رواية احببتها في ابتلائي الفصل الخامس عشر15 بقلم هنا مصطفي
رواية : [ احببتُها في ابتلائي ]
{ Chapter 15 } .
فاقوا الاتنين على صوت عالي و كان صوت حامد : ازاااي !! انت بتعمل هِنا !! و بعدين حب ايه انت كمان اللي بتقول عليه داا !! انا بنتي مش هتتجوز غير خالد و أعلى ما ف خيلك اركبه !!!
عمر همس ليه بخبث : بقولك ايه يا عمى بلاش الكلام الجميل دا لأن انا عندي حاجات لو قولتها هتزعل ، هتزعل اوي كمان ، زي مثلًا موضوع انك كنت بتختلس من شركتك انت و سعيد فلوس منغير ما تقوله ؛ تخيل بقا رد فعله هيبقى ايه ؟؟ .. بص فيروز مش هتكون غير ليا .. تمام !! ؛ يا تخلي المأذون يفضل و يكتب كتابنا ، يا يمشي و نقرأ الفاتحه انا و هيا ، شفت انا طيب ازاي يلا بقا اختار . آه .. و لو اخترت انك تمشي المأذون ، يبقي هنكتب الكتاب ف يوم انا و هي هنحددة ، دا اللي عندي .
و اتعدل تاني و وقف
حامد ب توتر : اتفضل انت يا شيخنا معلش كتب الكتاب اتلغى
المأذون مشي
خالد بصله بنظرة مرعبه : دا اي دا بقااا ان شاء الله !! هاا افهم بس عشان ماطربقهاش على دماغكوا كلكوا دلوقتي !!!
هند : تعالي يا خالد يا بني نطلع شقتنا .. دول عيله واطيه اصلا . و ميملاش عنيهم غير التراب .!!
وطلعوا الشقه و خالد عمال يشتم فيهم
عمر همس ب استفزاز وهو بيضحك : شاطر يا عمى
حامد بصله ب كره و طلع وراهم .
عمر ابتسم و قرب من فيروز و قال لها ف ودنها : هتفضلي متنحه كدا كتير؟؟؟
فيروز فاقت على صوته : يعني حضرتك ما شاء الله شايفاك واقف على رجلك و لغيت كتب الكتاب و كل دا حصل ف اقل من ربع ساعه عاوزني استوعب كُل دا ازاي ؟؟
و بعدين بصتله بتفحص من فوق ل تحت وضحكت : بس طلعت طويل اوي يا عمر ما شاء الله عليك
عمر : انتي اللي اوزعه يا حبيبتي .. أنا طولي طبيعي .
فيروز: والله علفكرا انا طول ١٧٠ سم !!
عمر شد خدها : اه والله اوزعه بس عسل ؛ ياختي جميلة
فيروز : عمر !!!
عمر : خلاص دا انتي قلابه
فيروز : اه صح انت ازاي جيت هِنا ؟؟
عمر حب يرخم عليها : بالعربيه ، تصدقي السواقة كانت وحشاني .
فيروز : هههه خفه ياض
عمر : عارف . مش مستني رأيك
فيروز : لا بجد عملت كدا ازاي ؟؟
و بصت ل مامتها : و بعدين انتي يا ماما فتحتي
عادي كدا .. اي دا اوعوا يكون اللي ف بالي ؟
علا ضحكت على طريقتها : بصي يا ستي
..................... ...................
• Flashback
من يومين
علا كانت نايمه
صحيت علي صوت تليفونها و هو بيرن و كان رقم غريب
علا : السلام عليكم
عمر: عليكم السلام ، مدام علا معايا؟؟
علا : ايوا مين؟؟
عمر عرفها ب نفسه و بعدها قال: فيروز والدها جه اخدها و انا ف العمليات اختي حاكتلي بعد ما خرجت ، انا عاوز بس حضرتك تكلمي والدها و تقوليله .........
علا : تمام يا عمر هعمل كدا و اقولك اللي حصل .
علا قفلت مع عمر و بعدها كلمت حامد
علا بطريقة واقفه : الو
حامد بسزاجه : ايوا يا ست الحُسن و الجمال انا عارف انك مكلماني عشان اللي عملته فيكي و ......
علا قاطعته : لا لا .. مش مكلماك عشان كدا .. أنت ابو بنتي برضو .
حامد : أصيلة يا أم فيروز . اه صح مش أنا لقيت المحروسة بنتك .. لا و كمان هجوزها ل خالد ، يعني كُكللل اللي عملته السنه اللي فاتت مافدهاش ف اي حاجه ، هبله بصحيح .
علا خفت قرافها منه و قالت و هي بتدعي الخوف : ماتئذيهاش يا حامد دي بنتك برضو ، و أنا يا سيدي ماعنديش مُشكلة تجوزها ل خالد ، بس خليني على الاقل ابقى معاها .
و كملت كلامها و هي بتمثل العياط :خليني ابقى معاها ، أنت عارف إنها بنتي الوحيدة ..
حامد : طب ابقى تعالي .. كتب الكتاب كمان اسبوع ف الشقة هِنا ، هستناكي يا قمر .
قفلت معاه و بعدها كلمت عمر و حكتله اللي حصل
• Back
علا : بس دا إللى حصل و بعدها اتفقت أنا و عمر إن هو ييجي و يعمل اللي عمله دا ..
فيروز و هي لسه تحت تأثير الصدمة : اه كل دا ما شاء الله ... لا عرفتوا تتصرفوا .
علا : طب اسيبكوا انا بقى و أقوم احضر شنطة فيروز ..
علا دخلت الأوضة
و عمر قال : فيروز .. أنا .... أنا بحبك عارف إنك قريتي الورقه و عرفتى بس كنت عاوز اقولها ليكي و أنا باصصلك ، عاوز اعرف مشاعرك نحيتى ، و هل موافقه تتجوزيني؟؟
فيروز ابتسمت بخجل : .. موافقه .. بس الرأى رأي ماما في الاول .
علا طلعت من الاوضه و هي بتزغرط : الاوضه لازقه ف الصاله ف سمعتكوا بقى ، انا موافقه .. مواقفه علي عمر .
عمر و فيروز بصولها و ضحكوا و بصو ل بعض
عمر همس ل فيروز : طب و السؤال الأول مالوش إجابة
فيروز : بعد الفرح و عليك خير بقاا
عمر : اممم شكلك كدا عاوزة تتروقي
فيروز ضحكتله ضحكه صفرا : ماتقدرش
بعدها عمر وجه كلامه ل علا : طب بقولك يا طنط بقا انا هجيب اهلي و نيجي الخميس الجاي إن شاء الله مناسب ليكوا الميعاد ؟؟ .
علا : اه مناسب ، تنوروا يا عمر
عمر : تعالوا بقا عشان اوصلكوا
فيروز : لا بلاش يا عمر نتعبك
عمر : مافيش تعب ولا حاجه يلا
فيروز : لا ياعمر هنتعبك و أنت لسه عامل عمليه و ....
قاطعاها عمر اللي شدها من ايدها و شد الشنطه بايده التانيه
عمر ضحك :معلش بقا يا حماتى .. بنتك مابتجيش غير كدا
علا : لا هتقولى مانا عرفاها
فيروز برقتله : لو سمحت الطريقة دي بتاعتي كنت بعاملك بيها و انت عيان أما كنت ماترضاش تاخد الدوا .. ماتسرقش الفكره مني !!
عمر بص ل علا :خلاص يا طنط علا طريقة بنتك دي هااا
علا اكدت على كلامه : ايوا خلاص دي طريقتك يا فيروز
فيروز بصتلهم ب شموخ: ايوا كدا
عمر :طب امشي قدامى .. أمشى
و هما خارجين قابلوا حامد نازل من فوق
فيروز همست وهي بتئفئف : هوففف ، ياربي هو مافيش لحظه سعيدة ممكن تكمل للآخر !!
حامد : انت رايح فين يا حليتها و واخدهم معاك !!
عمر: ما بلاش بقا يا عمي بدل ما نزعل من بعض
حامد : ماتقدرش تعمل حاجه
عمر : اوففف هو اللي هنعيده هنزيده .. بص يا عمي فيروز و مامتها معايا . و ف حمايتي لحد ما نتجوز
. بلاش تخليني اوريك عمر الشافعي ممكن يعمل ايه تمااام !!
سابه عمر و نزل مع فيروز و علا
عمر وصلهم و علا طلعت تفتح باب الشقه
فيروز نزلت و بصت ل عمر ف عنيه من شباك العربيه : شكرا .. شكرا على كل حاجه ، اتنهدت و كملت كلامها : أنت بجد عوض ، عوض ربنا الجميل ليا .
عمر بص لعنيها بحب صادق : انتى اللي عوض ليا عن كل حاجه .. انتى رجعتينى للحياة تاني من اول لحظه شوفتك فيها ، انتي كنتي النور الي نور عتمتي ، انا فعلا حبيتك ، حبيتك في ابتلائي .
........................
" الحُب يبان ف عيوني ♡ " .
" و إيديا تقول خَبوني ♡ " .
من شُوقها ل لَمس إيديك ♡" .
" و الدُنيا تبقى أنا و أنتَ ♡ " .
" ولا بسأل فين أو أمتي؟؟ ♡ " .
" طول ما انا فى حُضن عينيك ♡ " .
الأغنية : بينت الحُب عليا .
المغنية : ميادة الحناوي .
.....................................
عمر استنى فيروز تطلع و بعدها دور العربيه و طلع علي اسكندرية
وصل القصر و دخل كانت الأنوار كلها مطفيه بص لقا اباجوره واحده منوره ومامته قاعده بصاله
فريدة : كنت فين ؟؟
عمر و هو طالع على السلم : كنت عند فيروز
فريدة شهقت بصدمه و قامت جابته من ايده :نعم يا حبيبييي سمعنى كدا ، أصلي شكلي ماسمعتش كويسس !!!!
عمر لف و بصلها ببرود : ايوا يا ماما كنت عند فيروز كنت بتقدملها .. علفكرا بابا عارف
فريدة بصتله بصدمه : اييه !! بتتقدملها !! ما انا عارفه أبوك هوه تلاقيه اللي كبر الفكرة ف دماغك ، أنت عاوز تموتن.ي مجلوطه صح !!! مالقتش غير ديي !! ما قدامك سيرين بنت خالتك !
عمر : اه قولي كدا بقا !! طب بصي يا ماما انا مفيش حد هيتكتب على أسمى غير فيروز ، فيروز و بس !
وسابها و طلع و هو بيستغفر ربنا دخل اوضته ورمى نفسه على السرير و هو بيتألم من رجله اتعدل و فتح الكومود و خد مسكن و شرد و هو بيفتكر فيروز لما كانت بتيجي تديله الدوا و حوارتهم سوا بس فاق من الذكريات السعيدة دي لما افتكر حواره مع فريدة ، الابتسامة اختفت و حط المسكن ف الدرج و قال ف سِره : شكل فيروز هتتعب معاكي اوي يا فريدة هانم ، بس أنا عمري ما هاسمح ب دا .
و قام يجيب مايه من على المكتب لقى الدرج مش مقفول كويس فتح الدرج و لقى جواه file الصفقه و ورقه مكتوب فيها : الصفقه اهيه يا بشمهندس ، ابقى خد بالك بقى .
فيروز .
ابتسم عمر عليها و قفل الدرج بالمفتاح
وهو بيحاول يجمع الخيوط
فرد جسمه على السرير و قفل النور و همس وهو بيغمض عينيه : فيروز
ونام علطول
_______________
ف فيلا صبا و سيرين
كانت سيرين بتكلم المجهول : اعملك ايه !! الأمور ما مشيتش زي ما كنا مخططين !!
المجهول: بقولك ايه انا عرفت إن حبيب القلب هيخطب فيروز ف لو ماشهلتيش نفسك هتزعلي مني اوي انا هزوره بكرا و اشوفه ناوي علي ايه !!
و قفل ف وشها المكالمه
سيرين: اه يا ابن ال !!!! ماشي يا عمر و ديني لأوريك ازاي تختار فيروز دي عليا أناااا !!! انا سيرين هانم !
________________________
ف مكان تاني اول مره نروحه
ف فيلا المنياوي
ريم كانت واقفه ف اوضتها قدام المرايه بتحط مكياج صا.خب جدا و لبست فستان يُكاد يكون مش موجود
ونزلت لقت جيجي [ جيهان ] مامتها و كمال باباها
ريم :هاي بابي هاي مامي
كمال بصلها من فوق ل تحت و ماعلقش على منظرها و قال : هاي يا حبيبت بابي
و سابها و طلع المكتب
جيجي : اي ريمو رايحه فين؟؟
ريم : سهره يا مامي .
جيجي : مع خالد .