رواية عشقتها رغم تمردها الفصل السابع 7 بقلم ياسمين رجب
السابعة,,,,,
،،عشقتها رغم تمردها،،
جلس
يتأمل ملامحها الهادئة كم هي جميله يا الله انها طفلة بريئة وهي نائمة كيف
لها ان تكون متمردة هكذا لماذا هذا الغضب والحزن الذي بعينيها ماذا حدث
لتكون بتلك القسوة
من كسر قلبها ايعقل فقدت من تحب أو خانها مع أخرى
فاق من شروده علي صوتها نظر إليها كانت تتألم يبدوا انها تري كابوس اقترب منها ولاحظ تغير ملامحها كانت تبكي
وتقول كلمات لم يفهم معناها حاول ان يهدأ خوفها اقترب منها وامسك كيفيها بين يديه وهمس في اذنها
أسر: نور اهدي متخافيش انا جانبك اهو اهدي
كانت
تراي اخيها وهناك من يطعنه في ظهره الي ان وقع بين يديها غريق في دمائه ها
هي تراه يموت بين يديها للمرة الثانية ولكن بطريقة مختلفة كنت تبكي تصرخ
ولكن لما تقدر علي إخراج صوتها كأن شيء يخنقها
أسر: نور انتي كويسه نور انتي سمعاني
وجدها تتشنج اقترب منها وصعد بجوارها قام بتكبيل يديها ووضع ساقيه فوق ساقيها احكم قبضته عليها وهمس في اذنها متخافيش
ظلت
تبكي في هذا الكابوس ولكن لم تقدر على الصراخ وفجأة وجدت من يضمها إليه
ويرتب علي ظهرها قائلا متخافيش انا جانبك شعرت وكأنها غريق وجد ملاذه حاولت
ان ترئ وجه ولكن لما تره شعرت بالأمان بين احضانه فسكنت بين يديه مستسلمة
للنوم بدون خوف وتركت لدموعها العنان
اما هو ما ان راء دموعها شعر بقلبه يتمزق ترك يديها وقام بمسح دموعها وازاح خصلة من شعرها كانت على وجها
نظر إليها نظرة طويلة وحاول أن يفهم الكلمات التي تقولها
لما يفهم سوي بعض الكلمات متسبنيش انا مليش غيرك انت سندي وضهري في الدنيا هعيش ازي وانت مش معايا
حاول ان يفهم من تقصد ومن الذي خسرته ولكن لم يستطيع لقد سكنت بين يديها معلنة السبات العميق
أسر: يا تري هو مين ده يا نور معقولة انتي كمان خسرتي حبيبك اكيد كنتي بتحلمي بيه ربنا يصبر قلوبنا علي الفراق الصعب ده
في ساحة المعسكر انهي الجميع تدريبه
توجهت ندي الي جاسر قائلة: لو سمحت انت متعرفش المقدم اسر اخد نور فين
جاسر: بصراحة معرفش بس اكيد مستشفى المعسكر
ندي: انا لزام اروح اطمن عليها
جاسر: استني انا هاجي معاكي
ندي: تمام يلا
خرج عادل من غرفة نور واتجه الي مكان التدريب وجد الجميع يغادر الساحة وجد زميله مصطفى امامه
عادل: ايه هو التدريب خلص علي كده
مصطفى: اه خلاص كده النهاردة
عادل: هو في حاجة حصلت
مصطفى: لا مفيش حاجة
عادل: امال جاسر راح فين
مصطفى: راح يطمن على نور
عادل: نور ليه مالها
مصطفى: أنت متعرفش انها وقعت من علي المبنى
عادل: الله يخرب بيتك امال بتقول محصلش حاجة ليه
مصطفى: انا كنت فاكر انك عارف
عادل: هي حصلها حاجه
مصطفى: هي بعد ما طلعت للدور التامن اغمي عليها ووقعت
بس الحمد لله انها كانت ربطه الحبل على وسطها وإلا كان زمانك دلوقتي بتقراء الفاتحة علي روحها
عادل: يا أخي فال الله ولا فالك انت ايه حرام عليك البت لسه في اول عمرها
مصطفى: وده من امتي ان شاء الله مش دي الي كسرت دراعك امبارح
عادل: انا الي كنت غلطان وهي مغلطتش انا الي لزام أعتذر منها
مصطفى: عادل حبيبي انت سخن ولا بتهلوس لا اكيد انت مش عادل الي احنا نعرفوا
عادل: ربنا هداني يا رب هي الي تسامحني الأول بس
انا هروح اطمن عليها هاتيجي معايا
مصطفى: لا روح أنت انا جسمي مكسر
عادل: خلاص سلام
مصطفى: لا حول ولا قوة إلا بالله معقولة ده عادل اكيد اتجنن
في غرفة نور بالمستشفى
شعر بها تتلملم في فراشها فقام من جوارها حتي لا تفزع ولكن شعرها شبك في ساعة يده حاول فكه قبل ان تستعيد وعيها ولكن لما يستطيع
كانت
تشعر بثقل في رأسها فتحت عينيها ببطء حاولت تذكر ما حدث معاها ولكن لم
تتذكر شيء فتحت عينيها لتجد أمامها بحر عينيه العسلية نظرت إليه والتقت
اعينهم نظرة طالت غيب الاثنين بها لما يتكلم احد منهم فقط الصمت هو سيد
الموقف سحر عينيها أفقده صوابه عينيها بلون فيروزي فهي المرة الاولى التي
يره عينيها عن قرب رغم حزنهم الي انها مازلت تحتفظ ببريق عينيها فايا الله
ما هذا السحر الذي بعينيها
قطع ذلك الصمت خبط على باب الغرفة
أسر: احم احم انا بس كنت بحاول افك شعرك اصله شبك في الساعة
نور ••••••••••••
أسر: دقيقة واحدة هفكه اهو حاول مرة أخرى فكه شعرها من ساعته ونجح هذه المرة
ثم ذهب وفتح الباب وجد امامه جاسر وندي
أسر: اتفضلوا ادخلوا
جاسر: احنا اسفين يا فندم علي الإزعاج بس كنا عايزين نطمن علي الملازم نور
أسر: تب ادخلوا
ذهبت ندي الي نور وارتمت بين أحضانها
ندي: انتي كويسه انا خفت عليكي قوي انتي احسن دلوقتي
نور: اطمني متخافيش بس هو ايه الي حصل
جاسر: حضرتك اغمي عليكي ووقعتي من الدور التامن بس احمدي ربنا انك كنت ربطه الحبل
نور: تب وجيت هنا ازي
ندي: بصراحة المقدم اسر هو الي طلع ونزلك
أسر: سيبك من كل ده انتي بتاخدي اي حبوب
نور: حبوب أي
أسر: صداع أو منوم أو اي نوع حبوب
نور: لا انا اصلان مش بستعمل اي حبوب حتى لو عندي صداع مش بستعملها بس أنت بتسأل ليه
أسر: اصل الدكتور قال انك واخدها حبوب بالغلط تقريبا كده حبوب هلوسة بس علشان انتي كنتي مرهقة من التعب اغمي عليكي
نور: بس والله انا مش بستعمل اي حاجه انا اصلان النهاردة حتى مااكلتش اي حاجة مفيش غير مرتين شربت فيهم قهوة وبس
أسر: نتكلم في الموضوع ده بعدين المهم يلا انتوا روحوا المعسكر تاني علشان ترتاحوا وهي كده كده مش هتخرج إلا بكره
ندي: لا انا اسفه يا فندم بس انا هكون معاها مش هسيبها لوحدها هنا
أسر:
هي مش لوحدها وبعدين انتي طول اليوم في التدريبات واكيد عايزه ترتاحي ده
غير بكره كمان هيكون طويل يعني لزام ترجعي المعسكر تاني دلوقتي
نور: اسمعي الكلام يا ندي وارجعي المعسكر متخافيش عليا انا كويسه اهو
ندي: بس انا عايزه أكون معاكي
أسر: في ايه يا حضرت الملازم اسمعي الكلام
ندي: تمام يا فندم بعد إذنك يا نور
نور: مع السلامة
جاسر: الف سلامه عليكي
نور: الله يسلمك
جاسر: بعد اذنكم همشي انا كمان مع الملازم ندي
أسر: إذنك معاك
خرجت ندي و جاسر من غرفة نور
ندي: ايه الكائن ده انسان مستفز بصحيح
جاسر:
بس هو مغلطتش في حاجة انا شايف ان كلامه صح وجودك هنا مش هيقدم ولا ياخر
وبعدين انتي كمان تعبانه من التدريب واكيد عايزه ترتاحي
ندي: بس مكنتش عايزه اسابها لوحدها هنا انا خايفه عليها
جاسر: باين عليكم اصحاب من زمان
ندي: لا والله انا اول مره اشوف نور كانت إمبارح
جاسر: نعم ده انا كنت فاكر انكم اخوات من كتر خوفك عليها
ندي: انا من اول ما شفتها اعتبرتها اختي
جاسر: واضح انك انسانه طيبه اوي وحنينها اوى
ندي اتكسفت وبصت في الأرض يلا نمشي
جاسر: وكمان بتتكسفي حلوتك
ندي:لا انا همشي احسن. وسابته ومشيت
جاسر: استني يا بت هقولك خدي يخرب بيتك ايه البت دي بس والله عسل
أسر:-انا هخرج اعمل مكالمة وهرجع تاني
نور: شكرا
أسر: ما فيش داعي للشكر انا معملتش حاجه بعد إذنك
خرج أسر هاربا من عينيها التي تخترق جدار قلبه فا احس انها تسمع دقات قلبه من كثرة دقاته
اما
هي ما أن خرج حتي تذكرت ذلك الكابوس الذي جعل جسدها يقشعر من خوفها ولكن
تذكرت ذلك الشخص الذي طمئن قلبها في هذا الحلم شعرت بالأمان بين احضانه
ولكن لم ترى وجه لقد كان حلم ولكن هي احست بالأمان كأنه حقيقة ليس حلم
كفت عن التفكير حين سمعت من يطرق علي باب الغرفة
نور: اتفضل ادخل
نظرت الي الشخص الذي طرق باب غرفتها فكان اخر شخص تتوقع قدومه
نور: أنت جي هنا ليه
عادل: اول حاجة انا اسف على الازعاج ثانيا انا جاي اطمن عليكي
نور: يا راجل ده بجد ولا بتهزر
عادل : انا بجد اسف عارف اني غلطان وانك مستحيل تصدقي اني ندمان
نور: وده من امتي أن شاء الله
عادل:
انا الي حطيت الحبوب في القهوة ليكى علشان انتقم منك وبعد كده راحت اوضتك
فتشتها بس لقيت حاجة غريبة اوي هي السبب في اني قاعد هنا دلوقتي
نور: حاجة ايه
عادل: ألبوم صور لحضرتك انتي والرائد سيف انا مكنتش اعرف انك اخته ولو كنت عارف مستحيل كنت اذيتك
نور:وايه الي اتغير لمه عرفت اني اخته وده يفرق معاك في ايه
عادل:
الرائد سيف الله يرحمه كان المدرب بتاعنا قبل المقدم اسر هو كان أخ لينا
كلنا وكنا بنحبه ويعلم ربنا اني انا وزملائي طلبنا من اللواء محمود نفتح
ملف القضية الي كان سببها موت الرائد سيف
نور: وايه الي جابك النهاردة تقولي انك الي حطيت الحبوب
عادل: علشان خاطر انك اخت الرائد سيف انا بجد اسف وانتي تقدري تشتكي عليا
نور: لا خلاص مفيش داعي بس ممكن طلب
عادل: اكيد
نور: انا مش عايزه حد يعرف اني اخت سيف أرجوك ممكن يكون سر بنا
عادل: اكيد سرك في بير
وهنا دخل أسر غرفة نور
أسر: أنت تاني بتعمل ايه هنا
عادل: انا كنت جاي اطمن عليها وماشي علي طول
أسر: اممممممم مش دي الي كسرت دراعك نسيت
عادل: المسامح كريم واحنا مفيش بنا خلاف انا نسيت الموضوع وبعدين انا الي غلطت الأول
نور: خلاص حصل خير انا كمان نسيت الموضوع
عادل: بعد اذنكم لزام امشي
أسر: اتفضل
خرج عادل بره اوضة نور
عادل:
هو كل الي يشوفني يقولي مش دي الي كسرت دراعك هما بيزلوني يعني ايه الغلب
ده يا ربي لا طيب نافع ولا شرير نافع بس الحمد لله انها بخير لو كان حصلها
حاجه عمري مكنت هسامح نفسي،،،،،،،،،،،،
،،يتبع،،