدين شيل البتاعة اللي علي وشك دي عايزة أشوف شكلك وكمان انا حاسة انِ سمعت صوتك ده قبل كده
_: يا مصبر الوحش علي الجحش أنا تعبت منك واسكتي بقي هترقع منك
سهي ببراءة مزيفة : طب طب أنا جوووووعانة عايزة أكل سي فوود
_: هو انتي راحة تصيفي هل انتي راحة تصيفي لا طبعا لأ
انهي حديثه وهو يقف بالسيارة حتي يتمكن من وضع الشريط اللاصق علي فمها
_: انت انت هتعمل ايه اياك تحط البتاع ده علي شفايفي ده أنا حاطة ليب جلوس من الغالي أبو ألف جنيه عليه بعد ما فضلت شهرين اجمع تمته تيجي انت وعايز تبهدله بالسهولة دي ever never مستحيل اخليك تعمل الجريمة دي
وضع الشريط علي فمها وربط يديها الاثنين مع بعضهم به من أول معصمها حتي أصابع يديها حتي لا تتمكن من نزع الشريط من علي فمها
_: اممممم اممم اممممممم امم
_:هدووووء أخيييرا لكاكه أعوذ بالله منك
نظرت له سهي بأعين متسعة تدل علي براءتها التي تحاول ادعائها وليست موجودة في الأساس
_:متحاوليش وخليكي هاديه احسن ليا وليكي
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
في شركة Taj al-Din لإدارة الأعمال
التي هي رداء خفي لأعماله السوداء
تاج الدين ببرود شديد : مليسا 10 دقائق وجهزي أوضة الإجتماعات في اجتماع جيه فاجأة
ميلسا بدلع : حاضر يا مستر تاج
_: بسرررعة هتفضلي واقفة كتير
ميلسا بسرعة وهي تتجه ناحية الباب : حاضر حاضر
تاج بقرف : كلكم واحد صنف عايز الحرق
اهتز هاتف تاج معلنا عن مكالمة من جواد لأنه لا يستعمل هاتفه سوي لمحادثته
تاج بهدوء : نعم عايز ايه ايه المصيبة الجديدة
جواد بضحكة : هههه ولا مصيبة ولا حاجة أنا بس بس
_: بطل بسبسة وقول عايز ايه يا جواد
_: عملت حادثة وخبطت عربية واحد حاولت اقولهم أنا مين محدش صدقني لأني نسيت بطاقتي وحاجتي في البيت فأنا دلوقتي في القسم
_: وبعدين عايز مني ايه
_: اخس عليك اخس يا تاجي عامل نفسك مش فاهم يا جدع ده أنا صاحب عمرك خليك حنين عليا عشان هيجي لك يوم وتحتاجني
_:انت
جواد بإستعجال : أنا بعت لك اللوكيشن علي الواتس يلا سلااام
تاج بتنهيدة : اساس المصايب في حياتي لولاك مكنتش هعيش لحد دلوقتي هاااا
خرج تاج وأمر ميلسا أن تلغي جميع اجتماعاته اليوم
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
عند ميراث
كانت ذهبت الي المشفي وازالت الشاش الملتف علي وجهها كان هناك الكثير من الندبات
ليلي بحب : بسم الله ما شاء الله جميلة اللهم ما بارك
ميراث بإحراج : أنا مش جميلة أنا مجرد واحدة مشوهه
_: انتي مش كده حاولي تحبي نفسك أكتر من كده يا حبيبتي
أكملت بمرح : يلا بقي بسرعة زمان البت زهرة بنتي خلصت الطبخ أنا هموت من الجوع يلاا
ميراث بكسوف : بس بس أنا
_: من غير بس يلا بسرعة زمانها عاملة مكرونة بالبشاميل بنت الايه شاطرة فيها اوووي ونفسها في الأكل حلو
ابتسمت لها ميراث بتعب وذهب معها
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
_: هي فين ازاي تروح منكم يا شوية أغبية
_: ياباشا معرفش والله هي كانت كانت قدامنا ولسه هنخطفها جيه حد تاني وخطفها
بدر بعصبية : غوووور من وشي مش عايز أشوف وشك غير وهي معاك فاهم ولا لأ
اتصل بدر علي بتول وهو علي وشك الإنفجار
_: الو يا بدر ايه اللي حصل قولي بسررعة
_:معرفش ازاي بس حد تاني خطفها خطفها ليه معرفش كل خططنا عمالة تفشل ولحد دلوقتي منعرفش فين ميراث انا خلاص هتجنن
_: اهدي بس وحاول تشوف كاميرات المراقبة بتاعة المنطقة اللي اتخطفت فيها
_: فكرة كويس انك فكرتيني سلااام ولما هتلاقي حاجة هكلمك
_: سلام يا حبيبي خلي بالك علي نفسك
_: وانتي كمان سلام
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
_: السلام عليكم يا أهل الدار فينك يا بت يا زهرة منووش أنا جوعااااانة فرغي الأكل
زهرة بصوت عالي من المطبخ : وعليكم السلام داخلة حامية يا ليلي هههه ريحة أكلي جوعتك مش كده عشان تعرفي انِ بعرف اطبخ احسن منك
_: اه يا بنت الجزمة خلصي يلا انا تعبانة وهفتانة وكل حاجة فبسرعة كده يا بت
_: حاضر حاضر
_: اقعدي يا ميراث وخدي راحتك زمان البت جاية نلحق نأكل عشان ننام
نظرت لها ميراث بإستغراب من طيبتها الزائدة عن الحد
_: ماما انتي بتعملي ايه و.... أهلا ازيك يا جميل
ميراث بهدوء : بخير الحمد لله
أشارت ليلي لزهرة بعينيها ففهمتها زهرة سريعا
أمسكت زهرة ميراث من يديها بسرعة : تعالي معايا يا روحي خدي شاور وغيري هدومك عشان تأكلي براحتك
ذهبت معها ميراث إلي غرفتها أحضرت لها زهرة ملابس من ملابسها الجديد وتركتها وخرجت من الغرفة
زهرة بحدة وهمس : مين دي يا ليلي
_: دي بنوتة قابلتها في المسجد وأنا بصلي وملهاش مكان تروحه
_:تروحي جايباها هنا ؟؟!
_: قلبي وجعني عليها يا زهرة لو شوفتي حالتها كانت صعبت عليكي
_:خلاص خلاص يا ليلي شغل الصعبنيات اللي انتي بتعمله ده مش هيجي عليا يا أختي خلاص اعملي اللي يريحك
ليلي بمرح : هي دي بنتي حبيبتي
_: شغل الكلام الحلو بدأ ههههه
خرجت ميراث بكسوف من الغرفة
ليلي بجوع : يلا بسرعة تعالي اقعدي جنبي يا ميمي أنا جعانة وكنت مستنياكي مش بحب أكل لوحدي
زهرة برفعة حاجب : وانا فين يا ست ماما
_: انا معرفكيش انتي بنتي بالتبني هههه
_: شوفتي يا ست ميمي باعتني عشانك اااه يا قلبي اااه
_: يلاا يا بت بلاش تمثيل يلا نأكل بقي
جلست ميراث بجانب ليلي وهي تشعر بالدفئ بينهم وأصبحت تتمني لو كانت ليلي والدتها وزهرة شقيقتها