رواية الهروب الي المجهول الفصل الثاني 2 بقلم أروي عادل
الفصل الثانى
رواية / الهروب إلى المجهول
سمعت إيلا صرخه قوية ثم عم الصمت فى المكان
ثم سمعت إيلا صراخ فى الشارع لذلك ذهبت إللى شرفة و هنآ كانت الصدمة هزت وجدان إيلا
ركضت إيلا بسرعة إلى أن وصلت لشقيقتها
حاول بعض الجيران ان يمنعوا إيلا من أن توصل شقيقتها رأفتآ بها . لكنها دفعتهم بيعيد عنها . وجلست على الأرض وهى تحضن أختها و تصرخ
هنا قالت إلين قبل أن تلفظ آخر نفس لها فى الحياه
إلين ٠٠٠ إيلا ولادى .....امانه..... فى .......رقبتك
ثم انتقلت إلى الرفيق الأعلى
هنا قال رجل من الجيران
الرجل ٠٠٠ أن لا إله إلا الله وأن إليه راجعون
هنا قالت إيلا وهى فى حالة صدمة و هلع
إيلا ٠٠٠ أنتى بتقولى إيه .لاء اختى عايشه متقولش كده
ثم قالت امرأه من الجيران
أمرأه ٠٠٠لأ حول ولا قوة إلا بالله. شدى حيلك
يا بنتى
إيلا ٠٠٠ أنتى بتقولى أيه انتى كمان إلين عايشه .مش كده يا إلين . ألين عايشه هى مستحيل تسيبنى .هى قالتلى انها هتفضلى جانبى مش كده يا إلين . ألين انتى مش بتردى ليه . يلا يا ألين قومى . قومى بقى يا ألين . انتى مش بتردى عليا ليه إلين انتى بتخوفينى ليه .. يلا يا ألين قومى انتى ساكته ليه إلين حرام عليكى متعمليش فيا كده .. بالله عليكى قومى انا مش هقدر استحمل والله مش هقدر
طيب طيب بلاش تقومى عشان خاطرى قومى عشان خاطر كريم و كارما
هنا بدأت إيلا تهزها بقوة وتقول وهى تصرخ حتى كادت تقطع النفس
إيلا ٠٠٠ إلين.. ألين.. ألين .. اه ه ه ه ه ه ه ه
هنا اجتمعوا الجيران حتى يبعدوا إيلا عنى شقيقتها لكن إيلا كانت مسكه فى إلين بقوة رافضه تتركها وهى تقول
إيلا ٠٠٠ لاء .. لاء ..لاء سيبونى معاها ٠٠ سيبونى انا عايزه افضل مع اختى
هنا رأت إيلا عمار يقف بين الناس ركضت إيلا إليه وهجمت عليه و غرزت أظافرها فى وجهه وهى تقول و تردد
إيلا ٠٠٠ هقتلك زى ما قتلتها .. هقتلك زى ما قتلتها
ثم فقدة الوعى
■■■■■■■○○○○○■■■■■■■■
بعد مرور أربعين يوم من موت إلين
========================
برغم ان إيلا قالت ان عمار هو إللى قتل شقيقتها و هو من ألقى ب إلين من النافذة
الا ان عمار طلع براءه من تهمه . انه قال ان إلين هى من قفزت من النافذة أثناء مشاجرة بينم .
ان فى واحد من الجيران قال انه رأه إلين و هى تقفز من النافذة
منذ موت إلين و إيلا مقيمة فى غرفتها حضن ولاد أختها لم تسمح لأحد من اقتراب إليهم
---------------------------------
دخلت كوثر على إيلا فى غرفتها و قالت
كوثر ٠٠٠ مش كفايه بقى كده حزن عايزين نشوف ورانا ايه
إيلا ٠٠٠ أبعدى عنى يا كوثر
كوثر ٠٠٠كوثر كده حاف ايه يا بت انتى نسيتى نفسك
و إللهى لو ما......
قطعت عبارتها إيلا و هى تصرخ و تطرق على المكتب الذى أمامه بقوه مما جعلت كوثر تتنفض
إيلا ٠٠٠ أخرجى بره يا كوثر و انتى ماشيه على رجلك بدل ما تخرجى من الاوضه وانتى على عكاز
كوثر ٠٠٠ لاء انتى قليلة الأدب و محتاجه تتربي
ثم رفعت كوثر يديها لتضرب إيلا لكن مسكت معصمها بقوة وقالت
إيلا ٠٠٠ أنسى ده كان زمان لما كنت عيله صغيره تضربيها . وتروح تستخبه فى أى ركن فى أوضتها
و تعيط
كوثر ٠٠٠ (بوجع قالت) سيبى أيدى أنتى أتجننتى
إيلا بقولك سيبى أيدى
هنا أشتدة قبضت يد إيلا على معصم كوثر أكثر
لذلك صرخت إيلا بقوه
دخل عمار الغرفة عندما سمع صراخ كوثر و قال
عمار ٠٠٠ فى ايه .. ايه ده هى البرنسيسه مدايقه ليه
إيلا ٠٠٠ ابعد عنى انت كمان .. و غور من هنا مش عايزه أشوف وشك
عمار ٠٠٠ لأ يا برنسيسة التى هتشوفينى كتير من هنا و رايح. هو انتى مش قولتلها يا أمى
قالت كوثر و هى تفرك في معصمها من قبضت إيلا
كوثر ٠٠٠ لأ لسه يا قلب أمك
عمار ٠٠٠ ليه بس كده
إيلا ٠٠٠ تقولى على ايه .. بتخططوا لإيه تانى انتم الاتنين
عمار ٠٠٠ كل خير يا برنسيسه.. احنا هنتجوز
بلعت ريقها بصدمه و هى لم تستوعب ما يقولوا عمار لذلك قالت
إيلا ٠٠٠ لاء معلش . هو انت قولت ايه
عمار ٠٠٠ خلاص و أخيرآ انا وانتى هتجوز .مبروك
يا عروسه
إيلا ٠٠٠ انت عبيط يالا ولا شارب حاجة . ولا يمكن هبت منك . انا اتجوزك انت
عمار ٠٠٠ ليه بس الغلط يا برنسيسة
كوثر ٠٠٠ ليه يا غندوره .. هو انتى تطولى تتجوزى أبنى . أنا مش عارفه هو حبب فيكى ايه
إيلا ٠٠٠ لاء مستحيل انتم بتهزروا . فين بابا
عمار ٠٠٠ أبوكى موافق
هنا ركضت إيلا إلى جلال الذى كان يجلس مغيب كعادة ولا يشعر ما يحدث حوله وقالت
إيلا ٠٠٠ بابا انت وافقت تحوزنى عمار
فتح جلال عينه بصعوبه وهو سكران و قال وهو يضحك
جلال ٠٠٠ ماله عمار ده حتى عمار عسل اوى ههههههه
إيلا ٠٠٠ بابا فوق بقى حرام عليك .. حرام عليك
فى واحده من بناتك ماتت هتفوق امتى لما تموت بنتك التانيه
جلال ٠٠٠ أيه ده هو مين إللى مات
إيلا ٠٠٠ مافيش فايده .. مافيش فايده
هنا هزت إيلا رأسها بيأس توجهت إلى غرفتها
لكن أوقفتها كوثر و قالت
كوثر ٠٠٠ اعملى حسابك بكره كتب الكتاب لو رافضتى انسى انك تشوفى ولاد إلين تانى
إيلا ٠٠٠ أنتى بتقولى إيه مافيش حد يقدر ياخد الولاد منى
عمار ٠٠٠ أنا أقدر انا أبوهم ده حقى . بصراحه بقى انا ناوى اخد الولاد و اسيب البيت ده . طبعآ لو عايزه تيجى معانا على اعتبار انك مراتى قشطه .. لو مش عايزه تبقى تنسى الولاد خالص فاهمه يا برنسيسة
كوثر ٠٠٠ ها قولتى أيه
إيلا ٠٠٠ أنتم عارفين أنى مش هسمح لأى مخلوق ياخد الولاد منى
عمار ٠٠٠ خلاص تبقى تعقلى و توافقى نتجوز
سكتت إيلا و هى لا تعرف بماذا تجيب هنا قال عمال
عمار ٠٠٠ السكوت علامة الرضا .. مبروك يا عروسه
لم ترد إيلا بل اكتفت فقط بدخول غرفتها و هى تبكى على حالها
ظلت إيلا تفكر ماذا تفعل لم يكن امامها ألا خيار واحد هو الهروب
لذلك رسمت لنفسها خطه للهروب من المنزلو معاها الطفلين
بدأت إيلا فى تنفيذ الخطة لذلك ذهبت إلى إحدى صديقتها التى تعمل فى صيدليه
■■■■■■■○○○○○■■■■■■■
فى الصيدلية
ياره ٠٠٠ إيلا عامله ايه
إيلا ٠٠٠ تمام
ياره ٠٠٠ أه مبروك النجاح .. ناويتى تقدمى كلية ايه
إيلا ٠٠٠ إلسن .. المهم أنا عايزه منك خدمة
ياره ٠٠٠ خير يا إيلا
إيلا ٠٠٠ عايزه برشام منوم يكون مفعوله قوى
ياره ٠٠٠ بس لازم يكون معاكى روشته من دكتور عشان اقدر اصرفلك البرشام ده
إيلا ٠٠٠ و آنا لو معايا روشتة ماكنتش جيت ليكى انتى
ياره ٠٠٠ معلش يا إيلا مش هقدر ممنوع اصرف منوم من غير روشتة
إيلا ٠٠٠ ياره عشان خاطر انتى صاحبتى لازم تساعدينى
ياره ٠٠٠ افرض الدكتور صاحب الصيدلية عرف
إيلا ٠٠٠ هيعرف من فين . انتى قوليلوا انك شوفتى الروشته
ياره ٠٠٠ طيب بس دى أخر مره . اتفضلى البرشام أهو .. بس خلى بالك ده مفعوله قوى
إيلا ٠٠٠ شكرآ يا ياره
ياره ٠٠٠ قوليلى انتى عايزه تعملى ايه بيه
إيلا ٠٠٠ هقولك بعدين . سلام دلوقتى
ثم رجعت الى المنزل
■■■■■■○○○○○■■■■■■
فى المنزل
عندما دخلت المنزل كان عمار أمامها وقال
عمار ٠٠٠ كنتى فين
إيلا ٠٠٠ كنت بجيب عصير الولاد
هنا أقتربه منها عمار
عمار٠٠٠ تعرفى انا مش قادر أصبر لبكره أيه رأيك نتجوز النهاردة
إيلا ٠٠٠ بكره مش بعيد أصبر شويه
أبتسم عمار من كلام إيلا وهو ينظر إليها بشهوانيه
وقال
عمار ٠٠٠ الله عليك يا عمار القشطة دى كلها هتبقى ليك لوحدك يالهووووى
========================
فى المساء
طحنت إيلا البرشام المنوم ثم وضعت البرشام فى زجاجة الكحول ثم وضعت الزجاجة أمامهم على الطاولة
كعادتهم كل لليلة يجلسون الثلاثة جلال و عمار و كوثر يشربون الكحول
وبعد نصف ساعة ناموا الثلاثه
بعد ما تأكدت إيلا انهم ناموا بدأت فى تنفيذ باقى الخطه
ذهبت أيلا إلى غرفة كوثر و فتحت الدولاب بأله حاده ثم أخذت جميع الفلوس الموجوده فى الدولاب
ثم أخذت جميع الأوراق الخاصه بها و الطفلين من المنزل
ثم أخذت جميع الصور الشخصية الخاصه بها و الطفلين
ثم مسحت جميع الصور الموجوده ليها و للطفلين من على تليفون عمار و كوثر و جلال
لم تترك شئ خاص بها أو لطفلين فى المنزل
ثم انتظرت حتى الساعة ٢بعد منتصف الليل لتتأكد
ان لا يوجد أحد فى الشارع حتى لا يراها احد
بعد ذلك خرجت إيلا و معاها الطفلين من المنزل
# هربت إلى المجهول
======================
عودنا من الفلاش باك
=========================
نرجع لوقتنا الحالى
عندما كانت إيلا سنده رأسها على زجاج نافذة الحافله وهى غرقانه فى بحر ذكرياتها المؤلمه وهى تبكى
هنا فاقت من ذكرياتها على صوت سائق الحافلة و هو يقول
السائق ٠٠٠ يا أستاذه.. يا أستاذه
إيلا ٠٠٠ ها انت بتقول حاجة
السائق ٠٠٠ يلا عشان تنزلى .وصلنا الغردقة
إيلا ٠٠٠ حاضر
هنا نظرت للطفلين هم مستغرقين فى النوم
إيلا ٠٠٠ كريم . كارما يلا قوموا . يلا يا كريم كفايه كده نوم
كارما ٠٠٠ سيبنى انام
إيلا ٠٠٠ معلش يا حبيبتى قوموا يلا . كريم قوم
خرجت إيلا و معاها الطفلين من موقف الحافلات
و هى تنظر يمين و يسار إلى المجهول و هى لا تعلم
ما ينتظرها فى هذه المدينة الغريبة عنها
هى فتاه فائقة الجمال ذات ١٨ عام و معاها الطفلين فى المكان غريب عنها
ما الذى ينتظر إيلا فى هذا المكان
----------------------------------------------------
أوقفت إيلا تاكسى وقالت له
إيلا ٠٠٠ لو سمحت عايزه أروح لقرب فندق
كان السائق ينظر لإيلا بأعجاب
السائق ٠٠٠ ممكن أعرف عايز فندق نظامه ايه يا قمر
إيلا ٠٠٠ قصدك ايه يعنى
السائق ٠٠٠ قصدى عايزه فندق غالى رخيص متوسط كده يعنى
إيلا ٠٠٠ متوسط
سائق ٠٠٠ تمام
ذهبت إيلا لأكثر من فندق ..لكن كلهم قالوا لا يمكن الحجز للقاصر لأنها تبلغ ١٨ عام تحت السن القانونى ولانها تعتبر قاصر لم يسمحوا لها بالاقامة فى الفندق
ك
ان سائق التاكسى ينظر إلى إيلا بجرأه
ثم قال سائق
السائق ٠٠٠ بقولك ايه رسينى على الفوله ممكن أعرف اساعد
إيلا ٠٠٠ مش فاهمه .. تقصد ايه
السائق ٠٠٠ يعنى كل ما تدخلى فندق تطلعى تانى
و تروحى على غيرو
إيلا ٠٠٠ وانت مالك. ما انا هدفعلك أجرتك
السائق ٠٠٠ أنا مش بتكلم على أجره بس حبيت أساعدك
إيلا ٠٠٠ لا شكرآ . ياريت تخليك فى نفسك
السائق ٠٠٠ أسمعينى بس .. انا عندى شقه لو تحبى...
قبل أن يكمل عبارته قالت إيلا بعصبيه
إيلا ٠٠٠ أوقف عندك . أوقف عندك نزلنى
السائق ٠٠٠ ليه بس يا قمر . انا قصدى خير
إيلا ٠٠٠ أوقف عندك بقولك
السائق ٠٠٠ براحتك يا جميل انتى إللى خسرانه
نزلت إيلا من التاكسى و دفعت الأجره ..
ظلت إيلا تنتقل من شارع للشارع وهى لاتعلم
أين هى .. بدأت الشمس تغيب . ويظهر القمر
كما بدء يظهر التعب على إيلا والأطفال
كريم ٠٠٠ رجلى وجعنى
كارما ٠٠٠ ماما شلينى
هنا رأت إيلا أمامها حديقة عامة لذلك قالت وهى بتشاور على الحديقه
إيلا ٠٠٠ تعالوا هنقعد هناك
جلست إيلا والأطفال فى الحديقة .. ثم قامت بأطعام الاطفال ثم ناموا على قدميها .
أما إيلا لم تشعر بنفسها إلا وهى نايمه وهى سنده رأسها على شجره . من كثرة التعب . و بعد بضع ساعات. أستيقظت إيلا على صوت بعض الشباب
الشاب ١ ٠٠٠ أنت شايف إللى أنا شايفو
الشاب ٠٠٠٢ أه . حظنا حلو
إحد الشاب فتح نور الكشاف الهاتف فى وجه إيلا ثم قال
الشاب ٠٠٠٣ ايه القمر ده . احنا ليلتنا فل النهاردة
قامت إيلا من مكانها بسرعة و مسكت الطفلين بيد
و سحبت الشنطه بيد الأخر لتغادر المكان حتى خرجت من الحديقه
لكن ظلوا الشاب خلفها
الشاب ٠٠٠١ استنى يا حلوه رايحه فين بس
الشاب٠٠٠٢ تعالى بس معانا احنا هندلعك
الشاب٠٠٠٢ متخافيش هندفعلك إللى انتى عايزاه
لم ترد إيلا أكتفت فقط بأنها تركض بيعيد عنهم لكنهم لم يتركوها و شأنها بل ظل يقولون أفظع الألفاظ التى تخدش الحياء
هنا قررت إيلا ترد وهى تصرخ فيهم بل قوتها
إيلا ٠٠٠ أخرس انت وهو يا حيوان . و ابعدوا عنى احسن لكم
الشاب٠٠٠١ هههههه هتعملى ايه يعنى
الشاب٠٠٠٢ اسمعى يا بت انتى معانا الليله دى برضاكى أو غصب عنك
ثم أقترب منها أحد الشاب و حاول يسحبها لداخل الحديقه
صرخت إيلا و هى بدافع عن نفسها بكل قوتها
كما ظل الطفلين يصرخون هم مسكين فى قدم إيلا