رواية ولكنك السبب الفصل الرابع 4 بقلم حياء رفاعي
البارت الرابع ،،
# ولكنك السبب
بقلم. حياء الرفاعي
جاسر: هو انتي .
حور: هو انت .
جاسر : لا ده انا شوفتها امبارح فس الشركه يعني عشان حور هي الاول الدفعة.
داوود: ايه ده ماشاء الله هو انتي الاولى على الدفعة يا حور .
حور بتوهان: اه يا اونكل
جاسر يلا اركبي .
( ركبت حور العربية بس ركبت في الكرسي اللي وراه)
جاسر بعصبية: حد قالك اني السواق بتاعك يا مدام ولا ايه ، تحبي تروحي فين ، انزلي اركبي جنبي
.. نزلت حور بهدوء وركبت جمله وطول الطريق كانت عينيها مدمعه وباصه ناحيه الشباك ومش مديه اهتمام خالص . لحد ما وصلت .
جاسر: حمد الله على السلامه احنا وصلنا يلا انزلي وانا هخل للهي حد يطلعلك الشنطه.
نزلت حور واول ما نزلت انصدمت من اللي هي واقفه قصاده كانت واقفه قدام قصر فعلا وكان شكله روعه والزرع والأشجار ونافورات المياه كانت مزوداه جمال.
حور في نفسها: بسم الله ماشاء الله ده تحس ان جزء من الجنه.
جاسر: ايه هتفضلي واقفه كتير يلا انجزي اطلعي فوق خلي اي حد من الخدم يوصلك الجناع بتاعنا . وسابها جاسر ودخل بالامبلاه.
حور : بجد بني ادم مستفز ومعندوش دم ايه ده انا هكمل مع الكائن ده ازاي يارب قدرني
جاسر : سامعك على فكره
حور: سمعني ازاي ده ، طبعاً مهو مش زينا ده من عالم تاني
.. بتدخل حور جوه وبتتفاجأ من الجمال، وبتخلي حد من الخدم يوصلها على الجناح ، بتعرف الخدامة حور عن مكان الجناح بتاعها وبتسيبها وحور طبعا بتفضل تلف في المكان كله بتستكشفه في الوقت ده بيكون جاسر دخل الجناح ودخل ياخد شاور كمان .
بتطلع حور الجناح عشان تعبت من المشي لأن المكان كبير ويتدخل الجناح.
حور: واو ايه ده الاوضه كبيره اوي وتحفه وفيها اوضه مخصصة للملابس ، بتروح حور تفتح شنطتها تطلع منها حاجه تنام بيها ، في الوقت ده بيطلع جاسر من الحمام وبيكون لابس بنطلون وعاري الصدر لانه متعود ينام كده ، حور بتلف عشان تدخل الحمام بتشوفه .
حور بصريخ: اااه ، ايه ده مش تلبس حاجه وراعي ان انت معاك بنت في الأوضه ، وبتخبي حور عينيها عشان متشوفهوش
جاسر بلامبلاه: اولا اللي معيا في الوضع دي تبقي مراتي يعني عادي تشوفني في اي وضع ، ثانيا متزعليش صوتك وانتي بتكلمي معيا فاهمه.
حور بخوف: حاضر ، وبتسيبه وبتدخل الحمام بسرعه واول ما تدخل عينيها بتدمع بس بتحاول تتمالك نفسها ومتعيطش .
.. بتاخد حور شاور وبتلبس إسدال وبتطلع واللي اول ما جاسر يشوفها ..
جاسر : حد قالك انك قاعده مع راجل غريب والله انتي قاعده مع جوزك يعني عادي يشوفك بشعرك يعني خشي غيري اللي انتي لابساه ده ، وتخلصي وتنزلي تحت عشان العشاء ..
.. نزل جاسر تحت عشان العشاء وكان قاعد على السفرة..
داوود: اومال فين مراتك يا جاسر .
جاسر: بتغيير هدومها ونزله
.. في الوقت ده نزلت حور اللي كانت قمر جدآ ، كانت لابسه بيجامه ستان لونها اسود وكان شعرها الحرير سائل على ضهرها وكان فيه رسومات رقيقه في البيجامه وبلون عينيها ..
جاسر اول ما شافها اتصدم من جمالها مكنش متوقع أن هي تكون كده .
داوود: بسم الله ماشاء الله يا بنتي ايه القمر ده ده انتي فعلاً ايه في الجمال.
حور: شكرا يا اونكل.
.. قعدت حور عاي على السفرة عشان العشاء وكانت سرحانه وبتفكر في قدرها ، وجاسر اللي كان ليحاول غصب عنه ميبصش عليها كتير عشان ميتعلقش بيها لانه ليحاول ميتعلقش بيها عشان ميجرحهاش .. هنعرف ده في الأحداث الجارية..
خلصت حور اكلها وقامت من الاكل وكانت هتطلع ..
داوود: انتي لحقتي تخلصي اكل يا بنتي ده يعتبر ماكلتيش حاجه قاعده سرحانه.
حور: لا الحمد لله يا اونكل انا خلصت اكل ، بعد اذنك عشان انا هطلع .
داوود: حاضر يا حبيبتي.
جاسر: الحمد لله ، يلا بقا تصبح على خير يا بابا.
داوود: تصبح على خير يا عريس.
.جاسر بصله بعدم اهتمام وطلع .
طلعت حور اوضتها ورتبت هدومه في الدولاب وفي الوقت ده كان جاسر طلع .
جاسر: انا لاحظت أن انتي مأكلتيش حلو .
حور بلامبلاه: لا انا أكلتي كده .
جاسر: لا بقي اتعودت تتغذي كويس عشان هنا مفيش دلع البنات ده .
.. حور اتغاظت اوي من الكلمه دي ، وفي الوقت ده جاسر سابها ودخل الحمام..
حور رتبت هدومها وكانت قاعده في البلكونه وماسكه كتاب وبتقرأه ، جاسر كان طلع من الحمام ولما حور حست بيه طلعت بس جاسر برده كان لابس بنطلون وعاري الصدر ( بصوا بقي جاسر عالطول كده وياريت تتعودا مش هيبقي انتو وحور )
حور: يادي النيله اوف بقي هو انت مش حاسس اني في واحده معاك في الاوضه ، بعد إذن حضرتك البس حاجه.
جاسر: وانا مره قولتلك انك مراتي مش واحده غريبه يعني اتعودي بقي وثانيا عشان تبقي عارفه انا مش باخد أوامر من حد انا بعمل بمزاجي ، وانا مزاجي مش عايزني البس حاجه.
حور بسرها : اوف بني ادم مستفز فعلا ومتكبر كمان .
جاسر: على فكره انا هدتهالك مره على البرطمه دي لكن لو سمعتك تاني هتندمي .
حور في نفسها . هو سمعني ازاي ده انا صوتي كان واطي خالص ده احنا لازم ناخد بالنا بقي.
.. جاسر بيروح ينام على السرير وماسك تليفونه..
حور: احم هو انا هنام فين.
جاسر : بصي بقي الشغل ده مش هيجي معايا انا مش بيهمني حد المفروض انك تنامي هنا على السرير جنبي مش عاجبك عندك الكنبة نامي عليها براحتك خالص ، وبيسبها وينام .
حور: لا فعلا انا هكمل معاه ازاي حاسه أنه مجوز مارمطون مش واحده ست ، يا صغيره على التعب يا حور كنتي لسه عصفوره صغيره يعيني جوزوكي ديك بلدي يلا أمرنا لله.
.. بتروح حور عند السرير وجاسر وقتها بيبتسم ابتسامه خفيفه لكن حور بتاخد المخده و البطانية وبتروح عند الكنبه وبتنام ..
تاني يوم بتصحي حور من النوم وهي مرهقه وبتقوم وبعدين جاسر بيطلع من الحمام ولما بيشوفها ..
جاسر: ايه كل النوم ده صباح الخير.
حور: صباح الخير ، معلش نمت كتير يعني النهارده عشان كنت تعبانه امبارح .
.. لتقوم حور وتخش الحمام تاخد شاور وتطلع تغير هدومها وتلبس إسدال وبتتفاجأ أنها بتلاقي جاسر كان بيصلي وبيسلم عشان نهاية الصلاة يعني.
حور: ايه ده انت بتصلي .
جاسر: اه بصلي ، حاجه غريبه يعني وله ايه
حور: لا يعني اقصد اللي يشوف شخصيتك يقول انك متعرفش ربنا .
جاسر: ليه هو انا بعضك .
حور: عالعموم ربنا يتقبل منك .
.. بتروح حور وبتصلي فرضها وبعدين بتغير هدومها وبتلبس بنطلون جينز وبلوزه قصيره عليه وجاكيت صيفي خفيف لحد الركبه تقريبا. وبتلبس الطرحة اللي بلون الجاكيت وكوتشي.
جاسر: ممكن أعرف ايه اللي انتي لابساه ده.
حور: فيه ايه لابسه لبس عادي انا مكنش ينفع البس لبس بيتي عشان ماما وبابا جايين
جاسر بعصبية: انا عارف ، انا اقصد ايه اللي انتي لابساه ده البلوزه قصيره جدا والبنطلون مبين جسمك اوي ازاي اصلا محترمه الحجاب على اللبس ده ، بعد كده البناطيل دي متالبسيهاش غير على بلوزات طويله فاهمه ، وبعدين متنزليش تحت تاني بشعرك عشان في خدمة رجاله برده. خشي يلا غيري اللي انتي لابساه ده.
..بتدخل حور تغير لبسها وبتلبس دريس هادي مفتح من بعد الركبه بشويه وعليه طرحه بلون الورد الرقيق اللي على الدريس
بتطلع حور اللي جاسر بيكون شاف لبسها من راسها لرجليها وبعدين بينزلوا .
داوود: صباح الخير يا ولاد.
جاسر: صباح الخير يا بابا.
حور: صباح الخير يا اونكل.
داوود: بلاش ونبي يا حور اونكل دي خليها بابا لو ينفع انتي بقيتي زي بنتي دلوقتي .
حور: حاضر يا بابا ، كده حلو
داوود: والله طالعه منك احلي من جاسر ههههه ..
حور : لا ده مهما كان ابنك برده
داوود: يلا يا بنتي انا بهزر يلا اقعدوا عشان نفطر .
جاسر : طب انا هروح الاول افطر روز وجاك في الاسطبل.
داوود: اه ماشي عقبال الفطار يجهز وخد حور معاك عشان تعرفهم عليها
جاسر: اوكيه ..
.. ومشي جاسر وهو مدي حور ضهره وبعدين قالها من غير ما يبصلها تعالى يا حور يلا انتي لسه واقفه ، بتزهق حور من طريقته معاها وبتبص لداوود اللي بيقولوا معلش استحملي يلا روحي وراه .
بيروح جاسر وحور عند الاسطبل اللي اول ما جاك وروز بيشوفو جاسر ليجروا عليه عشان وحشهم وحور بتستغرب من كده لكن حور بتحاول تقرب منهم..
جاسر: مش هتعرفي تتعودي عليهم عشان هما مش بيتعلقو بحد غيري
.. بتقرب حور من روز وجاك وبتحاول تلمسهم في الاول بيبعدوا من عندها وجاسر بيضحك ضحكه سخرية لكن حور بتقرب منهم تاني وفعلاً الاحصه بتقرب من حور وبتلعب معاها وكانت فرحانه بيها اوي وجاسر بيستعرب من كده ..
جاسر: غريبه دول عمرهم ما سمحوا لحد يلمسهم غيري.
حور: انا اصلا بحب الاحصنه اوي اعرف اتعامل معهم لأن بابا كان بنروح مع بعض النادي بنركب خيل.
جاسر: على كده انتي بتعرفي تركبي الخيل
حور: اه أنا كنت احسن واحده في النادي بركب خيل
جاسر: طب تسابقيني
حور : هتندم .
جاسر : انتي اللي هتندمي لأن روز وجاك مفيش حد بيعرف يخليهم يجروا بحرفه غيري.
حور: هتاخد مين روز وله جاك
جاسر: واضح انك واثقه من نفسك اوي ، عالعموم انا هاخد جاك
حور: اوكيه
.. وفعلا بتركب حور وجاسر الاحصنه لكن جاسر بيتصدم لما ليلاقي حور محترفه في ركوب الخيل والتعجب أن روز حبتها اوي ..
جاسر: مكنتش اعرف انك بتحبي ركوب الخيل ومحترفه فيه كمان
حور بضحك: انا كلي مفاجأت .
.. ليفضل حور وجاسر يلعبوا مع الخيل وبيهزروا مع بعض وحور اللي بتلاقي جاسر مختلف خالص عن الشخص اللي تعرفه أنها لقت شخصيه مرحه جواه وتبدأ تهزر معاه ويتسامروا ، بس تلفون جاسر رن فجأه.
جاسر: الو ، ايوه يا حبيبتي وحشتيني أوي أوي هتيجي أمتي .
.. هنا بتحصل الصدمه على وجه حور بس بتحاول تخبيها..
ياتري مين اللي جاسر بيكلمها وايه رده فعل حور مع جاسر بعد المكالمه دي ...(・o・) ...ده هنعرفه في البارت الجديد
الخامس من هنا