رواية غدر صديقتي الفصل السابع 7 بقلم نجلاء اسماعيل
7
ميار كانت واقفه في المستشفى بتعيط وخايفه مامتها تروح منها مش مصدقه ان بسبب صاحبتها الوحيده ال اعتبرتها اختها هي وصلت ل الحاله دي ومليون سؤال في دماغها لي مي عملت كدا
كان اسر وصل قدام العماره ال ساكنه فيها ميار وطالع على السلم والناس كلها بتبص عليه ومستغربه مين دا وطالع لمين
مي شافته من البلكونه ودخلت جري
مي: ماما ماما الحقي اسر جيه شكله جاي يصالحني
والدة مي: طب اجري قابليه ع السلم وانا جايه وراكي
مي خرجت جري وفتحت الباب
مي: استاذ اسر
اسر: فين شقة ميار؟
مي بحقد: لي؟
اسر: وانتي مالك م تردي على قد السؤال
مي: ميار خلاص مبقتش ساكنه هنا صاحب العماره طردهم
اسر: اي؟؟؟ طردهم لي
مي: بعد م عرفوا ان ميار بتدور على حل شعرها ومقضياها هنا وهنا طبعا اهل العماره والشارع مقبلوش ان واحده زي دي تقعد هنا ف طردوهم
اسر: وهي فين دلوقتي؟
مي: اصل مامتها اغم عليها لما عرفت ب فضيحة بنتها ف جريوا بيها ع المستشفى
نزل اسر جري من غير م يسألها انهي مستشفى لانه استنتج انها اكيد جمب البيت
والدة مي: امال هو فين
مي: مش قولتلك فيه حاجه بينه وبين الست ميار وشوفتهم ب عيني اهو كان جاي يسأل عليها واول م عرف بيها نزل جري
والدة مي: طب ادخلي علشان انتي ليلتك معايا سودا النهارده
دخلت مي بخوف لأنها مش عارفه امها ناويه على اي
في المستشفى
كان وصل اسر وسأل عن الست ال لسه واصله من شويه ووصفوله الاوضه وطلع
الدكتور: هي الحمدلله كويسه دلوقتي ضغطها وطي شويه بس
ميار بعياط: يعني هي هتقدر تقوم تروح ي دكتور هي كويسه بجد
الدكتور: ايوا والله كويسه متقلقيش عليها هي بخير عن اذنك
اسر: ميار؟؟؟
ميار بعياط: انت اي ال جابك هنا مش كفايه ال حصلي من وراك انت وحبيبة القلب بتاعتك؟؟؟
اسر بصدمه: حصل اي بسببي؟ ومين حبيبة القلب بتاعتي دي؟
ميار: مي الست مي هانم ال قعدت معايا ف الشركه تقول انك بتلمحلها بحُبك وبتغيير عليها لما بتشوفها بتلبس قصير وضيق وتفضحني ف الشركه بعدها علشان باخد اكل زياده علشان مش معايا فلوس اجيب اكل للبيت وانت تطردها بسبب تصرفاتها ف تروح تقول ل ماما انها دخلت عليا انا وانت لقتني ف حضنك وانت طردتها علشان خايفين من الفضيحه وف الآخر تقول الكلام دا لكل الشارع وتخلي صاحب العماره يطردنا؟؟ كل دا لي هه طالما بتحبها طردتها لي ابعدوا عني انا وامي
اسر: اقسمبالله دا م حصل وعمري م فكرت فيها اساسا ب اي شكل دا انا عمري م شوفتها حاجه اصلا دي دي هي ال جتلي بنت الكلببببب والله ل ادفعها تمن ال هي عملته دا لاني حذرتها من وشي التاني بس واضح انها بتتمنى تشوف اسر العزيزي بجد
سابته ميار ودخلت لأمها
ميار بعياط: ماما انتي كويسه انا اسفه
والدة ميار: متتأسفيش يبنتي ال صابنا صابنا وخلاص
خبط اسر ودخل
والدة ميار: مين حضرتك
اسر: انا اسر العزيزي صاحب شركات العزيزي وكنت جاي أوضح لحضرتك سوء التفاهم ال حصل
والدة ميار: سوء تفاهم اي بقا يبني م احنا اتفضحنا وخلاص وبنتي كدا كدا مش جايه الشغل تاني
اسر: ي ريت بلاش حضرتك تحكمي من غير م تسمعي من الطرفين سمعتي منهم ي ريت تسمعي مني شخصيا وتفهمي الدنيا ماشيه ازاي
والدة ميار: اتفضل يبني سمعاك
اسر: مي بتشتغل عندي ف الشركه بقالها سنين مش فاكر كام سنه بصراحه كانت عامله نضافه لامؤاخذه ف اللفظ بتنضف حمامات ومكاتب وكدا والدها الله يرحمه كان شغال جنايني عندنا ف الفيلا بقاله سنين من قبل م مي تتولد كنت انا سني صغير برضو لسه
جيه بعد م مي اشتغلت بفتره طلب من والدي انه يغير مكان شغلها لأنها محرجه تبقا عامله نضافه ومش حابه الموضوع وفضل يتحايل عليه شويه حلوين بعدها والدي طلب مني دا ف انا مقدرش ارقي عامله نضافه اخليها سكرتيره مثلا ف خلتها عامله بوفيه دا ال قدرت اعمله بدأت الاحظ بعدها تصرفات غريبه منها بشكل لا يطاق لبسها ضيق عريان قصير بتدخل مكتبي بدون إذن و....
قاطعته والدة ميار: انا اي دخلي بكل دا يبني
اسر: اسف لو هطول عليكي بس بحكيلك الموضوع من البدايه
والدة ميار: كمل يبني
اسر: المهم انها بتحاول تغريني ب اي شكل وب اي طريقه لحد م السكرتيرة بتاعتي مشيت قبلها بيومين شوفت ميار بنت حضرتك ف حفله ل الشركه. بتاعتنا واتعرفت عليها اسما بس
لما نزلت اني محتاج سكرتيره ميار كلمتنا واقسمبالله م كنت أعرف هي مين ولا هي تعرف انا مين لحد م اتفاجئت بيها بس قبلها لقيت مي جاتلي وقالتلي انها عايزه تبقا السكرتيرة بتاعتي وانا طبعا رفضت لانه مينفعش اصلا بعد م ميار جت وعملنا انترفيو اكتشفت ان مي قالت ل ميار ان شركتنا مش محتاجه عملاء ومفيش مكان فاضي ف شركتنا وكمان قالت ل ميار انها مديره علاقات عامه ف الشركه ف هي اصلا كدابه من كل النواحي تاني يوم قالت ل ميار ان الاكل بفلوس وهي مش هتعرف تشتريه لأنها مش معايا وهتعزمها على حسابها والاكل ببلاش قالتلي ان ميار تعبانه ومش معاها فلوس تروح واكتشفت انها كدبت برضو ف دي لما العربيه بدأت تروح تاخد ميار من تحت البيت لقيت مي داخله عليا مكتبي بدون إذن وبرضو بفستان قصير عريان رغم اني محذرها قبل كدا وبتقول انها بتحبني وعايزاني وكلام من دا ولما اتعصبت عليها طلعت قالت اني بلمح اني بحبها وبغيير بسبب لبسها وكمان عملت فضيحه ل ميار ف الشركه انها بتاخد اكل زياده بس هو دا كل الموضوع
والدة ميار: يلهوي كل دا يطلع من مي؟ ياما حذرتك منها يبنتي وقولتلك مش من توبنا ياللا الحمدلله على قد كدا
في شقة مي
والدة مي: فلوسي وتعبي ال راحوا عليكي دول لو مجبتيش ال اسمه اسر دا راكع قدامك واتجوزتيه هاخد ال دفعته كله يكون ف علمك ي ريت تعملي بكلامي لأنها اخر مره ماشي؟
وبدأت تضرب فيها وكل ضربه بيزيد كره مي ل ميار رغم انها ملهاش ذنب ف كل دا
في المستشفى
اسر: وبصراحه ي امي انا عايز اطلب ايد الانسه ميار
ميار بصدمه: اي؟؟؟
End flash back
في الوقت الحالي
الدكتور: المريضه فاقت بس للاسف عندها كسر ف دراعها الشمال وكدمات بسيطه ف باقي أعضاء جسمها هننقلها اوضه عاديه وتقدروا تشوفوها
اسر: تقدر تمشي ي استاذ احمد
احمد: اسف بس مش هقدر امشي غير لما اتطمن على الاستاذه
اسر: انت شكل موتك على ايدي
احمد: ي ريت تبطل تهديداتك دي لاني ممكن احبسك دلوقتي حالا
اسر: وهتروح تشتكيني تقول اي اصله بيهددني؟
احمد: بكل بساطه هقولهم انا العقيد احمد رياض قررت احبس المتهم دا لانه بيهددني وبيعتدي عليا اثناء شغلي
اسر: شكلك متعرفش انا مين انا اسر...
قاطعه احمد: ميفرقليش وميشغلنيش انت مين البنت تفوق واطمن عليها وهمشي غير كدا اتمنى مسمعش صوتك
اسر بعصبيه: والله ل اربيك من اول وجديد
دخل اسر على ميار الاوضه
اسر: ميار انتي كويسه
ميار بتعب: اطلع برا ي اسر
اسر: انتي لازم تسمعيني ميار انا مي كانت بتهددني ووالله
قاطعته ميار بتعب اكتر: مش عايزه اسمع حاجه لو سمحت اطلع برا بدل م اطلبلك البوليس
احمد دخل: مش محتاجه تطلبي البوليس البوليس بنفسه قدامك
ميار: لو سمحت انا عايزه اقدم بلاغ
وبصت ل اسر
يتبع..
الثامن من هنا