رواية امتلكت قلب صعيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين حمدي
وعد لاحظت ان صخر بيضغط علي ايده جامد حتي انفتح الجرح وأخرج دم دون ان يشعر: دم! انت انت ايدك مجروحه
لينظر صخر ليده وبضيق: سبيني دلوجتي
صخر بغضب: هتعملي ايه انتي جولت سيبيني
وعد: ايدك بتنزف دم كتير لازم تعقمها وإلا
ليقاطعها بجمود وحده: يدي ولا يدك هي
وعد بتخاف تقربله بس بتتغلب علي خوفها وتحاول تسحب ايده ليعقب تصرفها صوت مرتفع من الرعد ليرتجف جسد*ها وتلتفت حواليها بخوف لتقترب منه اكثر وتختبئ بيه زراعيه دون انتباه فكل ما يشغل فكرها هو تلك الصوت المرعب حتي انها ربطت له يده دون ان تشعر اما من ناحيه صخر فانشغل بتلك العيون الخائفهالتي تتلفت حولها وتلك البراءه التي كادت أن تلين قلبه ولكن سرعان ما يعود لصوابه ويبعد نظره عنها
حتي شعرت وعد مدي قربها منه فلا يوجد بينهم سوي بعض السنتيمترات فسرعان ما ابتعدت عنه
وعد بتوتر: أنا انا اسفه
لتذهب مسرعه الي الفراش
ليبقي صخر صامتا وينظر ليده المربوطه فهو لم يشعر بها
*****
صباح تاني يوم
هنيه بتخبط علي باب غرفه وعد وصخر
صخر: مين
هنيه: انا هنيه ياصخر بيه الفطور جاهز تحت
صخر: ماشي
لتستيقظ وعد بيكون شعرها كله متساب وفيه خصلات متطايره علي وجهها
ليقع عين صخر عليها وسرعان ما يبعدها عندما نظرت له: احمم يلا عشان تنزلي تفطري
وعد باستغراب: فتره السجن خلصت ولا اي
صخر: كلمه تاني وهغير رأي
وعد: خلاص خلاص هنزل
صخر نزل وبعده نزلت وعد
صفيه: هو احنا هنشوف جدي متي انا جدي وحشني جوي
ليلي باسفزاز: معلش اصل احنا زينا ذي الغريب مينفعش ندخله إلا بإذن
صخر: وطول ماانا علي وش الدنيا مش هتاخدي الاذن ابدا
صفيه: ليه كديه ياخوي احنا جلجانين عليه جوي طيب نروح انا ووعد
صخر: هتشوفيه وكلكم هتشوفوه بس بعدين مش دلوجتي
لينده صخرعلي احد الحرس
الحرس: امرك ياصخر بيه
صخر: احفر حفره كديه متر في متر عايزها ضروري
الحارس باستغراب: حاضر ياصخر بيه
ليلي بتوتر: ومالك بيها الحفره دي
صخر بهدوء مرعب: هدفن الي عمل في هارون كديه بالحيا
ليلي تبتلع ريقها ببطئ: و وهو انت عرفت مين الي عمل كديه
صخر: طبعا عرفت وهو في المخزن بيتحاسب جبل ميدفن
ليلي في نفسها: الله يخرب بيتك اتمسكت ياغبي
وعد في سرها: مخزن اي وهو لقاه بالسرعه دي ازاي
******
في المستشفي
ليأتي الدكتور ويقف زين امامه
زين: معلش بس فين الدكتور الي بيتابع حاله جدي
الدكتور: الدكتور انهارده حصله ظرف طارق ومقدرش يجي وانا الي هتابع مع هارون بيه متقلقش
زين: ماشي
ليدخل الدكتور ويجري بعض الفحوصات وزين بالخارج
حتي خرج الدكتور بعد عشر دقائق
زين: ها يادكتور مفيش تحسن
الدكتور: للاسف مفيش اي تحسن
*********
في البيت الكبير
صخر لاحظ ان ليلي بتبص علي الموبايل كتير فاتاكد ان في حد بيساعدها وانها ناويه علي حاجه تانيه
ليبعد بعيدا عنهم ويتصل علي زين
صخر: اي يازين ايه الاخبار
زين: لسه الدكتور داخله وقلي مفيش اي تحسن
صخر: زين مش عايز حد يدخل لهارون مين مكان يكون غير الدكتور مفهوم
زين: ليه بتجول كديه فهمني طيب
صخر: بعدين هبجي افهمك انا مسافه السكه واكون عندك سلام
زين: ماشي سلام
بعد حوالي نصف ساعه تصل العمه كريمه الي البيت الكبير وابنها أدهم
صفيه بتجري عليها وتحضنها
صفيه: نورتي ياعمتي
كريمه: دا نورك ياحبيبه جلبي
لتقترب منها وعد: ازيك ياعمتو
كريمه: انتي وعد!
وعد: اه
كريمه بتاخدها في حضنها: ياحبيبتي يابتي سامحيني انا بجالي كتير مشوفتكيش
وعد: ولا يهمك ياعمتو
أدهم ظل ينظر لوعد بنظرات وقحه: كبرتي واحلويتي
ليلي: اسكت لحسن صخر يسمعك لحسن هي بجت مرته خلاص
أدهم بصدمه: ايه متي حصل ديه
كريمه: انا عارفه كديه ابوي جلي كل حاجه وهو فين صخر
وعد: هو مشي مش عارفه علي فين
****
في المستشفي
صخر وصل
صخر لزين: اوعي يكون حد دخل
زين: لاه مفيش غير الدكتور الجديد ديه
صخر باستغراب: جديد ايه مش فاهم
زين: اصل الدكتور الي بيتابع مع هارون حصله ظرف ومجاش