رواية احببتها في ابتلائي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم هنا مصطفي
رواية : [ أحببتُها في ابتلائي ] .
• { Chapter 26 }
عمر : مالك يا فيروز في ايه؟؟
كارم : ايه ازاي !!
فيروز اتفتحت ف العياط : ماعرفش انا في واحد كلمني دلوقتي و قالي انه ماما معاه و اني اجيله كمان ساعتين على العنوان اللي سايبهولي ف ورقه ف الشقه و حط التليفون على ودن ماما و سمعتها بتقولي ماجيش عشان عايزين يقتلو.ني انا و عمر !!
عمر قرب منها و هو بيهديها
و قاسم قال ساعتها : اهدي احنا ممكن نحدد مكان مامتك بس محتاجك تنفذي اللي هنقولك انا و عمر عليه
فيروز : تمام بس لازم اروح الشقه هو سايبلي العنوان ف ورقه هناك
الينور: اهدي يا فيروز هتوصليلها ان شاء الله
فيروز : ان شاء الله
عمر : اللي خاطفها دا زكى ، عشان احنا كنا ممكن نتتبع الرقم اللي مبعوت منه العنوان ، بس ماتقلقيش هنوصلها
فيروز : انا كنت جيبالها سلسله في GPS ممكن تكون لابسها .
فتحت تليفونها و تتبعت السلسله بس لقت السلسله جيبالها عنوان بيتها
فيروز افت : متسابه ف البيت
كارم : ماتقلقيش هنروح البيت بس بسرعه يلا
و نزلوا كلهم معادا الينور بس حطولها حراسه عند البيت و راحوا بيت فيروز و طلعوا لقوا التليفون بتاع علا مرمي على الكنبه ، فيروز وطت لقت السلسه بتاعت مامتها مقطوعه و مرميه على الارض مسكتها و بصت ل عمر و قالت بصوت واطي : عرفوا ان فيها GPS و قطعوها
عمر عرف ان الناس دول مش ساهلين ابدا : اهدي طيب
فيروز لقت ورقه مرميه على الأرض: اهلا دكتورة فيروز لو عاوزة مامتك تعيش تعالي على العنوان دا ....... مع عمر بس ، لو عرفتي حد تانى التمن هيكون مامتك ، سلام .
فيروز طلعت تليفونها و اتدعت انها كلمت ريم على التليفون : ايوا يا ريم كدا تخضينا على ماما اتاريها عندك قلقتني
ماشي يا ستي هي هتبات عندك انهاردة ، لأ لأ انا هاجي اخدها سلام سلام .
قاسم مثل : طب كويس ابقى طمنينا يلا احنا كمان ننزل نروح عاوزة حاجه
فيروز : لا شكرا مع السلامه معلش تعبتكوا
فيروز : يلا يا عمر نروح ناخدها
بس فيروز حست انها متراقبه و هما كمان شاورتلهم يسكتوا خالص و كتبت لهم على ورقه : احنا تقريبا متراقبين لازم نبين انكوا مش عارفين حاجه انا و عمر هنتصرف .
فيروز كانت حاسه بعد اللي عملوه انه تليفوناتهم كلهم متراقبه ب مكانهم و احتمال يكونوا سامعين مكانهم .
فيروز جابت دفتر
و كارم كتبلها ف ورقه : هتعملي ايه؟؟
فيروز كتبتله : هتشوف اهو
فيروز : التليفون هيفصل هحطوا على الشحن و اجي
و هما طلعوا تليفونتهم و حطوها ف اوضه و قفلوا الباب
و دخلت فيروز اوضتها و فتحت خزنه سريه طلعت منها دبوس حجاب في GPS و دبابيس تانيه برضوا فيها GPS و طلعت مسد.سين مترخصين و اربع سكاك.ين صغيرين بيتقفلوا و سماعات خرجت
طلعت و شاورتلهم يوطوا صوتهم و طلعت دبوس الحجاب لبسته و السماعات و ادتلهم سماعات و اخدت السكين.تين حطتها عند الكوتش من ورا و غطتها بالبنطلون كل واحدة ف فردة كوتشي
و لسه هتعمر السلا.ح لقت عمر مسك ايدها و قال بصوت واطي : انتي بتعملي ايه !!
فيروز : لازم اروح بيه ، دا مترخص على فكره
و حطته في التيشيرت من ورا و قالت لهم : دلوقتي اللي ظهرلي ف ال location انه ماما مخطو.فه ف بيت أو مخزن مهجور انا هروح مع عمر و انتوا هتبقوا ورانا و لو حصل حاجه هنتواصل من السماعه الصغيرة اوي دي ، هتطلبوا البوليس اول اما اقولكم انا أو عمر ، و الدبابيس دي تحطوها ف هدومكوا هي صغيرا اوي برضو و مش هتبان ، عشان لو غدروا بينا .
و فيروز أديت ل عمر مسد.س تاني
شاله معاه و ادته سكين.تين شالهم زيها برضوا و ركب الدبوس ف هدومه
كارم : خلوا بالكم على نفسكوا
قاسم : اللاب ف العربيه هفتحه و اشوف مكانكم عشان لو حصل اي حاجه
عمر : تمام يا قاسم ، يلا يا فيروز
و نزلوا ركبوا العربيه
و عمر كان سايق و فيروز فاتحه ال location
وصلوا المكان و كان بيت مهجور وسط صحرا
و اول اما وصلوا فيروز لقت تليفونها بيرن ردت و فتحت ال speaker
المجهول: يلا يا دكتورة ادخلي انتي و بشمهندس عمر من الباب اللي قدامكوا هتلاقوا حد مستنيكم هياخدكم ل المكان المقصود ، بفكركوا تاني اي حركه غدر التمن هيكون ماما علا .
و قفل الخط
دخلوا الاتنين و هما متئهبين لأي حركه غير محسوبه
لقوا راجل مستنيهم غمى عنيهم و خدهم وداهم قعدهم على كراسي و ربطوهم
طلعت سيرين و كانت واقفه ب ثقه وغرور و فكتلهم الربطه اللي على عنيهم .
و عمر و فيروز اتصدموا من وجودها
سيرين: اهلا يا مارو انت و فيروز عاملين ايه .
و قعدت قدامهم : معلش بقى المكان مش قد المقام
عمر : اه يا بنت ال !!
سيرين : توء توء ، عيب كدا يا عموري مش فيروز بتقولك يا عموري برضو
فيروز كتمت غضبها بس عنيها كانت سوده من خضبها الداخلي: بصي انتي تلخصي علشان مش فضيالك عاوزة ايه !
سيرين: جد اوي انتي مابتحبيش التطويل
و قالت للحراس : امشوا انتوا
فيروز ب سخريه : خلقي ضيق بقى
سيرين ضحكت لها و خرجت فريدة مع مامت فيروز من اوضه و هي ممشيها و علا كان وشها كلوا مخربش و متعور
عمر : ماما !!
فريدة : ماما اي بقا !!
فيروز كتمت غضبها من منظر مامتها اللي يحزن هي لو اتعصبت أو اتصرفت غلط هتخسر كل حاجه لازم تبقى عاقله و رزينه ف تفكيرها هي صباعها تحت ضرسها ، يبقى لازم تسايسها للأسف .
علا : جيتوا لييه !
فيروز بصتلها نظرة هي فهمتها و كملت : انجزوا عاوزين أي؟؟
فريدة : مش هترحبي بيا يا فيروز ، ولا الينور حماتك احلى !!
فيروز ب خبث : ما اكيد الينور أحلى ، انتي بتقرني اي ب ايه !
فريدة اتغاظت جدا و قعدت جمب سيرين
عمر وشه اتحول و غضب : طب طلاما انتي عارفه بقى .. ف مالهاش لازمه التمثيليه دي ، عايزين ايه !!
فيروز : كدا ناقص صبا بقا و تبقى العصابه كملت
خرج حازم و قال : لا ما هو مافيش صبا ، سبناها ، اصلها مانفذتش اتفقها و طردناها من البيت أصله قلبها خفيف اوي
عمر قال بصوت عالي : حازم ! صاحب عمري ! ليه عملت كدا !!!
حازم قعد جمبهم : لا مافيش ليه !
فيروز زغدت عمر برجلها ب معنى ماتعصبهوش : انجزوا عايزين اي !!
سيرين طلعت ورقه و حطتها قدامها هي و عمر
سيرين: بصو بقا دي ورقه جواز عُر.في ، بص يا عموري أنت هتبصم هنا ، اما انتي يا انسة فيروز ف هتبصمي على التنازل دا ، دا تنازل عن كل ما تُملكيه ، الشركه بتاعت والدك ، شقتك ، شقة والدك ، كل حاجه
فيروز : و انا ايه يضمنلي انك تسيبي امي !
فريدة : لا يا حلوة مافيش ضمانات !!
فيروز ببرود : لا يا حبيبتي انا اي يضمنلي انكوا تسبوها ، بقولكوا اي ! ماحدش قلكم اني لا مؤاخذة مختومه على قفايا !!
عمر : و انا زي فيروز مش همضي غير لما طنط علا تمشي
فريدة : امم يعني مش هتمضوا !!
فيروز : اضمن ان امي تمشي امضي غير كدا مافيش أمضى !
عمر : ريحي و استريحي ، مشيها و نمضي يا فريدة !
فريدة : فريدة حاف كدا !!
فيروز ب استفزاز : هخليه يحطلك عليها طحينه ، انجزي بقا !
فريدة فهمت انهم قد كلامهم
فريدة : قبل ما افكها و امشيها هقولك على حاجه يا عمر ..
و قعدت قدام عمر و قالت بهستيريه : الينور امك دي ست وقحه اوي عارف ليه !! عشان هيا اتجوزت ابوك و انا حبيته !! حبيته قبلها ، بس هي اخدته منيي !! خدته ! انا انا ، حبيت ابوك بس هو ماحبش غيرهااا ! حتى بعد ما سخنت عمي عليه ! و خليته يطلقها ! برضو كان بيحبها اوي !! كان بيقولي انتي ماتسويش جمبها حاجه ، حتى .. حتى لما خلفت رهف و نيرة كنت كرهاهم !! عارف ليه ! لأني ماكناش عاوزة اي حاجه تضيعلي وقتي و كنت عاوزة اتفرغ لأبوك ، عشان ينسى الينور و يحبني انا ! كنت بكرهك انت و قاسم اويي ! بس انت اكتر !! عشان انت نسخه منهاااا !! نفس شكلها و عنيها الزرقه و شعرها الدهبي !!! انت زيها بالظبط ، كنت كل ما بشوفك بفتكرها !! قاسم ماكرهتوش على قد ما كرهتك !! كرهته بس لانه ابنها ، بس هو شبه ابوك !!
انا ماكرهتش ف حياتي قدك انت و قاسم و الينور و فيروز !! و لو اتعاد بيا الزمن هرتبلك حادث.تك دي تاني !! عارف ليه !! عشان كنت عاوزة امو.تك و اخلص منك ! و هرتبلك موضوع سما برضو ! عشان قلبك يتكسر بدل المرة الف ، بس للأسف انت ماحبتهاش اصلا ! بس كفاية انك عشت عاجز لمدة خمس سنين ! كفاية اني كنت بجيبلك ممرضات يدوك ادويه تخلي حالتك تسوء ، بس لما ابوك قرر يجيب فيروز ، مانكرش اني اتشلت و اتحطيت و لما شوفت و عرفت انها دكتورة و انها معتبراك حاله شخصيه قبل ما تحبك ، قررت اني اخلى سيرين تبدلك الدوا ! بس فيروز اكتشفت بسرعه بنت الذكية ، عارف انا نفسي اخلص منكوا اوي انت و فيروز اللي بوظتلي خططي دي ! كنت زمانك دلوقتي زي منتا بس انت اتعالجت و رجعت تمشي للأسف !!
و خرجت مسد.س و صوبته علي راس عمر
فريدة : اتشاهد على روحك بقا !!!
فيروز ف الوقت دا كانت خرجت سكي.نه من كمها و فكت بيه الحبل و مسكت المسد.س و ف ثانيه كانت ماسكه فريدة و رافعه ايدها اللي فيها المسد.س و الطلقه جت ف الهوا و حازم مسك علا و فكها و فيروز قالت : اي حركه غدر همو.تها اخرجي يا ماما هتلاقي عربيه مستنياكي فيها قاسم و عمي يلااا
علا خرجت بسرعه و حازم فك عمر و عمر مسك سيرين اللي كانت بتجري و طلع سكي.نه حطها على رقبتها
حازم وقف قدامها و عمر ماسكها : بقا انتي فكراني يا سيرين هقدر اغدر بصاحب عمري اللي كلت معاه عيش و ملح و فتحلي بيته !! تبقى هبله !! انا فعلا كنت حبيتك !! وانتي استغليتي دا عشان توصلي ل هدفك ، توصلي ل عمر و تئذي فيروز ، غبيه انتي اوي بس انا جاريتك انتي و فريدة ف لعبتكوا الهبله دي ، اللي ماتخيلش اصلا على عيل صغير حتى !!
عمر ابتسمله : كنت واثق انك عمرك ما هتعمل كدا
حازم : ثقتك ف محلها يا كبير
سيرين : اه يا حيوان يا ابن !! دا انت ياض ماتجيش ف سوق الرجاله ب نكله حتى !
فيروز ضحكت : اي دا سيرين هانم طلعت بتردح و الله انا كنت شاكه فيكي بالنفخ اللي انتي عملاه دا
حازم و عمر ضحكوا
حازم : خطيبتك مابتسيبش فرصة و الا تستغلها
عمر : انت لسه شوفت حاجه
فيروز : بقولك اي يا عمر تعالى نبدل خد مرات ابوك و هات الحلوه اللي بتقولك يا عموري دي
عمر ضحك و فعلا بدلو مع بعض
عمر : ياما نفسي ادب.حك دلوقتي بس مش هودي نفسي ف داهيه على واحدة رخيصه زيك كدا !
فريدة: هقتل.ك يا عمر انت و فيروز !!!! هقتل.كوا كلكوا
عمر: يا شيخه بتهدديني و انتي رقبتك تحت سكي.نتي !!
فيروز داست على السماعه و جه ل كارم و قاسم إشارة ب معني اطلب البوليس
فيروز ب غيرة قاتله و ضاغطه ب ايدها على رقبة سيرين : بقولك اي يا سيرين .. انتي كنتي بتقولي لمين عموري !
سيرين كحت : ماقولتش حاجه خلاص بقا هم.وت
فيروز ضحكت ب استهزاء: ما هو دا المراد يا روحي سيرين ف ثانيه طلعت سكي.نه من جيبها و عورت فيروز ف رجلها و فريدة ف نفس اللحظه طلعت مشر.ط و عورت عمر ف دراعه
و حاولوا يهربوا بس حازم مسكهم و البوليس ساعتها وصل
و اخدهم و اخد من فيروز التسجيل بتاع اعترافاتهم
عمر و هو بيتألم و بيضحك ف نفس الوقت : طلعتي مش سهله انا اخاف على نفسي منك
فيروز قالت : لا انا بزعل اللي بيضايقني بس
قعدت على الأرض بسبب رجلها اللي بتنذف بس عمر مالاحظش جرحها بسبب إنها كانت لابسه بنطلون اسود واسع
عمر قعد جمبها
و بصو ل بعض و ابتسموا
فيروز : عملناها ، اول مغامرة ف تاريخ خطوبتنا
عمر : هنسجلها مع تاريخ الرقص تحت المطر
فيروز ابتسمت و خدت علبه الاسعافات الأولية اللي كانت مع قاسم
فيروز حضنت علا و اتطمنت عليها و عقمتلها الجر.وح
فيروز لاحظت جر.ح عمر
فيروز : وريني دراعك
عمر وراها الجر.ح
و عقمتهوله
فيروز : جرح سطحي مش هيتخيط
عمر : فايدة انك تتجوز دكتورة
فيروز ضحكتله : هتغير عليه كل يوم
عمر : لا انا هاجيلك انتي تعمليهولي عشان اشوفك كل يوم
فيروز : ما شاء الله على الاستغلال
عمر : خطيبتي بقى و كدا
دخل كارم ساعتها اللي كان مع البوليس برا
كارم : حمدالله على سلامتكوا يا ولاد
عمر : الله يسلمك يا بابا
فيروز : الله يسلمك يا عمي
و ضحكت : دا الينور طلعت غايظه فريدة اوي يا عمي
دخلت الينور و قالت : ايوا طبعًا يا بنتي انا المشطشطه
فيروز ضحكت
و الينور حضنت علا : علاعيلو حبيبتي كويس فيروز عقمتلك جروحك
عمر : أنتوا لحقتها تتعرفوا على بعض
قاسم ضحك : لو شفتهم برا كانوا بيعملوا اييي !! طنط علا كانت بتقول ل ماما طريقه الملوخيه و المكرونة بالبشاميل عشان ماما مابتعرفش تعملهم حلو و بابا بيحبهم و ماما تقول ل علاعيلو طريقه اكلة فرنسيه اسمها ... كان اسمها اي يا ماما؟؟
الينور : اسمها راتاتويى يا جاهل
عمر : شغل حموات بقا
فيروز : مش دي اللي كانت ف كارتون ال ratatouille
الينور : ايواا بالضبط
قاسم : و بابا يقولهم عيالكوا جوا ف خط.ر طنط علا تقولي ماتخافش على فيروز انت مش عارفها ، و الينور تقوله عمر مايتخافش عليه
عمر : من ناحية فيروز ف هي مايتخافش عليها بصراحه ، هي يتخاف منها
فيروز : والله !! طيب ماناش عملالك الجرح كل يوم يا عمر
عمر : خلاص يا فيروزتي ماحصلش حاجه
كارم : انا اتطمنت على مستقبل ابني خلاص
فيروز : اومال ايه هشيله ف عيني قرة عيني دا ، و هاخد كورسات عند لولي كمان
كلهم ضحكوا
فيروز اتألمت و بصت ل رجلها و عمر لاحظ الجر.ح
عمر: انتي اتعورتي !
فيروز : عادي بس هو غويط شويه مش هعرف اخيطه هنا ، عشان رجلي ، هربطه بشاش لحد ما الإسعاف توصل
الإسعاف وصلت و خدت فيروز و خيطولها الجرح
و روح كل واحد على بيته
فيروز لقت عمر بعتلها message مكتوب فيها :
شكرا انك معايا دايمًا يا فيروزتي ، حابب افكرك اني بحبك
فيروز ابتسمت بحب و دي كانت آخر حاجة تقرأها قبل ما تنام
_اختاروا اللي يحبكوا ، اختاروا اللي شاريكوا ، اختاروا اللي معاكوا ف وقت حزنكوا ، تعبكوا ، مشاكلوا ، اختاروا اللي يحسسكوا انكوا اغلى حاجه عنده ب افعاله و اقواله ، مافيش حياة و دُنيا وردي ، مافيش اتنين متفاهمين و مابيتخانقوش ، بس الشخص العاقل و الواعي هو اللي يختار صح ، يختار اللي عقله و قلبه اختاروه ، يختار اللي يعرف يتعامل مع طباعه السيئه قبل الحلوة ، أحسنوا اختياركم ف شريك حياتكوا عشان الحياة بنعيشها مرة واحدة بس