رواية الدميمة والوسيم الفصل الثالث عشر 13 بقلم جهاد محمد
ظلت مني شاردة في ملامحة الرجولية
وضعت راسها علي صدره العاري "اغمضت عيونها وهيا تنعم بأحساسها قربه منها
ابتسم عماد وهو مغمض عيناه "وضع يده علي ظهرها العاري ليضمها الي صدره اكثر
صباحية مباركة يا عروسة "كانت ليلة حلوه زيك
مني:انا مش قادرة اصدق الي حصل انا فعلا بقيت مراتك رسمي وفي حضنك دلوقتي
عماد:وهو يحسس علي شعرها "اه يا حببتي اخيرا بقيتي مراتي وحببتي
رفعت من وجهها امام وجه "طيب قولي بقي
هنعمل ايه بعد كده لما يجي اهلك واهلي
عماد:ولا يا حاجة با روحي هيجو عادي واحنا زي ما احنا "لحد ما احلام تنزل وسعتها هنتجوز قدامهم في النور
مني:طيب منقلهم يا عماد ليه نستني ونخبي
عماد:لا طبعا مينفعش"ماما هتزعل غير ان ممكن تاخد منك موقف "غير اهلك
مني:عندك حق خلاص الي تشوفة
عماد:عليكي نور الي اشوفة عيزك تسبيلي نفسك خالص يا منمن ثم اقترب منها
مني:هتعمل ايه يا حبيبي
دفعها عماد علي الوسادة ثم وضع نفسه فوقها
هعمل ايه "هعمل كتير يا منمن ثم انقض علي شفتيها "حضنته مني وهيا تبدلة القبلة المشتعلة
.........................
وقف خالد يحدث دنيا في الهاتف في الحديقة بعيدا عن عيون احلام التي كانت تعد له العشاء
دنيا:يعني ايه يا خالد نأجل الخطوبة
خالد:يا حببتي انا بقولك نأجلها فترة بس لحد مظبط اموري واقول لأهلي وكده
دنيا:لا بجد بعد ايه جاي تقول الكلام ده خطبتي بكري يا خالد وانا بردو عزمت كل الناس
خالد:خلاص يا دنيا خلاص
دنيا:خالد انا عايزة اسألك "انت بطلت تحبني
خالد:لا طبعا يا مجنونة ليه بتقولي كده
دنيا:عشان اتغيرت خالص يا خالد انت مش انت
خالد:لا يا حببتي انا زي منا
دنيا:ماشي يا خالد لما اشوف اخرتها معاك
خالد:خير يا حببتي اخرتها خير
دنيا:متتأخرش بكرا في المعاد تمام
خالد:حاضر علي معادي بس كنت عايزة اقلك
انتي عزمتي زفت ده الي اسمه احمد
دنيا:اكيد طبعا عزمته "بتسأل ليه
خالد:وعزمتيه ليه اصلا "اسحبي دعوة منه
دنيا:انت مجنون يا خالد اسحب دعوة ازاي يعني
خالد:مليش فيه الواد ده مشفش وشه بكره
دنيا:طيب ليه افهم ايه الي حصل
خالد:بصرامة"من غير ليه يا دنيا "ميجيش
دنيا:اقفل يا خالد انت بقيت صعب جدا
قفل خالد معاها ثم رمي الهاتف علي طولة بانفعال "
دلف الي داخل "نظر الي العشاء الذي احضرته احلام بناء علي طلبه
احلام:يلا يا حبيبي العشا جاهز
جلس خالد بجورها وهو محدق نظر لها في بشرود
لاحظت احلام شردو فيها "مالك يا خالد
خالد:مليش " حابب ابصلك شوية
احلام:وهيا تضع الاكل امامة "هتبص علي ايه بس يا خالد انا مبحبش تبص عليا كده
اقترب خالد بكرسيه بجوارها"احلام ممكن اطلب منك طلب
احلام:طبعا يا حبيبي انت لو طلبت روحي
خالد:احضنيني"عيزك تضميني في حضنك
احلام:مالك يا خالد في حاجة مديقاك
خالد:معرفش بس حاسس ان عايز كده
ابتسمت احلام ثم اقتربت منه وهيا تضمه الي حضنها رتبت علي ظهره بحنو "حلو كده
خالد:وهو يضمها اكثر ويضع راسه علي عنقها
حلو يا احلام حلو "انا معرفش ازاي اتعلقت بيكي كده معرفش ازاي حبيتك بشكل ده
احلام:يا حبيبي يا خالد انا كمان بموت فيك
انت متعرفش انت ايه بنسبالي انت روحي الي بتنفس بيها انت حته مني انا مش بس بحبك انا بعشقك "انا امنيتي في دنيا ان ابسطك
ابتعد خالد وهو ينظر لعيونها " ليه يا احلام
احلام:هو ايه الي ليه يا خالد
خالد:ليه بتحبيني وبتثقي فيا كده "انا مستهلش منك كده خالص "مستهلس الحب ده
خالد:لا طبعا يا خالد "انت تستاهل كل حاجة حلوه انت اجمل واحلي راجل شافته عيوني
خالد :وهو يقترب من شفتيها "وانتي اجمل بنت في عيوني ثم لمس شفتيها بقبلة ناعمة
ابتعدت احلام وهيا تبتسم بخجل " العشا يا خالد
قام خالد من كورسيه ثم حملها من كورسيها
شهقت احلام "خالد العشا يا خالد
خالد :وهو يمشي بها الي الغرفة "انتي العشا بتاعي يا لومي "انا الي هكلك النهاردة
احلام:بطل يا خالد نزلني وبطل قلت ادب
خالد:اموت انا في قلت ادب ثم قفل باب غرفة بعد مدلف بها الي غرفتهم
........................
وقف امام المراءه ينظر لنفسه بشرود يفكر
في خطوبته من دنيا "وظلمة لأحلام
كان داخلة صراع بين حبه لأحلام ورغبته في دنيا
دخلت احلام عليه الغرفة تنظر له بأعجاب
وهو مرتدي بدلته السوداء "نعم يشبه العرسان
احلام:الله الله يا سي خالد فرح ايه الي انت ريحه ده والله شاكة انك انت العريس
نظر لها خالد بخوف من كلمتها "انا يا احلام
احلام:اه انت يا حبيبي شكلك حلو اوي اكنك عريس والله خايفة تتحسد
خالد:بحزن "علي ايه يعني يا احلام
اقتربت منه احلام ثم اخذت زجاج البرفن
ترشها عليه "هو الي علي ايه انت مش شايف نفسك يا روحي والله انت هتبقي احلي من العريس يا خلودي
مسك خالد يداها ثم اخذ منها زحاجة البرفن
سمحيني يا احلام مش عيزك تزعلي مني
احلام:ازعل من ايه بس يا حبيبي عشان يعني مخلتنيش اجي معاك"والله انا ما زعلانة ابدا
وبعدين اهم حاجة عندي تكون مبسوط
اخذ خالد يداها ثم طبع قبلة عليها "هتوحشيني
احلام:وانت كمان خلي بالك من نفسك
اقترب خالد منها ثم اخذها الي حضنه "وانتي كمان خالي بالك من نفسك "مش هتأخر عليكي
ابتعد عنها وهو يأخذ محتوياته
احلام:لا اله الا الله
"خالد "محمد رسول الله
......................
كانت تشاهد التلفاز بملل شديد "سمعت جرس هاتفها الذي رن فوق 50 مرة "زفرت بضيق عندما رأت اتصالاته المستمرة " قررت احلام الرد عليه لكي تخلص من هذه الاتصلات التي من الممكن ان تسبب مشكلة بينها وبين زوجها
احلام:الو خير يا دكتور في حاجة
احمد:ممكن اعرف مبترديش عليا ليه يا احلام
احلام:اكيد انت عارف يا دكتور احمد خالد مش موافق علي العملية
احمد:وانتي مالك بخالد يا احلام ده متخلف
احلام:بغضب "لو سمحت متتكلمش عليه كده
اسمع يا استاذ احمد انا لو على نفسي اعمل العملية طبعا بس خالد مش موافق"ومدام ملهوش رغبه انك تحديدا تعمل العملية يبقي انا هنفز رغبته انا مقدرش اكسر كلمته
احمد:يا بنتي فوقي خالد ميستهلش تضحي كل ده عشانة ده واطي
تعالى صوت احلام بغضب"انا مسمحلكش تتكلم عليه كده "ياريت متتصلش بيه تاني
احمد:بقي كده يا احلام ماشي مدام بقي
الاستاذ المحترم لاعب بعقلك بشكل ده وضاحك عليكي "انا هقولك الاستاذ ده بيعمل ايه دلوقتي عشان تعرفي ان ميستهلش منك التضحيه والاخلاص ده يا احلام
احلام:هيكون بيعمل ايه انا بثق في خالد جدا
ضحك احمد بسخرية ثم تابع"بتثقي في واحد خطوبته دلوقتي واحد بيجوز عليكي وحده بيحبها وكمان عامل معاها علاقة كانت بيخونك معاها
احلام:بانفعال"كداااب انت كداب انت ايه عايز توقعني مع جوزي كل ده عشان تستفاد من ورايا "حرام عليك يا اخي
احمد:خمس دقائق وهكون قدام شقتك "هخدك وهخليكي تشوفي بعيونك وهو بيخونك واسمعك بودانك كمان يا احلام
وقع منها الهاتف ثم جلست والدموع تلحق بوجهها مستحيل "هو كداب اكيد كداب خالد ميعملش كده خالد بيحبني
.........................
وقف خالد بعيدا عن الانظار يفكر في قراره الذي اخذو اخيرا بعد تفكير طويل
انا لازم اعتزر من دنيا انا مش هعرف اكون مع اتنين مش قادر اخدعهم "احلام متستهلش مني كده ولا حتي دنيا "مفيش الا اختياري
لازم اكمل مع احلام هيا اكتر وحدة مناسبة ليا
بتفهمني فيها كل حاجة بحبها غير حبها كبير ليا
انا كمان حبتها واتعلقت بيها "بقت جزء من حياتي "لازم امشي من هنا
استدار خالد بجسده ينظر الي دنيا التي اتت له تهمس في اذنيه بكل حب "مبروك يا بيبي
خالد:دنيا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم
دنيا:مش وقته خالص الناس مستنياني "يلا نلبس دبل وبعدين نتكلم برحتنا
اخذها خالد وهو يمشي بها الي داخل المنزل
بعيدا عن الدوشة والانظار
دنيا:في ايه يا خالد وخدني كده ليه
خالد:قولتلك في موضوع مهم عيزك اتكلم معاكي فيه
دنيا:موضوع ايه ده اتكلم وخلصني
خالد:دنيا "انا اسف انا مش هقدر اتجوزك
........................
نزلت احلام من سيارة احمد وهيا تشاهد الحفل
هبط دموعها عندما رأت عدد كبير يهني الجميع
العريسين بأسم دنيا وخالد "اقترب احمد منها
صدقتي دلوقتي يا دنيا اديكي شوفتي تعالي معايا واسمعك بودنك
اخذها احمد من يداها وهو يبحث عن خالد ودنيا
.......................
دنيا:ببكاء "يعني ايه يا خالد يعني ايه
خالد:ارجوكي يا دنيا افهميني "انا منفعكيش
انا زي معترفتلك "احلام تبقي مراتي اتجوزتها غصب عني في مصر واضطريت اجبها معايا هنا
انا بحبها يا دنيا مش هضحك عليكي ولا علي نفسي ولا عايز اضحك عليها
دنيا:وانا يا خالد انا ابقي ايه
خالد:انتي حاجة غالية عندي "بس الحقيقة ان محبتكيش يا دنيا"انا بحب فيكي جمالك شكلك انوثتك دلعك ليا "بحب فيكي الحاجات دي بس روحك وشخصيتك لا "الحاجات دي لو راحت
يا دنيا حبي كمان هيروح معاها عكس حبي لأحلام "انا بحب روحها وطبتها وجمالها من جوة
والحاجات دي مبترحش بلعكس بتبقي ديما
انا بحبها بشكلها ده يا دنيا "حبي ليها اقوي من حبي ليكي سمحيني يا دنيا
دنيا: والدموع في عيونها "احلام دي ولا حاجة مش بتحبك زي "انا بحبك ثم اقتربت من وجهه
وضعت يداها تحضن وجهه "متسبنيش يا خالد
.....................
دخل احمد وهو مزال يمسك يد احلام وهو يمشي بها ثم وقع نظر احمد علي دنيا وخالد
احمد :بصي يا احلام بنفسك "تعالي معايا من غير ميحسو عشان تسمعي كلامة بودنك
اقتربت احلام والدموع في عيناها تركض علي وجهها كان قلبها كاد يقف منها
................
لمحت دنيا احلام التي كانت تخفي نفسها هيا واحمد "ابتسمت بشيطانية
خالد:دنيا يا حببتي فكري في كلامي وانتي
قاطعته دنيا وهيا تأخذ شفتيه بين شفتاها بقبلة مشتعلة "حاول خالد ابعدها عنه بلطف لكي لا يجرحها اكثر "وبفعل ابتعدت دنيا ثم همست بأذنيه "بوسني يا خالد واحضني "حتي لو لأخر مرة " عايزة ابقي في حضنك لأخر مرة
ابتسم خالد بلطف"وهو الاخر يهمس "اخر مره دنيا هتشوفيني فيها ثم هجم علي شفتيها وهو يقبلهم باشتعال "كانت تبادله قبلة وهيا تعلم من يراهم من خلف
ابتعد خالد ثم اخذها الي حضنه يضمها "سمحيني يا دنيا والله بجد انا حبيتك
بس غصب عني ضحكت عليكي وحبيت عليكي جوازي من احلام صدقيني انا اتجوزتها غصب عني في الاول "اهلي غصبو عليا كنت عايز ارضيهم "وكنت بحاول اتأقلم معاها ومع شكلها
انا كنت بتعذب لما كنت بقرب منها وانا
ثم صمت عندما ضهرت احلام امام عيناه ودموعها علي وجهها الشاحب الحزين
ابتعد خالد فورا عن دنيا ثم ركض صوب احلام
ظل ينظر لها بخوف ورعب عليها
احلام والله العظيم انا كنت هقولك عيزك تسمعيني وهفهمك كل حاجة يا حببتي والله بحبك
مش عيزك تفهمي غلط
ابتعدت احلام عنه وهيا تودعة بنظرتها وعيونها التي كانت تنهار من البكاء بصمت
ركضت احلام بعيد عنه "تركض بعيد عن الامها وجرحها منه
ركض وراها خالد يلحق بها وهو قلبه يقف من خوف عليها
احلام استني هفهمك والله "اديني فرصة ارجوكي
كانت احلام تغلق اذنيها وهيا تركض بعيدا عن القصر "وقفت امام شاحنه كبيرة تأتي من بعيد
وقفت تنتظرها لكي تخلص حياتها الذي اتعبتها كثير حياتها وشكلها "قررت التخلص منها
لكي تريح كل البشر منها "اهلها وخالد واصدقائها وكل من يراها ويهرب منها
كان يركض خالد صوبها وهو يصرخ فيها
ابعدي با مجنونة احلام هتخبطك متعمليش كده
اغمضت عيونها وهيا تتجاهل صراخة وركضو صوبها "فا هيا حسمت قرارها وهو التخلص من حياتها وبفعل اتت شاحنه بسرعة هائلة
شالت احلام وهيا ترميها بعيدا عن الارض
غارقة في دمها الذي كان يسيل تحت اقدام خالد
اتسعت عيون خالد بعد ما اقترب من جثتها