رواية احببتها في ابتلائي الفصل الثلاثون 30 والاخير بقلم هنا مصطفي
رواية : [ أحببتُها في ابتلائي ] .
{ Chapter 30 } و الأخير
عمر ب عصبيه : برضو يا فيروز ماسمعتيش الكلام و عملتي اللي ف دماغك !!
فيروز : عمر انا كان لازم اروح ازورهم ف السج`ن هما طلبوا يقابلوني اصلا !!
عمر : و انا جوزك و كنت قايل لا !! عشان خايف عليكي !!
فيروز : و انا مايتخافش عليا يا عمر انت عارف كدا كويس
عمر : لا كان ممكن يحصلك حاجه ليه بتكسري كلامي !!
فيروز حاولت تهديه هيا فعلا غلطانه بس دا كان لازم يحصل بس تصرفها طبعا غلط ، قعدت جمبه و همست بحب : خلاص بقى يا عموري ماتزعلش هسمع كلامك بعد كدا و مش هاعمل حاجه تاني تضايقك .
عمر كان لسه متعصب و دا حقه قام وقف خرج البلكونه
فيروز خدت الطرحه حطتها على شعرها و خرجت وراه : خلاص بقى يا عمر انا اسفة والله مش قاصدي اضايقك
عمر بضيق : سيبيني لوحدي طيب شوية
فيروز حطت ايدها على كتفه و قالت ب مرح : علفكرا بقا انت قلبك قاسي اوي اوي و انت مش بتحس كدا و كدا
انتظرت انه يضحك بس ماضحكش
عمر : اخرجي يا فيروز !!
فيروز مشيت و هي بتبرطم : طيب انت غلطانه اصلااا !!
عمر اول اما فيروز خرجت ضحك ب شدة و قال : مجنونة و على نياتك ، بس لازملك قرصة ودن علشان تاخدي بالك
فيروز كانت عماله تفكر ازاي تصالحه لحد ما جالها فكرة مجنونة زيها قامت و نزلت المطبخ جابت قوالب تلج و طلعت اوضتها و بصت لقت عمر لسه ف البلكونه و ف لحظه حطت التلج ف ضهرة و طلعت تجري
عمر طلع يجري وراها : و ديني لأوريكي يا فيروز !!
فيروز : الجري نص الجدعنه و ف الحالات اللي زيي دي بيبقى الجدعنه كلهاااا
عمر : هتروحي مني فين يعني ما مسيري همسكك
فيروز : انت اللي مارضتش تصالحني !!
عمر :تقومي جايبة تلج و حطاه ف ضهري !!
عمر وصل ل فيروز و مسكها من قفاها و لفها ليه : ايه بقاااا
فيروز حست ب دوار شديد بس مسكت نفسها و طنشته و ضحكت بتوتر : ههه مالك يا باشا ف اييه
عمر : دانا هانفخك
فيروز : اخر مرة والله طب اعتبرني مراتك طيب
عمر : لااا ، ماعنديش الكلام دا
و شالها و طلع بيها الجنينة وسط صراخ فيروز : سيبني يا عمر يا عم حقك عليا نزلني طيييب والله ما هاعمل حاااجة تاني !!
عمر: ليه قلبتي قطة سيامي كدا ، مش انا قلبي قاسي اوي اوي
فيروز كملت كلامه : و مش بتحس كدا و كدا
عمر استحلفلها : طيييب
و حدفها ف البسين
عمر : عقابك هااا
فيروز : طب هات ايدك و شدني
عمر ب غلاسه : لا
فيروز : مش عارفه اطلع ، يرضيك مراتك حبيبتك تفضل منقوعه كدا
عمر : خلاص هشدك
عمر مد ل فيروز ايده قامت فيروز شدته و وقع معاها ف البسين
عمر : اه يا خبيثههه
فيروز : عيب عليك
ف الوقت دا وصل فارس مع ريم و ابنهم
فارس شافهم ف البسين : لا إله الا الله مجانين اقول ايه
ريم : اطلعوا يا مجانين
عمر طلع و شد فيروز
فيروز و هي مليانه مايه :كانت خناقه بقى و انتقمت
بعد فترة وصلوا مريم و قاسم و بنتهم
مريم : اهلا عاملين ايه
و سلموا على بعض
فارس : ماشفتوش انتو لما كانوا بيتخانقوا ف البسين
قاسم : لا دا العادي بتاعهم ماشفتش انت لما فيروز كانت بتعالج عمر
فارس : خناقة السيراميك كانت اجمد ، اسود ولا رمادي و ف الآخر عملوه ابيض ف اسود و انا قولتلهم يعملوه بمبي مسخسخ بس ماسمعوش كلامي ماعرفش ليه
عمر و هو عامل فيها الحمل الوديع : فيروز السبب اصلا
فيروز رفعت حواجبها: والله
عمر : ايواا اومال ايه
و ضحكوا كلهم
و وصل بعدها علا و الينور و كارم و رهف و حازم مع ابنهم و ياسر مع نيرة اللي كانت حامل ف ال سادس
و قعدوا مع بعض و اتغدوا و بعدها
فيروز كانت بتشيل الأطباق مع رهف و نيرة و مريم و ريم بس حست بدوار اكتر و سندت على الرخامه و لحظتها علا و الينور
علا : مالك يا فيروز
فيروز : مش عارفه يا ماما تعبانه كدا مش فاهمه ف ايه
الينور : لاتكوني حامل !
مريم : ممكن ، عشان الأعراض دي حصلتلي و انا حامل ف أمير
فيروز ب حيرة : مش عارفه
رهف : خلاص تروحي على المعمل تعملي تحاليل و تشوفي
علا : دلوقتي
فيروز : ازاي !
الينور : هانقولهم إننا رايحين نجيب حاجه رهف عاوزاها و نطلع نحللك
فيروز : بس عمر لسه مطين عيشتي عشان خبيت عليه موضوع هند و نشوى
علا : عشان ما تعشمهوش و يزعل
فيروز اتنهدت : طيب
علا و الينور و رهف خرجوا مع فيروز و راحت حللت و رجعت تاني و هيا كلها قلق
بعد فترة النتيجه طلعت و راحت تجيبها و فتحت التحليل و لقته ايجابي كانت طايرة من الفرحه و عرفت مامتها و الينور و عدت على محل بيبيع هدوم بيبي و جابت سيلوبيت و شوز بيبي لونهم ابيض و حطتهم مع التحليل ف بوكس و راحت على الفيلا
فيروز فتحت باب الفيلا و ندهت : يا عموري أنت فين ؟؟
عمر كام قاعد قدام اللاب : تعالي يا فيروزتي انا هِنا
فيروز دخلت قعدت جمبه و قالت : جيبالك هدية
عمر استغرب و قلع النضارة و حط اللاب على الترابيزة: هدية ايه ؟؟
فيروز ب مرح : افتح و انت تشوف
عمر ابتسم و فتح و مسك السيلوبيت و الشوز و هو مبرق و ببيبصلها و هي بتدمع و بيقول : دا بجد !! ، و فتح التحليل و ضحك جدا و قال : بجد انتي حامل !! مبروك يا حبيبتي مبروك
فيروز : الله يبارك فيك
عمر ضحك اكتر : ان شاء الله حياة يا ام حياة
فيروز ضحكت : يارب تبقى ابو حياة
............
بعد مرور شهرين
الساعة ٤ الفجر
فيروز صحيت من النوم و هيا بتصحي عمر : عمر يا عمر
عمر بنعاس : ايه يا فيروز ف ايه
فيروز : شامه ريحة بطيخ و نفسي فيه
عمر اتعدل و هو بيضحك : نعم ياختي بطيخ ايه ، اجيبه منين احنا ف الشتا !
فيروز بببكاء لان هرمونات الحمل طافحه عليها : يرضيك حياة يطلعلها بطيخه ف وشها !!
عمر باس راسها : لا طبعا مايرضينيش ، بس احنا ف الشتا هجيبه منين !!
فيروز : اتصرف يا عمر بنتك هيا اللي عاوزاه و قرفاني انا !!!
عمر : هنزل اشوفلك يا آخرة صبري ، استغفر الله العظيم يارب
فيروز وقفته : هو انت حاطط بطيخ ف جيبك !
عمر : ازاي يعني اكيد لا
فيروز : ريحتك بطيخ اوي
عمر جز على سنانه : استهدي بالله و نامي يا فيروز عقبال ما شوف بقا هجيب البطيخ دا منين !!
عمر كلم والده: بابا
كارم : نعم
عمر : تعرف اجيب منين بطيخ
كارم : بطيخ ايه يابني ف الشتا و الساعه ٤ الفجر !
عمر : فيروز بتتوحم على بطيخ
كارم ضحك : فكرتني لما امك كانت بتتوحم فيك على مانجا المهم ممكن تشوف بطيخ معلب ف السوبر ماركت
عمر : دلوقتي !!
الينور : اومال عاوز البنت يطلع لها بطيخة ف وشها !!
عمر : نفس كلام فيروز
و قفل مع كارم
و طلع يجيب المحفظه لقى فيروز نامت اتنهد و قال : خلاص بقى ابقى اجيب البطيخ الصبح عشان مافيش حد فاتح دلوقتي اصلا
و ضحك : مجنونة والله ربنا يستر على البت
_____________
بعد مرور سبع شهور
كانوا قاعدين كلهم مع بعض فجأه فيروز بدأت تصوت : اه الحقوني بولد !!!
عمر : ايه لسه فاضل اسبوعين !!
فيروز صوتت ب الم : يا عمر بقولك بووولد !! أنجز بقا بم.وت !!!
علا : يلا يا عمر خدها على المستشفى
عمر خد فيروز اللي كانت عماله تصوت و هي ب تعض ف ايده : اه مش قااادرة .. !!
عمر اتوتر من صويتها و كان خايف عليها : اهدي قربنا نوصل .. اهدي يا فيروز .
وصلوا المستشفى اللي هيا شغاله فيها و خدوها و دخلت العمليات وسط صراختها
عمر قعد و حط وشه بين ايده و هو بيدعيلهم يقوموا بالسلامه .
الينور : ماتخافش خير يا عمر
عمر : ان شاء الله
بعد وقت سمعوا صوت بيبي بيعيط و عمر ابتسم و خرجت الممرضه : مبروك بنوتة زي القمر ما شاء الله
عمر : الحمدالله طب مراتي ، كويسه ؟؟
الممرضه : دكتورة فيروز زي الفل الحمدالله
عمر شال بنته و هو بيأذن ف ودنها و خلص و قال ب ابتسامه : حياة عمر كارم الشافعي
و دخل ل فيروز الأوضة بعد ما فاقت
عمر : حمدالله على السلامه يا فيروزتي
فيروز ب تعب : الله يسلمك يا حبيبي
فيروز : خليني اشوفها
عمر أداها حياة و فيروز قالت : حياة جاتلك اهيه يا ابو حياة ، كنت من و إحنا مخطوبين و بتقولي يا ام حياة
عمر : احلى فيروز و حياة
كارم : بقيتي جدة للمرة التانيه يا الينور و عجزتي
الينور : بس يا كارم انا لسه شباب !!
و كلهم باركولهم
ريم : انا اللي هربي البت حياة دي حبيبت خالتها
مريم : لا أنا
نيرة : لا انا ، انا عمتها
رهف : انا عمتها و اكبر منك لازم انا اللي اربيها
عمر : باااااس ، انا و فيروز اللي هنربيها اهمدوا بقااا
و كلهم ضحكوا
بعد اربع سنين
فيروز كانت قاعدة بتلاعب حياة و لقت عمر داخل عليهم
فيروز : روحي يا حياة العبي يا حبيبتي
فيروز بصت ل عمر : مالك في ايه؟؟
عمر : سيرين و فريدة ما.توا ف السج.ن فريدة قت.لت سيرين بعد ما اتخانقوا و بعدها انتحر.ت
فيروز : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يسامحهم بقا ، طب و صبا راحت فين ؟؟
عمر : سافرت و مانعرفش حاجه عنها .
فيروز اتنهدت : ماتزعلش يا عمر عارف برضو ريم قالتلي انه مامتها و باباها اخيرا رجعوا من السفر و راضوها
عمر : أنا مش زعلان خالص اصلا ، طب كويس ربنا يهديهم
و نده على حياة : يا حياة يا يا يويو
حياة حضنته : بابي
عمر : حبيبتي
حياة : بابي هو انت ليه سامتني حياة
عمر بص ل فيروز و قال : عشان مامي هي اللي خليتني احس ان فيه حياة حلوة في حاجه الواحد يستحق انه يعافر عشانها عشان ب اختصار مامي هي اللي رجعتني تاني للحياة ، ف من ساعتها و انا قررت بنتنا نسميها حياة بس ياستي
حياة حضنت عمر و فيروز مسكت ايدة و بعدها ب شوية العيله اتجمعت ف يوم عائلي و بعدها اخدوا سيلفي بمناسبة إتمام جواز عمر و فيروز ست سنين
كان عمر ماسك الموبيل و جمبه فيروز شايله حياة و جمبهم مريم و قاسم و ابنهم و جمبهم نيرة و ياسر مع بنتهم و رهف و حازم مع ابنهم و أمنية مع معتصم و بنتهم و ابنهم مع دكتور معتز و فارس و ريم مع ابنهم و علا و ساندرا و اخيرا الينور و كارم اللي علاقتهم مثال للحب الصادق اللي مش بيخلص او يقل مع مرور الزمن ، لأ دا يزيد اكتر و اكتر
في الصورة دي مايفرقش مين ابن مين او مين صاحب الحسب و النسب ، مين معاه فلوس و مين لا ، اللي جمعهم كلهم الحب و الترابط و الالفه اللي بينهم لانهم كلهم ف الاخر بشر و كلهم سواسيه ♡♡ .
بعد ما خدوا الصورة عمر بص ل فيروز بحب : بحبك يا فيروزتي اوي شكرا انك كنتي دايما معايا ف عز احتياجي و شدتى ليكي
فيروز : و انا كمان بحبك يا عموري ، ربنا يخليك ليا يا عوضي عن كل حاجه حصلتلي في حياتى
عمر : و يخليكي ليا يا حبيبتي
__________
" كَيف لا أحُبك ، و أنتَ اللذي جِئت مُختلفًا عن بَقية البشر ، سَتظل دائمًا سرًا بين قلبي و الورق ، يقرءونك سطرًا واحداً ، و انت في قلبي روايةً لا تنتهي ، أنتَ لست صديقًا و لا حبيبًا ، لكِنك بالنسبة لي حياة ♡ . "
• By : Hana Mostafa .
و الي هُنا تنتهي روايتي ، رواية : [ أحببتُها في ابتلائي ] .
تم بحمدالله كتابة روايتي : [ أحببتُها في ابتلائي ] .
مافيش بقى انتظروني في ال chapter الجاي بس مستنيه رايكم و ان شاء الله في روايات تانيه جايه جميلة برضو .
Written By : Hana Mostafa .
بقلمي : هَنا مُصطفى .
The End
.