رواية بعد فقدان الامل الفصل التاسع 9 بقلم مروة فتحي
صلـو
علـي مـن سڪنت القلـوب محبتـة واشتاقـت العيـون لࢪؤيتـةﷺ“.
________________________________________
علي : هههههههه حلوة دراجولا دي
ريتال : بصوت منخفض نسبياً بس يا علي بابا متدققش فيها لياخد باله
مالك : دا علي اساس انه مسمعتهاش يعني
ريتال : وهي تأكل متخدش في بالك كمل أكلك
حازم : هههههههه انتوا قلبتوا ليه على توم وجيري
ريتال : والله يابني ما أنا دا اخوك اللي عامل فيها مدير في الشركة وفي البيت ... تصدق بعد كل السنين دي ماعرفتش مالك إلا في الشغل
علي : وعرفتي ايه عنه ؟!
ريتال : أنه مستفز وباارد و ... قاطعها و قال
مالك : هو انا عديتلك كام غلطة فكريني كدا اصلي من كتر غلطاتك مش فاكر عددهم
ريتال : استنى بس مكملتش وطيب وابن حلال
ضحك الجميع عليهم وعلى نقارهم
ريتال : ايه معجبكش الكلام يعني الكلمتين دول ما مسحوش اللي قبليهم لم يرد عليها واكتفى بنظرة
ريتال : طيب يا جماعة اقوم اخلص الفايلات اللي ورايا قبل ما يجبلي فايلات الشركة كلها وقفت
مالك
: قال و هو يبتسم كملي اكلك متخافيش مش هجبلك فايلات تاني كفاية عليكي دول
... انتهت من طعامها وكذلك الجميع قامت ريتال لتنظف السفرة ...
مديحه
: لا سبيها هعملها أنا فقامت ريتال بعمل الشاي للجميع اتجه حازم للمطبخ
فقال لها : ايه يا اندبندنت وومن أنا شايف أن مالك ممرمطك في الشركة
النهاردة ههههه
ريتال : و هي تكمل عمل الشاى قالت : اندبندنت يا خويا و هفضل اندبندنت ...
حازم : اومال اي اللي جري بقي ...
ريتال : يابني انا بس بجاريه دلوقتي أنا مستنية اتثبت في الشغل و بعدها اوريه مين ريتال يلا بينا
خرجت و قدمت الشاي ثم جلست معهم في الصالون وتحدثوا في بعض المواضيع
مالك : ريتال هاتي الفايلات نشتغل فيهم
ريتال : اوكي وبالفعل احضرتهم وبدأوا العمل بهم حتي تأخر الوقت فانصرف الجميع للنوم ولم يبقى سواهما تبقوا مستيقظين حتي أنهوا عملهم
مالك : تمام كدا شليهم عشان هناخدهم الشركة أصبح فقالت اوكي ، مالك : تصبحي على خير
ريتال : وانت من أهله وذهب كلا منهما إلي غرفته
وفي
صباح اليوم التالي استيقظ الجميع ارتدت بدلة نسائية باللون الابيض وحجاب
من نفس اللون وحذاء بكعب و حقيبة بنفس لون الحذاء وانسيال نبض بيدها مع
خاتم رقيق خرجت من غرفتها والقت تحية الصباح عليهم
مديحه : ايه القمر دا
ريتال : حبيبتي والله دا انتِ اللي قمر
خرج
مالك من غرفته وهو يرتدي بدلة باللون الرمادي واسفلها قميص اسود وجرافتة
رمادية توجه الجميع الي طاولة الطعام لتناول وجبة الفطور وكلا منهم الي
وجهه عمله
_________________ « صلى على محمد »_________
«في الشركة »
ذهبت ريتال إلي عبير لتتعلم منها وتكتسب بعض الخبرة وبينما كان مالك في مكتبه دق الباب
مالك : ادخل وجدها خطيبته سونيا السيوفي
سونيا : مفاجأة مش كدا
مالك : اهلا سونيا اتفضلي و بعدما جلست قال : تشربي ايه
سونيا : ممكن اسبرسوا ، فطلب لها
سونيا : لقيتك مشغول قولت اجيلك واعملك مفجأة و بما اننا لسه منعرفش بعض قولت لو نخرج نتعرف اكتر على بعض اي رأيك ...
مالك : اكيد هفضي نفسي إن شاء الله
سونيا : استأذنك اروح الحمام خمس دقائق ممكن اسيب حاجتي هنا لحد ما اجي
مالك: ااه اتفضلي
سونيا : بدلع مرسيه يا ميكو
مالك : نعم !!
سونيا : ميكو دا دلعك
مالك : تحمحم وقال يفضل بلاش الاسماء دي وبالذات في الشركة عشان مبحبهاش
سونيا : اوكي على راحتك
ذهبت سونيا الحمام وبالصدفة كانت هناك ريتال وقفت سونيا تعدل من مكياجها الملفت للانظار وهي خارجه اصتدمت ريتال بها بدون قصد
سونيا : بغيظ ااه مش تفتحي وانتِ بتمشي انتِ اتعميتي
ريتال : معلش مقصدش قاطعتها ...
سونيا : دا ايه القرف دا عالصبح هي ناقصة اوعي يا بتاعة أنتِ خليني امشي
ريتال : نظرت لها من أعلي لاسفل فكانت ترتدي فستان قصير مثير وحذاء كعب عالي
ريتال : القرف دا يبقي انتِ يا حبيبتي قالتها بازدراء
سونيا : اي قلة الزوق دي وحدة مقرفة
ريتال : المقرفة دي تبقي انتِ برضو جاتك نيلة وانتِ شبه العروسة البلاستك ...
تركتها
سونيا وذهبت إلي مكتب مالك فلم تجده فجلست على كرسيه و وضعت قدم فوق أخري
وقالت بغرور بكرا هتبقي ذي الخاتم في صباعي و قريب اوي ههههههههه
قطع حبل أفكارها و أحلامها دخول ريتال التي وجدتها جالسه بمقعد مالك
ريتال : بغضب انتِ ايه اللي مقعدك هنا وبتعملي ايه في مكتب مالك ...
سونيا : وانتِ مين بقي عشان تسأليني
ريتال : وانتِ يخصك في ايه يا بتاعة انتِ باستهزاء
سونيا : يخصني و اوي كمان لأنه لمالك واللي يخص
مالك يخصني ...
ريتال : يخصك ازاي يعني و رفرفت رموشها بسخرية
سونيا : يعني أنا مديرتك هنا امشي يلا هاتيلي ميه و يفضل تكون ساقعة .. انتِ لسه واقفة عندك امشي انجري ...
ريتال
: اوكي بابتسامة كبتت بها غضبها توجهت إلى الثلاجة في زاوية المكتب و
أخرجت زجاجة مياه و سكبت منها في الكوب ثم توجهت به إلي سونيا التي ابتسمت
ابتسامة نصر
ثم اقتربت ريتال من سونيا و بدون سابق انذار ألقت المياه
في وجهها و قالت عشان تاني مرة لما تعوزي ميه تجبيها
لنفسك
يا حربوقة أنا مبجبش لحد دا اولاً و ثانياً مش اي وحدة تيجي من الشارع
تؤمرني ثم ابتسمت لها ابتسامة بلاستيكية ، شهقت سونيا بغضبت وصرخت بها
سونيا : أنتِ اتجننتي ايه اللي عملتيه دا انت حيوانة و ... أتي مالك وجد الجو مشاحن بالغضب نظر لهم و قال
هو في ايه اي اللي بيحصل هنا ....
ريتال : مالك أنا جيت لقيت الكائن اللزج دا قاعد في مكانك
مالك : كتم ضحكته فقال انتوا اتعرفتوا على بعض
سونيا : بتكبر أنا اتعرف على وحدة جربوعة ذي دي ، غضبت ريتال وكادت تذهب إليها وتجرجرها من شعرها فامسكها مالك ...
سونيا : بدلع مالك اطرد البنت دي ، دي متعرفش يعني ايه زوق شايف عملت فيا ايه دلقت المية في وشي
نظرت ريتال لمالك وقالت بعصبية سبني عليها يا مالك متقلقش مش هجيبلك مصيبة
أنا بس هجيبها من شعرها اشوفه حقيقي ولا بروكة شكلها من النوع اللي بيركب
اكستنشن سبني ... ثم نظرت له و قالت انت ماسك فيا ليه
سونيا : شوفت مش قولتلك وحدة بيئة افلتت ريتال نفسها من مالك وانقضت عليها ضربتها وشدتها من شعرها حتي كادت تخلعه من جذوره
ريتال : أنا بيئه يا معفنة دا انتِ عاملة ذي عود الاسباجتي صرخت سونيا و مالك يسحب ريتال من عليها
ريتال : اوعى كدا سبني لازم اربيها الاول
مالك وهو يكتم ضحكاته بصعوبة قال بس خلاص بقي يا ريتال سيبي البت و أخيراً أبعدها عنها فقالت سونيا و هي تعيد ترتيب نفسها ...
سونيا : بغيظ وحدة مسترجلة و نظرت لمالك و قالت انت ازاي تشغل الاشكال دي عندك
ريتال : احسن منك يا مرقعة
مالك : خلصتوا خلاص مافيش احترام للي واقف معاكم اسكتوا انتِ وهي عاوز افهم اي اللي حصل ...
سونيا : بدلع مالك مين دي وازي تعمل معايا كدا ...
ريتال بعصبية : ماااالك مين القرد اللي انت جايبه دا انت تعرف الاشكال دي
مالك : ااه اعرفها معلش نسيت اعرفكم ببعض دي سونيا ولم يكمل حديثه فقالت
ريتال : بسخرية والله سونيا يعني مطلعتش انثي القرد ...
مالك : بجمود ولكنه يموت من الضحك في داخله فقال دي خطيبتي نظرت بصدمة بينما سونيا نظرت لها بغرور وتكبر
ريتال : دي !! انت متأكد يابني دول غشوك في البضاعة
مالك بحزم : ريتال ، ريتال : خلاص حاضر فأكمل وقال و دي ريتال بنت عمتي واختي وصحبتي المقربة ابتسمت لما قاله
مالك : اكيد اللي حصل بينكم سوء تفاهم اعتزروا لبعض يلا نظرت ريتال لمالك بوعيد وقررت تنتقم منه بينما سونيا
قالت : بغرور وتكبر أنا مش هعتزر هي اللي غلطت وكمان اتطاولت عليا أنا هقول لبابي يرفع عليها قضية
ريتال : باستهزاء بابي اااه هو انتِ بقى من بتوع باابي وماامي و الكوتي بوتي اي رأيك يا ملوكتي
مالك : نظر لها بغيظ وقال ريتاال بقوا كام غلطة
فصمتت بينما سونيا قالت وانتِ ازاي تقوليله ملوكتي هو حبيبك ولا خطيبك عشان تقولي كدا
مالك : بس خلاص انتِ وهي مسمعش صوت وحدة فيكم تقول اسمي بالشكل دا تاني وعلا صوته فقال فاهمين
ريتال : حاضر ، سونيا : بدلع اوكي بيبي ....
لم تستطع ريتال كتم ضحكتها وقالت بيبي !! نظرت لمالك و قالت ريتال : بيبي ياغتي كميلة ياغتي هههههه
سونيا
: شوفت بتضحك علينا ازاي دي أهلها معرفوش يربوها وسابوها من غير تربية ،
دمعت عيون ريتال وكأن ضربتها بخنجر في قلبها نظرت لمالك وكتمت دموعها بحرقة
غضب مالك بشدة وصرخ بوجهها سونياااا اخرسي واياكي تتخطي حدودك ....
سونيا : انت بتزعق فيا عشانها هي أهم مني
مالك : ايواا اهم منك و من اي حد و اقسم بربي لو قليتي منها كدا تاني اعتبري كل حاجه انتهت وعلاقتنا حتى الشراكة اللي بينا سامعة
سونيا : يعني كدا اوكي وكادت ترحل فاوقفها مالك وقال بحدة اعتزري حالا ..
سونيا : لا انت اكيد اتجننت وهقول لبابي
مالك : بنرفذة اعتزري فزعت سونيا
سونيا : بتكبر و غرور مستحيل اعتزر و انا اصلا اللي عاوزة افسخ الخطوبة و شوف بااابي هيعمل ايه لما يعرف انك اهنتني ...
مالك : ابقي سلميلي على باابي وقوليله يبص كويس في
ملف الصفقة ، خرجت وهي تتوعد لهما سويا
اقترب مالك من ريتال فقال أنا آسف متزعليش لم ترد عليه أنزلت راسها حتي لا يري دموعها و فرط حساسيتها بموضوع عائلتها ....
مالك
: ارفعي راسك بصيلي رفعت راسها تنظر له بعيون باكية ريتال : و قد سقطت مرة
أخري في هاوية أحزانها قالت هو انا ذنبي ايه انهم ماتوا وسابوني لوحدي و
انهارت في البكاء
وجلست على ركبتيها أرضا ، اقترب مالك بعدما جلس مثلها
مالك
: احتضنها بقوة وكأنه يريد إدخالها بقلبه فقال مش ذنبك ياريتال ربنا
افتكرهم انتِ ملكيش ذنب دا قضاء مكتوبلهم وكلنا هنموت مش ذنبك شعر بالخوف و
القلق من
عودتها إلي حالتها
المرضية قديمًا احتضنته بقوة وقالت بانهيار : لااا لا يا مالك مش عاوزة
الموت ياخد مني ناس تاني مقدرش اخسر حد تانى يا مالك واعيش في نفس الوجع لا
عشان خاطري لا
مالك : بس خلاص اهدي اهدي مش هتخسري حد تاني وأخذ يهدأها ...
ريتال : بعدما هدأت قليلا مالك هو انا وحشة للدرجة دي عشان حزن الدنيا يتجمع في قلبي
مالك : مين قال كدا انتِ بنتي يا ريتال اي اللي حصلك فين بنتي القوية اللي محدش يقدر يزعلها أو يكسرها
ريتال : ببكاء أنا ضعيفة اوي يا مالك واتكسرت بموتهم قلبي مبقاش يتحمل الوجع لدرجة أن كل ما تيجي سيرتهم بنهار
ما بقدرش اتحكم في مشاعري
مالك
: وانا روحت فين وخالك و دودي وحازم وعلي بابا فابتسمت فقال كلنا هنا
معاكي متفتكريش أنك وحدك احنا عيلتك وسندك يا ريتال ومحدش يقدر يكسرك طول
ماحنا عايشين ، مسحت دموعها
مالك : مش عاوز اشوفك ضعيفة تاني
ريتال : حاضر ثم قالت شكرا يا مالك
مالك : بهزار امم هو احنا قولنا كام غلطة لغاية دلوقتي فضحكت ...
مالك : شكرا ايه يا هبلة ثم أكمل بمكر و بعدين من أمتي بتقوليلي ياملوكتي دي هوانا ابن اختك ...
ريتال : بخجل أنا آسفة بس حبيت احرق دمها وبعدين هي دي خطيبتك دي مضروبة ياعم حاطة اكستنشن
مالك : مش شايفه انك كنتي شديدة عليها شويتين
ريتال : هو انا لحقت اضربها مانت مسكتني
مالك: اصلا !! يا بنتي دا انتِ خلعتي شعرها في ايدك
ريتال : بس كان فيه شعرايتين كنت عاوزة اخلعهم بالمرة
مالك : ههههههههه هي عملتلك ايه عشان يحصل كل دا
ريتال
: كنت داخلة الحمام في امان الله فخبطت فيها من غير ما اقصد و اعتزرت بس
هي بقي قعدت تبرطم بالكلام ولما جيتلك المكتب لقيتها قاعدة على مكتبك
بسألها تكون مين قلت معايا و الباقي انت شوفته
مالك : خلاص حصل خير يلا نكمل شغل هاا اتعلمتي حاجة من عبير وجلس علي مقعده
ريتال : ااه وانتهي اليوم فخرج مالك هو وريتال من مقر الشركة رن هاتفه فكان المتصل طاهر السيوفي
مالك : الوو
طاهر السيوفي : الوو يا مالك صحيح اللي حصل واللي قالتهولي سونيا احنا لازم نتكلم بخصوص اللي حصل دا ضروري يا مالك
مالك : اوصل ريتال المنزل فقالت ايه مش هتطلع
مالك : لا عندي مشوار وانطلق .. بسيارته
___________________________________________
في منزل " عائله السيوفي "
طاهر السيوفي : ممكن تتفضل حضرتك تفهمني ايه اللي حصل وصحيح انك فسخت الخطوبة
مالك : شكل الانسة سونيا فهمت غلط انا قولت تنسي كل حاجه بينا لو عادت اللي عملته وغلطتت في حد من عيلتي
شويكار : تقصد ايه أن بنتي اللي غلطانه فاوقفها طاهر وقال استني نعرف الموضوع ايه .. سامعك يابني
مالك : اللي حصل مشكلة سوء تفاهم ثم ازدادت حدة صوته و قال بس بنت حضرتك
كبرت الموضوع و اطاولت بالكلام على ناس يخصوني و عليا أنا شخصياً وانا
معنديش استعداد
اتجوز وحده مبتحترمش جوزها ولا أهله أنا ف غني عن اي علاقة زي دي و زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف و وقف واغلق زرار بدلته
طاهر
: يابني دي مشاكل بتحصل اول العلاقات وبتتحل اقعد يامالك أنا هخليها تعتزر
دلوقتي معاك حق لازم تحترم اللي هيبقي جوزها متزعلش دا طيش شباب فجلس مالك
وذهب طاهر إلي غرفة ابنته ليحضرها
سونيا : لا أنا مستحيل اعتزر تاني أنا يزعق فيا عشانها انا اصلا مبحبوش ومش هتجوزه
طاهر : هتعتزري وهتتجوزيه غصبن عنك يلا ما تتأخريش ونظر لشويكار وقال عقليها يمكن تفهم
سونيا : شايفة يا مامي بابي بيعمل ايه انا مستحيل اعتزر وبذات من الحيوانية اللي اسمها ريتال أنا يعمل معايا كدا
عشانها ....
شويكار : ومين البنت دي ، فحكت لها سونيا عن ريتال والموقف الذي حدث بينهما
شويكار : اممم البنت دي شكلها بتحبه وإلا مكنتش هتغار عليه منك ..
سونيا : و انا يهمني في ايه يولعوا بعض
شويكار : بخبث تبقي غبية ..انتِ لو عاوزة تندميها على اللي عملته معاكي يبقي تاخدي منها حبها و لا ايه
سونيا : ازاي يعني أعمل ايه
شويكار : يعني تتجوزي مالك وبكدا تبقي اخدتي حقك منها تالت ومتلت ....
سونيا : بس يا ماما أنا مبحبهوش وبذات بعد اللي عمله معايا دا بيشخط ويزعق فيا من قبل نتجوز لا لا مش هتجوزه
شويكار
: تبقي عبيطة وهبلة لو موافقتيش ، انتِ اتجوزيه الاول ولو شاطرة بقي
هتخليه ذي الخاتم في صباعك روح تعالي يا مالك ماتروحش يا مالك فهمتي يا
هبلة وبعدين فلوسه هتخليكي تحبيه
سونيا : بابتسامة خبيثة اممم يابنت اللي ايه فكرة جامدة
شويكار : يلا البسي حاجه حلوة واخرجي واعتزري
سونيا : يامامي ، شويكار : قلنا ايه ؟!
سونيا : اوكي ، ارتدت بنطال جينز ضيق وتيشرت ابيض بأكمام وتركت شعرها مفرود خلفها وشوز ابيض فلات خرجت
إليهم
سونيا : آسفة عالتأخير ثم نظرت له وقالت أنا آسفة يا مالك
طاهر لابنته : خدي خطيبك حلوا سوء التفاهم مع بعض على راحتكم في الجنينة
مالك : لا هنا تمام ..
سونيا : لا تعالى افرجك على الجنينة بتاعتنا اكيد هتعجبك
تردد مالك ... فقال طاهر : اتفضل يابني دي خطيبتك وكلها فترة وتبقي مراتك خرج مالك معها و سار معها
سونيا
: بلطف أنا آسفة ظل صامت فقالت أنا مقصدش اهينك أو اقلل من حد في عيلتك بس
انت كان لازم تكون فاهمني و تعرف إني من حقي كاخطببتك إني اغير عليك منها
وهي كمان غلطانه شدتني من شعري و دلقت المية في وشي
مالك : بس دا ميدكيش الحق انك تغلطي في أهلها اللي هما اهلي وبذات لانهم توفوا
سونيا : بتمثيل ااوه يا حرام ربنا يرحمهم بجد أنا زعلت عشانها ربنا يصبرها
مالك : اولا هي مش محتاجه شفقة من حد أنا معاها ثانياً المفروض انك تعتزريلها
سونيا : في نفسها مغرور و شايف نفسه فقالت ااه أنا هعتزرلها دا كان سوء تفاهم ، وعلى كدا هي عايشة لوحدها ؟
مالك : لا عايشة معايا وال...فاطعته قبل أن يكمل حديثه
سونيا : عايشة معاك لوحدك ازاي بصوت عالي
مالك
: ببرود أنا ما بحبش اللي يقاطعني في الكلام وصوتك ميعلاش عليا تاني ، أثم
نا مكملتش كلامي لسه هي عايشة معايا والعيلة ولو بتفكري إن في حاجة ممكن
تجمعنا ف دا
مش ممكن لأنها اختي ومش عاوز جو الغيرة و بتغيري عليا منها و الكلام دا ريتال اختي اللي مجبتهاش امي وتحدث
معها ببعض صفاته وأسلوبه ولكن لم يتعمق لان من النوع الذي لا يطيل في الحديث فقط شرح مختصر لتعارف فقال
مالك
: أنا كنت صريح معاكي بخصوص علاقتي مع ريتال وفي حاجة تاني حك طرف أنفه
بأحراج ثم قال انتِ هتبقي حرم مالك الدسوقي ومش عاوز حد يتكلم عليكي بسبب
لبسك ...
سونيا : وهي ترفع احدي حاجبها قالت لبسي !! و ماله
مالك : مش مناسب ياريت تغيره
سونيا : وهي تعقد يداها أمامها قالت بس اظن من معرفتي عن شخصيتك انك شخصية مبتهتمش ولا بتعمل اعتبار لكلام الناس ليه معترض على لبسي
مالك : عشان أنا مسلم ومبحبش اللي هتجوزها تلبس لبس كدا اظن دا سبب كافي
سونيا : بضيق بس انا عاجبني استيل لبسي ومش حابة اغيره
مالك : تمام لو دا قرارك يبقي مفيش نصيب يا بنت الناس وكل واحد يروح لحاله ثم تركها ورحل
بعدما رحل أخبرت سونيا والديها عما قاله وبخصوص ملابسه
قالت بغضب : أنا مش هتجوزه دا مغرور وباارد وعاوز يتحكم فيا هو ماله بلبسي و بعدين اصلا هو مش زوقي مش هنعرف نعيش مع بعض
والدها : بعصبية مينفعش نرفض دلوقتي لأن دا شرط عشان الصفقة تتم وانا اللي شرطه هنعمل شراكه معاه وهنكسب كتير ...
سونيا : و هو انا لعبة في أديكم تحطوني شرط عشان صفقة
طاهر : الحق عليا عشان عاوز مصلحتك شب غني مؤدب وناجح في شغلة وهيعيشك مرتاحة ليه مش عاوزاه ايه الوحش فيه
سونيا : طب ما تلغيها الصفقة
طاهر : مينفعش الغيها لو لغيتها هكون مضطر ادفع الشرط الجزائي ...
سونيا : يا بابي طب وليه تحطوا شرط زي دا
طاهر
: عشان كان فيه عداوة بين الشركتين فكان لازم يحصل صلح بين الشركتين وعشان
اضمن أنه مش هيغدر بينا حطيت شرط الجواز بين العيلتين وبكدا هيكون في
نسب والشركتين هيبقوا وحدة وارباحنا هتبقي عالية وبصراحة الواد اول ما اتعاملت معاه ملقتش منه غير الاحترام والأدب واد زوق واخلاق ..
_____________________ صلى على محمد ______
في منزل" عائلة الدسوقي "
وصل مالك وصعد للأعلى وعند صعوده خرجت منال من شقتها فرأته فقالت بسعادة لرؤيته
منال : ازيك يا مالك عامل ايه
مالك : تمام الحمدلله يا منال وأكمل صعوده فاوقفته
منال بلهفة وقالت : مالك فالتفت إليها فاكملت و قالت مالك معلش كنت عاوزة مساعدتك
مالك : مساعدتي في أي ؟!
منال : كنت عاوزة اخد رأيك في مشروع معماري كدا بما انك باشمهندس قد الدنيا صممته وعاوزة واعرضة لبابا
مالك : هو انتِ كمان هتشتغلي
منال : وفيها اي ما ريتال اشتغلت معاك
مالك : بضيق لا مافيهاش بنات العيلة بقت تشتغل
منال : ببكاء هو انت ليه بترفض الحاجة لما تكون ليا اشمعنا ريتال هي أحسن مني
مالك
: خلاص يا منال متزعليش ومين قالك أن ريتال اتثبتت في الشركة دانا مزهقها
في عيشتها عشان تسيب الشغل انا اصلا ضد أن وحدة من بنات عيلة الدسوقي تشتغل
ورجالتهم عايشين ...
منال : بفرحة
فكرته أنه يغير عليها و مُصرة تجعله لها حتى وإن كان خاطب من اخري فقالت
بسرحان بجد يا مالك انت بتغير ولم تكمل حديثها فقال مقاطعا لها أنا ضد أن
اخواتي البنات يشتغلوا
منال : في سرها قالت اخوات عادي اكيد من ورا قلبه
(اومال يابعيدة البت اللي خاطبها دي اي نزوة هههههه)
منال : يعني هتساعدني ولا لأ قالتها بترجي
مالك : ماشي عدي عليا بكرا لما ارجع من الشركة
منال
: شكرا جدا جدا يا مالك انت احلى مالك وعلي هذه الجملة كانت ريتال على
الدرج تنزل لشقة خالها مصطفي بطبق حلويات الذي ارسلتها به مديحه فسمعت اخر
شئ قالته و وجدت مالك يقف معها ..
ريتال : وهي ترفع حاجبها انت بتعمل اي هنا
منال : بغيظ اي هو مينفعش يقف يتكلم مع بنت عمه
ريتال : ضغطت على أسنانها وقالت انا مالي اصلا انا بسأله عشان أتأخر وقلقنا عليه اقصد يعني طنط مديحة قلقت عليه
منال : بسخرية وهو صغير عشان تقلقي عليه
ريتال
: وهي تنظر لمالك وانا مالي مامته اللي قلقانه اعمل ايه انا الله ثمامسكت
يد منال و وضعت الطبق بيدها وقالت ادي الطبق دا لمرات خالي نظر لهم مالك
ببرود فمازالوا يتشاجرون حتى بعندما أصبحوا بالغين تركهم وصعد
منال : خلاص يا مالك هعدي عليك بكرا بعد ما ترجع من الشركة ....
مالك : وهو يحمل جاكيته بيده تمام وصعد للأعلى
منال : اي دا حلويات بس انا مابكولش حلويات عشان الدايت
ريتال : متكليش يا حبيبتي دا لخالي ومرات خالي انتِ مين قالك أننا عاملين حسابك اصلا ... وتركتها وصعدت
منال
: بغيظ ماشي يا ريتال الكلب أنا هوريكي والله لحرق دمك استني وشوفي ....
دخل مالك غرفته و استلقي على سريره اغمض عينيه شعر بها تدخل الغرفة
كالعاصفة فوجدته مستلقي فقررت الرحيل قال وهو يغمض عينيه
مالك : عاوزة اي يا ريتال
التفتت إليه وقالت بغضب كنت واقف معاها بتتكلموا في أي
فتح عينيه و قال : والله انتِ جايه عشان تسأليني السؤال دا كانت عاوزاني أساعدها ف مشروعها اغمض عينه و وضع يديه أسفل رأسه
ريتال : بغيظ اكيد قالتلك حاجة عني
مالك : بأختصار مقلتش
ريتال : لا اكيد قالت أنا عارفها قولي قالت اي مالك رد عليا فتح عينيه وقال أمشي يا بت مش عاوز صداع
اتجهت له بغيظ فتعثرت بسلك الحاسوب الموضوع على الكوميدينو بجوار السرير فسقطت ....
إنّ الله يخبئك لمن يشبهك لن يصل إليك إلا من يحمل في روحه شيء من روحك