رواية الدميمة والوسيم الفصل الحادي عشر 11 بقلم جهاد محمد
فتح عيونة بنزعاج من اثر الضوء علي وجه
حاول ينهض ثم جلس بتعب وهو يحس بألم خفيف في راسه "نظر الي احلام التي كانت تجلس علي كرسي نائمة وبيداها قطعة من قماش "اقترب منها وهو يبتسم علي حنيتها
وضع يده علي يداها لكي يستقيضها بهدوء
احلام احلااااام قومي
فتحت احلام عيونها فورا "خالد انت كويس
خالد:اهدي يا حببتي انا كويس "ايه الي منيمك كده يا احلام
احلام:انت كنت سخن كان لازم حد يسهر جمبك
خالد:طيب قومي تعالي نامي جمبي
قامت احلام ثم لفت الى الجهه الاخري ثم مدد جسدها
اقترب منها خالد ثم اخذها في حضنه
احلام:خالد انت تعبان مش عايزة اتعبك
خالد:انا بقيت كويس وبعدين انا هفضل مرتاح طول ما انتي في حضني
سرحت احلام وهيا تتذكر اسم دنيا الذي سمعته منه اول مرة هو يغلط في اسمها "ومرة ثانية وهو تحت تأثير سخونية
خالد:احلااااااام مالك سرحانة في ايه
احلام:ابدا يا خالد تعبانة من قلت نوم تصبح علي خير ثم لفت جسدها للجهه اخري وهيا تغلي من دخلها
مدد خالد جسده بجورها ثم اقترب منها وهو يحضنها من خلف ثم ذهب في نوم عميق من اثر تعب ومثل احلام التي كانت متعبه من سهرها طول ليل بجوارة
..................
تسحبت ببطئ الي داخل المنزل ثم ذهبت الي مطبخ تعد له الفطور قبل ذهابة الي العمل
خرج عماد من المرحاض الذي في صالة
عاري الصدر ويرتدي بنطلون "دخل المطبخ
وقع نظره عليها وهيا تعد له فطور "تأفف بضيق منها "اقترب منها وهو يصيح فيها
ايه الي جابك يا مني احنا مش اتفقنا
استدارت له مني وهيا تبتسم "ايه يا حبيبي جاية حضرلك الفطار مين هيحضرهولك
عماد:انا هحضره لنفسي ممكن بقي تروحي شقتك بجد انا بدأت اتخنق
احست مني بخجل من نفسها "وضعت كل شئ امامة ثم اعتزرت منه ثم رحلت من امامة
اسرع وراها عماد وهو يمسك يداها ليوقفها
عماد:انا اسف بجد يا مني مقصدش حاجة
انا والله خايف عليكي من نفسي ومن كلام ناس يا مني انا وانتي مكان مقغول علينا خايف اضعف قدام حبي ليكي وكمان خايف من كلام ناس انا مش هستحمل حد بجيب سرتك
مني:خلاص يا عماد انا مش هاجي هنا تاني
وقت متحب تشفني ابقي كلمني عن اذنك
رحلت من امامة ثم سمحت لدموعها بالهبوط
وضع يداه في جيبه وهو يبتسم علي شكلها
ولسه يا مني لما خليتك تعيشي الي عشته مبقاش انا عماد علي حق
..............................
استيقض علي رنين هاتفهة المتكرر منذ صباح
نظر علي شاشة الهاتف كانت دنيا ثم راقب الباب وهو يرد عليها "ايوة يا دنيا
دنيا:اهلا يا استاذ خالد اهلا ممكن اعرف اختفيت فين امبارح ومبتردش عليا ليه
خالد:وهو يكح "امبارح تعبت يا دنيا مقدرتش استحمل لجو فا رجعت
دنيا:من نفسك كده طيب علي اقل بلغني
المهم انت عامل ايه
خالد:الحمدالله بقيت احسن
دنيا:تمام كويس"انا كمان رجعت واخت معاد مع بابا ليك النهاردة عشان تتكلم معاه
خالد"بانفعال"معاد ايه بقولك تعبان وجسمي مكسر وبعدين ازاي تخدي معاد من غير مترجعيلي يا دنيا
دنيا:ارجعلك في ايه يا خالد "اسمع بقي انت من ساعة مجيت من سفر وانت متغير معايا
خالد لو مجتش كلمت بابا النهاردة انا هرجع معاه المانيا وهسيب هنا خالص
خالد:حاضر يا دنيا هاجي هاجي اكلمة
دنيا:تمام يا بيبي هستناك النهاردة يلا شاو
قفل خالد وهو بتنهد بثقل "ظل يفكر في احساسة اتجاه دنيا واحلام فهل يعقل ان يحب الاثنين "نعم كل وحدة تتميز في شئ
دنيا انها فتاه في غاية الجمال والانوثه والدلع
اما احلام حنونة جميلة من دخلها يحس معاها براحة والامان والاستقرار "لابد يختار بينهم
ظل يتحدث نفسه ماذا يفعل "اف اعمل ايه بس ياربي معقول بحب الاتنين"ايوة انا شكلي اتعلقت بأحلام حاسس انها بقت جزء من حياتي مبقتش بشوفها وحشه زي الاول خالص
بقيت اشوف جملها من جوة وطبتها وحنيتها
بس بردو انا محتاج وحدة حلوه انثي معايا
تنسيني دنيا كلها زي دنيا "اعمل ايه بس اختار مين فيهم انا مش عارف ابعد عن اي وحدة فيهم
اخذ الهاتف ليتصل بعمته يشرح لها مشكلتة بالتأكيد عندها حل له
..........................
احلام:انتي غلتطي يا مني يا حببتي مينفعش تبقي لوحدكم في شقة متزعليش يا حببتي
ردت مني عليها عبر الهاتف "لا يا احلام الحكاية مش كده عماد متغير انا حساه يوم حلو معايا ويوم وحش معرفش بجد هو عايزني "سعات بيحس انه مش طايق يبص في وشي وسعات بحس انه بيموت فيا "حاولي يا احلام تنزلي بالله عليكي
احلام:طيب حاضر هحاول "وانا هكلم عماد
مني:ماشي يا احلام "قليلي بقي عاملة ايه مع خالد لسه بردو بيتهرب منك
احلام:لا يا مني بالعكس خالد اتغير معايا بقيت بحس ان بيموت فيا بس
مني:بس ايه يا حببتي قوليلي
احلام:خالد في وحدة في حياتة اسمها دنيا
معرفش ظنوني صح ولا لا
مني:يا بنتي لسه قيلا انه بيموت فيكي يبقي ازاي في وحدة في حياته
احلام:معرفش يا مني معرفش هو غلط قدامي كذا مرة وقال اسمها
مني:احلام حببتي متنكديش علي نفسك
مدام شايفة ان جوزك بيحبك انسي اي حاجة وبعدين ممكن تكون حببته القديمة ممكن زملته اي حاجة مهم انتي انسي خالص
احلام:هحاول مهم هقفل دلوقني عشان معايا مكالمة "قفلت احلام معاها ثم ردت علي مكالمة احمد "صباح خير يا مدام احلام
احلام:صباح نور يا دكتور
احمد:انا اسف علي الي حصل امبارح
احلام:انا الي اسفة علي معاملة خالد ليك
احمد:لالا عادي انسي "مهم انا كلمتك عشان عايز اقبلك النهاردة في المستشفي هنا
هكشف عليكي ونعمل تحاليل اللازمة كلها
وان شاء الله لو طلعت موجب "هفهمك علي الخطوة التانية
احلام:اوك يا استاذ احمد هاجي لحضرتك في المعاد "بس انا عايزة اجي لوحدي وانا معرفش العنوان انا لسه مخذتش علي هنا
احمد:انا هاجي بنفسي اخدك يا مدام احلام
احلام:اتفقنا يا استاذ احمد
وفي لحظة اتي خالد بعد سمع اسم احمد
خالد:بتكلمي مين يا احلام
تجاهلت احلام سؤاله "ثم قفلت مع احمد
اقترب منها وهو ينفعل امام وجهها "ردي عليا كنتي بتكلمي مين دلوقتي انا سمعك بتقولي احمد "الواد ده كلمك تاني
احلام:اه كلمني عادي كان بيطمن عليا
خالد:بانفعال"نعم ياختي يطمن عليكي ليه
احلام:عادي يا استاذ خالد بيطمن زي ما اصدقائك البنات بيطمنوا عليك كده
اقترب منها خالد وهو يمسك يداها بقوة
بصي بقي انتي شكلك مش مظبوط اليومين دول اوعي تفتكري ان زيهم هنا وان هسمحلك يبقي ليكي اصدقاء ولا تعملي زيهم
نفضت احلام يداها بقوة منه "اشمعنا انت
خالد:انتي هتحطي راسك براسي انا راجل
وانتي مراتي تمشي علي طوعي انا "واسمعي بقي من هنا ورايح لو سمعتك بتكلمي الواد ده انتي حرة ولو علي عملية انا رافض ان الزفت ده يعملها انا هوديكي احسن مستشفي بس ده لا
احلام:اشمعنا يعني ده راجل محترم
قطعها خالد بصرامة"هيا كلمة وحدة قلتها
احلام:طيب يا خالد مدام كده بقي "انت كمان اقطع علاقتك بدنيا بتعتك دي الي بسببها بتخرف بأسمها وكمان بتغلط بأسمي بسببها
تغير وجه لون خالد "ثم ارتبك وهو يتحدث
ايه الهبل الي بتقليه ده "انا انا مفيش حاجة بيني وبنها بالعكس هيا زي زميلة عادية وكمان
هيا ليه حبيب تاني بتحبه اصلا وهيتجوزو
احلام:ببكاء امال بتجيب سيرت اسمها ليه وانت نايم وتقول انك بتحبها انا سمعتك بوداني
خالد: انتي فاهمة غلط "يمكن كنت اقصد دنيا اختي "اصل انا ليا اخت في رضاعة بس قربتي من بعيد كنا بنحب بعض اوي اوي "بس للاسف ماتت "هيا كانت اختي الوحيدة يا احلام
احلام:وهيا تمسح دموعها "بس انا عمري ما سمعت ان ليك اخت في رضاعة
خالد:يا حببتي هتسمعي منين بس"هيا هجرت لأمريكا معايا انا وعمته وماتت هنا
احلام:الله يرحمها "يعني انت مش بتحب وحدة تانية يا خالد
ابتسم خالد وهو يأخذها من خصرها الي احضانة
لا يا عبيطة بحبك انتي وبس يا روحي
ابتسمت احلام بفرحة ثم ضمته بشدة "وانا كمان بموت فيك يا احلي واجمل حاجة في حياتي
...............................
اتت دنيا بالعصير في غرفة صالون ثم جلست بجوارة "تهمس له في اذنيه "وحشتني
خالد:وانتي كمان يا حببتي قليلي فين ولدك
دنيا:جاي حالا يا بيبي "عيزك تتفق معاه علي معاد الخطوبة يا بيبي ارجوك
خالد:حاضر يا حببتي حاضر
اقتربت دنيا منه اكثر"مالك يا خالد ليه مش حاسة انك فرحان زيي
خالد"وهو يحسس علي وجهها"لا يا حببتي فرحان اقتربت دنيا امام شفتيه تطبع قبلة خفيفة
بحبك يا بيبي "ابتعد خالد عنها "وانا كمان
دنيا:في ايه يا خالد بعدت عني كده ليه
خالد:انتي مش بتقولي والدك جوة مينفعش
دنيا:اف يا خالد بقالك سنين هنا ولسه محافظ علي عادات المتخلفة الي في مصر
خالد:دي مش عادات متخلفة يا متخلفة دي اصول متربي عليها مينفعش اقرب منك والدك جوة
افرضي شفنا يبقي منظرني ايه
وفي لحظة اتي والدها فوزي وهو يرحب بخالد
فوزي:اهلا اهلا يا خالد يبني ازيك
خالد:الحمدالله يا عمي بخير
فوزي:دنيا كلمتني كتير عنك وقلتلي ان في بينكم قصة حب وانك عايز تخطبها
خالد:فعلا يا عمي انا جاي اطلب ايديها
فوزي:طيب فين اهلك يا خالد مجوش ليه
دنيا:ليه يا بابي يجو اصلا
فوزي:دنيا اسكتي انتي خالص خليني اتكلم
خالد:يا عمي اهلي عيشين في مصر وانا هنا عايش مع عمتي بس هيا حاليا في نيويورك
وانا هنا عشان شغلي
فوزي:تمام تمام يا خالد "انا مرتحلك يبني وحاسس انك شخص كويس "مهم انا موافق
حدد معاد انت ودنيا
دنيا :الاسبوع جاي يا بابي هنعمل الخطوبة وبعدها جواز علي طول ايه رايك يا بيبي
خالد :الي تشفوه
........................
انتظرت احلام في مكتبه نتيجة الفحوصات والتحاليل
كانت تضع يداها علي قلبها بخوف
دخل احمد عليها مكتب وبيدة نتيجة الفحوصات
احلام:طمني يا دكتور احمد
احمد:بابتسامة واسعة " اطمني تحليل بعض منها موجب يا احلام 80% نجاخ العملية نسبه كبيرة الحمدالله
احلام:بفرحة بجد يا دكتور يعني مفيش اي مانع
احمد:لا ابدا مفيش خالص تقدر نعمل عمليه في معاد المحدد"مهم لازم نتفق علي الخطوة الثانية
احلام:ايه هيا الخطوة تانية يا دكتور
احمد:اولا مكان العملية اتغير "هيبقي في المانيا " "غير ان عملية هتاخد شهور
وانتي عايزة تعملي عملية من غير ما خالد يعرف "فا هيبقي صعب
احلام:فعلا صعب"كده خالد لازم يعرف انا كنت عايزه اعملها ليه مفاجأه
احمد:انا من رايي تفهميه انك نزلا مصر
تغيري جو وبكده مش هيعرف حاجة
احلام:صعب جدا "المهم انا هتكلم معاه وهرد علي حضرتك انا بجد متشكرا جدا ليك
احمد:علي ايه يا مدام احلام انتي تستهلي كل خير
.......................
جلس خالد ينتظر زوجته في منزل بعد رجوعة من خارج "كان الغضب ينهش فيه
اقتربت من عمته عفاف الذي جائت لتتحدث معه
عفاف:اهدي يا خالد ممكن تكون نزلت تجيب حاجات
خالد:من غير متقولي ولا تكلمني ولا حتي تعبرني "ماشي يا احلام نهارك اسود
عفاف:وهيا تبتسم "انت شكلك وقعت علي اخر
خالد:ونبي يا عمته سبيني انا مش عارف اعمل ايه بجد هتجنن "معقول بحب الاتنين
عفاف:لا طبعا "انت بتحب وحدة فيهم يا خالد
انا عارفة ان دنيا في حاجات اي راجل بيحبها بس احلام فيها حاجات مش عند اي بنت يا خالد عشان كده متخسرهاش
خالد:انا مش قادر اخسر دي ولا دي انا بحبهم يا عمتى هما الاتنين "مش عارف اعمل ايه
عفاف:تعمل ايه في ايه "مفيش حل انك تفضل مع مراتك وتعيش معاها وبعدين انت حكتلي علي موضوع العمليه لو عملتها ونجحت مش هيبقي في مشكلة يا حبيبي
خالد: ايوة انا هخليها تعملها بس مش علي ايد الواد ده خالص انا مش طيقة
قامت عفاف وهيا تبتسم" يا عيني علي غيرة
خالد:رايحة فين يا عمتى خليكي بيتا معايا
عفاف:هبات يا حبيبي بس ورايا مشاوير واشغال يلا انا هروح اشوف مشاويري تكون احلام رجعت
خالد ماشي يا عمتى ""غادرت عفاف المنزل
ثم قام خالد امام الشرفة ينظر الي شوارع
ويشم رائحة الهوا لعلها تساعده علي اتخاذ القرار "وقع نظره علي زوجته وهيا تنزل من سيارة احمد
حولت ملامحة الي غضب جامح "اقترب من الباب ينتظرها بعبوس وغضب وبركان
دخلت احلام المنزل ثم تفاجئت به وهو امامها
خفق قلبها بخوف من شكلة ومن وجودة
احلام:خالد انت هنا من امتي