اخر الروايات

رواية اولاد الجوهرى الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمة محمد

رواية اولاد الجوهرى الفصل الخامس عشر 15 بقلم فاطمة محمد


صل الخامس عشر

****************
اللّهـمَّ أَنْتَ رَبِّـي لا إلهَ إلاّ أَنْتَ ، خَلَقْتَنـي وَأَنا عَبْـدُك ، وَأَنا عَلـى عَهْـدِكَ وَوَعْـدِكَ ما اسْتَـطَعْـت ، أَعـوذُبِكَ مِنْ شَـرِّ ما صَنَـعْت ، أَبـوءُ لَـكَ بِنِعْـمَتِـكَ عَلَـيَّ وَأَبـوءُ بِذَنْـبي فَاغْفـِرْ لي فَإِنَّـهُ لا يَغْـفِرُ الذُّنـوبَ إِلاّ أَنْتَ .



رَضيـتُ بِاللهِ رَبَّـاً وَبِالإسْلامِ ديـناً وَبِمُحَـمَّدٍ صلى الله عليه وسلم .
********************



استقلوا جميعهم سياره سعد الجوهري ..وتولى ليث القياده ، انطلاق سريعا للمستشفي وخلفهم سياره الحراسه .... في زمان قياسي كان جميعهم بالمستشفي ...



قبض ماهر بحده علي يدها واردف :_ يلا يابنت محمود معايا ..



تاج ببكاء :_ أنا مش هتحرك من هنا ..



ناصر :_ مش بمزاجك أنتِ هاتيجي معنا ورجلك فوق رقبتك ، وكاد أن يصفها لو يد أسد التي منعته ..



أسد بحده :_ مش عيب لما تمد ايدك علي بنت ..



ناصر :_ وانت مالك ، بنتي عمي وبربيها ..



كاد أن يلكمه ليث ، لولا نوح الذي منعه ...



ليث بحده :_ انت اللي محتاج تربيه مش هي ..



ماهر بحده :_ انتو مين ؟؟ وازاي تمسك ايد ابني ؟؟



سعد الجوهري بثباته المعهود :_ احنا اهل خطيبها ...



تبادل نظرات بين الجميع ....



باغتها ماهر بصفعه مفاجئه واردف بحده :_ عشان كده ياقليله التربيه رفضتي ابن عمك ..



جذبها ليث خلفه سريعا واردف بحده ممثله له :_ قسما بالله لولا أنك رجل كبير كنت مديت ايدي عليك ..



فريد :_ انت مجنون تضرب مين ؟؟



سعد بحده :_ مش عايز اسمع نفس من حد ..



ساد الهدوء بعدما كان الشجار والصوت المرتفع هو سيد الموقف ... كانت تاج مصدومه بشده من تصرفات عمها ولكن مازاد حيرتها تصرفات كل من ليث وجده ...



آخرهم من هدؤهم الذي لم يدوم طويلا صوت ماهر الغليظ :_ أنا مش موافق ع ارتبط بنت اخويا بعيلتكم ..



كاد ليث أن يرد عليه ولكن سبقه رد سعد الجوهري :_ انت افتكرت دلوقتي انها بنت اخوك .



ماهر بارتباك : _قصدك ايه ؟؟



سعد الجوهري : _قصدي انت عارفه كويس ، وياريت تاخد ولادك وتتفضل من هنا .. وعايز اطمنك احنا مش طمعانين ف ورثها وتقدر تسال عن عيلة الجوهري ..



ماهر بغل وعصبيه : _يلا يافريد انت واخوك ، وانتِ يابنت محمود هرجعلك تاني .... واختفي سريعا هو وابناؤه ،بينما كانت تاج تبكي بشده ، لاتبكي بسبب الصفعات ولكن تبكي خجلا من مافعله عمها واولاده ، تبكي من نظره الشفقه من من حولها كما ظنت هي...






ربت سعد الجوهري علي ظهرها واردف بحب : _ ممکن اعرف بتبكي ليه ؟؟ ..

تاج بخجل وبكاء : _انا اسفه جدا ، اسفه اوي واول ما ماما تبقي كويسه هامشي من هنا وفلوس العمليه ..

قاطعها ليث بحده :_ انتِ غبيه ليه ؟؟ هو دا اللى انتِ بتفكري فيه ؟؟

سعد الجوهري :_ ليث اتفضلوا كلكم من هنا ..

ليث :_ ياجدي ..

سعد الجوهري بصرامه :_ كلكم ع الشرکه ...

انصرف كل من ليث واسد ونوح ... ولكن ليث كان غاضب بشده

سعد الجوهري : ممكن اتكلم معاكِ ؟؟

تاج وهي تزيح دموعها : _اتفضل حضرتك ..

سعد الجوهري : _تعالي معايا ..

تاج :_ ممكن لو سمحت نبقي هنا عشان ماما ...

سعد الجوهري :_ باقي ساعه علي انتهاء العمليه ...

اومأت له باستسلام وذهبت معه الي أحد المكاتب ...دلف سعد الجوهري ومن خلفه تاج ثم أغلقت الباب خلفها ...جلس ع الاريكه وأشار له بالجلوس ع مقعد بجانب الاريكه ،انصاعت له وجلست ....

سعد الجوهري :_ ممكن اعرف رفضتي ابن عمك ليه ؟؟

تاج :_ عشان عمي مش فارق معه اتجوز ولا لا ... للاسف كل اللي يهمه أن ياخد ورثي أنا وماما من بابا الله يرحمه ...

سعد الجوهري :_ هو عرف منين انكم هنا ؟؟

تاج :_ مش عارفه والله انا مقولتش لاي حد ..

سعد الجوهري بهدوء :_ اهدي .. مفيش داعي للتوتر ..

تاج بخجل :_ شكرا ع كلام حضرتك ..

سعد الجوهري :_ بس دا مش كلام ...

تاج بعدم فهم :_ يعني ايه ؟؟

سعد الجوهري :_ يعني أنا هخطبك من والدتك لليث لم تقوم بالسلامه ...

تاج باندفاع :_ بس انا مش موافقه ...

سعد الجوهري :_ ممكن اعرف ليه ؟؟

تاج بخفوت :_ أنا مش محتاجه حد يحميني ..

سعد الجوهري :_ ومين قالك أن دا السبب ..

تاج :_ مفيش سبب تاني ...

سعد الجوهري :_ لا ... في سبب تاني ، ليث كلمني امبارح وطلب مني يتقدملك ..

تاج :_ حتي لو دا السبب ماينفعش ..

سعد الجوهري وهو يعلم جيدا مايدور برأسها :_ ممكن اعرف ليه ؟؟

تاج :_ حضرتك يعني .. احنا حاجه وانتم ....






سعد الجوهري مقاطعا :_ يابنتي الناس بأخلاقها مش بمستواها المادي ...

تاج :_ بس ....

سعد الجوهري :_ مفيش بس ... فكري لغايه ما والدتك تقوم بالسلامه ، ومن هنا لوقتها مفيش حركه غير لما اعرفها وفي حراسه هتبقي معاكِ هنا وتتحركي معهم ...

تاج :_ مفيش داعي ...

سعد الجوهري :_ اللي اقوله يتنفذ ..

تاج باحترام :_ حاضر ، وشكرا جدا لحضرتك ...

سعد الجوهري :_ الشكر لله ، ومن النهارده أنتِ واحده من احفادي ...

تاج :_ شكرا ...

سعد الجوهري :_ أنا هقوم اطمن علي ابني وأسأل الدكتور ع والدتك ، وأنتِ ارتاحي لغايه ما تنتهي العمليه ..

تاج :_ اتفضل حضرتك وانا هقف عند اوضة العمليات ..

سعد الجوهري بابتسامه :_ ع راحتك ..

خرج الاثنان ..اتجه سعد الجوهري للطبيب المسؤال عن ابنه حسن بينما اتجهت تاج لتنتظر خروج امها من العمليات ...

ع الجانب الآخر ..

وصل فهد وتمارا الي مستشفي الجوهري المتواجد بها والدهم ... هبطوا من السياره ودلفا الاثنان للداخل متجهين الي غرفه الطبيب المسؤل عن والدهم ...طرق فهد علي الباب ودلف بعدما سمع إذن الدخول ....

فهد وهو يصافح الطبيب :_ السلام عليكم ..

الطبيب علي :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..اتفضل يا فهد بيه ..

جلس كل من فهد وتمارا مقابل الطبيب ...

فهد وهو يشير إلي تمارا ..اعرفك يادكتور ..تمارا الجوهري ..

علي باحترام :_ اهلا بحضرتك ..

تمارا :_ اهلا بحضرتك يادكتور ..

فهد :_ احنا جايين النهارده عشان تمارا تتكلم مع بابا شويه ، وربنا يقومه بالسلامه ..

علي :_ إن شاء الله ، اهم حاجه تتكلمي معه في حاجه تفرحه ،تخلي عنده هدف يقاوم عشانه ..

تمارا :_ إن شاء الله يا دكتور ..

فهد :_ عن اذنك يادكتور ..

علي :_ اتفضلوا ...

ترك فهد وتمارا الدكتور متجهين الي غرفه والدهم ..

تمارا بتردد :_ فهد .. ليا عندك طلب ..

فهد :_ طبعا ياحبيبتي اطلبي ..

تمارا :_ ممكن بعد كده ماتقولش تمارا الجوهري ...

صدم فهد من طلبها ،لم يتوقع أن يكون هذا هو ما تريد ... افاق من تفكيره نداءها ...فهد






فهد بهدوء :_ نعم ياتمارا ..

تمارا :_ انت زعلت ؟؟؟

فهد :_ أنتِ ايه رأيك ؟؟

تمارا برجاء :_ يافهد عشان خاطري افهمني ..

فهد :_ أنا فاهمك جدا ياتمارا ... حاولي تنسي ياحبيبتي ، عارف أنه صعب بس مش مستحيل ... احنا كلنا محتاجين لك ..مش بس عشان بابا لا عشان احنا بنتمني من زمان يكون لينا اخت ...

تمارا باقتناع :_ حاضر ..

فهد بمزح :_ اتفضلي قدامي يابنت الجوهري ...

ابتسمت تمارا واتجه الاثنان للغرفه ....دلفا الاثنان ولكن كان بالغرفه كل من مهاب وحمزه ... توقفت تمارا عند بابا الغرفه بعدما رأت من بالداخل ..
نهض حمزه من مقعده واتجه إليها ..ولم يتفوه باي حرف بل فتح ذراعيه لها ...لم تتردد لحظه بل ارتمت بداخل أحضانه بحب واحتياج ... عانقها بقوه تحمل كل معاني الاخوه ،وتبث لها مدي ندمه واعتذاره علي مافعله معها ... أردف بخفوت :_ أنا اسف ، اسف اوووي ..

تمارا وهي مازالت بين أحضانه :_ مش محتاجه اسف ، كفايه اني ف حضنك ، مش محتاجه اكتر من كده ..

مهاب بمرح :_ خلاص ياعم حمزه ،انا كمان عايز اسلم علي اختي واحضنها ..

حمزه :_ لا ..

جذبها مهاب منه برفق وعانقها هو الآخر بحب شديد ...

تمارا بمرح :_ ع فكره انت طويل اوووي ،وانا صغير اوي بالنسبالك ...

ضحك الجميع علي تلك المشاكسه ...

حمزه وهو ينظر لفهد :_ أنا اسف ..

احتضنه فهد واردف بطيبته المعهودة :_ وانا مش زعلان منك ياحمزه ، واهم حاجه أنك تبقي حنين مع اختك ...

حمزه وهو ينظر لتمارا :_ في عنيه ..

مهاب :_ في عنينا كلنا ياخويا ..

تمارا بحب :_ انا بحبكم اوي اوي ، وبجد انتو احلي حاجه في الحوار دا كله ...

عانق فهد اخواته الثلاثه بحب جارف ...وبعدها أردف ... يلا ياحمزه انت ومهاب ع الشركه ..

وأثناء حديث فهد دلف سعد الجوهري ...

ابتسم بفرحه عندما وجد الاربعه بالغرفه و الابتسامه لاتفارق وجوههم ... أردف بهدوء :_ السلام عليكم ..

الجميع :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..

سعد الجوهري :_ اعتذارت لاختك ياحمزه ؟؟

حمزه :_حصل ياجدي .

سعد الجوعري :_يعني هترجعي معنا ع القصر ياتمارا ..

تمارا باندفاع كعادتها :_لا ...بعدها اكملت بهدوء ...بعد اذن حضرتك انا مرتاح في الشقه اكتر ...ثم تمتمت ..مع انها شقه البارد ...ولكن سمعها كل من فهد وحمزه ...






سعد الجوهري :_ ماينفعش بنت من بنات الحوهري تبقي برا القصر ..

تمارا بهدوء :_ مع احترامي لكلام حضرتك ،بس انا مش من بنات القصر ،انا هنا لوقت محدد وبعدها هرجع اسكندريه تاني مع فرق ممكن يكون بسيط بالنسبالكم لكن كبير بالنسبالي .. اللي هو وجود فهد وحمزه ومهاب فى حياتي ..
عبس وجه الجميع ... كان ظنهم انها ستبقي معهم للابد ،ولكن من الواضح ان لها راي اخر ....

سعد الجوهري :_ سواء رجعتي اسكندريه او استقرتي بالقاهره انت بنت من بنات الجوهري دا موضوع منتهي ،واي حاجه تانيه هنتكلم فيها وقت تاني ...

تمارا بابتسامه:_اللي تشوفه حضرتك ...

سعد الجوهري :_انا اطمنت علي حسن من الدكتور وان شاء الله يقوم بالسلامه قريب .... ثم نظر للشباب واردف ... هتعملوا ايه دلوقتي ؟؟

فهد :_مهاب وحمزه ع الشركه وان هستني مع تمارا عشان اوصلها بعد ماتكلم مع بابا شويه ..

تمارا :_لا بافهد ،انت كمان ع شغلك وانا هلف شويه وبعدين هرجع ع البيت ..

سعد الجوهروي :_لا طبعا ،اخوكِ هيبقي معاك ..

تمارا :_ انا مش صغيره ،وبعدين انا متعوده ع الخروج لوحدي ..

سعد الجوهري بحده فهو علم انها راسها يأبس ولما لا وهي ابنه حسن الجوهري :_الكلمه اللي اقولها تتنفذ ..وانت يافهد لو عرفت ان اختك خرجت لوحدها انت اللي هتتحاسب ...

فهد :_حاضر ياجدي ....

انصرف كل من سعد الجوهري ومهاب وحمزه الي الشركه .... وبقي كل من فهد وتمارا ..تركها بمفردهاا مع والدها لكي تتحدث معه فيما تريد وبعد مايقرب من الساعه ..خرجت تمارا لفهد ورحل الاثنان من المستشفي ...

&&&&&&&&&&&&&&&&
بعدما خرج كل من ليث واسد ونوح من المستشفي اتجهوا جميعا الي الشركه ....صعد كل من اسد وليث الي الشركه ولكن استقل نوح سيارته متجها الي منزل والده ليصطحب زوجته الي والدها بالمستشفي ... عندما وصل أمام العماره ، قام بالاتصال ع والدته لكي تهبط له زينه ... هبطت زينه بوجه خالي من التعبير كعادتها الفتره الاخيره ..استقلت المقعد الأمامي بجانبه دون أن تتحدث ... انطلق هو بالسياره الي وجهته وهو غاضب بشده من تلك العنيده ...يتمني لو يعرف ماذا بها ، لم يخطئ بحقها نهائي ولكن لماذا تتصرف معه ببرود وجفاء ... سيجن حتما لو لم يعرف السبب ....هبط الاثنان من السياره متجهين الي الداخل ثم صعدوا الي غرفه العنايه المتواجد بها والدها وبعدها ذهب نوح للطبيب ليعرف حاله عمه ... بينما كانت تقف تنظر اليه ببكاء من زجاج الغرفه خرجت الممرضه من الغرفه ....

زينه برجاء :_ ممكن ادخله شويه ..

الممرضه :_ ماينفعش يا انسه ..






زينه ببكاء :_عشان خاطر ربنا خليني ادخل حتي لو خمس دقائق ...
وأثناء حديثها مع الممرضه كان يمر أحد الأطباء المعروف بسلوكه السئ ...

الطبيب وهو يتفحص زينه من أعلاها لاسفلاها بنظرات خبيثه :_ القمر بيعيط ليه ؟؟

لم تنتبه زينه لنظراته :_ لو سمحت يادكتور خليها اسمحلي ادخل اشوف بابا ...

الدكتور بخبث :_ طبعا القمر يطلب واحنا تحت امره بس محتاج اتكلم معاكِ في حاجه مهمه ..

زينه ببراءه :_ اتفضل ..

الدكتور :_ لا طبعا في مكتبي مش هنا ، أصلها حاجه مهمه او.... لن يكمل جملته لانه تلاقي لكمه قويه اسقطته أرضا .. اخذ نوح يسدد له اللكمات الشديده تحت صراخ زينه وتجمع جميع من بالمستشفي حولهم ...استطاع اثنان من الأطباء ابعد نوح عن ذلك الطبيب اللعين ....

نوح بحده :_ انت يازباله مكانك مش هنا ، وأحمد ربنا انك لسه عايش ..

الدكتور وهو يسعل بقوة :_أنا هوديك في داهيه ..

نوح :_ الداهيه هي اللي هتجيلك لغايه عندك يازباله ...

أتى مدير المستشفي مهرولا ؛_ ممكن افهم في ايه ؟؟

نوح :_ في انك مشغل دكاتره زباله عندك ومكانهم الحقيقي ف الملاهي الليليه مش هنا ..

مدير المستشفي بارتباك لانه يعلم جيد سلوك ذلك الطبيب :_ ممكن تهدي ، اتفضل معايا ع مكتبي وانا اسف لحضرتك ..

نوح بحده :_ مش محتاج منك حاجه ، عمي أنا هنقله من هنا وحالا .. أما دكتور الهنا حسابه هيبقي معايا أنا ...

كل هذا وزينه تبكي بشده ولا تتحدث ...اتصل نوح ع أسد و طلب منه ارسال إسعاف من مستشفي الجوهري لنقل والد زينه .....بعد مده من الوقت انتقل والد زينه الي مستشفي الجوهري ، وبعد اطمنوا عليه ... اخذ نوح زوجته متجهين الي الشقه الخاصه بهم ...

زينه :_ انت جيت هنا ليه ؟؟

نوح :_ هو ايه اللي جيت هنا ليه ؟؟ دا بيتنا ع حد علمي ..

زينه ؛_ لو سمحت يانوح رجعني عند ماما سمر أو بيت بابا ...

نوح بحده :_ قسما بالله لو منزلتي هخلي يومك اسود ..ثم أكمل بنبره عاليه ... انززززلي .

هبطت سريعا من السياره سريعا واتجه الاثنان للطابق الخاص بهم ... دلفا الاثنان واتجهت زينه الي غرفتها سريعا .. لحق بها نوح ...

نوح :_ ممكن اعرف كنت بتكلمي الحيوان دا في ايه ؟؟

زينه :_ مفيش حاجه ..

نوح وهو يشدد ع شعره ليحد من عصبيته :_ لما أسألك تردي عليا بدل ما اخليكِ تتكلمي بطريقه تانيه ..






زينه بخوف :_ كنت بطلب منه ادخل لبابا ..

نوح بحده :_ وكان عايزك في مكتبه ليه ؟؟

زينه :_ مش عارفه هو ملحقش يكمل كلامه وانت ضربته ..

نوح :_ والهانم كانت عايزه يكمل كلامه ، انت ازاي اصلا تسمحيله يقولك ياقمر ،دا غير نظراته القذره ..

زينه :_ أنا ماخدتش بالي من اللي انت بتقوله دا ..

نوح :_ طيب اعتبري دا تحذير ليكِ ، لو شوفتك بتتكلمي مع أي راجل تاني ..

زينه بشجاعه مزيفه :_ انا حره اتكلم مع اللي اتكلم معه ، وافتكر أن أنا قولتك انا عايزه اطلـ.......

اسودت عيناه مش شده الغضب ولم يدعها تكمل حديثها وقبض على حجابها لتتأوه من شدة ضغطه على شعرها :_ قسما بالله يا زينه لاهخلي ايامك الجايه كلها سواد ، ولو شوفتي نور الشارع تاني يبقي ليكِ الحق ، اما بقي بالنسبه لموضوع الطلاق ،انا مش بطلق ومش عاجبك تبقي مراتي ،هتبقي خدامه هنا ، فاهمه ....لم تجيبه ...شدد من قبضته هاتفا بحدة... فاااااهمه ..

ع الرغم من ألمها ولكنها إجابته بعند وتحدي :_ لا مش فاهمه ، ومش هافهم .. كل اللي انا فاهمه أن أنا بكرهك بكررهك ..

تركها واحس بألم داخله واردف بقوه عكس ما داخله :_ مش طالب منك تحبيني ، وقولتك انت هنا خدامه ... تركها وخرج سريعا من الغرفه بل من الشقه بأكملها واغلق الباب خلفه بالمفتاح ....
أما هي فانهارت من البكاء علي حالها ... تحبه بشده ولكن لن تقبل ع كرامتها أن تعيش معه وهو مجبورا عليها ، لم تعلم الحمقاء أنه يحبه وبشده .....

&&&&&&&&&&&&&&
في احد الكافيهات ...
كانت تمارا تجلس مع اخيها عابسه الوجه ...

فهد يتساءل:_ ممكن اعرف مالك ؟؟

تمارا :_ أنا قولتك عايزه اروح صح ..

فهد :_ بس مش دا السبب اللي مضايقك ، ممكن اعرف مالك وبصراحه ؟؟

تمارا بتنهيده :_ أنا اتربيت بطريقه مختلفه عنكم يافهد ... كان ليا الحريه في كل حاجه ماعدا نزول القاهره ، كنت بخرج براحتي وكانت ماما واثقه فيا وفي تصرفاتي .. لكن جدك بيقولي ممنوع الخروج أنا مش متعوده ع كده ...

فهد :_ جدي !!!

تمارا :_ هو مش جدك ولا ايه ؟؟

فهد وهو يجز ع أسنانه :_ جدي و جدك أنتِ كمان ... ممكن لو سمحتي ياتمارا ياريت لما تتكلمي عليهم ،تذكريهم بالنسبه ليكِ مش ليا ...

تمارا :_ للاسف حاسه اني مش عارفه ، تعرف انت وحمزه ومهاب الحاجه الوحيده المبسوطه بيها ، لاني حقيقي كنت بتمنى دايما اني اتعرف عليكم ، لكن اي حد تاني لا ..

فهد بهدوء :_ طيب ممكن تسمعي كلامي وانا هساعدك تتقبلي وتتاقلمي مع وضعك الجديد ...

تمارا :_ حاضر ... بس مش هرجع القصر ...

فهد بيأس :_ حاضر يا عنيده ..

تمارا :_ وعندي طلب كمان ..

فهد :_ اؤمري ...

تمارا بحب :_ حبيبي ... ممكن مهاب وحمزه يسهروا معنا النهارده ...

فهد بسخريه :_ انتِ كده هتعملي انقلاب ف القصر ، وسعد الجوهري هيقلب علينا كلنا ..

أطلقت تمارا ضحكه عاليه جدا ...

فهد :_ بس بس يازفته ، الناس كلها بتتفرج علينا ..

تمارا :_ أنا اسفه ، بس اللي ضحكتني ...

فهد :_ لا انتِ ممنوع تضحكِ برا تاني ...

ابتسمت تمارا واردفت بمرح :_ أنا غلطانلك ياعم فهد ...

رن هاتف فهد ... التقط الهاتف من ع الطاوله واجاب عليه ...

فهد :_ السلام عليكم ..

نوح :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .. انت فين ؟؟

فهد :_ أنا مع تمارا برا ..

نوح بتعب :_ أنا عايز اتكلم معاك يافهد ..

فهد :_ تعال ع شقه اسد وانا نص ساعه وهابقي هناك ...

نوح :_ ماشي ، سلام ...

فهد :_ سلام .... يلا ياتمارا هنرجع ع الشقه ..

تمارا :_ في حاجه ؟؟

فهد :_ لا بس نوح عايزني ...

تمارا :_ طيب ممكن تروح انت وانا الف شويه ومش هتاخر ...

فهد وهو يضع النقود ع الطاوله :_ يلا ياتمارا ...

تمارا :_ غلس ...

رفع حاجبه واردف ببرود :_ عادي .






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close