رواية الحب الدائم رغم البعد الفصل العاشر 10 بقلم جاسمين محمد
رواية الحب الدائم رغم البعد الفصل العاشر 10 بقلم جاسمين محمد
البارت العاشر
الست: متخافش يابني انت مش هتحب غير حياه اطمن
فهد: وانتي اي عرفك والاحساس ده اي
الست: هتعرف كل حاجه مع الايام
فهد: هعرف اي
فهد: فهميني قصدك اي
الست: الايام هتفهمك وسابته ومشت
فهد قعد يفكر في كلام الست والايام هتثبتلو اي واي الاحساس اللي بيحسه ناحيه جاسمين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الصبح
فهد نايم قدام البحر علي الارض والتلفون عمال يرن راح صحي ومسك التلفون
محمد : فينك يافهد لحد دلوقتي
فهد: قول صباح الخير الاول
محمد: صباح النور فينك
فهد: راحت عليا نومه قدام البحر في حاجه
محمد: الساعه 10ياستاذ يلا عشان الشغل
فهد: حاضر شوي وهكون عندك
محمد: تمام سلام
فهد: سلام وقفل وقام راح عند العربيه وركب ومشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادم: بدوري علي اي من بدري ملاحظك عماله تتلفتي حوليكي
جاسمين: ها لا عادي مش بدور علي حاجه
ادم: علي ياجاسي دانا بقيت عارفك
جاسمين: عادي مافيش حاجه تعال نشوف امل خلصت ولا لع خلينا نبدا
ادم: تمام يلا وراح غمزلها
جاسمين: مش مطمنه للغمزه دي بس يلا لم نشوف اخرتها
ادم: ههههههه يلا ياجاسي
جاسمين: ها خلصتي
امل: اه خلاص اهو
جاسمين: اشطااا يلا نبدا
ادم: يلا وبداو يشتغلو
فهد: صباح الخير
الكل: صباح النور
جاسمين: صباح اي الضهر هياذن ياستاذ
فهد: وانتي مالك انا اقول اللي عايزه في اي وقت
جاسمين: مينفعش
فهد وهو متعصب: وانتي مالك خلي بالك من شغلك ومالكيش فيه انتي جي يومين شغل وهترجعي بلدك تاني فتقعدي ساكته انتي سامعه
انتي مش تبقا بتتعلمي علي حساب الشركه وتشرطي علينا انتي تعمل كل حاجه مطلوب منك وبس انتي سامعه
جاسمين بزعل: سامعه يافندم بعد ازنكم وسابتهم ومشت
امل بصت لافهد وجرت ورها
ادم: اي اللي انت قولته ده يافهد ليها هي بتتعلم بجهدها وشطارتها
فهد: اه مانت لازم تدافع عنها مش بقيت الممززز اللي دايما معاها
ادم: فهد تتلم خالص ومتتكلمش عليه انت سامع هي انضف من اي بنت بتشوفه وسابه ومشي
فهد بصوت عاليه بعد مبص حوليه ولاقي الكل واقف بيتفرج
فهد بصوت عالي: كله علي شغله
وراح هو دخل علي مكتبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادم وامل طلعو لاقي جاسمين واقفه قدام الشركه وعماله تعيط
امل خادتها في حضنها وبطبتطب عليها وتهديها
ادم: جاسمين اهدي وفكك منه مهو انتي عارفه انه صعب وكنتي بتقولي عليها اي
جاسمين وهي بتعيط: معقد
ادم وامل: هههههههه يخربيتك
ادم: سبحان الله في عز مانتي بتعيطي بتضحكي يخربيتك
جاسمين بعيط: بس ياض انت مالكش دعوه بي
ادم: اي ده هو انا مش استاذ ولا اي انتي بتقلبي ليه كدا احترميني يابت انتي
جاسمين: عاجبك ولا لع ياض
ادم: هو انتي مقدرتيش عليه تقدري عليا ولا اي يابت انتي
جاسمين: انت مش ابن عمو يعني انتو الاتنين واحد صح
ادم: ولا اعرفه ياختي
جاسمين: يالهووي طلعت واطي وتبريت من الواد
ادم: اه يلا نطلع نكمل يخربيتك الشغل
جاسمين: يلا يابني
ادم: امل متسكتي البت دي اي ابني دي
امل: وانا ماللي مش انت اللي بداتو تهزرو مع بعض
ادم: فعلا انا اللي جبته لنفسي يلا ياختي منك ليها
جاسمين وامل: يلا ياخوي.
ادم: حتي انتي يامل وربنا هو اللي ينفع معاكم انا غلبان وكله بيجي عليا
امل: بطل فعل ويلا ياعم انت وراحو دخلو الشركه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادم وهم بيشتغلو لقي تلفونه بيرن
ادم: الي ايو يابابا
محمد: تعال علي مكتبي دلوقتي
ادم: حاضر جي اهو سلام
محمد: سلام
امل: في اي
ادم: معرفش اروح اشوف في اي واجي
امل: تمام
ادم راح وبيدق علي الباب
محمد: ادخل
ادم: في اي
محمد: كنت بر ليه انت وامل وجاسمين
ادم: الاستاذ فهد زعقلها وقالها كلام يزعلها وهي طلعت وانا وامل طلعنا ورها هدنها ودخلنا مع بعض
محمد: فهد زعلها ليه قالها اي
ادم: قالها انها بتتعلم علي حسابهم وانها مكنتش تعرف توصل للي هي فيها غير بمساعدتنا ليها
محمد: رن علي فهد وخلي يجيلي دلوقتي
ادم: حاضر ومسك تلفونه ورن علي فهد
ادم: تعال عند مكتب بابا بسرعه
فهد: حاضر وقفل
محمد: هم بيجو يشتغلو بمجهودهم يعني هم بيساعدونا
ادم: انا ماللي قول لفهد كدا والباب بيخبط
محمد: ادخل
فهد: في اي
محمد: اي اللي انا سمعتو ده ياستاذ فهد ياللي بقول عليه عاقل عنهم
فهد: سمعت اي
محمد: سمعت انك زعقلت لجاسمين وزعلتها
فهد: هي اللي لسانها طويل وكل متشوفني تشتمني
محمد: انتو الاتنين مش بطيقه بعض اصلا بس كنت تستحمل انت الكبير
فهد: ليه هي بنتي عشان استحمله
محمد: فهد متزعلش حد منك وهي بتشتغل بمجهودها
فهد: طيب وسابهم ومشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اخر اليوم وكله مروح وامل وجاسمين ماشين مع بعض وراح فهد وقف قدامهم بالعربيه ونزل
فهد: رحتي قولتيلو وحرشتي عمي عليا بس مش هنسهالك ياجاسمين وحسابك معايا بيكبر ياللي جي من الشارع وعايزه تعملي عليا واحدها
جاسمين: فهد تتلم خالص انا مش جاي من الشارع
فهد: فهد حاف كدا من غير استاذ او بيه
جاسمين: اه حاف
فهد: تمام وانا اعرفك كيف تقولي فهد حاف كدت وراح ركب العربيه ومشي
امل: هو ممكن يعمل اي المتخلف ده
جاسمين: ده بوق علي الفاضي متخافيش يلا نروح ونام
امل: ربنا يسترها يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم
فهد راح الشركه لاقي جاسمين واقفه عماله تهزر مع ادم وشاب تاني بص عليها بقرف وراح دخل مكتبه جاسمين لاحظت بصته عليها وتنشته وكملت كلامها
جاسمين: بجد ياحمد شغلكم كويس وشكرا علي مساعدتك ليا
احمد: العفو وانا موجود في اي وقت احنا خلاص بقينا اصدقاء
جاسمين: وانا اتشرفت بصداقتك اروح اشوف امل واكمل شغلي
ادم: تمام روحي ياجاسمين
فهد قاعد في مكتبه وعمال يبص علي جاسمين اللي كل شوي بتهزر مع ادم مره ومع مروان والبنات وتعصب جدا راح مسك السماعه وطلبها هي وامل
جاسمين: ممكن ندخل
فهد: ادخلو
امل: في حاجه ياستاذ فهد
فهد: وصلتو لحد فين في التجربه
امل: احنا لسه بدين فيها امبارح يعني ملحقناش
فهد: هو اي اللي لسه بداين مهو لازم تشتغلو بسرعه ولا هتفضلو تهزرو
امل: احنا شغلين ومش بنهزر
فهد: ليه مش شايف هزاركم اليوم كله مع ده وده وكل كلامه وهو باصص علي جاسمين اللي مطنشه خالص
امل: تمام ياستاذ فهد هنحاول نشتغل ونخلص بسرعه
فهد: تمام يلا روحو علي شغلكم وانتي هتيلي فنجان قهوه
جاسمين: انا مش بتاعت الشاي ومش خدامه
فهد: تجيبلي القهوه دلوقتي وراح قعد علي الكرسي بتاعه
امل: تمام ياستاذ فهد وراحت شدة جاسمين وطلعت
جاسمين: انا مش هجيب حاجه لحد
امل: عشان خاطري انا هاتي زي بعضو ده فنجان
جاسمين: ماشي وراحت تعمل الفنجان القهوه
وهي بتعملو وقفت تبص للفنجان شوي وراحت جابت حاجه من علي الرف وحطط منها في الفنجان
جاسمين:ان مخليتك تحرم تقولي هاتيلي قهوه تاني مبقاش انا جاسمين
وراحت شالت القهوه وراحت عند فهد وخبطت الباب
فهد: ادخلي
جاسمين: دخلت وحطت القهوه علي المكتب اتفضل ياستاذ فهد
فهد: سيبي واطلعي
جاسمين: حاضر وبتسمت وطلعت
بعد مطلعت
فهد بصوت عالي: ااااه جاسمينننننن