اخر الروايات

رواية الدميمة والوسيم الفصل الثامن عشر 18 بقلم جهاد محمد

رواية الدميمة والوسيم الفصل الثامن عشر 18 بقلم جهاد محمد 





ابتسم خالد وهو يراها في صورة احلام
اقتربت شفتيه من شفتاها ليطبع قبلته الناعمة
تعالي احساسة بها "نفس احساسة بأحلام
ضمها الي حضنه بقوة وهو مزال يقبلها
بشتعال وقوة "كانت يخرج اشتياقة وحبه
في هذه قبلة
وبعد مدة من تبادل القبلة بينهم "ابتعد عنها وهو يأخذ نفسه" حتي نفس ريحة نفسك
احلام:قولي خالد هيا مين الي ملكة قلبك
خالد:وهو يضع راسه علي راسها
تبقي احلام مراتي يا لمي
رفعت احلام عيونها مقابل عيونة بصدمة
احلام مراتك
خالد:ايوة احلام مراتي يا لمي كان....
قطع حديثة خبط الباب "ابتعد عنها وهو ينظر لها 'هروح اشوف مين علي باب لو سمحت متخرجيش من الاوضة ليكون ماما او حد
هزت احلام راسها بموافقة وهيا تحت تأثير صدمة "خرج خالد ليفتح الباب
تجولت احلام بعيونها علي الغرفة ثم جلست علي فراش وهيا تتحدث نفسها"معقول قصدو انا
هو في غيري كنت مراتة "انا هتجنن مش فاهمة حاجة"طيب ودنيا الي حبها انا شفته بعيني وهيا في حضنه ، وحضرت بنفسي خطبته
وبعدين احمد قالي ان اتجوزو "يبقي ازاي
قامت احلام بصدمة اكبر عندما وقع نظرها علي صورتها هيا وخالد مع بعض "اقتربت منها
امسكتها "ارتسمت ابتسامة عندما تذكرت
صورتهم
دخل خالد غرفة اتسعت عيونة بغضب "اقترب منها ثم اخذ منها صورة بغضب "انتي الي يخليكي تمسكي صورة دي
احلام:عادي حبيت اعرف مين الي معاك دي
خالد:دي احلام مراتي وبعدين لو سمحت ملكيش دعوة بأي حاجة تخصها
احلام:بخبث "يااااه انت شكلك زعلان عليها اوي
خالد:ايوة طبعا ازعل عليها مش مراتي
احلام:والله مراتك لسه فاكر انها مراتك
خالد:تقصدي ايه مش فاهم
احلام:مقصدش "انا لازم امشي دلوقتي
امسك خالد يداها "انتي فيكي حاجة غريبة انا مش فاهما بس مسيري افهما
احلام:انسي انك تفهم مستحيل يا خالد
ابتعد خالد عنها ليضع صورة مكانها
ابتسمت احلام ثم اقتربت منه لكي تتأكد من ظنها "بس غريبة واحد زيك وسيم ومتعلم يتجوز وحدة زي دي شكلها يعني
قطعها خالد وهو يصرخ في وجها "متتكمليش
والا والله اخليكي تندمي
احلام:يااااه لدرجاتي يا خالد
خالد:واكتر انا مش هسمح لحد يقل منها فاهمة وبعدين هيا احسن منك ومن غيرك كتير يمكن ربنا مدهاش جمال "بس ادها روح وطيبة وشخصية جميلة "احسن من ناس زيك حلوين من برة بس
ابتسمت احلام بفرحة " ماشي يا خالد
خالد:انتي بتضحكي علي ايه وايه هو الي ماشي "انتي انسانة مستفزة
احلام:انا "علي عموم شكرا يا باشمهندس
بكرا تكون في معادك علي مكتبك "عن اذنك
ذهبت احلام وداخلها فرحة كبير وحيرة اكبر
تأكدت احلام ان يوجد سر كبير يخفي الحقيقة
.....................
دلفت احلام غرفة ابنها خالد "اقتربت منه وهو
نائم "خالد حبيب مامي "مالك تيتة قلتلي انك مش راضي تاكل وزعلان بقالك يومين
قام خالد وهو يجلس" مش ليا نفس يا مامي
احلام:ليه بس يا حبيبي قولي مالك
خالد:زعلان يا مامي "صحبي الي بحبه مش بيجي بقالو يومين
احلام:امممم صحبك عشان كده طيب اتصل به
خالد:معرفلوش رقم خالص يا مامي
احلام:طيب يا حبيبي هو ممكن يكون تعبان
او في ظروف عنده "ان شاء الله هيرجع وتشوفة في المدرسة "مش عيزاك تزعل بليييز
خالد:حاضر يا مامي
احلام:تسلملي يا روح مامي
........................
في اليوم التالي
ذهب خالد الي المكان الذي يعشقة امام البحر
ركض خالد الصغير في احضان خالد اول ماراه
ضمه خالد الي حضنه "وحشتني يا خلود
خالد الصغير:انا زعلان منك اوي ياخالد
نزلو خالد من حضنه ثم جلس علي الرمال
ليه بس يا خلود زعلان مني ليه بقي
خالد الصغير:عشان بقالك يومين مش بتيجي
خالد:معلش يا حبيبي غصب عني انا كنت تعبان
اوي وكان عندي حمى
خالد الصغير:الف سلامة عليك يا خالد
خالد:الله يسلمك يا سيدي"بص بقي عشان اعوضك اليومين الي فاته "ايه رايك نروح
اي حتى نخرج انا وانت
خالد الصغير:ياريت يا خالد ياريت
خالد:ماشي يلا بينا
اخذ خالد ابنه لكي يفسحة في معاد المدرسة
....................
جلست احلام بغضب "يعني ايه ميجيش لحد دلوقتي حتي مش بيرد علي تليفون
عزة:والله يا مدام لمي اتصلت بيه كتير مابيردش
احلام:ازاي يعني 'ده استهتار
عزة:ممكن يكون عنده ظروف يا مدام لمي
لمي:طيب يا عزة روحي انتي علي مكتبك
ذهبت عزة الي مكتبها "اخذت احلام هاتفها لكي تتصل بيه لمرة الثانية رمت احلام الهاتف بغضب عندما سمعت اغلاق هاتفة
ماشي يا خالد ماشي يا انا يا انت لما اعرف سر الي بينك وبين احمد لازم اعرف انت ليه سبتني وازاي انت محافظ علي صوري وبدافع عني
انا مبقتش فاهمة حاجة "انا لازم ارحلو واعرف الحقيقة كلها لازم "قامت احلام اخذت محتويتها ثم ذهبت الي خالد في الفندق
......................
ركن خالد سيارته امام فيلا احلام " اتفضل وصلني يا ياسي خالد
خالدالصغير:شكرا علي خروجة الحلوا دي
خالد:العفو يا حبيبي انت تأمر "اليومين دول هنقضيها خروج كتير انا وانت بس عايز اطلب منك طلب
خالد الصغير:اتفضل اطلب
خالد:عايزك متهربش من اامدرسة"انا كل يوم هعدي عليك اخرج معاك "انا هكلم ممتك استأذن منها اننا نخرج بعد معاد المدرسة "بس توعدني متهربش تاني يا خلود
خالد الصغير:ماشي عشان خاطرك مع ان مبحبش مدرستي دي
خالد:معلش يا لمض عشان خطري انا
ابتسم خالد له ثم نزل من سيارة وهو يودعه
ابتعد خالد بسيارته لكي يذهب الي غرفته في فندق
كان عماد جالس في الحديقة "راقب السيارة الذي نزل منها خالد ابن اخته احلام "اقترب منه عماد
عماد:خالد انت ازاي خرجت من مدرسة ومين الي وصلك ده
خالد:ده صحبي يا خالو جه خدني من مدرسة وخرجني مع بعض وبعدين وصلني
عماد:صحبك مين ده كبير ازاي يخدك من مدرسة
انا هاجي بكرا معاك مدرسة اشوف مين الراجل ده وعايز منك ايه "
خالد:بقول لحضرتك صحبي وبعدين عايز تيجي تعالي عن اذنك يا خالو "ذهب خالد وهو غاضب من خالة
جلس عماد وهو يلعن في اخته احلام علي اهمالها لأبنها
......... ........
طرقت الباب عدة مرات ثم اخذت هاتفها لكي تتصل به "اف اف لسه قافل موبايل
راح فين ده "ماشي يا خالد لما اشوفك
اتي خالد من خلفها وهو ينظر بستغراب
انتي تاني ايه الي جابك
استدارت احلام بوجهها تنظر له "انت كنت فين
خالد:نعم يعني ايه كنت فين
احلام: انا استنيتك النهاردة ومجتش الشغل يا خالد مجتش ليه
خالد:كان عندي ظروف وبعدين ايه الي حصل يعني لكل ده "مفيش حاجة تستدعي انك تجيلي هنا الفندق
خجلت احلام من كلامة" انا اسفة بس حبيت اشوفك واطمن عليك يا خالد
خالد:انا كويس "ممكن تتفضلي دلوقتي
اقتربت احلام منه بغيظ "انا ممكن اعرف انت واخد مني موقف ليه
نفخ خالد بديق ثم اقترب من باب غرفته فتح الباب ثم دخل الي داخل "دخلت احلام خلفة
ممكن ترد عليا لو سمحت ليه بحس انك مش طايق تشوف وشي
خالد:عشان انا مش عايز اتعلق بحد بعد الي حصل امبارح اتأكدت ان ممكن اتعلق بيكي وانا مش عايز كده
احلام:وليه مش عايز تتعلق بيا
خالد:عشان مش عايز اظلمك زي مظلمتها "انا لو اتعلقت بيكي يبقي عشانها "انا بحس معاكي حاجات كنت بحسها معاها "وقولتلك قبل كده انتي فيكي منها كتير
احلام:انت كنت بتحبها يا خالد
خالد: هتفرق معاكي ايه "لو سمحت امشي
اقتربت احلام منه اكثر ثم وضعت يداها علي صدره "جاوبني يا خالد وريحني كنت بتحبها
نظر خالد في عيونها انتبه بذهول من لون عيونها فهو نفس عيون احلام "انتي غيرتي لون عينك
احلام:ده لون عيني الحقيقي يا خالد "انا كنت بركب لنزز عشان نظري ضعيف
خالد:غريبة حتي نفس لون عينك
اقتربت احلام بوجها امام وجهه وانفاسها الحارة
علي وجهه " كنت بتحب عيونها يا خالد
اغمض خالد عيونه وهو يستمتع بأحساسة الجميل بجورها ' كنت بعشقهم اوي
كنت بعشق كل حاجة فيها
"
احلام:كنت بتحبها يا خالد قولي
:فتح خالد عيونة لينظر لعيونها "تخيل وجه احلام امامة وهو يتكلم "كنت بعشقها مش بحبها بس "بحبك يا احلام بحبك وحشتني اوي
نفسي اضمها لحضني تاني
ابتسمت احلام بفرحة عندما سمعت كلام خالد
نظرت في عيناه وهيا تبتسم بفرحة "ضعفت امام حبها وعشقها وكلامة الذي فرح قلبها الحزين
وهيا كمان اكيد بتعشقك يا خالد ثم اقتربت منه وهيا تطبع قبلتها علي شفتيه بكل جرائة
ظل خالد مذهول لبعض وقت ثم بعد لحظات
تبادل قبلة معاها وهو يضمها اكثر واكثر الي صدره "اشتعلت قبلة بينهم "حاول خالد بأجهاد الابتعاد عنها وعن احساسة الجميل الذي كان يحسه مع احلام
وضعت احلام راسها علي راسه "اعتبرني هيا خالد انا موافقة مش انت بتقول بفكرك بيها
خالد:مقدرش اظلمك لدرجة واستغلك
احلام:ملكش دعوة استغلني يا خالد انا موافقة
خالد:انتي عايزة ايه مني بزبط
احلام:عيزاك انت يا خالد عيزاك انت ثم اقتربت من شفتيه لتطبع قبلة خفيفة "بحبك
حضن خالد وجهها بيداه "وانا بعشقك يا احلام ثم حملها خالد الي الفراش "وضعها عليه برفق
ثم انقض علي شفتيها "بدلته احلام قبلة والاحساس والشغف "كان كل واحد يغرق في اشتياقة بعلاقتهم الخاص بينهم
في صباح
فتحت احلام عيونها تنظر لخالد الذي نائم بجورها عاري الصدر"ارتسم علي وجهها ابتسامة وهيا تتذكر ليلة البارحة الذي قضتها مع زوجها
اقتربت منه ثم طبعت قبلة هادئة علي خديه
فتح خالد عيونه وهو ينظر في انحاء الغرفة ثم عليها "قام مفزوع وهو ينظر لها ولنفسه
احلام:صباح الخير يا خالد
وضع خالد يده علي راسه بغضب "صباح الزفت
ازاي ده حصل ازاي "غبي غبي
كتمت احلام ضحكتها "في ايه بس مالك
خالد:بعني مش عارفة مالي انا قولتلك تبعدي عني اهو الي كنت خايف منه حصل
قام خالد لكي يرتدي ملابسه بينما احلام كانت تجلس تشاهده وهيا تبتسم
خالد:وهو يجز علي اسنانة"انا ممكن اعرف انتي بتضحكي علي ايه انتي مش حاسة بالمصيبة
احلام:تؤ تؤ مش حاسة يا كوكي
رفع خالد حجبيه بذهول "كوكي
احلام:بدلعك وحش دلعك يا كوكي
خالد:انتي عرفتي اسم دلعي منين "مفيش غيرها هيا الي كانت بدلعني به
انفجرت احلام من الضحك علي شكلة
غضب خالد اكثر منها"انتي بتضحكي علي ايه
احلام:وهيا تضحك ولا حاجة
سمع خالد طرق الباب القوي "انا هطلع اشوف مين ياريت تقومي تلبسي حاجة
خرج خالد لكي يفتح باب "انفجرت احلام تضحك علي زوجها وعلي فرحتها بعترافه بحبها وعشقة الكبير لها ثم قامت عندما سمعت صوت احمد
قامت تردي ملابسه سريعا ثم اقتربت من الباب لكي تسمع حديثم في خارج
...............
خالد:انت ليك عين تيجي هنا يا ابن......
احمد:احترم نفسك يا خالد انا جاي اقلك كلمتين ابعد عن لمي وانسي انك تقرب منها لمي مش زي احلام يا خالد
خالد:وهو يضحك بسخرية"لمي مين يا حبيبي
انا قولت بردو اكيد مش هتسيب وحدة زيها كده صدق دخلتها في بالي اهو حاجة انتقم منك منها
احمد:تنقم مني ليه هو انا الي قولتلك خون احلام واضحك عليها وروح اخطب دنيا
خالد:انت سبب انت الي قلتلها "لو كنت متكلمتش كنت بنفسي هروح اعترفلها بكل حاجة انا يومها حكيت لدنيا كل حاجة
احمد:اه عشان كده كنت بتحضنها وتبوسها
خالد:هيا الي طلبت مني قبل مودعها "انا حبيت احلام حقيقي حبتها وكنت عايز اعيش معاها
لو كانت ادتني فرصة افهما "مكنتش راحت مني دلوقتي
احمد:انت عايز تبرر نفسك من ذنبها انت السبب
في موتها يا خالد
مسك خالد قميص احمد بغضب "انا مليش ذنب
الي موت احلام انت انت يا احمد انت السبب
لولاك مكنتش احلام ماتت وبعدت عني
شهقت احلام وهيا تسمع حديثهم
ثم ..............



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close