رواية قسوت علي فاتنتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم سحر السحرتي
حلقة ١٤
*نظرت له بذهول
: انت بتقول ايه
:زي ما سمعتي مستغربة ليه
:بحاول اقوم بواجبي كزوج اكون مسؤول عنك واحاول اسعدك
:طب اتغطى كويس عشان احلامك بتوصل سابع سما وهتنزل تتفتت في سابع ارض
:بتقولى كده ليه
:مفكرتش مرة بدل ما انا مجبرة اقعد معاك ابقى من جوايا عايزة افضل معاك بدل ما انا مستنية تيجى فرصه واسيبك وهمسك فيها بايدي وسناني .... وفر فلوسك وبلاش تعيش دور الزوج المتعاون المحب لزوجته ده مش هيليق عليك
:خليني اعيش الدور اللى انا عايزه وانت عيشي دور الضحية يمكن حد فينا يتغير
بقلمي سحر السحرتي
*ضحكت بسخرية : دور ايه دور الضحية على اساس ان انا مش ضحية خطتك القذرة بقولك نام كل شوية هنقعد نتكلم للصبح وانا مصدعه اصلا
*سحبت الغطاء فوقها وظلت تبكي في صمت حتى نامت
*احس بها وهي تبكي لكن ليس بيده حل لا يستطيع الاستغناء عنها وانتظر حتى نامت وقام بضمها داخل حضنه
:هتغير يا فتون وهعمل المستحيل عشان ترضي عني وتحبيني
*نامت لوقت متاخر كان جسدها متعب نفسيا وعضليا استيقظت عند اذان الظهر حاولت ان تنهض وجدت يد حسام تحاوطها استيقظ لدى محاولتها فك يده
:صباح الخير
*وقبلها على خدها
:صباح النور انت لسة بتحلم وعايش دور العريس
:فتون حبيبتي قومي خدي دش وانا هحضرلك الفطار واجيبهولك في السرير
:دى انت تقمصت الدور وماله ما تنساش كوباية النسكافيه بتاعتي من غير سكر
:تؤمري بحاجة تانية
*ضحكت بخفة :لا بس ما تتاخرش اصلي جعانة
*دخلت الحمام وذهب حسام لتحضير الفطار عندما رن هاتفه باسم هيام كانت فتون قد خرجت من الحمام وسمعته يتحدث
بقلمي سحر السحرتي
:نعم عايزه ايه على الصبح
:عايزة اقولك صباحية مباركة ولة لسه ما بقتش مباركة
:ما لكيش فيه عايزة ايه بدل ما اقفل
*ظنت فتون انه يتحدث مع والدته بهذه الطريقة الفظة الا انها ارادت ان تعرف لماذا يتحدث معها هكذا فاستمرت في الاستماع
:على قالي انكم طالعين شرم عايزة اطلع معاكم
:زي ما طلعتي معانا الاقصر واظن عايزه تطلعي علي حسابي كمان
:امال على حسابي
: انسي وابعدي عني انا بضرب نفسي بالجزمة اني نفذت خطتك القذرة بدل ما اكسب فتون خسرتها ومش عارف هرجعها ولة لا
:هقول لمامتها على كل حاجه وصحتها ما تستحملش
:اسمعي انا ما بتهددش واعرفي انت بتتعاملي مع حسام مش على انا اعرف عنك بلاوي تخلي على مش يسيبك وبس لا وكمان يقفل صفحتك خالص غير امر الطرد اللي معايا اقعدي في بيتكم معززة مكرمة بدل ما تقعدي في الشارع ووقت ما تحبي تتفسحي ابقى اتفسحي من جيبك مش سفلقة على قفا الناس
:كدة ماشي يا حسام شكرا ... شكرا قوي
بقلمي سحر السحرتي
*عادت فتون بسرعة إلى الغرفة وتظاهرت أنها تمشط شعرها
*دخل حسام وهو يحمل صينية الطعام فجلست فوق السرير
:ايه ده دى انت مدلعني قوي
:هفضل حياتي كلها ادلعك واسعدك
:انت عارف اللي يسعدني
:اكيد
: لا ما تعرفش
:عارف انك تبعدي عني بس مهما تقولي ومهما تعملي مش هزعل منك ولا هبعد عنك
:انت لزقة بغرا اكل احسن وانزل اشوف ماما
:تنزلي فين
:انت هتمنعني عن ماما ولة ايه
:انت ليه مش بتديني فرصة أكمل كلامي وانا في المطبخ اتصلت عليها اطمن قالت هتطلع لنا اخر النهار وماما حلفت عليها أنها هي اللي هتعمل الغداء وتدخلهولنا لأنها تعبت في عمل العشاء امبارح وبلغتها توضب شنطتها لأننا هنمشي الصبح بدري
:مش قلت لك وفر فلوسك
:بلاش نسافر عشاني نسافر عشان مامتك ونمثل قدامها ان جوازنا طبيعي
:حاضر عشان خاطر ماما بس
:شطورة *وقبلها من خدها
:انت هتفضل مستهبل كدة
:هو انا غيرت اتفاقنا مش استئذنت منك
:حسام انت لو فاكر ان الحاجات دي هتقربني منك فأنت بتتوهم
:لا الحاجات دي عشاني مش عشانك بصبر نفسي بيها على بعدك عني
:طب حاول تخفف منها لاني مش طايقة لمستك
: للدرجة دى قوليلي اعمل ايه وتغيري رايك
: افطر يا حسام لان اللي هقوله هيسد نفسك
*بعد الفطار جلست تقراء كتاب من المكتبة التي أنشأها حسام في أحد أركان الشقة لمعرفته أنها تحب القراءة
بقلمي سحر السحرتي
*يمر الوقت وتطرق سميحة الباب وتحضر لهم الغداء
:تعبتي نفسك ليه يا ديحة انت مفكرة اننا عرسان بجد ولة ايه
ابتسمت سميحة بحزن: بحاول اعيش الدور
ضحكت فتون: حتى انت ابنك كمان عايشه من امبارح
:كلي الاكل كله وما تسبيش له حاجة
:انت بتقفي معاها عليا طب لما تيجى كرملة هتقف معايا
:تصدق ان الحسنة الوحيدة اللي فيك ان ديحة مامتك
:همشي انا وارجع اخر النهار مع كريمة
*في المساء حضرت كريمة وطلب حسام من فتون ان تريها باقي الشقة سعدت كريمة جدا ورأت فتون سعادتها وعادت وجلست معهم ثانية
*جلس حسام بجانب فتون واحتضنها ووضع ذراعه على كتفها لتظن امها انهم سعداء وبالرغم من أن فتون لا تطيق هذا الوضع لكنها كلما رأت امها سعيدة هدئت واطمئنت على صحتها
كريمة: يلا يا سميحة نقوم بقى ونسيبهم مش هنقعد على قلبهم يادوب نلحق نوضب الشنط مش عارفة لازمتها ايه نسافر معاهم
حسام؛ انا عايز استفرد بيك انت وواخد فتون تمويه لو اعرف اسيبها كنت سبتها اوعي تنسي المايوه يا كرملة
فتون : يا سلام طب عقابا لك هقعد مع ديحة في نفس الأوضة وانت اقعد مع كرملتك خلي عبده يطلعلك في أحلامك يظبطك زي زمان
ضحكت كريمة من قلبها: الله يرحمه كان يمسك العصاية ويجري وراه ولازم يضربه
: ايوة كدة يا ماما رجعي ضحكتك الحلوة من زمان ما شفتهاش
: طول ما انا شيفاك سعيدة هترجع
: وانا هخليها على طول سعيدة
كريمة: ده عشمي يا ابني تصبحوا على خير
:وانت من اهله يا ماما
*استمعت هيام لصوت ضحكات كريمة وهي تنزل ازدادت النيران فى قلبها وتوعدت لهم
*في الصباح الباكر وضع حسام الحقائب في السيارة وجلس الجميع وانطلق في رحلتهم السعيدة
*كان يمسك يد فتون طوال الطريق ويقبلها وكلما شاهدته كريمة كانت تبتسم وتربت على ظهره
:يا رب دايما تحبها وتسعدها كدة يا حبيبي انا لو لفيت الدنيا ما كنتش هلاقي زوج احسن منك لفتون
فتون:الصراحة اه مش كدة يا ديحة
: كدة يا تونة
كريمة: أنتم بتتريقوا ولة ايه حسام ده ابني حبيبي اللي ما خلفتوش
بقلمي سحر السحرتي
:هو انا قلت حاجة يا ماما
حسام: خلي بالك يا كرملة هما الإتنين بيتفقوا عليا هسيبهم في الفندق وانزل انا وانت المية
:لا عبده كان بيغير عليا ما بيسمحش انزل المية مش هعملها بعد ما مات
فتون:خلاص خليكي انت وانا هنزل بدالك انا بحب المية
:انت هتقوليلي احنا كنا بنعرف نطلعك غير لما بنقول خلاص ماشيين حتي الاكل كنت بتاكلي في المية اوعى تنزلها يا حسام مش هتعرف تطلعها
:هي دي وصيتك له انا حاسة انك مش امي
حسام:لا هنزلها وهحجز لها رحلة غوص كمان
تحمست فتون؛ايوة كدة احبك
*وقبلته من خده وخجلت كثيرا من فعلتها
كريمة:مكسوفة ليه ده جوزك
ارادت سميحة ان تتدارك الموقف حتى لا تشعر كريمة بشئ:عشان قدامنا
*شعر حسام بسعادة من قبلة فتون
*وصلا إلى الفندق ودخل كل منهم غرفته نظر لها بسعادة وهو يمسك يدها