رواية حفصة الأسد ( انت مرادي ) الفصل السابع عشر 17 بقلم يارا ابراهيم
دخلت يارا الفيلا وهي سانده علي غيث وكل اللي بيدور في راسها هو كلام مراد فقال غيث........ غيث بهمس:/مالك يابنتي في ايه. يارا:/مش عارفه. يارا:/ليه بيحصل فيا كل ده. غيث:/انا ماسك نفسي عنه بالعافيه وكله علشانك. يارا:/لا متعملش كده. دخل مراد وهو لسه ماسك ايد نهى فقال مراد وهو بيقرب من نجلاء....... مراد:/وحشتيني اوى يا امي. نجلاء رجعت ورا وقالت....... نجلاء:/طول ماهي علي ذمتك انا مش امك. مراد:/وانا مش هطلق. نجلاء:/اخترتها ماشي يابني. سندت يارا جامد علي غيث وقالت............ يارا:/غيث الحقني بطني بتوجعني اوي مش قادره. غيث لسه هيتكلم يارا اغمى عليها فشالها وقال..... غيث:/فهد رن علي الدكتوره بسرعه. مراد اول ماشاف يارا كده جري عليها ولكن منعه فهد هو بيقول........... فهد:/متقربش منها ومن هنا ورايح متقربش منها ولا من اوضتها ولا يكون ليك كلام معاها. مراد:/لا والله وانت بقي هتعلمني اعامل مراتي ازاي. فهد:/ههههه مراتك اللي رحت اتجوزت عليها..... انا حذرتك يا مراد وانت عارفني. فهد:/صح نسيت ومالكش كلام معانا كلنا. مراد:/انت هتمنعني اني اكلم اهلي. فهد بسخرية:/اهلك هما اللي مش عايزين يكلموك. مراد بصلهم فكلهم بصوا الناحية التانيه....... فهد:/شفت. ********************في لندن وبالتحديد في شركه الالفي كانت ليلي ماشيه تزعق كل اللي تشوفه فقال واحده صحبتها واسمها نريمن........ نريمن:/انتِ اتهبلتي ولا ايه يا ليلي ماشية تزعقي في خلق الله ليه. ليلي:/بينرفزوني. نريمن:/هما بردو ولا جورج اللي بقاله يومين مش بيكلمك. ليلي:/هيا كانت خطوبه منيلة. نريمن:/ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء يا بت انتِ اللي مستفزه الواد طيب وبيحبك. ليلي:/مستفزه ليه عملت ايه ها. نريمن:/انتِ اللي جبتيه لنفسك بقي. ليلي:/خلاص انا عارفه اني مستفزه. نريمن:/ولا والله هقول بردو. نريمن:/يامفترية الواد بيقول تعالي ننزل نختار قاعه للفرح.... تقومي تقولي لا مش عايزين نعمله في لندن علشان عايزة اكون وسط اهلي قالك مش مشكله انا هجبهم في طياره خاصه.. متحلميش بيها اصلا. ليلي:/علشان خاطري خلاص. نريمن:/لا هكمل..... قولتي لا فقالك خلاص هحجز التذاكر لمصر ولما ننزل نختار القاعه سوا.. تسكتي انتِ ماتبقيش ليلي ام لسان وتقوليله لا ماهو احنا مش هنعمله في مصر فقال الواد يا كبد امه وهو مش انتِ من مصر بردو قولتيه اه ففال امال عايزاه فينا تقومي تقولي السعودية. ليلي:/خلاص فضحتينا ابوس ايدك الناس بتتفرج. نريمن:/اخرسي.... فقال كبد امه طب انا مرحتش هناك قبل كده تعرفي حد هناك وطبعا انتِ عمرك ماشوفتي السعودية بتتنكي وخلاص. ليلي:/اله مش لازم اختار مكان فرحي. نريمن:/ويارتك تخزي كده تقولي... تقولي خلاص هنعمله في فرنسا... الله يرحم امك يختي. ليلي:/امي لسه عايشه ياللي تتشكي في لسانك. نريمن:/الرحمه بتجوز علي الحي وعلي الميت ياختي. ليلي:/بس بردو انا مغلطتش في حاجه. قلعت نرمين الجزمه وبدأت تجري وراها وبعدين بتبص نريمن لقت الشركة كلها بتتفرج عليهم..... نريمن:/كل اللي ساب شغله وقعد يتفرج مخصوم منه. الشركة كلها:/محدش شاف حاجه. نريمن:/خلاص كده افكر اشيل الخصم. نريمن:/تعالي يا مفضوحه هو سؤال واحد بس.... عايزه تعملي الفرح في اي دولة غير مصر ليه. ليلي:/علشان اكيد عماتي واجلط خالاتي. نريمن:/وعايزه تعملي كده ليه. ليلي:/لاني كنت احلي واحده في العيله وكلهم كانوا بيقولولي كل ما واحده من بناتهم تتجوز مش هتلاقي حد يتجوزك. نريمن:/امال مين الطيب في عيلتك غير امك وابوكي. ليلي:/ستي. نريمن:/طب الحمدلله. ليلي:/الله يرحمها. نريمن بخضه:/ماتت. ليلي:/مخلوطه يا حبه عيني. نريمن:/ماشاءالله عيله تشرف. ليلي:/امال عيب عليكي . ليلي:/استني افك البلوك عن جورج اصله وحشتني. نريمن:/يعني انتِ اللي عملاله بلوك مش هو اللي مش بيكلمك. ليلي:/امال انتِ مفكره ايه. نريمن:/يا شيخه روحي منك لله. ليلي:/مش بيرد يبقي بيخوني اكيد. نريمن:/ليه حق والله. ليلي:/غوري يابت هروح اكلم يارا مكلمتهاش من يومين. نريمن:/ربنا يكون في عونها بقي. ليلي:/بتقولي حاجه يا نيمو. نريمن:/بقول سكه تودي مترجعش تاني. ليلي:/ايوه كده . (نسيب ليلي واللي هتعمله في جورج) ********************* عند مراد كان قاعد في الاوضه فقال لي نهى......... مراد:/مش هنعرف ننام كل واحد في اوضه علشان مش يعرفوا بس ممكن انتِ تنامي علي السرير وانا هنام علي الكنبه. نهى:/وليه التعب السرير كبير وهياخدنا احنا الاتنين. مراد:/مبعرفش انام جنب حد غير يارا. نهى بغيظ في نفسها:/بعد كل اللي عملته لسه بيحبها واكتر. نهى:/تمام اللي يريحك. ********************عند يارا......... اول ما طلعت الدكتورة كله جري عليها فقال خالد...... خالد:/هي يارا مالها واغمي عليها ليه. الدكتورة:/الاغماء شىء طبيعي في بداية الحمل بس ياريت متتعرضش لأي ضغوطات نفسية لانه مش كويس للبيبي ولو ينفع تدوني رقم الدكتورة اللي بتابع معها علشان اسألها علي شويه حاجات. بصو كلهم لبعض فقالت هنا......... هنا:/احم..... هيا لسه مش تابعت مع دكتورة. الدكتورة:/ده ازاي يعني وامال بتطمنوا علي الجنين ازاي. هنا:/احنا لسه عارفين اول امبارح. الدكتورة:/طيب هديكي رقم دكتورة صحبتي متخصصة وشاطرة جدا تتابع معاها. هنا:/تمام وانا هاخدها وهنروح انهارده. الدكتورة:/تمام وانا هكلمها علشان مش تخليها تستنا كتير. مشيت الدكتورة ودخلوا كلهم لي يارا وقال عامر بعصبية......... عامر:/ياريت تهتمي بطفلك شوية وتنتبهي ليه. يارا ماردتش بس بان عليها العصبية والزعل فقالت هنا........ هنا:/خلاص يا جدو هيا مش قصدها. يارا:/بعد اذنكم عايزه ارتاح شويه. طلع الكل ماعدا غيث فقالت يارا........ يارا:/وانت كمان يا غيث. غيث:/عيطي. يارا:/اعيط ليه. غيث قرب منها وخدها في حضنه وقال......... غيث:/انا عارف انك مش قادره تشليه من تفكيرك بس علي الاقل تمالكي نفسك ومش تبيني انك مضايقه. يارا بعياط:/مش قادره غصب عني انا إنسانة وعندي مشاعر. غيث:/خلاص اهدي. فجأة خبطت الباب فقال غيث......... غيث:/ايه ده الباب بيخبط عادي كده مستحيل يكون حد منهم. ضحكت يارا فقال........ غيث:/اضحكي ياختي اضحكي. فتح غيث الباب فقال بزعيق....... غيث:/انت ازاي تيجي هنا. مراد:/انا عايز اشوف يارا. غيث:/وهيا مش عايزة تشوفك امشي يلا. مراد وغيث كانوا هيضربوا فقالت يارا........ يارا:/عايز ايه في حاجه تاني افتكرتها جاي تقولها. مراد:/جاي اطمن عليكي. يارا:/لا والله كتر خيرك. غيث مسك يارا وقال....... غيث:/يلا ارتاحي وسيبك منه. مراد:/انت ازاي مقرب منها كده وازاي قاعد معاها في الاوضة لوحدكم. وبعدين بص لي يارا وقال....... مراد:/امال كنتي عامله نفسك تقيله ليه وانتِ مقضيها. كان لسه هيتكلم ويتأسف بسرعه انما نزل غيث فيه ضرب انما يارا واقفه مش مصدقه الدموع بتنزل بس ده كله وغيث شغال ضرب فيه وهو بيقول........ غيث:/بقي بتقول كده علي مراتك يا واطي دي اشرف منك انت واللي انت متجوزها. قام مراد وبدأوا يضربوا في بعض وهنا اخيرا يارا فاقت وفضلت تشد غيث لحد ولكن بدون قصد وهما بيضربوا بعض زقوا يارا.......
دخلت يارا الفيلا وهي سانده علي غيث وكل اللي بيدور في راسها هو كلام مراد فقال غيث........
غيث بهمس:/مالك يابنتي في ايه.
يارا:/مش عارفه.
يارا:/ليه بيحصل فيا كل ده.
غيث:/انا ماسك نفسي عنه بالعافيه وكله علشانك.
يارا:/لا متعملش كده.
دخل مراد وهو لسه ماسك ايد نهى فقال مراد وهو بيقرب من نجلاء.......
مراد:/وحشتيني اوى يا امي.
نجلاء رجعت ورا وقالت.......
نجلاء:/طول ماهي علي ذمتك انا مش امك.
مراد:/وانا مش هطلق.
نجلاء:/اخترتها ماشي يابني.
سندت يارا جامد علي غيث وقالت............
يارا:/غيث الحقني بطني بتوجعني اوي مش قادره.
غيث لسه هيتكلم يارا اغمى عليها فشالها وقال.....
غيث:/فهد رن علي الدكتوره بسرعه.
مراد اول ماشاف يارا كده جري عليها ولكن منعه فهد هو بيقول...........
فهد:/متقربش منها ومن هنا ورايح متقربش منها ولا من اوضتها ولا يكون ليك كلام معاها.
مراد:/لا والله وانت بقي هتعلمني اعامل مراتي ازاي.
فهد:/ههههه مراتك اللي رحت اتجوزت عليها..... انا حذرتك يا مراد وانت عارفني.
فهد:/صح نسيت ومالكش كلام معانا كلنا.
مراد:/انت هتمنعني اني اكلم اهلي.
فهد بسخرية:/اهلك هما اللي مش عايزين يكلموك.
مراد بصلهم فكلهم بصوا الناحية التانيه.......
فهد:/شفت.
********************
في لندن وبالتحديد في شركه الالفي كانت ليلي ماشيه تزعق كل اللي تشوفه فقال واحده صحبتها واسمها نريمن........
نريمن:/انتِ اتهبلتي ولا ايه يا ليلي ماشية تزعقي في خلق الله ليه.
ليلي:/بينرفزوني.
نريمن:/هما بردو ولا جورج اللي بقاله يومين مش بيكلمك.
ليلي:/هيا كانت خطوبه منيلة.
نريمن:/ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء يا بت انتِ اللي مستفزه الواد طيب وبيحبك.
ليلي:/مستفزه ليه عملت ايه ها.
نريمن:/انتِ اللي جبتيه لنفسك بقي.
ليلي:/خلاص انا عارفه اني مستفزه.
نريمن:/ولا والله هقول بردو.
نريمن:/يامفترية الواد بيقول تعالي ننزل نختار قاعه للفرح.... تقومي تقولي لا مش عايزين نعمله في لندن علشان عايزة اكون وسط اهلي قالك مش مشكله انا هجبهم في طياره خاصه.. متحلميش بيها اصلا.
ليلي:/علشان خاطري خلاص.
نريمن:/لا هكمل..... قولتي لا فقالك خلاص هحجز التذاكر لمصر ولما ننزل نختار القاعه سوا.. تسكتي انتِ ماتبقيش ليلي ام لسان وتقوليله لا ماهو احنا مش هنعمله في مصر فقال الواد يا كبد امه وهو مش انتِ من مصر بردو قولتيه اه ففال امال عايزاه فينا تقومي تقولي السعودية.
ليلي:/خلاص فضحتينا ابوس ايدك الناس بتتفرج.
نريمن:/اخرسي.... فقال كبد امه طب انا مرحتش هناك قبل كده تعرفي حد هناك وطبعا انتِ عمرك ماشوفتي السعودية بتتنكي وخلاص.
ليلي:/اله مش لازم اختار مكان فرحي.
نريمن:/ويارتك تخزي كده تقولي... تقولي خلاص هنعمله في فرنسا... الله يرحم امك يختي.
ليلي:/امي لسه عايشه ياللي تتشكي في لسانك.
نريمن:/الرحمه بتجوز علي الحي وعلي الميت ياختي.
ليلي:/بس بردو انا مغلطتش في حاجه.
قلعت نرمين الجزمه وبدأت تجري وراها وبعدين بتبص نريمن لقت الشركة كلها بتتفرج عليهم.....
نريمن:/كل اللي ساب شغله وقعد يتفرج مخصوم منه.
الشركة كلها:/محدش شاف حاجه.
نريمن:/خلاص كده افكر اشيل الخصم.
نريمن:/تعالي يا مفضوحه هو سؤال واحد بس.... عايزه تعملي الفرح في اي دولة غير مصر ليه.
ليلي:/علشان اكيد عماتي واجلط خالاتي.
نريمن:/وعايزه تعملي كده ليه.
ليلي:/لاني كنت احلي واحده في العيله وكلهم كانوا بيقولولي كل ما واحده من بناتهم تتجوز مش هتلاقي حد يتجوزك.
نريمن:/امال مين الطيب في عيلتك غير امك وابوكي.
ليلي:/ستي.
نريمن:/طب الحمدلله.
ليلي:/الله يرحمها.
نريمن بخضه:/ماتت.
ليلي:/مخلوطه يا حبه عيني.
نريمن:/ماشاءالله عيله تشرف.
ليلي:/امال عيب عليكي .
ليلي:/استني افك البلوك عن جورج اصله وحشتني.
نريمن:/يعني انتِ اللي عملاله بلوك مش هو اللي مش بيكلمك.
ليلي:/امال انتِ مفكره ايه.
نريمن:/يا شيخه روحي منك لله.
ليلي:/مش بيرد يبقي بيخوني اكيد.
نريمن:/ليه حق والله.
ليلي:/غوري يابت هروح اكلم يارا مكلمتهاش من يومين.
نريمن:/ربنا يكون في عونها بقي.
ليلي:/بتقولي حاجه يا نيمو.
نريمن:/بقول سكه تودي مترجعش تاني.
ليلي:/ايوه كده .
(نسيب ليلي واللي هتعمله في جورج)
*********************
عند مراد كان قاعد في الاوضه فقال لي نهى.........
مراد:/مش هنعرف ننام كل واحد في اوضه علشان مش يعرفوا بس ممكن انتِ تنامي علي السرير وانا هنام علي الكنبه.
نهى:/وليه التعب السرير كبير وهياخدنا احنا الاتنين.
مراد:/مبعرفش انام جنب حد غير يارا.
نهى بغيظ في نفسها:/بعد كل اللي عملته لسه بيحبها واكتر.
نهى:/تمام اللي يريحك.
********************
عند يارا.........
اول ما طلعت الدكتورة كله جري عليها فقال خالد......
خالد:/هي يارا مالها واغمي عليها ليه.
الدكتورة:/الاغماء شىء طبيعي في بداية الحمل بس ياريت متتعرضش لأي ضغوطات نفسية لانه مش كويس للبيبي ولو ينفع تدوني رقم الدكتورة اللي بتابع معها علشان اسألها علي شويه حاجات.
بصو كلهم لبعض فقالت هنا.........
هنا:/احم..... هيا لسه مش تابعت مع دكتورة.
الدكتورة:/ده ازاي يعني وامال بتطمنوا علي الجنين ازاي.
هنا:/احنا لسه عارفين اول امبارح.
الدكتورة:/طيب هديكي رقم دكتورة صحبتي متخصصة وشاطرة جدا تتابع معاها.
هنا:/تمام وانا هاخدها وهنروح انهارده.
الدكتورة:/تمام وانا هكلمها علشان مش تخليها تستنا كتير.
مشيت الدكتورة ودخلوا كلهم لي يارا وقال عامر بعصبية.........
عامر:/ياريت تهتمي بطفلك شوية وتنتبهي ليه.
يارا ماردتش بس بان عليها العصبية والزعل فقالت هنا........
هنا:/خلاص يا جدو هيا مش قصدها.
يارا:/بعد اذنكم عايزه ارتاح شويه.
طلع الكل ماعدا غيث فقالت يارا........
يارا:/وانت كمان يا غيث.
غيث:/عيطي.
يارا:/اعيط ليه.
غيث قرب منها وخدها في حضنه وقال.........
غيث:/انا عارف انك مش قادره تشليه من تفكيرك بس علي الاقل تمالكي نفسك ومش تبيني انك مضايقه.
يارا بعياط:/مش قادره غصب عني انا إنسانة وعندي مشاعر.
غيث:/خلاص اهدي.
فجأة خبطت الباب فقال غيث.........
غيث:/ايه ده الباب بيخبط عادي كده مستحيل يكون حد منهم.
ضحكت يارا فقال........
غيث:/اضحكي ياختي اضحكي.
فتح غيث الباب فقال بزعيق.......
غيث:/انت ازاي تيجي هنا.
مراد:/انا عايز اشوف يارا.
غيث:/وهيا مش عايزة تشوفك امشي يلا.
مراد وغيث كانوا هيضربوا فقالت يارا........
يارا:/عايز ايه في حاجه تاني افتكرتها جاي تقولها.
مراد:/جاي اطمن عليكي.
يارا:/لا والله كتر خيرك.
غيث مسك يارا وقال.......
غيث:/يلا ارتاحي وسيبك منه.
مراد:/انت ازاي مقرب منها كده وازاي قاعد معاها في الاوضة لوحدكم.
وبعدين بص لي يارا وقال.......
مراد:/امال كنتي عامله نفسك تقيله ليه وانتِ مقضيها.
كان لسه هيتكلم ويتأسف بسرعه انما نزل غيث فيه ضرب انما يارا واقفه مش مصدقه الدموع بتنزل بس ده كله وغيث شغال ضرب فيه وهو بيقول........
غيث:/بقي بتقول كده علي مراتك يا واطي دي اشرف منك انت واللي انت متجوزها.
قام مراد وبدأوا يضربوا في بعض وهنا اخيرا يارا فاقت وفضلت تشد غيث لحد ولكن بدون قصد وهما بيضربوا بعض زقوا يارا.......