رواية ليس العمر حاجز الفصل الرابع 4 بقلم جنات بدر
الفصل الرابع بقلم جنات بدر
اتكلم حسن بجديه وقال يونس اللي هتعمله
ده مش لعبه ده زواج وانت عارف
فرق العمر اللي بينكم اعطيني سبب واحد مقنع لزواجك من جنه تنهد يونس وقال والله يا جدي كل اللي اعرفه اننا هتجوز جنه الليله وتكون على اسمي
قال حسن بغضب يونس أنت هتجنني ايه اللي عد تقوله ده
فين المقنع في كلام ده زواج وانت مش لعبه هتلعبها وهتزهق منها هترميها ده عشره دوم مش عشره يوم يا تقول لي سبب مقنع يا اما انا هلغي كل ده زفر يونس بضيق وقال انا هتجوز جنه الليله دي وبلاش تصعب الموضوع ده أنا مصدقت جنه وافقة
حسن أنت مخبرش أنو اللي عتعمله ده غلط
أنت كيف عايز تجوزها وانت مش عارف هتجوزها
ليه
وقال بحزام وانا حفيدتي مش لعبه عشان تعلب بي
مشاعرها
قال يونس بندفع مين قال هلعب بيها انا هحفظ عليها
ومش هزعلها ولا هتشتكي مني
قال حسن بس ده مش سبب مقنع
قال انا عايزها تكون جنبي يا جدي يمكن اكون احبها مش عارف مش لازم السبب يا جدي
قال حسن انت بتقول كلام يا يونس ومش فاهم بكره هيحصل ايه ولا الناس هتقول ايه خلاص
قال يونس يا جدي وانا ماخصنيش كلام الناس اللي يهمني ان انا واخد قرار صح ومش هرجع فيه وما نصعبش الموضوع
يا جدي اذا كانت جنه وافقت فبلاش
خليها ترجع في قرارها تاني وقول لي مبروك
حسن قال اللي يهمني يا يونس اللي بنت عمك تكون بخير وسعيده
تنهد يونس بارتياح وقال ما تخافش يا جدي جنه هتكون
في عيوني عن اذنك بقى عشان لسه عندي شغل كثير الترتيب واكلم الماذون والمعازيم
وخرج يونس لكن وقفوا صوت
حسن يونس
لف يونس اللي لجدو
وقال نعم يا جدي
قال حسن جبريه مش هتسكت يا يونس امك وانا عارفها
تنهد يونس وقال متخافش مفيش
حاجه هتحصل انا هسيطر على الوضع وخرج
عايشه حضنت جنه بفرحه وقالت
الف مبروك ياقلبي ربنا يتمملك على خير
ردت جنه بحزن قائله أنتي بتباركيلي على ايه
يما أنتي عجبك اللي حيوصل ده
ردت عايشه بحب عجبني ونص يابتي هو في
احسن من يونس والد عمك ده زين الرجل
وزينة شباب البلد اسم الله عليه النبي حارسه
قالت جنه بكسره وانتي ناسيه فرق العمر اللي بينا
يامي ولا الفرحه نستك
اتكلمت عايشه بجديه مش هيفرق فرق العمر سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم كانت السيده خديجة رضي الله عنها كبيره عن الرسول 15 عام
وبعدين يونس رجل وعقله يوزن بلد والمهم
في العلاقه انو يمسك زمام الأمور ويونس
أكبر منيكي في العقل وبكتبر
قالت جنه إنت بتتريقي عليا يما
ضحكت عايشه وقالت لا يا قلبي بس دي حقيقه
يونس عقله يوزن بلد
وبعدين في كتير ستات أكبر من أزواجهم
تنهدت جنه وقالت إنتي مش عارفه إللي فيها
نظرت لها عايشه وقالت بتقولي ايه
جنه سلامتك يامي مفيش
عايشه وقالت طيب يلاه عشان تجهزي نفسك لي كتب الكتاب
قالت جنه بترد بس انا مش معايا لبس جديد لي كتب الكتاب
عايشه طيب..........قطع كلامها خبط الباب
ادخل
دخل يونس وفي ايديه أكياس كتير
عايشه تعال ياولدي
ابتسم يونس وقال خدي دي الحاجات لي جنه
ابتسمت عايشه واخذت منها الحاجه تعيش ياولدي
اتقدم يونس خطوتين وبعدين مشى ايده على لحيته
وقال ابقي انقلي حاجات جنه واغراضها لي غرفتي
يامرات عمي
قالت عايشه بس ياولدي إنتو لسه هتكتبو الكتاب بس
قال يونس ماهي هتكون مراتي يامرات عمي والفرح
قريب مش بعيد وانا اخدت إذن جدي
قالت عايشه حاضر ياولدي
وبعدين نظر لي جنه كانت بتنظر ليه نظرة غاضبه
غمز ليها بطرف عينه وقال
هروح انا عشان اجهز نفسي وخرج
كانت نواره مقطعه نفسها من العياط
جليلة يابت خلاص بكفياكي عاد
اتكلمت نواره من بين شهقاتها طيب يرضيكي
يما اللي حصل ده بقى يونس زينة الشباب يتجوز
واحده قد امه وياريت حلوه وشاورت على نفسها
وقالت وانا اللي البلد كلها عارفه انو انا بحبها يسيبني
اكديه يامه بس والله مش هسيبه يتجوز العجوزه دي.
يونس.....ليا انا وبس.....وبعدين مسحت دموعها وقالت
واللي تقرب منه يبقي هي اللي جنت على نفسها
جليلة حضنتها وقالت خلاص بقى واللي إنتي عايزاه
هيحصل بس كفايه عياط...........
اجي الليل والكل كان بيجهز
كان جنة طلعه من الحمام ولفه الفوطة على جسمها
وبعدين شافت ال'نار ل'عه على السرير صرخت جنه""يتبع
ده آخر فصل مكتوب وقررت أوقف كتابه
لو لقيت تفاعل على الفصل وتشجيع منكم في الكومنتات
هكمل كتابه لكن لو مفيش أقولكم شكرا لي كل اللي شجعوني