اخر الروايات

رواية انتقام عاشقة الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورا فريد

رواية انتقام عاشقة الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورا فريد



فواد نظر ليه بذهول: اتحلت ازاي افهم
بهجت: لم نوصل ها تفهم كل حاجة
بعد وقت في قصر فواد غزال كان الجميع موجود و اخيرا وصل فواد و بهجت فواد سالما على الجميع لكن جاه انس و معاه جميلة على كرسي متحرك
فواد واقف مصدوم مش عارف يتكلم من الصدمة: جميلة
غزال بتحاول تهدي حالها و متعيطيش: ماما مهربتش يا بابا زى ما اتعذبنا هى كمان اتعذبت و يمكن اكتر
فواد اتجه ليها و ركع قدامها: مش مصدق انكي قدامي ( ينظر ليها و لى حالتها) ايه اللي حصل بقيتي كده ازاي ارجوكي ردي عليا و فهمني مين اللي عمل فيكي كده انتي مش بتردي عليا لدرجة دى زعلانه مني
غزال: بابا ناجل الكلام بعدين
فواد مسك غزال من دراعها: مفيش بعدين تختفي في ثانية و ترجع بعد العمر ده بالحالة دى و تقوليلي بعدين طب ازاي و اي بعدين انا عشت عمري بدور عليها حتى و انا بين اربع حيطان و يوم ما القيها القيها كده و بعدين مين دول و بيعملوا ايه هنا و ازاي رجعت لى هنا بعد ما أفلست و اتشوه سمعتنا انطقي
غزال نظرت لى اطفالها بابتسامة: دول ولادي انا و انس
شمس: انا ها شرح لحضرتك كل حاجة
غزال دخلت جميلة غرفتها غيرت هدومها و فضلت معاها لحد ما نامت و خرجت
شمس: ممكن احكي
فواد: ياريت
و حكت شمس و انس و الجميع كل حاجة لى فواد من اول حادثة صافي لحد خروجه من السجن
بهجت بحزن: انا مش عارف اقولك اسف ولا حقكم عليا ياريتني كنت سمعت كلامك لم قولت ميرفت مش شبهك انتقمت منكم و في الاخر اللى قت.ل رياض السكرتيرة بتاعته بعد ما عشمها بالجواز و سبها حتي مرضيش يصلح غلطته خالد معملش حاجة ولا انت بس انت مسكته و كل بصماتكم كانت في كل مكان انا عارف ان دى مش اخلاق خالد ولا اخلاقك انا اسف يا فواد
فواد بسخرية: ف قولت ترجع حياتي اهو تعويض مش كده
انس: يا عمي محدش قال كده ده حقك و بعدين حضرتك ياما ساعدنا و وقفت مع ابويا زمان و بعدين احنا اهل و اكتر
فواد قعد على الكرسي و حط رجل على رجل: والله طب بالنسبة الاهل تشويه سمعتي و سمعت مراتي و بنتي اللى كانت ها تموت اترمت زى الكلبة في مستشفى المجانين و مراتي اللى يعتبر ميتة اعمل ايه ازاي بعد ده كله تقول اهل يا سيدت الرائد
انس: حضرتك خسرت و احنا خسرنا كتير اوى و شويه كمان ها نتمسح من السوق ليه منحطش ايدينا في أيدينا بعض و نرجع من تاني لازم نتعاون مع بعض علشان حياتنا اللى جاية
شمس: بالنسبة لي حياتنا اللى جاية ف مش من العدل ان كلكم تعيشو حياتكم و انا افضل مع حضرتك طلاقني يا انس لان زين عايز يطلب ايدي من حضرتكم
انس: انتي طالق بالتلاتة يا شمس مش عايز اشوف وشك تاني غير يوم الفرح ده لو حضرته بسبب شغلي لاني رجعت لى شغلي مش عارف ازاى بس الحمدلله رجعت شغلي
بعد مرور اربع شهور جميلة اتحسنت و بقت بتتكلم و علاقتها مع فواد بقت قوية جدا بهجت و فواد من رغم الماضي اللى لسه مآثر عليهم الا بيحاولو يرجعو زى ما كانوا و فتحتو شركة جديدة مع بعض انس و غزال علاقتهم مع بعض بقت اقوي من الاول بكتير و عيالهم بقا متقبلنهم و برضو سيف شوية عند شيري و كارم و شويه عند اهلو ميرفت بقا رجعت لى بيت اهلها القديم عايشة في قهرة و حسرة أما شمس و زين ف اتخطبو و في قصر فواد خطوبه شمس و زين اخيرا بعد انتظار سنين و صبر و تعب
زين قعد بيتظر ليها بغيظ: اخلص من انس تطلعني بنتو منورنا يا ضرتي
شمس: انت متضيق يا زين
زين : هى قعدة على رجلك ليه انزلي يا حبيبتي عيب كده انتي ملكيش اهل يا ست انتي روحي العبي اعملي حاجة في حياتك
غزال ابتسمت و حضنت شمس اوى : مش كفايه انى سبتها تتجوزك و تسبني يعني ها تخدها مني و مش عايزني اقعد معاها دلوقتي دى امي على فكرة ها واللي يزعلها ازعلو يا اونكل زين
زين : و لازمتها ايه اونكل
شمس عمل تضحك عليهم غزال نزلت لم صاحبها جاه في التانية
شيري: حقنا مش ها خد يا غزال اقفلي على الموضوع
جميلة: مالكم يا مجنونه انتي و هي
شيري: شوفي بنتك يا حجة عمل تقول كلام غريب
غزال: اوفر اووووى حجة ليك الجنة يا كارم و انا اقول الواد اتهبل ليه اتريه اتعد منك
و قعدوا غزال و شيري ينكشو في بعض أما انس و كارم و نبيل ف بيتكلمو في الشغل و عد اليوم على خير و في اليوم التالي في المستشفى ميرفت وصلت لى حالة حزن رهيبة لدرجة انها اتشلت و في غرفة ميرفت
جميلة بحزن: انا مستحيل اشمت فيكي انتي اختي برضو مذلة معتبركي اختي اختي اللى بحكلها كل اسراري في اليوم ده ساعتها جريت عليكي لم عرفت انكي في مصيبة مجاش على بالي انكي نصبلي فخ و متقوليش لى فواد لو سري انكسف أو حد عرف ها طلق رجيت عليكى و روحت المكان القذر ده اللي اضربت و اتحبست فيه في الاخر طالعتي على انى بلا شرف طعنتيني في قلبي و في سمعتي على كل حال انا مش ها تخلي عنك تمام ربنا يتمم شفاكي على خير يا صاحبت عمري يا بيرا اسراري
ميرفت نظرت ليها برجاء جميلة خرجت و هى بتمنع دموعها انها تنزل سندت ضهرها على الحيط و سرحت في ذكرياتها مع ميرفت
جميلة: ( مش قادرة اصدق ان هى نفس الشخص اللي طعني مكنتش مديها خوانة خدت شبابي و عمري حرمتني من عائلتي بس مش قادرة اشوفها كده انس صعبان عليا هو و كارم ليه يا ميرفت دائما شايفة الحلو اللي في حياتي كب كنتي شوفتي الوحش كنتي شوفتي العذاب اللي عايشينو اه يا ميرفت اه )
فواد: بتكلمي نفسك يا مجنونة
جميلة: ميرفت صعبانة عليا اوى متستاهلش
فواد: استغفر الله العظيم يارب ربنا يسامحة و يغفر لها يلا روحي علشان سيف و غزال لوحديهم
جميلة: انا ها فضل معاها مينفعش اسيبها لوحدها كفاية الكل سبها
فواد كان ها يتكلم جميلة مسكت ايده: يا حبيبي هى فعلا حالتها صعبة انا فضل معاها و بعدين ها يجرلي ايه و انس موجود و ايه كمية الحرس دول
فواد مسك ايديها بغضب مكتوم و ركب عربيته و راحو القصر امر الشغالة ان تخد غزال و سيف الجنينة
فواد نظر لى جميلة بعصبية و قال: انتي مش بتحرمي كنتي بين الحياة و الموت كنتي زى الميتة ولولا فضل ربنا بداتي تتحسني انتي ناسية انكي لسه في مرحلة العلاج انتي عايزة تجنني ما تفوقي بقا من الهبل ده ها تعيش و تموتي ساذجة و الكل يفضل يضحك عليكي بسبب غباك صدقتيها يا جميلة طالعت فعلا في مصيبة طول عمرك سلبية و امشي من وشي انا ها لقيها منك ولا من المجنونة التانية اللى غضبانة الا ايه مردش عليها ما هو مش بيلعب ناس تافهة
جميلة نظرت ليه بغضب و راحت لى غزال و سيف تلعب معاهم اما في المستشفى غزال حضنة شمس اللى بتبكي بخوف و حزن
شمس: ها تروح يا غزال هى كمان ها تسبني مكنش قصدي والله ما كان قصدي ازعلها بس ه هى اذيتنا كان لازم اوفقها كان لازم تفوق صدقيني يا غزال مكنش قصدي
غزال بتملس على شعرها و بتحاول تدري دموعها انس قعد حطت ايديه على وش بحزن سند راسه على الحيط و هو بيدعي من جواه ان امو تعيش ان شاء الله متتحركش بس تفضل معاهم طبعا زين هو اللى كان مسؤل عن حالتها لانه دكتور و في القصر في مكتب بهجت فهو قعد على المكتب و مرجع رأسه بحزن و وجع مهما كانت دى حب عمره و ام عيالو و في منزل كارم
شيري: مش بيرد عليا ليه معقول يكون حصلوا حاجة لا انا ها رحلو صحيح مش طيقها و نفسي اخلص منها بس برضو كانت طيبة معايا
شيري حطت ايديها على راسها و بعدين وقعت مغشي عليها
يا تري ميرفت ها تموت و نخلص منها ولا تعيش و تبقا تعدي نفس اللي عشيته جميلة رايكم في كلام فواد لى جميلة غلط ولا عندو حق بسبب اللى عاشوا
انتظروا الخاتمة


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close