اخر الروايات

رواية تحت امر الحب الفصل الرابع 4 بقلم شيماء صبحي

 رواية تحت امر الحب الفصل الرابع 4 بقلم شيماء صبحي



دنيا اول متأكدت انه خرج مسكت تيلفونها بسرعه وطلعت رقم داليدا واتصلت عليها وهيا مقرره تبلغها بسؤال الشخص دا عليها لان من نظراته حست ان في خطر علي حياتها..
وفي أوضة عمار تيلفون الدكتورة داليدا رن ..
عمار خرج التيلفون من جيبه وهو بيبص للرقم اللي بيتصل بإستغراب لأنه مكنش متسجل فمسك التيلفون وفتح المكالمه وهو مستني اللي بيتصل يتكلم ..اتكلم رجل الآمن اللي في محطة القطر وهو بيقول:السلام عليكم يا بنتي!
عمار بعد التيلفون باستغراب وهو بيبص للرقم تاني وبعدها رجع حط التيلفون علي ودنه وقال:وعليكم السلام مين حضرتك!
رجل الآمن قال بتساؤل :مش دا رقم داليدا أيمن!!
عمار افتكر اسم داليدا فرد عليه وقال:أيوا مين حضرتك!
رجل الآمن ابتسم وهو بيقول:شنطة الاستاذة داليدا اللي اتسرقت من ساعتين هنا في المحطة قدرنا نرجعها تاني ونمسك الولد اللي سرقها ف لو هيا تقدر تجي تاخدها دلوقت من المحطة يبق أحسن ليها قبل ما أمشي !!
عمار هز راسه وقال:محطة ايه دي!!
رجل الأمن قال:سكة حديد مدينة القاهرة
عمار هز راسه وقال:طيب انا هاجي انا اخدها بنفسي دقايق وهكون عندك!!
رجل الامن رد عليه وقال:طيب يا ابني مع السلامه!!
عمار قفل المكالمه وهو بيبص لصورتها وبيقول:كنتي بتهربي ولا إيه يا دكتورة!!
قال كلامه ووقف وهو بياخد مفتاح عربيته وبيخرج من المكتب!!
وعند دنيا كانت بتتصل بداليدا ولاكن الرقم مشغول قفلت التيلفون بقلق وهيا بتقول:يارب تكوني كويسه يا دكتوره !!
رشاد فتح عينيه وهو بيبص للبنت اللي واقفه وبتكلم نفسها فقال بصوت ضعيف:عايز اشرب مايه!!
دنيا إنتبهت ليه وهيا مخضوضه وبتقول:هو حضرتك صاحي!
رشاد بصلها وهز راسه بتعب وهيا قالت:طيب محتاج حاجة!
رشاد هز راسه وقال:عايز أشرب ماية ؟
دنيا هزت راسها وفضلت تبص حواليها علشان تشوف لو في ماية ولاكنها ملقتش فبصت لرشاد وقالت:مفيش مايه هنا وانا معرفش حاجة هنا أجبلك منين!!
رشاد هز راسه وشاورلها بعينه علي درج موجود وهيا لما فهمت قصده راحت عند الدرج ووقتها لقت ازايز كتير شكلها شبه المايه دنيا خرجت واحده منهم وفتحتها وصبت شويه في كوبايه وقربت من رشاد وهيا بتقول:أنا جبتلك الماية اهي!
رشاد هز راسه وطلب منها تساعده وهيا قربت منه بهدوء وبدات تشربه من الكوبايه!
رشاد اول ما شرب رشفه بصلها بصدمه وهو بيقول:جيبالي ويسكي عايزه تموتيني يا غبيه!!
دنيا شهقت بخضه وهيا بتقول:يعني ايه ويسكي مش انت اللي شاورتيلي علي الدرج!!
عمار بصلها بغضب وقال:انا مشاورتلكيش علي حاجه انا كنت ببص عادي بس الظاهر انك بتحبي تشغلي دماغك كتير!!
دنيا خافت منه وشالت ايديها اللي سانداله بيها ضهره وبعدت عنه ورشاد مقدرش يمسك نفسه وجسمه رجع علي السرير واتوجع!!
رشاد بصلها وهيا كانت بصاله وخايفه وكانت لسا ماسكة الكوبايه!!
دنيا كانت هتعيط من الرعب اللي هيا عايشة فيه فقربت منه وقالت بخوف:هو انت ممكن تقتلني علشان شربتك ويسكي!
رشاد بصلها بتعب ولف وشه ومردش عليها وهيا رمت كاس الويسكي بسرعه في باسكت الزباله ورجعت تاني وهيا بتقول:خلاص هدورلك علي ماية بس متقتلنيش!!
رشاد غمض عينيه من التعب وهيا خرجت برا الاوضة وهيا بتقول للحارس اللي واقف برا:لو سمحت المريض محتاج مايه؟
الحارس بصلها بسخريه وقال:مكسوفة تقولي انك عطشانة ولا اية!!
دنيا بصتله باستغراب وقالت:لا والله انا مش عطشانه بس المريض هو اللي طلب مني ماية!
الحارس بصلها بسخريه ودخل وهو بيبص علي رشاد ولقاه نايم فبصلها وقال:واضح ان الباشا كان عطشان اوي!!
دنيا بصت للمريض ولقته نايم فعلا فبصت للحارس بخجل وهو هز راسه ليها وقال:ادخلي وانا هجبلك الماية!
دنيا هزت راسها ودخلت تاني لأوضة رشاد والحارس قفل عليهم الباب ونزل يجيبلها ماية!!
وفي محطة القطر وصل عمار وهوا بيدور علي رجل الآمن اللي اتصل عليه فقرب من واحد كان واقف وشايل شنطة وقال: انا جاي أخد شنطة داليدا!!
رجل الأمن هز راسه وهو بيقول بابتسامة:حضرتك جوزها!
عمار بصله باستغراب وسكت للحظة ورجل الأمن قرب منه الشنطة وقال:شكلها كان تعبان جدا وقتها وعلشان كده انا بلغت الحكومه علي طول وقدروا يمسكوا الولد دا في محطة قريبه من هنا !
عمار هز راسه وهو بياخد الشنطة وبيقول:شكرا لمجهودك الكبير !
عمار طلع مبلغ كبير من جيبه واداهوله وهو بيقول:هيا المدام لما شنتطها اتسرقت سابت رقمها بس!!
رجل الامن بص لعمار بابتسامه وقال:لا يباشا سابت عنوانها كمان!
عمار هز راسه وقال:طيب هات الورقة اللي كتب فيها رقمها وعنوانها !
رجل الامن بصله باستغراب ولاكن لما بص للفلوس اللي اخدها منه طلع الورقة اللي داليدا كانت كاتبه فيها عنوانها ورقم تيلفونها وادهاله!!
عمار بصله وهو بيقول:انا ابق جوزها وطبعا انت كنت هترمي الورقة وانا مش عارف مين ممكن يلاقيها وياخد الرقم او يعرف العنوان!
رجل الأمن هز راسه وقال: حضرتك ونعم الرجوله ربنا يصلح حالكم يباشا!
عمار هز راسه وخرج من المحطة وركب عربيته وهو بيبص لشنطتها باستغراب وهو بيقول:شكلها كانت بتهرب فعلا؟
ركب عربيته واتحرك بيها للقصر لان الوقت إتاخر وأول ما وصل لقي الحراس نامو وفي كام واحد بس اللي صاحين ،عمار دخل لاوضته بتعب وحط شنطة داليدا علي الكرسي وفرد جسمة علي السرير وغمض عينيه بتعب لأن اليوم النهاردة كان طويل ومرهق…
وفي غرفة رشاد دنيا ادتله اخر حقنه وهوا كان نايم فبصتله بنوم وهيا بتقول:طيب أنا هنام فين دلوقت علي الارض مثلا!
قالت كلامها وهيا بتدور علي اي حاجة تفرشها علي الارض فقربت من خزنه كبيرة وضغطت علي زرار موجود فيها ووقتها الباب اتفتح ونزل منه سرير جاهز بالفرشة بتاعته!!
دنيا ابتسمت وهيا بتقول:دا الي بيسموة التقدم التكنولوجي..!
قالت كلامها وهيا بتنام علي السرير ولاكنها اول ما رفعت رجليها من علي الارض السرير اتقفل بسرعه وحبسها جوا الخزانه لانها مضغطتش علي زرار تثبيت السرير..!
فضلت دنيا تصرخ ولاكن الخزانه كانت عازله للصوت فبصت حواليها بخوف لانها بتخاف من الضلمة وفضلت تتخيل حجات مخيفة لحدما فقدت وعيها!!!
في صباح يوم جديد ..صحيت داليدا وهي بتبص حواليها بصدمة وبتقول..:أنا فين!!
فضلت تبص علي الاوضة اللي كلها رسومات أطفال ودباديب موجوده في كل ركن وبتحاول تفتكر المكان لحدما افتكرت انها في بيت شريهان جارتهم!
داليدا قامت من علي السرير بتعب وهيا بتحط ايديها علي دماغها وبتقول:يا تري هرجع الشقه ولا هعمل ايه في حياتي اللي باظت دي!
قربت من الحمام اللي موجود في الأوضة وغسلت وشها وهيا بتفتكر كل حاجة حصلتلها من وقت ما دخلت هيا ومسعد الأوضة لحدما جت هنا البيت دا!!
شريهان كانت قاعده مع مامتها في الصالون وبتعرفها ان داليدا بنت جارتهم موجوده هنا في البيت !
أمنه والدة شريهان اتصدمت وسألتها باستغراب:وهيا داليدا عرفت عنوانك منين!
شريهان هزت راسها وقالت:انا كنت مديالها العنوان علشان لو حبت تزورني ولا حاجة!
أمنة هزت راسها بقلق وقالت:بس هيا مينفعش تفضل هنا كتير يا شريهان انتي ناسيه ان حازم اخو جوزك هنا واحنا عارفين انه مش كويس وممكن بعد الشر يعمل فيها حاجة!!
شريهان غمضت عينيها برفض وقالت:لا يا ماما ايه الكلام اللي بتقوليه دا حازم اتغير عن الاول وبعدين انتي ناسيه انه خاطب!!
أمنه هزت راسها وقالت وهيا بتخبط علي رجل بنتها:انتي ادري يا شريهان بس انا بعرفك الصح من الغلط!!
شريهان هزت راسها وقالت:متقلقيش يا ماما داليدا قايلالي انها هتقعد يوم واحد بس وبعدين مش من الزوق اني اقولها تمشي احنا ولاد أصول برضوا!
أمنة بصت لبنتها وعملت حركة بشافيفها وقالت:والله انتي بت غلبانه ومش عارفه حاجة دي مش بعيد تكون جايه تخطف منك جوزك !
شريهان بصت لأمها بصدمة وقالت:تخطف جوزي ازاي يعني ياماما دي داليدا محترمة وانتي اكتر واحدة عارفه كدة!
أمنه رفعت حاجبها وهيا بتلف وشها وبتبص علي داليدا اللي نازله وبتقول:اهي جت علي السيرة'
شريهان رفعت عينيها وهيا بتبص لداليدا وبتقكر في كلام امها لحدما داليدا قربت منها وقالت بابتسامة:انا متشكرة اوي يا شريهان علي وقفتك معايا وعلشان متقلش عليكوا انا همشي علشان شغلي!
شريهان وقفت وهيا بتبص لامها وبتقول: ايه يا داليدا ايه اللي بتقوليه دا البيت بيتك يا حبيبتي وتنوري علي طول !
داليدا ابتسمت وهيا بتبص لأمنة وبتقول:إزاي حضرتك يا طنط أمنة!
أمنة هزت راسها وهيا بتقول:كويسة يا حبيبتي انتي عاملة ايه!
داليدا ابتسمت وهيا بتقول :انا الحمدلله بخير !!
أمنه بصت لبنتها وبرقتلها وشريهان قالت:ما تستني تفطري معانا يا داليدا !
داليدا ابتسمت وهيا بتهز راسها وبتقول:متحرمش منك يا حبيبتي بس والله انا مستعجله علشان الحق اغير الكالون بالمرة قبل ما اروح الشغل!
شريهان هزت راسها وسلمت عليها وهيا بتقول:خلاص يا حبيبتي اللي تشوفيه اهم حاجه متحرميناش من شوفتك الحلوة دي!!
داليدا ابتسمت وهيا بتقول:حاضر يا حبيبتي !
شريهان إبتسمت وداليدا قربت من أمنة سلمت عليها وبعدها مشيت مع شريهان لحدما خرجت البيت وقالت:مع السلامه يا شريهان مش محتاجة اي حاجة!
شريهان إيتسمت وهيا بتهز راسها وبتقول:سلامتك يا حبيبتي !
داليدا ابتسمت ليها وسابتها ومشيت وبعد ما بعدت عن البيت شريهان دخلت وهيا بتقول لمامتها بحزن:ليه كده يا ماما داليدا بنت محترمة والله انا كنت عايزاها تفضل معانا شويه كمان !
أمنه وقفت وهيا بتقول لبنتها:الي عملتيه دا هو الصح دي غريبه عننا وكفايا اوي اللي احنا عملناه معاها!
شريهان بصت لأمها بحزن وسابتها ودخلت للمطبخ!
وعند داليدا طلعت الفلوس اللي معاهع
ا ولقت انهم ١٥٠ جنيه ابتسمت وهي بتقول:حلوين اوي يا دوبك اجيب فطار وبعدها اروح المحطة واشوف عملو ايه مع الحرامي اللي سرق الشنطة!
قالت كلامها وهيا بتوقف تاكسي علشان يوصلها للمحطة وبعد طريق مش كبير وصلت داليدا للمحطة نزلت من التاكسي بعدما حاسبت السواق وقربت من مطعم صغير و اشترت اكل علشان تفطر لانها مأكلتش حاجة من امبارح !!
بقلمي شيماء صبحي
صاحب المطعم ادالها الاكل وداليدا اخدته ومشيت وهيا بتقرب من كرسي فاضي وقعد عليه وبدات تاكل بجوع لانها بذلت مجهود كبير امبارح من غير اكل !!
فضلت داليدا تبص حواليها وهيا بتفكر هتعمل ايه بعدما بقت في الشارع هل هترجع بيتها ولا هتروح المستشفي بس اللي كان مخوفها هو الشخص الغريب اللي طلب منها الجواز وانه ممكن يظهر في اي وقت!؟؟؟
في قصر الصاوي صحي عمار من النوم علي صوت رنه تيلفونه وكان المتصل المساعد بتاعه!!
عمار فتح المكالمة وهو بيقول بتساؤل:خير يا رضا !!
رضا المساعد بتاعه قال بجدية:عمار بيه حضرتك لازم تيجي الشركة لان الوفد الألماني هيوصل بعد ساعة من دلوقت والآنسة نيلي مش موجودة ولما بعتلها السكرتيرة للبيت لقت انها مش موجوده ولسا حالا بعتالنا رساله انها في شرم الشيخ بتغير جو رغم انها عارفه ان في وفد جاي وهيا اللي هتستقبلهم !!
عمار هز راسه وقال:طيب يا رضا انا هلبس وجايلك بس ابعت ل نيلي رساله ان مخصوم من مرتبها ٤ شهور علشان الاستهتار اللي هيا فيه !
رضا هز راسه بابتسامه وقال:حاضر يا عمار بيه !
عمار قفل المكالمة مع رضا وقام دخل الحمام واخد شاور سريع وبعدما خلص خرج وهوا لافف الفوطة علي وسطه وبينشف شعره !! وهو واقف قدام المراية لفت نظرة شنطة الدكتورة داليدا اللي كانت علي السرير !!
عمار قرب من الشنطة فتحها وهو بيبص للحجات اللي موجودة فيها باستغراب !
داليدا كانت حاطة في الشنطة مقص وسكينه وبكرة خيط وابرة ودِرسين وهدوم داخليه واخر حاجة المحفظة بتاعها!!
عمار ساب الشنطة ودخل غرفة تبديل الملابس ولبس بدلة سودا وبعدها خرج!!
بص علي الشنطة بصه اخيره وقبل ما يخرج سمع صوت حاجة بتقع علي الارض بص علي شنظتها ولفت نظرة المفتاح اللي واقع !!
قرب منه وهو بيمسكه وبيقول:ودا مفتاح ايه بق !!
فضل يبص للمفتاح شويه وبعدها خرج من اوضته واتجه لغرفة رشاد اخوه علشان يطمن عليه قبل ما يمشي!
اول ما دخل لقي رشاد صاحي وكان بيبص حواليه ..عمار قرب منه وهو بيقول بتساؤل:فين الممرضة اللي كانت معاك؟
رشاد بصله باستغراب وقال:مش عارف انا اخر مرة شوفتها امبارح وكانت واقفه مكانك كده !
عمار فضل يبص علي كل ركن في الاوضة باستغراب لحدما سمع صوت جاي من خازنه السرير المخفي!
عمار بص لرشاد وقال:معقوله السرير يكون قفل وهيا نايمة عليه !
رشاد هز راسه وقال:اكيد دي بنت غبيه وتلاقيها كانت نايمة عليه ونسيت تضغط علي زرار التثبيت فقفل واخدها معاه!
عمار استغرب كلامه وقرب من الخزنه وضغط علي زرار الفتح واول ما السرير اتفرد لقي دنيا نايمه عليه وهيا خايفة!
عمار بص لأخوه ورشاد قال:مش بقولك غبيه!
عمار قرب منها وقال:انت يبتعملي ايه هنا!
دنيا انتبهت علي صوته وفتحت عينيها بخوف وقالت:السرير قفل ودخلني جوا هنا!
عمار قرب منها ومسك ايديها وقال:قومي علشان تدي العلاج لرشاد!
دنيا استغربته وقالت:مش هتسألني انا كويسه ولا لأ!
عمار بصلها بغضب وهيا قامت بسرعه وهيا بتقرب من رشاد وبتقول:صباح الخير يا فندم!
رشاد بصلها بسخرية وقال:عايز اشرب!
دنيا بصتله باستغراب وقالت بهمس:هو الرد عيب ولا ايه !!
عمار بص لاخوه وقال:انا خارج يا رشاد واحتمال كبير اتاخر فلو احتاجت اي حاجة معاك دنيا !
رشاد بصله وهز راسه وعمار سابه وخرج ودنيا اول ما لقت عمار خرج قربت من رشاد وقالت بحزن:انت مقولتليش ليه ان السرير دا بيقفل انت مش عارف اني بخاف من الضلمة!
رشاد رفع حاجبة باستغراب وقال:انا لسا شايفك امبارح بس هعرف منين!
دنيا هزت راسها بتفهم وقالت:طيب هو انت فاكر ايه اللي حصل امبارح !!
رشاد هز راسه بالرفض وهيا ابتسمت وهيا بتقول:طيب انا هجهزلك الحقنه علشان ترتاح!
رشاد بصلها بخوف وقال:هرتاح ازاي يعني !
دنيا ضحكت وهيا بتقول:انت فهمت ايه قصدي انا قصدي الحقنه المسكنه هتخفف من الوجع يعني !
رشاد ابتسم علي ضحكتها وهز راسه وهيا قربت من الحقنه وبدات تجهزها!!!
وفي محطة القطر داليدا خلصت اكل وهيا بتبص علي المحطة وبتقول:يارب يكونوا رجعو الشنطة!!
قالت كلامها وهيا بتتحرك في اتجاه سلم المحطة واول ما دخلت قربت من نفس الشخص اللي اشترت منه التذكرة امبارح وقالت:لو سمحت انا اللي شنطتي اتسرقت امبارح ممكن اعرف لقيتوها ولا لسا!
الشخص دا رد عليها وقال:مش عارف يا استاذه روحي لعمي محسن هو اللي يعرف!
داليدا بصت علي الشخص اللي بيشاور عليه وابتسمت لانه نفس الراجل اللي ساعدها امبارح!
داليدا قربت منه بحماس وقالت: السلام عليكم انا داليدا اللي شنطتي اتسرقت امبارح ممكن اعرف لقيتوها ولا لسا!
رجل الامن بصلها باستغراب وقال:وعليكم السلام يا بنتي ..ايوا احنا مسكنا الحرامي وجبناها بس الشنطة جوزك جه واخدها امبارح!!
داليدا اتصدمت من كلامة وهيا بتقول:جوزي مين!
رجل الامن بصلها باستغراب وقال:جوزك يا بنتي هو اللي رد عليا امبارح اما اتصلت عليكي وجه هنا اخد الشنطة وحتي ادالي فلوس كتير اوي !
داليدا بلعت ريقها بخوف وهيا بتقول:ممكن توصفهولي كده علشان اتاكد لو هو او واحد تاني!
رجل الامن ابتسمت وهو بيقول:هو شاب طويل وعريض شويه يعني جسمة رياضي وكان لابس بدلة سودا !!
داليدا قلبها خفق بخوف وهيا بتقول: وعيونه لونها اسود!
رجل الامن هز راسه وقال:تقريبا!
داليدا بصتله بحزن وقالت:هو انا ليه بيحصل معايا كدة!
رجل الامن بصلها باستغراب وقال:ايه اللي بيحصل يبنتي!
داليدا بصتله وهيا بتقول:ولا حاجة شكرا اوي يا عمو!
رجل الامن ابتسم وقال:العفو يا بنتي علي ايه بس انا عايز اقولك ربنا يخليكوا لبعض لان جوزك ونعم الرجولة!
داليدا بصتله باستغراب وقالت:ليه بتقول كدة!
رجل الامن اتكلم وقال :أصله انبارح اخد الورقة اللي انتي سبتيها وقالي انه بيغير عليكي وخايف اني لما ارمي الورقة حد يلقيها ويعرف عنوانك..!
يتبع



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close