رواية الهروب الي المجهول الفصل الثاني عشر 12 بقلم أروي عادل
كان عمر متابع كل ما يحدث و هو يشعر بالغيرة لذلك مد يده و أخذه هو الكارت من الطبيب وقال بغضب
عمر ٠٠٠ أنا إللى هبقى اتصل بيك ولا لازم المدام هى إللى تتصل
الطبيب ٠٠٠ فى ايه يا أستاذ.
عمر ٠٠٠ فى ايه انا.. ولا فى ايه انت . طالع تجرى وراها و عمال تتنحنح و هاتى رقم تليفونك لاء خدى تليفونى. ده انا كان ناقص ثانيه و اجيبلكم اتنين ليمون
الطبيب ٠٠٠ لو سمحت يا أستاذ اوع تنسى ان حضرتك فى مستشفى و انا هنا دكتور من اختصاصى اهتم بالمرضى
عمر ٠٠٠( بسخريه قال) المرضى اه . طيب و حضرتك بتهتم بكل المرضى كده بتاخد ارقامهم و بتتصل بيهم شخصيآ ولا بتهتم بس باللى امهم حلوه
إيلا ٠٠٠ أنت كده ذوتها أوى .. حصل ايه لكل ده
عمر ٠٠٠ أنتى تسكتى خالص دلوقتى .و حسابى معاكى بعدين.
الطبيب ٠٠٠ لو سمحت وطى صوتك .. ياريت تتكلم مع المدام بأسلوب مهذب
أقترب عمر من الطبيب وهو مكور قبضت يده بغضب
و يرمقه بنظرة حادة غاضبه و هو يقول
عمر ٠٠٠ أنتى إللى هتعلمنى اتكلم ازاى مش كده
أسرعت إيلا وقفت أمام عمر لانها صارت تعلم أنه من الصعب السيطرة على غضبه وقالت بضيق
إيلا ٠٠٠ عمر بلاش فضايح .يلا نمشى من هنا
عمر ٠٠٠ ليه ما نستنا ما نشوف الدكتور هيعلمنى أتعامل معاكى أزاى
الطبيب ٠٠٠ ( بتوتر ملحوظ قال) لو سمحت يا أستاذ بلاش شوشره ملهاش لازمه احنا هنا فى مستشفى
عمر ٠٠٠ ده من حظك ان احنا هنا فى مستشفى
لو فى مكان تانى مكانش زمانك واقف على رجلك
قال عمر جملته ثم انصرف هنا بلع الطبيب ريقه بأريحيه عندما غادر عمر
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
كان الغضب واضح على ملامح عمر وهو يقود السيارة لكن لم يتحدث أمام الطفلين
و إيلا ايضآ كانت خائفه من رد فعل عمر أمام الطفلين لذلك التزمت الصمت
و هنا وقف بالسيارة أمام معرض سيارات وقال
عمر ٠٠٠ انزلوا
إيلا ٠٠٠ أنت جايبنا هنا ليه
عمر ٠٠٠ عشان أنفذ آخر شرط ليكى .. اشتريلك العربية
إيلا ٠٠٠ بس انا خلاص مش عايزه عربية
عمر ٠٠٠ ( بسخرية قال) لو انتى اتنازلتى عن شرط من شروطك. لازم انا كمان اتنازل عن شرط من شروطى .. و آنا مش عندى أستعداد اتنازل عن أى شرط .
إيلا ٠٠٠ بس انا ماقولتش ليكى تتنازل .انا بس....
وقبل أن تكمل جملتها قال عمر
عمر ٠٠٠ الاتفاق هو أنفاق .و انا راجل ما برجعش فى كلمتى يلا انزلى خلينا نخلص
نزلت إيلا من السيارة مع الطفلين لتختار سيارة لها
هنا قابلها صاحب المعرض بترحيب كان واضح انه يعرف عمر جيدآ ثم قال
صاحب المعرض ٠٠٠ طلبات حضرتك يا عمر بيه
عمر ٠٠٠ شوف الهانم عايزه ايه
صاحب المعرض ٠٠٠ أيه طلباتك يا هانم
إيلا ٠٠٠ لسه مش عارفه
صاحب المعرض ٠٠٠ يعنى حضرتك عايز عربيه موديل معين ولا تحبى تتفرجي بنفسك
إيلا ٠٠٠ تمام هتفرج و أشوف
كانت إيلا تتفقد السيارات بعدم أهتمام ثم قالت
إيلا ٠٠٠ للأسف مافيش حاجة عجبانى
كان عمر يراقبهم من بعيد ..و عندما رأى إيلا تنظر السيارات بالامبالاه ..فشعر عمر ان إيلا بتتهرب من شراء السياره لذلك تدخل وقال
عمر ٠٠٠ أنا هختار بنفسى . ( ثم نظر للطفلين) تحبوا تختاروا معايا
كريم ٠٠٠ آه
كارما ٠٠٠ أنا كمان
اختار عمر و الطفلين سيارة فيات 500 موديل 2022 لذلك نظر صاحب المعرض لإيلا وقال
صاحب المعرض٠٠٠ أيه رأيك يا هانم عجبتك
قالت إيلا بعدم أهتمام
إيلا٠٠٠ هى كويسه.. بس انا كنت عايزه عربية تكون بسيطه
صاحب المعرض ٠٠٠ تحبى حضرتك تشوفى غيرها
عمر ٠٠٠ لاء دى كويسه انا هشتريها
شعرت أيلا بضيق لانها كانت لا تريد سيارة
بعد ما أنتهوا من اجراءات شراء السيارة و توقيع العقد بأسم إيلا
صاحب المعرض ٠٠٠ هتستلمى العربية دلوقتى يا هانم
إيلا ٠٠٠ لاء انا مابعرفش اسوق كويس كمان مش معايا رخصه سواقة
صاحب المعرض٠٠٠ تمام يا فندم لو حضرتك حابة انا اعرف كابتن كويس أوى بيعلم سواقه
عمر ٠٠٠ ياريت إللى تعلمها السواقة تكون واحده بنت
صاحب ٠٠٠ تمام زى ما حضرتك تحب يا عمر بيه
و هانم ياريت تقوليلى الميعاد المناسب لحضرتك عشان تبدئى دروس السواقة
إيلا ٠٠٠ فى أيه وقت
عمر ٠٠٠ لاء ياريت الدروس تبقى الفترة الصباحية
صاحب المعرض ٠٠٠ تمام انا هرتب كل حاجة و هتصل على حضرتك
عمر٠٠٠ اوكى يبقى اتفقنا .
::::::::::::::::::::::::::::
قال جملته ثم غادروا جميعآ المعرض . وتوجهوا إلى سيارة ثم قاده عمر السيارة
و عندما وصل أمام محل موبيلات أوقف السيارة نزل من السيارة ..دخل المحل و اشترى هاتف ثم رجع للسيارة و توجه للمنزل كل ذلك حدث فى صمت من الجميع
عندما وصلوا أمام العمارة قال عمر
عمر ٠٠٠ خدى التليفون ده
إيلا ٠٠٠ تليفون ايه ده
عمر ٠٠٠ تليفون بدل إللى اتكسر معاه شريحه جديده
إيلا ٠٠٠ شكرآ انا مش عايزة تليفونات
عمر ٠٠٠ ( بعصبيةقال) أمسكى التليفون . و لما اقولك على ايه حاجة تقولى حاضر وبس
أخذت إيلا التليفون بأنزعاج . ثم صاعدت إلى المنزل
أما عمر انطلق بسيارة
◇◇◇◇◇◇◇◇♡♡□□□□□□□
فى المساء
فى منزل عمر
==========
حاولت إيلا كثير تتذكر رقم هاتف أى أحد من أصدقائها لكن دون جدوى
ثم فتحت صفحتها الخاصه على الفيس و منها اتصلت على أميرة من ماسينجر.. التى ردت عليها بسرعة
(بداية المكالمة)
إيلا ٠٠٠ الو أميرة
أميرة ٠٠٠ إيلا ايه يابنتى انتى نستينا ولا اية
إيلا ٠٠٠ واللهى ابدآ هو انا اقدر بس هى الظروف إللى جات كده
أميرة٠٠٠ طيب حتى أتصال واحد يطمنى عليكى
إيلا ٠٠٠ ماكنش معايا تليفون . و أول ما عمر جابلى تليفون اتصلت بيكى
أميرة ٠٠٠ آه صح . عرفت إللى حمزة عملو . و عرفت كمان انه كسرك تليفونك
إيلا ٠٠٠ أه يا أميرة .متفكرنيش . انا مش عارفه هو عمل كده ازاى . و لو ماكنش عمر موجود كان حصلى ايه
أميرة ٠٠٠ واللهى طنط سميرة و عمى كامل و لبنى كلهم زعلانين من إللى حصل و نفسهم يشوفكى
إيلا ٠٠٠ سلميلى عليهم أوى . و آنا هاجى ازورهم قريب ..
أميرة ٠٠٠ و عمر عامل معاكى ايه
إيلا ٠٠٠ أهو ايام و بنقضيها مع بعض
أميرة ٠٠٠ أيه يا إيلا مالك كلامك مش عجبنى
إيلا ٠٠٠ واللهى تعبان يا أميرة .. عمر كمان بيتهز اى فرصه عشان يعيرنى انه اشترانى بفلوسه .. بيعاملنى وحش اوى . لدرجة انه مد أيده عليا
أميرة ٠٠٠ ( بقلق قالت) طيب و الولاد
إيلا ٠٠٠ لاء الولاد بيعاملهم كويس . دى حاجة مستغربها
أميرة ٠٠٠ طيب هتعملى معاه ايه
إيلا ٠٠٠ مش عارفه . لكن انا مش قادره استحمل اهاناته. عشان كده ناويت اتكلم معاه ياخد الشقة و العربيه انا مش عايزه حاجة منه بس يسبنى فى حالى و يطلقنى
أميرة ٠٠٠ غبية و تطلعى من المولد بلا حمص
إيلا ٠٠٠ بس اطلع بكرمتى.. انا كنت غلطانه لما وافقت على الجواز منه . ماكنش لازم اسمع كلامك
أميرة ٠٠٠ خلاص إللى حصل حصل . بعدين انا كنت هعرف منين انه هيطلع كده
إيلا ٠٠٠ أنا مش بلومك. انا بس بفضفض معاكى من وجعى ..
هنا سمعت إيلا صوت فتح باب الغرفة
إيلا ٠٠٠ أميرة . عمر جه انا هقفل دلوقتى بس ياريت تبعتيلى رقمك و رقم لبنى
أميرة ٠٠٠ حاضر
( إنتهت المكالمة)
انهت إيلا المكالمة ثم ركضت إلى الفراش و استلقت على الفراش متصنعه النوم
و عندما دخل عمر الغرفة نظره إليها .. هو يعلم انها مازالت مستيقظة لذلك جالسه بجوارها و بدء يلمس جسدها بجرأه لذلك بدء يعلو صوت أنفاسها ثم تجرأ أكثر فى لمساته هنا نهضت إيلا بسرعة من على الفراش لذلك قال عمر
عمر ٠٠٠ يلا قومى و بطلى شغل العيال ده
إيلا ٠٠٠ بس انا عايزه نام
عمر ٠٠٠ هتنامى بس بطريقتى .
إيلا ٠٠٠ لو سمحت مش بحب الطريقه دى فى الكلام
عمر ٠٠٠ آمال بتحبى ايه طريقة . مثلآ طريقة الدكتور النحنوح بتاعة الصبح
إيلا ٠٠٠ ( بضيق قالت) تقصد ايه بتلميحك ده ..مش كفايه انى ماتكلمتش على إللى عملتو مع الدكتور
قال عمر وهو ينظر لها بغضب حاد
عمر ٠٠٠ أنتى احمدى ربنا .ان الولاد كانوا موجودين إلا اقسم بالله كنت شوهت وشك الجميل ده
بلعت ريقها بأرتباك وقال
إيلا ٠٠٠ و ليه كل ده . هو انا عملت ايه . انت كنت واقف شوفت كل حاجة
عمر ٠٠٠ هى دى المشكلة انى كنت واقف و حضرتك مش فارق معاكى وجودى . امال لما اكون مش موجود بتعملى ايه
إيلا ٠٠٠ زى ما تكون موجود بالظبط . لانى انا مش بوشين . و إللى بعملو فى وشك هو إللى هعملو فى ضهرك
هنا جاء صوت أشعار بوصول رسالة لآيلا
عمر ٠٠٠ أيه الصوت ده
إيلا ٠٠٠ ده صوت رساله
عمر٠٠٠ مين باعتلك رسالة
إيلا ٠٠٠ أميرة
عمر ٠٠٠ وهى جابت رقمك منين
إيلا ٠٠٠ دى رسالة على ماسينجر ..
عمر ٠٠٠ أنا مش قولت تقطعى علاقتك باى حد فى المكان ده
إيلا ٠٠٠ أنت كنت تقصد أهل حمزةبس . ده كمان انا مش مقتنعه بيه
عمر ٠٠٠ مش مهم تكونى مقتنعه مش مهم رأيك خالص المهم قولى حاضر وبس و تنفذى إللى انا قولتو
إيلا ٠٠٠ ما كفايه بقى . هو انا عشان ساكته مش راضيه اتكلم تسوق فيها اوى كده اسمع ......
قطع عمر عبارتها و هو يقول
عمر ٠٠٠ صوتك ميعلاش و انتى بتكلمينى. ده أول
و آخر تحذير ليكى . عشان لو اتكرر تانى متلوميش غير نفسك
إيلا ٠٠٠ يعنى هتعمل ايه هتضربنى ولا هتغتصبنى زى كل مره . تعرف انا مبقاش فارق معايا حاجة لانى متوقعه منك الأسوأ
عمر ٠٠٠ و الأسوأ هتشوفى منى دلوقتى.
قبل ما يقترب منها عمر ركضت إيلا للحمام و أغلقت الباب من الداخل
هنا بغضب حاد طرق عمر على الباب
عمر ٠٠٠ افتحى الباب يا إيلا
إيلا من وراه الباب قالت
إيلا ٠٠٠ مش هفتح ياريت بقى تسيبنى فى حالى
عمر ٠٠٠ اقسم بالله لو مافتحتيش هكسر الباب
إيلا ٠٠٠ لو حاولت تكسر الباب انا هصوت و ألم عليك سكان العمارة كلها.
بنفاذ صبر قالت
عمر ٠٠٠ إيلا افتحى الباب قبل ما أفقد أعصابى
لم ترد إيلا عليه بل اكتفت بجلوس خلف باب الحمام وهى حضنه قدميها و تبكى بصمت
علم عمر من صوت بكائها انها خلف الباب وانه لو قامه بكسر الباب سوف يأذيها لذلك ركلة الباب بقوة ثم غادر الغرفة وهو يصفع الباب ورائه بقوة
و ذهب إلى التراس و أشعل سيجارة بدء ينفخ دخانه فى الهواء بغضب
اما إيلا عندما سمعت إيلا صوت غلق الباب ظنت أن عمر انصرف من المنزل
هنا وقفت إيلا تحت الدش بملابسها وهى تبكى
و جعلت دموعها تختلط بمياه الدش هى تتذكر أصعب لحظات حياتها ظلت ساعة تحت الدش حتى بقت أهدى لذلك خرجت من تحت الدش و نزعت ملابسها المبلوله من عليها ثم لفت جسدها ببشكير
وخرجت من الحمام ..كانت الصدمه عندما رأت عمر أمامها جالس على الكرسى يدخن سيجاره بغضب لكنه عندما رأها بهذه الهيئه المثيرة التى جعلته بنسى غضبه و ينسى كل شئ . وهو يتأملها من رأسها إلى أسفل قدميها
أما إيلا كانت وقفه مكانها لا تعرف ماذا تفعل حاولت تركض إلى الحمام مره أخرى لكن عمر يتركها
عندما وقف عمر أمامها لذلك ظلت ترجع للخلف بخوف لذلك قالت
إيلا ٠٠٠ هتعمل ايه....عمر اسمع المردى مش هسمحلك تغتصبنى زى كل مرة. عمر ابعد عنى و سيبنى فى حالى بقى
ظل عمر يقترب منها بصمت و هو ينظر لها فقط برغبة دون أن يرد عليها . و هى ترجع للخلف بخوف وتوتر وهى تقول