اخر الروايات

رواية عش العراب الفصل الثالث عشر 13 بقلم سعاد محمد سلامة

رواية عش العراب الفصل الثالث عشر 13 بقلم سعاد محمد سلامة


الثالث عشر. 
ـــــــــــــــ
بتلك الشقه 
بعد علاقه آثمه نهضت زهࢪت من جوار نائل وتركته وحده بالفراش،سارت عاريه أمام عيناه لم تخجل،سخر نائل منها بداخله كيف لتلك الفاجره أن تخجل أو تستحى،لكن تحدث:
مش ملاحظه إنك  عادى كده مع  إنك  مكملتيش حتى شهر على الإجهاض، لما إتصلتى عليا وقولتى نتقابل إستغربت بصراحه. 

+


تنبهت زهرت لفحوى حديثه ورغم ذالك إدعت عدم الفهم قالت: قصدك أيه بـ عادى كده. 

+


رد نائل: قصدى اللى بتولد أو بتجهض بتقعد أقل واجب شهر بتنزف من وقت للتانى، إنما إنتى....؟ 

+


ردت زهرت: مش شرط تنزف شهر او اكتر، طبيعة الأجسام مش زى بعضها عادي  جداً  وبعدين اللى يسمعك يقول مكنتش عاوزنا نتقابل، ولا تكون زهقت منى، نسيت حبي ليك،وكنت لك شوق فى سلسبيل العراب.

+


نهض نائل من على الفراش وإقترب من زهرت وجذبها بقوه لصدره يقول:إنتي عارفه جواب السؤال ده سلسبيل مين دى اللى تتقارن بيكى،يا ملكة الأنوثه،أنا بس إستغربت وقولت يمكن حكاية حملك دى ملعوب كنتي عاوزه تستفادى من وراه.

+


إرتبكت زهرت وقالت:كنت هستفاد أيه أنا فعلاً كنت حامل والنصيب كده.

+


تبسم نائل إبتسامه خبيثه بداخله متأكد أن تلك الفاجره لم تكن حامل من الأساس،إنحنى يُقبلها بشهوه وقضى معها وقت مُحرم،كآن للحرام زهوه شعر الأثنان بنشوه كبيره،وضعت زهرت رأسها على صدر نائل لاهثه،الى أن هدأت أنفاسها وتحدثت :مش بحس إنى ست غير وأنا معاك فى حضنك،مكنش لازم أتجوز من رباح،بحس معاه بملل وفتور...لو بأيدى أمنعه يلمسنى .

+


سخر نائل بداخلهُ،لكن قال لها:وأيه يجبرك على إنى تستحملى العيشه معاه،أظن سحبتى منه مبالغ كتيره غير الدهب اللى إشتريتيه.

+


ردت زهرت:اللى سحبته مش نقطه فى بحر ثروة عيلة العراب،ولا يساوى جزء من حق ماما اللى لهفوه،تفتكر لو كنت فى مستوى بنات عيلة العراب كان أبوك رفض إنك تتجوزينى،كان هيجى يخطبنى بنفسه زى ما جه عشان الست سلسبيل وخد الصدمه فى قلبه،أيه الفرق بينى وبين سلسبيل،أنا أجمل منها بكتير،ولو كنت بنفس ظروفها كان زمان معايا شهاده أفضل منها،عارف أيه الفرق بينى وبين سلسبيل،هى بنت ناصر العراب وأنا بنت مجاهد حماد الموظف اللى مرتبه مكنش بيقضيه سجاير،وباقى مصاريف البيت كانت بتتزكى الحجه هدايه بيه على ماما مع أنه فى الأصل حقها.

+


تحدث نائل:وهتفضلى كده كتير مع رباح،بصراحه يا روحى بغير لما بتخيله معاكى زي دلوقتي كده.

1


ضحكت ضحكه رقيعه قائله:خلاص هانت رباح بقى زى الخاتم فى صباعى،وأى شئ هطلبه منه هينفذه حتى لو غصب عنه ومش هيسأل السبب،فين الحبوب اللى طلبتها منك.

+


إبتعد نائل قليلاً عن زهرت وفتح احد ادراج طاوله جوار الفراش وأتى بعلبه بلاستيكيه صغيره وأعطاها لها قائلاً:
بس خدى بالك مفعول الحبوب دى أشد وإدمانها سهل جداً،وعلاجها صعب.

+        
تبسمت بنصر قائله:وهو ده المطلوب،خلاص زهقت رباح أوقات بيخاف من العقربه هدايه وبيسمع كلامها،الحبوب دى هتخلي كلمتى أنا بس المسموعه.

+


قالت زهرت هذا ونهضت من على الفراش وبدأت بإرتداء ملابسها.

+


تحدث نائل:على فين بتلبسى هدومك ليه،لسه الوقت بدرى وكمان رباح أكيد مشغول الأيام دى فى توريدات الرز للشونات.

+


ردت زهرت:تفتكر إنى بعمل حساب لـ رباح،كله من العقربه هدايه مشدده قوى الفتره دى عليا فى الخروج،عاوزه تفرد نفسها،ولازم اهدي معاها شويع ،أنا عرفت إنها هتخرج معرفش فين سمعتها بتكلم السواق،قولت فرصه أنا كمان أخرج أتنفس شويه،وقولت لهم فى الدار هروح أزور بابا أطمن عليه وأقعد معاه شويه،وزوغت وجيت على هنا،خلينى أرجع لبيت بابا أهو أقعد معاه شويه،شكله حالته متأخره كله من السجاير اللى الدكتور مانعها عنه وهو مش بيسمع الكلام،يلا ربنا يشفيه،هحاول فى أقرب وقت نتقابل،ولا يمكن الود يتوصل تانى،رباح قالى انه شاف هند عند قماح فى المقر.

+


رد نائل:هند فعلاً لسه بتحب قماح،بس هو بقى متجوز من غيرها،وقماح بيعرف يفصل بين الشُغل وعواطفه،ومتهيألى لو كان لسه عاوز هند كان يقدر يرجعها تانى وميتجوزش من غيرها.

+


ردت زهرت:ما سبق وقولتلك عن سبب جواز قماح من نبع الحنان سلسبيل،كان قرار من هدايه.

+


رد نائل:هو قماح برضو حد يقدر يرفض عليه حاجه حتى لو كانت هدايه،عالعموم ياريت يتوصل الود بين قماح وهند وقتها....

+


نظرت زهرت لـ نائل وقالت بإستخبار:وقتها أيه ممكن يطلق سلسبيل ويرجع الأمل تانى لأبوك،ولا تكون إنت نفسك فيها.

+


رد نائل:هنرجع تانى لنفس الموال،قولتلك سلسبيل ملهاش أى صفه عندى.

+


ردت زهرت:هصدقك يا نائل ودلوقتي،يلا لازم أمشى...
قالت هذا وإتجهت للفراش وإنحنت تُقبل نائل بفجاجه...رغم أنه ينفُر منها لكن جراها فى تلك القُبله الفجه والمُحرمه.

+


خرجت زهرت من الشقه،تنهد نائل براحه،تذكر حديث زهرت عن سلسبيل،هو بالفعل كان يهواها تمنى أن تكون من نصيبه لو كان تزوجها لكان قطع كل صلته بتلك الفاجره،لكن قماح سبقه وأختطفها من أمام يديه،وفاز بها...وظل هو فى دوامة الخطيئه مع زهرت الفاجره كان يتمنى أن يتخلص من ذالك الوحل.
......ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالشقه التى تعيش فيها همس.

إستقبلت وصيفه  هدايه بحفاوه وترحاب ثم إستأذنت منها وتركتها مع همس وحدهن.

+


نظرت هدايه لهمس وفتحت لها ذراعيها.

+


تبسمت همس لها بمحبه وارتمت بحضنها.

+


طبطبت هدايه على ظهر همس وقبلت جبهتها قائله:همس الرقيقه اللى زى النسمه،تعرفى أنا كان نفسى أسميكى نسيمه على إسم أمى الله يرحمها،بس المخسوفه قدريه جالتلى إسم  جديم،والله هى اللى جديمه،بس وجتها كارم هو اللى جال هاميس،رغم أنه كان صغير وجتها إبن ست سنين،وجالنا انه سمع الاسم فى فيلم لـ رشدى أباظه،ويظهر نهله كانت بتحب رشدى أباظه ووافجت عالاسم.

+





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close