رواية انا والشيطان الفصل الحادي عشر11
الحلقة الحادية عشر
أنا والشيطان
ولما روحت عند خالتي فارس هو اللي فتح الباب .
ولما فارس فتحلي وبصيت في وشه شوفت حاجة خلت اعصابي سابت وجسمي كله اتنفض من الخوف .
لقيت في وشه نفس أثر الجرح اللي حصل في وش عم مندور لما كنت بقاومه بنفس الشكل وكمان شكل الجرح جديد !!!!!!
دخلت وحسيت اني مش فاهمه حاجة .سألته عن سبب الجرح ؟ حسيت انه اتلخبط في الكلام وقالي ان كان في واحد حرامي عاوز يسرقه وانه اشتبك معاه وانجرح اثناءه اشتباكه .
عملت نفسي اني صدقته واتكلمت معاه شوية وسألته عمل اي مع عم مندور قالي انه لسه مش راحله ولكنه هيروح ويبهدله علي اللي عمله ده .
قولتله ملوش لزوم خلاص انا علمته الادب بما فيه الكفاية .
واختصرت الكلام مع فارس ومشيت وانا مذهوله ومش فاهمه .
روحت علي بيت عم مندور ورنيت جرس الباب وعرفت ان مفيش حد جوه.
سألت الجيران عليه قالولي ان الشقة دي اجرها شاب من فترة بسيطة وانه مش بييجي فيها الا كل كام يوم مرة ويقعد شوية ويمشي .
معقول ان فارس بيتنكر في شخصية عم مندور ؟ طيب ازاي انا مش لاحظت ده ؟ !!!!! ومعقول خالتي كانت عارفة وهي اللي بتوديني له !!! طيب هما عملوا كل ده ليه ؟
ولما هو نفسه فارس ليه اتهجم عليا وكان عاوز يغتصبني ؟ رغم اننا مخطوبين .
طيب انا لازم اوقعه واكشفه وافهم كان بيعمل كده ليه ؟
روحت للمستشفي واستلمت شغلي زي كل يوم .
وقابلت مروة زميلتي اللي حسيت انها واخدة مني موقف ومش بتكلمي وتضحك زي كل يوم .
كنت عاوزة احكيلها علي اني اكتشفت ان فارس هو نفسه عم مندور علشان تفكر معايا هو عمل كده ليه واعمل اي بعد كده .
روحت كلمتها وقولتلها مالك يا مروة واخدة مني جنب ليه ؟
حاولت تظهر انها مش متضايقة مني .لما لقيتها مش عاوزه تصارحني متضايقة مني ليه مش رضيت اكلمها في موضوع فارس .
واول ما شوفت دكتور معتز طلبت منه اني اتكلم معاه .
وفعلا بعد شوية دخلت غرفة دكتور معتز وقولتله علي اللي حصل واني شاكه ان فارس هو نفسه عم مندور .
دكتور معتز قالي طيب هو ليه يعمل كده ؟ اكيد في سبب خلاه يعمل كده .
قولتله لاني كنت رفضه الارتباط بيه .
: قالي احنا لازم نتأكد الاول ان دي مش تهيؤات .
: يعني انت فاكرني مجنونة وان التهيؤات وصلت بيا للدرجة دي !!!!
: لا طبعا مش مجنونة .لكن احيانا التهيؤات ممكن تكون اكتر من كده .
: علي فكرة يا دكتور انا مش بيتهيألي وعاوزه حضرتك تساعدني .
: انا فعلا هساعدك .لكن محتاج انك تقوليلي عنوان الشيخ مندور ده .
.وفعلا اديت لدكتور معتز العنوان .خرجت من عنده لقيت مروة قاعدة مستنياني .
سألت مروة هي مستنياني ليه ؟
مروة قالتلي انها حاسة ان انا بحب دكتور معتز .
: انا مش انكر ان دكتور معتز انا معجبه بيه لكن مش حب .
: علي فكرة عيب عليكي كده لانك مخطوبة .عاوزة منه اي؟
: انا مش عاوزه منه حاجه ومش بعمل حاجة غلط انا معجبة باخلاقه واسلوبه مش اكتر .
: اوعي تكوني فاكره انه ممكن يحبك .ولو هو بيعاملك كويس ده بس علشان ظروف مرضك .
: انتي عاوزة توصلي لايه يا مروة ؟ وايه اللي مزعلك اوي كده ؟
: انا عاوزة مصلحتك يا هالة ومش عاوزاكي تعيشي في وهم .
: متخافيش عليا يا مروة انا مفيش حاجة بيني وبينه ولا بفكر فيه .
حسيت من كلام مروة انها غيرانة اني معجبة بيه .بدأ يرجعلي الشك تاني ان اللي شوفته بين دكتور معتز وبين مروة كان حقيقي مش تهيؤات .
ولما خلصت شغل وخرجت علشان اروح البيت لقيت دكتور معتز مستنيني بعربيته علشان يوصلني .
فرحت اوي وركبت معاه وطلب مني انه قبل ما يوصلني اني اعرفه بيت عم مندور .
وفعلا عرفته بيت عم مندور وبعدها وصلني البيت .واثناء ما كنت راكبة معاه قعدنا نتكلم كتير .
مش هنكر ان كل مرة كنت بتكلم فيها معاه كنت بحس بأنجذاب له اكتر .
لكن دلوقتي انا مش عارفه ايه من اللي انا شوفته تهيؤات وايه منها حقيقة .
تتبع...