رواية هي السبب الفصل الثامن 8 بقلم مي الحسين
*أن الله إذا احب عبداً ابتلاه*
محمد/ماشي يا ابني وأنا واثق فيك انك هتقدر تحافظ عليها واللى سمعتوا عنك واخلاق اختك وتربيتها وان هي تكون السبب في اللى حور وصلتله ده بياكد ده
أويس والفرحة تغمر قلبه/شكرا يا عمي الله يعزك يعني افهم من كده أنا حضرتك موافق صح
محمد/موافق يا ابني بس عاوز اقولك كلمه وحده لو محبتش بنتي متهنهاش واحترامها وحافظ عليها ولو ماقدرتش تعمل ده تجبهالى علشان دي غاليه عندي قوي ومش هقدر اشفها تعبانه في حياتها وطبعا لو حبتها هتعمل ده و زياده
أويس/متقلقيش يا عمي دي وصيه الرسول صلى الله عليه وسلم وأنا الرسول قدوتي في كل حاجه
محمد/يبقي على بركت الله هيكون يوم ايه
أويس/ايه رأيك يا عمي يوم الخميس اللى جاى
محمد/يعني اسبوع واحد
أويس/اه اسبوع علشان أنا عرفت أن العملية بتعتها الخميس اللى بعده وأنا ذي ما قلت لحضرتك عاوز اكون معاها
محمد/ماشي يا ابني نعملها حاجه صغيره كده وبعد لما تقوم من العملية بسلام نعمل اشهار وفرح
أويس/تمام جدا يا عمي
____________
في اليوم الموعود جاء أويس ومعه الماذون ليعقد عقد قرانه مع من خفق لها القلب وتم عقد القران لتخرج حور من غرفتها متلألئه ترتدي فستان جميل مطرز واسع الخصر باللون الابيض
أويس و يقف بلحيته المهندمه وثياب الانيقه ليستقبل حور/اللهم بارك ايه الجمال ده
حور وأحمرت وجنتيها من شدة الخجل/احم شكرا لحضرتك
أويس/لا خلاص مافيش حضرتك دي تاني انتي مراتي
خديجة/طيب مش نخرج نجهز الاكل ولا ايه شكلكم مش نوين تأكلوا يا طنط
يضحك الجميع على كلام خديجة
أويس/ديما فضحنا كده وهمك على بطنك
خديجة/أنا غلطانه عاوزه افضيلك الجوى
وخرج الجميع ليتركه حور وأويس في الغرفه بمفردهم
أويس/طيب مش هترفعي راسك ولا ايه احنا المفروض عدينا المرحلة دي
حور وهي تبتسم وتنظر له/ممكن أسألك سؤال وتجاوب عليا
أويس/طبعا اتفضل اسألي ولو عندي الإجابة اكيد هجاوب
حور/طيب يعني اشمعنا أنا حضرتك متعرفنيش وتقريبا ما شفتنيش غير مرتين
أويس/بغض النظر عن حضرتك دي بس هو كده الحب بيجي مره واحده مش شرط اشوفك ميت مره علشان احبك ربنا حط حبك في قلبي
لتقطع حديثهم خديجة وهي تقول
=تا تا تا تاا
أويس/ايه يا ماما مش تخبطي
خديجة/طيب أنا غلطانه جيبلكم الاكل علشان تكلوا قولت تاكله وحدكم احسن
أويس/ماشي يا خديجة حطيه واخرجي الله يصلح حالك
وانتها هذا اليوم والفرحة تغمر قلب الجميع واحتل أويس مكانه كبيره في قلب الجميع هكذا من يحبه الله ويرضا عنه يجعل جميع خلقه يحبوه
_____________
يوم الاربعاء قبل عملية حور بيوم يعلو رنين هاتف حور معلن عن المتصل خديجة
حور بنعاس/السلام عليكم
خديجة/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايه يا بنتي لسه نايمه
حور وهي تنظر الى الساعه/اه يا بنتي الساعه لسه تسعه
خديجة/طيب قومي البسي علشان نروح مشوار
حور/مشوار ايه على الصبح يا خديجة سبيني أنا شويه
خديجة/مي كلمتني وقالتي أن هي عوزنا ضروري شكل معاها مشكله
حور/طيب ماشي بس نص ساعة بس أنام نص ساعة
خديجة/بت قومي أنا ربع ساعة واكون عندك تكوني لبسه
حور/هو أويس مش هجيبك
خديجة/لا عنده شغل هاجي واحدي
حور/غريبه دي
خديجة/ ماغريب إلا الشيطان يااختي احنا هنروح مطعم ونفطر هناك علشان متقعوديش تفطري تلات ساعات
حور/حاضر حاضر
خديجة/يلا سلام عليكم ربع ساعة
حور/طيب
___________
في المطعم
حور/اهو بصى يا خديجة المطعم فاضي ومي نفسها لسه
يعلو صوت الاناشيد الاسلاميه ليقط حديث حور ويخرج أويس يرتدي ملابس انيقه كعاده ويجرج من جيبه خاتم منقوش عليه •ساكون لكي منزل وامان •
أويس وهو جالس على ركبتيه/تقبليني اكون ليكي زوج وأب واكون أمام في الصلاتك ومحفظ القرآن
تقبلى تكوني بنتي قبل ما تكوني زوجتي
حضنته حور وهي تبكي من شدة الفرحة بعد أن ألبسها الخاتم
أويس/أنا مردتش البسك الخاتم يوم كتب الكتاب علشان اشوف الفرحه دي
وكان في الخلفية انشوده "هي دي اللى اخترتها اللى دينها مهرها اللى روحها فرضها اللى حافظه ربها يوم ماجيب دقيت على ببها لقيتها لبسه حجابها"
قطع أويس الانشودة وهو يقول:
اللى جيت دقت على ببها قفلتوا في وشي تاني هههههههه
خديجة/هههههههه
حور/خلاص بقي قلبك أبيض
أويس/أنا كده شغلي خلص المكان النهارده بتعكم عيشوا بقي انتوا واصحبكم
حور/صحبنا
ليخرج الجميع بعد أن قالت حور تلك الكلمة وكانت مي تحمل دف وتقول
*شفتوا العريس قال للعروسه ايه
البنات/ايه
مي/شفتوا العريس قال للعروسه ايه
البنات/ايه
مي/يا حجاب شرعي يا بلاش حجاب غيره ما ينفعناش
البنات/ما ينفعناش
مي/طيب شفتوا العروسه قالت للعريس ايه
البنات/ايه
مي/شفتوا العروسه قالت للعريس ايه
البنات/ايه
مي/يا لحيه طويلة يا بلاش سكسوكه ماتنفعناش
البنات/ما تنفعناش
وها هي الصحبه الصالحه دائما في جوارك في اي وقت فرح كان ام حزن وانتها اليوم بين ضحك وفرح والسعده كانت تملأ قلب الجميع ولكن في طريق العودة حدث ما لم يكن في الحسبان
______________
كان يجلس أويس في اجتماع عمل ليقطع حديثه صوت الهاتف المتكرر ولكن كان رقم مجهول
أويس بضيق لانه كان في اجتماع مهمة/السلام عليكم
ليتفاجىء بصوت حور وهى تبكي بشدة
=الحقني يا أويس احنا في المستشفي
أويس/مستشفى ايه يا حور وليه
________
ذهب أويس الى المشفى مسرعاً ووجد حور في احضان والدتها
حور/هى هتروح منى يا ماما لا أنا مقدرش اعيش من غيرها
الأم/هي هتكون بخير يا حبيبتي بس انتي لازم تروحي نشوفي ايدك يا بنتي دي مجروحه جامد ودماغك كمان يابنتي مينفعش كده
حور/لا يا ماما مش هسبها لوحدها وهي كمان مش هتسبي لوحدي صح ومش بعد ما وصلتني لهنا تسبني لوحي عارفه يا ماما هي السبب اه والله هي السبب أنا لولا شفتها كان زماني لسه بعصى ربنا لحد دلوقتي مش معقول بعد كل ده تمشي وتسبني
ذهب أويس مسرعاً بعد سماعه لحديث حور وهي منهاره وأخذها في أحضانه وقال لها:
لا يا حبيبتي مش هتسينا وتمشي دي حاجه بسيطه أنا سألت الدكتور بس ممكن انتي بقي تيجي معايا نروح لدكتور
حور/لا مش هسيب خديجة لوحدها جوه
أويس/خمس دقايق بس مش هنتاخر
وبعد أن ضمدت حور جورحها
أويس/ممكن اعرف اللى حصل
بقلم/مي الحسين عبد الرحيم